Forum

Peberplanterog chilier

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 26. september 2009 kl. 15.36

Jeg vil gerne vide om chilier kan overvintrer i drivhus eller kan det være ved en glasdør i garrage. jeg kunne godt tænke mig at høre om det er muligt at overvintre peberplanter. kan hvidløgspurløg overvintre i drivhus, og hvordan overlever frøene der fra bedst eller hvordan sår jeg dem bedst.

hilsen hans

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 26. september 2009 kl. 20.05

I midtergangen i mit drivhus har gravet et ca. 60 cm. dybt hul stivet det af med vandfast træ på siderne, samt et tværbrædt midt på. Lagt (2) vandfaste plader over til at gå på og sørget for at siderne er smalle nok så jeg ikke dratter ned (mere!) det er farligt. Det er en god og nem frostkælder. Skulle der komme hård frost kan der bare lægges lidt isolering ovenpå. håp

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 27. september 2009 kl. 9.38

Tror ikke peber/chili-planter vil overleve i en mørk frostkælder, men hvis du holder dem køligt (over 10 grader) og lyst så er det en rigtigt god ide. Jeg overvintrer alle mine chilier, året efter giver de større, flere og tidligere frugter. Har hørt om 9 år gamle chiliplanter, har selv en på 3 som jeg håber klarer endnu en vinter ;-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2009 kl. 10.51

Hej Bente -

ku' du ikke lige beskrive, hvad du gør med dine chilier?

mvh
Anja

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 27. september 2009 kl. 10.56

Tog dem ind for et par uger siden (når de lover 12 grader eller mindre om natten), lige nu står de så i vindueskarmen og venter på at de sidste skal modne, når de så er færdige får de en ret grundig klipning, ned til 10–15 cm i højden og korte sidegrene, bliver plantet om i mindre potte og sat i lyst vindue i soveværelset (=det køligste sted jeg har), der står de så og får lige akkurat vand nok til ikke at blive slatne. Engang i februar–marts begynder de at skyde og rykker så ind i stuen (=varmen) og så giver de den gas. I år høstede jeg de første i april ;-) men der er også nogen der bare dør i løbet af vinteren, og bladlusene er vanskelige at slippe af med!

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2009 kl. 11.06

Tak for det!

Jeg skal have prøvet lidt forskellige metoder i år, så jeg skulle også lige høre om din...

Jeg prøvede sidste år for første gang, og da planterne i februar så ret døde ud, røg de ud på terrassen til senere udsmidning. Så jeg blev ret overrasket over at finde grønne skud i maj måned på den ene peber, som straks røg i drivhuset og var den første til at give modne frugter i år. Lidt sjovt efter et par måneder i frost og sne!

Så jeg skal have nogle stykker ind, og nogle stykker skal overvintre i drivhuset (frostfrit, ikke under 5 grader) – så må vi se, hvad der sker! Jeg sår også nye planter i januar, hvis de andre skulle drille.

Jeg har i øvrigt taget stiklinger af chiliplanter her i sommer og har fået nogle fine planter ud af det, som begynder at blomstre nu, så de må vist lige med ind og have lidt ekstra lys, så jeg kan have chilier hele vinteren!

Jeg har indsamlet en del mariehøns, som jeg har sat ind i drivhuset – så håber jeg, at de er klar, når lusene dukker op igen til foråret... Indendørs vil jeg følge Lene Tvedegaards (fra Gartneri Toftegård) råd om at spule planterne i relativt varmt vand, som skulle få lusene til at falde af.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 27. september 2009 kl. 22.55

Det er sku fedt at læse alle disse indlæg om dette emne. jeg kan bruge det skal straks igang imorgen med at plante om, og sætte dem ind i garagen nær en stor glasdør. for der burde der ikke være for varmt eller koldt til chillierne. jeg trode så ikke at man kunne gemme peberpmater også, men godt dem gemmer jeg så også og håber. i lyder som nogen jeg kan spørge ud om den slags. glæder mig til mere af samme snak

hilsen hans

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 28. september 2009 kl. 22.33

Hvordan sår jeg frø af hvidløgspurløg. er det bare at lade dem drysse ned i jorden omkring moderplanterne eller hvad?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2009 kl. 0.29

Hej Hans Henrik -

husk at oprette et nyt emne, når du har spørgsmål om andre ting end det, som det handler om her, så har du nok større held med at få et svar.

Ellers bliver det totalt uoverskueligt at finde rundt i trådene, når du bruger søgefunktionen...

mvh
Anja

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Damm, 18. december 2012 kl. 11.29

Hej alle I "plantefreaks".
Det er spænnende læsning her på siden, hvor man får rede på mange ting. Nu har jeg læst en del om overvintring af peberplanter, og jeg har selv en, som jeg vil prøve at få til at overleve vinteren i vort soveværelse. Men så kommer mit spørgsmål: Hvor vigtigt er det, og hvordan beskærer man sin peber ? Er der nogen af jer der har erfaring med det, vil jeg være lykkelig for en respons.
Hilsen Hans fra Norge

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. december 2012 kl. 12.15

Hej Hans

Prøv at gå ind på chilifan.dk's forum - der er en kategori, der hedder Overvintring, og der kan du finde mange gode tips :)

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Peberplanterog chilier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Peberplanterog chilier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider