Forum

LED-plantelys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. oktober 2009 kl. 16.39

Jeg leder efter lys til mit drivhus i vinter og til de planter, som skal ind og overvintre.

Jeg er stødt på nogle meget spændende lamper med led-dioder i rød og blå, som skulle være lige det, som planterne kan bruge til vækst og blomstring.

De er dyre, men strømforbruget er lavt, så jeg overvejer dem meget seriøst, for de kan tjene sig hjem på 3–5 år – og levetiden kan være op til det dobbelte, og så kan man jo leve med en høj pris.

Har nogen af jer erfaring med farvet led-lys til planter?

mvh
Anja

et par links:

www.prolys.dk/proplant3–planteblomst-diodep-re-400lm.html

www.ledgrowlightsoutlet.com/50-w-ufo-led-grow-lights.html

sunlightsheds.com/led_systems.htm

1 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2009 kl. 19.13

Anja.

Det første firma du henviser til skriver at : ingen strømforsyning behøves? – -hvordan kan den så lyse.

2 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. oktober 2009 kl. 21.19

Nu er jeg jo nok ikke den rette at spørge, da jeg ikke har en dyt forstand på den slags, så jeg spørger mig frem...

Men lige her betyder det, at den bare skal sættes i en stikkontakt for at virke – den skal ikke bruge en separat strømforsyning.

3 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. oktober 2009 kl. 9.38

Ja "papir" er taknemelig.

Det lugter af bondefangeri.

Mvh. Svend Høst

4 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 9.49

Hej Svend -

nu synes jeg jo nok, at du måske lige skal klappe hesten lidt – og prøve at læse lidt mere om LED-lys, inden du udtaler dig så skråsikkert...

Der findes rigtig meget materiale at læse på nettet – både fra NASA og masser af anden forskning, som ikke står og skal sælge en vare.

Det kan siges ret kort – LED kan give samme eller bedre resultat for planterne og har et meget lavere strømforbrug, så det er jo bare at vælge den bedste løsning. Og det er der, jeg er lige nu – der er mange muligheder, så jeg har en masse spørgsmål ude hos de forskellige leverandører.

Skal nok vende tilbage, når jeg ved lidt mere!

mvh
Anja

5 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 12.21

Hej Anja

jeg ved at der er skrevet en bog specifik om planter og lys i drivhuse. Godt nok en bog,der har nogle år på bagen.

Men hvis jeg har forstået dig rigtig, at du gerne vil have mere lys til at kunne dyrke planter. Jeg mener at vide, at der ikke at der er noget økonomi i at opsætte lys. Dels skal du have meget lys og dels skulle de lys som bruges være ret dyr i anvendelse. Omkring 6 kroner stk i timen og der skal bruge nogle stykker...

Når politiet beslaglægger en hampeproduktion finder de som regel disse dyre lamper og disse er forbundet udenom en måler af samme grund.

Jeg ved at at man tidligere har kunne få speciel pære til beplantninger inden for. Men som regel er det en slags falsk tryghed. Planterne vokser ikke bedre af den grund. Planter er meget afhængig af den rigtige sollys for at kunne danne sukker.

Hvis det er for at du kan finde rundt i drivhuset her i den mørke tid, vil jeg foreslå dig bare at købe en 4 wats pærer. Den koster ikke meget i Ikea eller byggemarked. Jeg har selv en som jeg har kørende i vinterhalvåret, når jeg ska ud og fodre dyrene. Sådan en koster omkring 15 øre i døgnet.

6 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 12.28

Hej Søren -

lyset er udelukkende for planternes skyld – ikke for min. Jeg bruger et industriarmatur i drivhuset som arbejdslys.

Og jeg har lige købt vildt ind i England – en 50W rød/blå LED-lampe til drivhuset, som bør være nok til at supplere sollyset udefra.

Og så har jeg købt 2 x 15 Watt spots til at bruge indendørs, hvor jeg har ca. 1½ m2 planter stående – også rød/blå.

Jeg er meget spændt på, hvordan det virker, og skal nok skrive om det her!

Jeg har – incl. fragt – brugt ca. 1600 kr., og hvis levetiden holder, så vil de rigeligt være tjent ind i løbet af nogle år. Og det er jo en lidt fed tanke, at man ikke vælter Co2-forening i rå mængder op i atmosfæren...

Jeg har købt dem her: www.easygrowled.com/Home/tabid/36/Default.aspx

Mvh
Anja

7 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 12.29

Hov – en lille stavefejl...

C02-forurening – selvfølgelig!

8 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 12. oktober 2009 kl. 12.37

Hejsa!

Meht. lys har jeg efterhånden prøvet en del forskelligt.

Den bedste erfaring har jeg dog med en "proffessionel" plantelampe som jeg har købt brugt for ca 400,– i et nedlagt gartneri.

Lampen dækker et areal på ca 20 m2 og jeg har den kørende ca 10 timer /dag i vinterperioden. En ekstra fordel er at den også varmer en del :O)

Jeg har efterhånden en del specielle planter som ikke tåler frost, men stadig skal have lys – og de elsker den :O)' driftprisen er ca 150,– / md hvilket jeg synes er ok.

Hilsen

Bjarne

9 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 12. oktober 2009 kl. 12.38

Spændene Anja – Synes godt nok at søren og sven er noget negative :-)

10 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 13.10

Nej bestem ikke. Jeg syntes bare at det lyder af mange penge og jeg skal jo ikke bestemme, hvad Anja bruger sine penge på. Jeg kan bare blive lidt nervøs for om hun også får det ud af det som hun ønsker.

Jeg skal også gerne indrømme at jeg ved ikke så meget om det. Men jeg kan bedre forstå det hvis hun som Bjarne kan "tjene" lidt af udgiften hjem ved at producere nogle planter.

Jeg ved at Erik fra Esbjerg har udlagt varme sin garage, som han holder på ca. 5 grader. Erik har mange planter og der er hans hobby og fred være med det. Jeg skal også gerne nævne at mit plantevalg er begrænset af samme grund, nemlig at jeg ikke har mulighed for at opbevare dem efter forskrifterne. Derfor må jeg så bare vælge andre planter.

11 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 15.15

Hej Søren -

du har helt ret – det er ikke billigt!

Men jeg har – ved hjælp af lidt friværdi – købt et stort og dyrt drivhus i foråret for at kunne have planter året rundt, så jeg skal alligevel ud og købe lys til det. Derfor synes jeg lige så godt, at jeg kan forsøge med denne løsning nu fremfor at vente på, at det bliver billigere.

Jeg kan også rigtig godt lide tanken om, at mit Co2-forbrug ikke stiger til uanede højder – jeg skal jo også have lidt varme i gang derude. Jeg er så småt i gang med at isolere ekstra med en gang bobleplast, så mit forbrug heller ikke bliver helt vildt der.

Og nogen skal jo have afprøvet LED til privat brug – ellers finder vi jo aldrig ud af, om det er godt...

Og jeg synes, at det er vildt spændende – kan næsten ikke vente på, at de dukker op!

mvh
Anja

12 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. oktober 2009 kl. 15.31

Nej vi er ikke negative bare realitiske, 1600 kr er mange penge, men som Søren skriver så må man bruge sine penge som vil.

Men det er logik at en 50W rød-blå ledlampe ikke kan erstatte solens blændene hvide lys.

Alene det at fabrikken skriver at den optimale afstand er 30–60cm siger alt, erhver der kender bølgers udbredelse ved at lysstyrken falder kraftigt med afstanden, dvs. lampen skal være 2–3cm over planten og dermed få ca 13 gange så meget lys end ved 30cm afstand.

Du kan jo bruge lampen til at lyse op i haven til jul,det vil sikkert være flot.

Mvh. Svend Høst

13 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 15.50

Hej Svend -

du har din holdning – jeg har min...

Og jeg har læst meget og mange sider – men ingen steder har jeg læst, at planteafstanden skal være, som du skriver, heller ikke der, hvor jeg har spurgt direkte.

Men fred med det – jeg glæder mig til at se, hvad der kan komme ud af det!

Og bestemt ikke julepynt! Jeg dyrker ikke den slags – er nok nærmest nåsåer...

mvh
Anja

14 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 12. oktober 2009 kl. 15.55

Fint at du vil prøve Anja, det vil jeg ihvertfald ikke være negativ over selvom jeg nok ikke selv vil være den første til at smide mine penge efter noget der er så nyt og dyrt endnu.

Jeg håber at du vil skrive om dine erfaringer når du har brugt dem et stykke tid. Jeg kunne godt bruge noget lys til de nye frøplanter i foråret men synes at en 400W hpfe lampe er lige dyr nok i drift.

Mvh. Steen.

15 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. oktober 2009 kl. 15.58

Anja

Jep!

Jeg vil bare hjælpe dig, prøv at besøge et gartneri, og du vil se at lamperne er få cm over planterne.

Du ser det samme pricip i et solarie, folk ligger lige under lysrørerne hvor lyset er kraftigst.

Mvh. Svend Høst

16 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 16.15

Hej Svend,

LED-belysning bliver kun brugt i et par gartnerier endnu på forsøgsbasis, så det får jeg ikke meget ud af...

Men lad os ikke bruge mere tid på noget, som vi tydeligvis har så forskellige holdninger til!

Jeg skal nok rapportere, og så må vi se, om jeg har dummet mig – eller om I alle sammen skal ud og købe vildt ind til næste år!

Og der er jo stadig den væsentlige forskel, at jeg bare skal holde mine planter i god form vinteren over, så de er klar til en ny sæson – gartnerierne skal producere og sælge planter året rundt, så det er et helt andet behov, de har.

mvh
Anja

17 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2009 kl. 17.07

Held og lykke med din investering Anja, det bliver interessant at høre til foråret om det havde været billigere at købe nye planter eller om lamperne lavede op til dine forventninger. Med hensyn til CO2. udslip så er det temmelig resurce krævende at fremstille alle former for el. pærer og bobleplast, men det er svært at undvære.

18 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 18.07

Hej Mogens -

det er helt sikkert ikke billigere med nye planter...

Jeg har citron, lime, et par figner og så alt det andet – og jeg plejer at betale omkring 1.000 kr. for at overvintre dem ude i byen, så det hænger nok meget godt sammen i sidste ende!

For slet ikke at tale om, hvor hyggeligt det bliver at rende og pille i dem hele vinteren – kommer lige ude fra drivhuset nu, og der er bare herligt at være.

Det er ikke just nogen billig hobby, når man går amok, som jeg gør – men det er det, som jeg nyder mest at bruge tid på!

mvh
Anja

19 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2009 kl. 19.50

Hej Anja.

Jeg kender godt nok den der plante-amok når man er i havecentret, beklagelig vis er parken næsten overfyldt, så ved een nyanskaffelse skal jeg flytte 2 andre planter. Næsten alle hobbyer koster penge, så pøj – pøj med projektet.

20 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. oktober 2009 kl. 9.07

Anja jeg har med stor interesse læst al jeres snak om lys, og det er da noget jeg vil kikke nærmere på da jeg har ca 1000 planter der skal opbevares inden døre om vinteren, og det er altså ikke bare små potter det hele, men 15–25 l potter med ca 45 forskellige passifloaer som er nogle planter der virkelig skal have lys og varme ellers så er det ud og købe nye.

Plus jeg har en masse andre spændende ting som jeg for alt i verden ikke ville undvære og som er svært at finde igen, da der kun findes få samlere her i landet.

Jeg plejer at sige når nogen kommentere mine planter at jeg ryger ikke, så hvis jeg nu lægger ca 1000 kr fra om måneden så har jeg mange penge at gøre godt med til mine planter.

21 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 13. oktober 2009 kl. 14.54

Jeg glæder mig til at høre dine erfaringer, Anja, jeg vil meget gerne skifte mine hpfe lampe ud, men jeg er bare nervøs for at det så vil kræve flere lamper + ekstra varme – således regnskabet ikke balancerer i sidste ende ;)

22 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. oktober 2009 kl. 16.22

Jeg skulle få mine lamper i starten af næste uge – og så snart jeg har en idé om, hvordan de virker, skal I nok få en rapport!

23 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. oktober 2009 kl. 19.24

Endelig dukkede de op, og den ene af de små 15 W er allerede i brug på mit citrongræs og en stor peberplante, som jeg har på mit kontor. Den anden skal bruges til nogle små chilistiklinger, jeg har lavet og lidt andre småting, som har bedst af at komme helt ind og overvintre, men den skal jeg lige have lavet et ophæng til. Men dejlig let, at de bare kan skrues i en almindelig E27-fatning!

Og der er knald på liggehønen, skulle jeg hilse og sige! Mit værelse blev straks omdøbt til "Red Light District"... Planterne får en ret lummer farve, der leder tankerne hen på meget andet end blomster! Og jeg har nok ændret belysningsplanen lidt, så den kommer til at være tændt fra kl. 7–19 – jeg bruger nemlig en del tid herinde, og den summer en lille smule pga. den blæser, der er monteret i den for at holde temperaturen nede.

Senere i aften eller i morgen skal jeg ud og have sat drivhuslampen op – vi prøvede den lige herinde, og den kan altså også gi' en god gang rødlilla lys!

Jeg skal nok se at få taget nogle billeder og lægge et link ind her, så I kan se herlighederne.

24 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2009 kl. 19.36

Røde lys i vinduet plejer at betyde noget andet, end plantedyrkning.

25 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 26. oktober 2009 kl. 19.44

Det glæder jeg mig til at høre mere om.

26 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. november 2009 kl. 22.41

En foreløbig status:

Et af de små 15W spots hænger over en stor peberplante og en stor citrongræs, og det ser de ud til at trives helt fint med. Peberfrugterne gror, og citrongræsset er også vokset en smule her den sidste uge. Bladlusene trives, men jeg tager en del med fingrene og har hjælp fra et par mariehøns og en del nyttedyr, som er flyttet med fra drivhuset...

Jeg har hængt UFO'en op i drivhuset i dag, så nu er det spændende at se, hvordan det går derude!

Den hænger i 2 m højde, og jeg har sat de mest lyskrævende planter lige under den og de mindst krævende ude i kanterne.

Jeg vender frygteligt tilbage, når jeg ved lidt mere!

27 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. november 2009 kl. 21.44

Og en kort status mere:

jeg har lige opdaget i dag, at en chiliplante, som står ca. 2 m fra UFO'en er begyndt at sætte nye blade. Den var ellers begyndt at se rigtig kedelig og vinteragtig ud, men den kan åbenbart lide det nye lys!

Det er også meget tydeligt, at de andre planter trives bedre nu, end da jeg kun havde 2 x 58 W plantelysstofrør over dem – ikke mindst mine fuchsiaer blomstrer rigtig flot, og citron og lime sætter nye blade.

Temperaturen i drivhuset kommer ikke under 6 grader og har den sidste uges tid ligget på mellem 10–15 grader om dagen.

Så foreløbigt tegner det helt fint med LED-lyset – min citrongræs inde på kontoret sætter også nye skud, og peberfrugterne vokser...

28 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2009 kl. 21.22

Hej Anja.

Du omtaler en Lime plante. Er det en du selv har fremavlet eller hvor har du købt den. Er på jagt efter en.

29 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. november 2009 kl. 21.27

Hej Mogens -

den er købt i dyre domme hos:

lundhede.datascan.dk/acatalog/Lh_Citrus_frugttraeer.html

men jeg er siden stødt på dette meget spændende tyske firma, hvis priser incl. fragt sagtens kan konkurrere med Lundhede:

flora-toskana.de/onlineshop2/index.php

Mvh
Anja

30 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2009 kl. 21.51

Tak ska du ha Anja, man kan godt købe mange lime frugter for de priser, og så er det uden garanti for bladfald, når man ikke har UFO lys og alt det spændende udstyr. Forsøger lige med et par kerner + jord, selv om der går 8 år ca.

31 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. november 2009 kl. 18.11

Hej Anja

Som gammel lysmand følger jeg spændt din test af led ufoen, men hvis man skal have et resultat skal man noget at sammenligne med så det ville godt hvis du i også havde planter under 2 x 58w armaturet så kunne man se hvad der groede bedst.

En 50w ufolampe giver 2000 lumen mod 2 x 58w lysrørs 10788 lumen det er 5 gange så meget lys end ufolampen.

Mvh. Svend Høst

32 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. november 2009 kl. 20.14

Hej Svend -

jeg har haft lysstofrørene hængende der hvor UFO'en hænger nu, og planterne har helt klart reageret på led-lyset ved at rette sig op og sætte nye blade.

Hvis du læser noget led-litteratur, vil du også kunne se, at de ikke her bruger lumen til ret meget – derimod et begreb, der hedder PAR, som beskriver det lys, som planterne kan bruge.

Jeg kan ikke forklare teknikken i det, men der findes rigtig meget læsestof om det på nettet...

Mvh

Anja

33 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. november 2009 kl. 17.28

Hej Anja

Jeg kan se på flere af indlæggene, at nogen betragter de specielle plantelamper som rent hokus-pokus. Ja ja, der er jo altid nogen som er klogere end vi andre. Men ikke desto mindre så forskes der jo ganske meget i plantelys, og herunder ikke mindst alternativer til de traditionelle og meget bekostelige drivhuslamper.
Jeg syntes det er et spændende emne du har kastet dig over. Jeg har selv leget lidt med en ProPlant3 - Hi. Power til ca. 250 kr. fra: www.prolys.dk/proplant3--planteblomst-diodep-re-400lm.html i lidt mere end et år.
Jeg bruger den mest som lystilskud til mine såkasser i det meget tidlige forår, og mest for at forebygge ranglede kimplanter som strækker sig og "står på tæer"efter det sparsomme forårslys på det tidspunkt. Og så med et billigt tænd- og slukur, "så kører det bare for dig" som de siger hos T. Hansen.
Og det der med afstanden, ja det er da rigtigt at lysudbyttet aftager kraftigt ved forøget afstand.
På den nævnte hjemmeside står der da også, at den mest optimale afstand er 60 -90 cm.
Men nu har jeg til mine spirekasser hjemkøbt 3 stk plantelamper fra Megamann. Det er 15Watt lavenergilamper, så forbruget er til at betale. Og ligesom LED-lampen har de jo også den store fordel, at de ikke spilder det meste af energien på varme. Så man kan jo sagtens eksperimentere med en kortere afstand til planterne. For øvrigt så gav jeg vist omkring 10 af de der grimme EU-penge eller omkring 80 kr pr stk.
Lad os endelig bare eksperimentere videre, og lad så de der er meget klogere grine så meget de lyster.

34 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. november 2009 kl. 19.04

Hej Gert -

du har så evig ret!

Og indtil videre har jeg kun godt at sige om mit lys - næste projekt går i gang om et par uger, hvor jeg forsøger at så de første peber- og chilifrø. Jeg har jo efterhånden fået købt en del (bl.a. hos Bjarne), så der skal gang i eksperimenterne med at så meget tidligt og starte planterne under led-lyset.

Jeg starter indendørs, og så kan de senere komme ud i drivhuset med lidt undervarme.

Mvh
Anja

35 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. november 2009 kl. 22.24

Hvis nogen kan anbefale 60-90cm afstand fra lampe til plante så må det være nogen som ikke kender til lysets natur , belysningen er omvendt proportional med afstanden i anden potens , det vil sige at hvis man flytter lyset fra 60 cm afstand fra planten til 30 cm vil planten få 4 gange så meget , hvis vi sætter afstanden ned til 15 cm vil planten få 16 gange så meget lys osv.
De få planter som jeg i øjeblikket giver lys er placeret i en afstand på 1- 2cm under 30 W spare lamper som hver giver 2850 lumen.

Mvh. Svend Høst

37 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. november 2009 kl. 16.01

Jow da - "Salige er de enfoldige" var der jo en som udtalte engang. Det må vi jo trøste os med, når vi nu ikke er så kloge som hr. Høst.
Men når han nu er så meget klogere, så skulle han jo nok ikke sammenligne de specielle plantelamper vi køber og leger med, med en almindelig "dagslyslampe. Der er jo himmelvid forskel på lysets farvetemperatur og altså på lysets bølgelængder på de 2 slags lamper. Plantelampernes bølgelængder er jo afstemt efter planternes behov.
Og endelig så forestiller vi os jo ikke, at vi med et par lavenergilamper kan erstatte solen !
Mine småplanter er heller ikke så kloge, for de reagerer da klart positivt på det beskedne tilskudslys, og det endda selvom afstanden er omkring ½meter ! ! !
Men hvad pokker - humlebierne de flyver jo også. De er nemlig heller ikke så kloge at de ved, at det kan de ikke ?

38 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 26. november 2009 kl. 17.22

Hej Anja!

Jeg var selv på udkig efter en LED grolampe da jeg faldt over din tråd. Så nu har også fået mig en UFO magen til din, så det bliver spændende at se hvor godt planterne kommer til at reagere på den.

Jeg er dog i tvivl om en ting. Skal nyspirede planter langsomt vænnes til LED lyset på samme måde som de skal vænnes til sollyset, eller kan de med det samme få fuld dosis LED lys, ved du eller andre det?

39 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. november 2009 kl. 18.18

Ups!!! Det var en ordenlig omgang , nå men jeg har brede skuldre , det har jo altid været sådan at det koster at have en mening og at ytre den , jeg kunne være den mest populære i dette forum hvis jeg snakkede alle andre efter munden ,men det er ikke min natur, så hellere blive kaldt enfoldig som enda er salig , det er ikke det værste jeg har hørt.
Nå men nu til det faglige, jeg har de sidste 30+ år ligget og `leget`med kunstlys i den mørke tid , jeg startede med 2 40W + 2 20W grolux lysrør i et sydvindue styret af t/s ur
de 2 40 W rør over tomatplanterne og et 20 W på hver side af tomatene , det blev ikke til mange og meget små frugter og lange ranklede planter , efter 4-5 år satte jeg alm hvide lysrør i (farve 33) og hovsa hvad var det planterne trives jo væsentlig bedre end med de dyre groluxrør , nu bruger jeg kun groluxrør som pyntebelysning.
Jeg har også prøvet 15W halogen lamper på 5cm afstand(husk at tjekke temperaturen ved planten så den ikke svides)
men jeg er ikke helt sikker på resultatet der er nok for meget
UV lys og en dårlig økonomi.
Efter at have afprøvet alm. sparelamper 30W i en reflektorlamper og placere dem så tæt på planten som muligt og set at planterne reagere positivt og ikke bliver så ranglet som ved andre lyskilder ,så er det den lyskilde jeg bruger nu her i den mørke tid i mit store sydvindue , og så en prisen overkommelig ca 70Kr .
Pt bruger jeg kunstlys over kaktusstiklinger så de kan vokse noget mere og det går godt, inden de ryger ud i vinterhaven til en dvaleperiode
Min nattens dronning er også glad for lyset og vokser fint ,og det gør mine syrisk roser, som jeg såede i starten af nov og som kom op i søndags.
Drivhuset har jeg opgivet at kunstbelyse da planterne står tørre og i dvale og det gør absolut ingen forskel om der er lys eller ej det er spild af strøm , det er det samme i min vinterhave som er fyldt med haveplanter der skal opbevares frostfrit.
Det var lidt om mine erfaringer med kunstlys , det var en meget lang historie som var gjordt meget kort , jeg følger spændt om led lamper bliver fremtiden, det gør de , men om de også er fremtiden over vore planter må tiden vise, jeg har besøgt og læst masser af websider angående ledplantelys og jeg synes der er mange uprofesselige og for meget gimmick.

Mvh. Svend Høst

40 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. november 2009 kl. 18.47

Hej Brian -

det ved jeg faktisk ikke - men har da tænkt mig at prøve her inden så længe, når det store så-orgie så småt går i gang...

Måske bare med et par små testplanter i første omgang, så jeg ved, om de kan lide det!

Har du din UFO i drivhuset, eller bruger du den indendørs?

Mvh
Anja

41 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 26. november 2009 kl. 20.52

Hej Anja!

Den bruger jeg indendørs, så jeg har vejens eneste violetoplyste tagvindue. :) Mit drivhus ligger stadig og venter i originalemballagen, jeg skal først have gravet og støbt et fundament for at få noget mere ståhøjde.

Jeg har en masse små nyspiret planter stående under UFO'en, og jeg synes indtil videre en af mine Cordyline Australis er begyndt at se en anelse svedent ud. Men jeg ser tiden lidt an...

42 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2010 kl. 20.50

Lidt status:

Jeg er stadig godt tilfreds med min investering!

I drivhuset, som holder 5-6 grader, sætter nogle af planterne nye skud, citron og lime blomstrer, og i det hele taget ser lyset ud til at gøre det, som det skal - nemlig holde planterne i form, så de er klar til foråret. Jeg har lys på fra kl. 4-8 og igen fra 15-1.

Indendørs ser det også fint ud. Jeg kasserede en peber, som var proppet med bladlus og har ikke haft problemer med dem siden. Mine chilistiklinger fra august er flotte, og der er både blomster og frugter på et par af dem.

Jeg såede peber og chili d. 20.12. - de er spiret og står også under LED-lyset og ser ud til at trives der. Mine tomatstiklinger (af et par F1-sorter, som jeg ikke vil tage frø af) gror også fint, og jeg regner med, at jeg kan bruge dem som grundlag for nogle nye planter om et par måneder.

Så alt i alt - jeg har ikke noget at klage over her.

43 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 8. januar 2010 kl. 16.37

Jeg må også give Svend ret i at de Lysstofrør du brugte før havde en del flere lumens så de burde være bedre. Måske ikke på helt små planter men når de bliver lidt større og kræver mere lys.

Jeg har også prøvet en del forskelligt og jeg syntes jeg får mest for pengene med 36w Phillips lysstofrør Cool White.

De har nemmelig lige nok Lumen til at jeg kan få dem til at blive den størrelse jeg vil have uden at blive ranglet og så smide den i f.eks drivhuset.

44 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. januar 2010 kl. 18.41

Jeg har læst rigtig meget om lys de sidste måneder, og alle, der beskæftiger sig med LED (både brugere og producenter), er ret enige om, at planternes trivsel ikke er afhængig af lumen - men af, at de får de rigtige bølgelængder i forhold til grønvækst og blomstring, dvs. især de røde og blå farver.

Og ud over teorien så kan jeg jo bare konstatere, at mine planter i drivhuset (ikke små og nye, men velvoksne planter - citrus, blomster og krydderurter) alle uden undtagelse reagerede ved at sætte nye skud i løbet af de første 14 dage, da jeg skiftede lysstofrørene ud med LED-lyset derude. Og det var ikke hjulpet af dagslyset, for det skete i starten af november, så jeg kan kun se en forklaring på det...

Og de er stadig i gang derude - citron og lime sætter blomster, og mynte og citronverbena sætter masser af nye skud, selv om de ikke bliver hjulpet meget af lyset udefra. Jeg har nemlig isoleret med 2 lag bobleplast for at spare lidt på elregningen.

Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag for mine småplanter på kontoret, for jeg har ikke prøvet andet end LED-lyset der - men planterne trives, og jeg har rigtig mange planter under bare 30W, så jeg har helt sikkert fået valuta for pengene og er fuldt tilfreds!

Måske får jeg brug for et spot mere til indendørs brug - men det er nu mest, fordi jeg har fået sået temmelig mange planter, og jeg kan ikke nænne at smide planter ud, som kan blive til noget, og så skal der jo lidt plads til...

45 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. januar 2010 kl. 19.38

De pærer man havde tilbage i tiden ogsom man sagde var god til planter hed grolux . Jeg er ikke klar over om de stadig findes . Men man skulle bruge rigtig mange før det gav noget . Men jeg kan bare huske at man købte dem .

46 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. januar 2010 kl. 21.18

Søren, var det ikke til akvarie belysning. Så vidt jeg husker havde jeg dem over mit akvarie, men det gik også i fisk.

47 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 11.07

Jeg kan bare huske at jeg gav den nette sum af kr 100,- og der gik ca 2 til 3 timer , eller til min kone opdaget dem og så fik jeg ordre til at fjerne dem i igen , Selvom jeg forsøgte at sælge hende vidunderet .

De gav et underlig lys og jeg kan også forestille mig , at man hellere ikke har kunne se fiskene i dit akvarium . Men de blev slået op som noget enestående . Det har sikkert været sælger , der syntes at de var enestående , men det var også ham , der fik pengene .

48 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. januar 2010 kl. 16.25

Hej med jer -

pas nu på, at min LED-lys-tråd ikke går helt i fisk.....

Det er jo stadig LED og planter, som det handler om her, ikke?

Mvh
Anja

49 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. januar 2010 kl. 16.54

Helt rigtigt Anja.
Vi kom ind på et sidespor. Det er ellers en flot ufo du har fanget på stjernehimlen.

50 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. januar 2010 kl. 18.15

Ja - og så siger de, at UFO'er ikke findes!

Og jeg kom for øvrigt lige til at købe mig et par LED-spots mere til mit indendørs-projekt...

Jeg kan allerede nu se, at det går galt med pladsen, fordi det er så p....koldt, at det varer et godt stykke tid, før jeg vil starte mit opvarmede minidrivhus ude i drivhuset. Det medfører, at jeg skal have en hulens masse små planter stående på kontoret, og så rækker det ikke med de to spots, som jeg har købt!

Det er ret fedt, at de kun bruger 15W hver, når det sådan griber om sig...

Lidt "forårs"stemning fra drivhuset... Der er gang i citronverbenaen!

51 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 11. januar 2010 kl. 16.08

Har googlet lidt på det LED og det ser meget spændende ud og jeg tror også på hvad du siger. :)

Jeg har bare altid troet at lumen var det afgørende men åbenbart ikke helt.

Men ja de er desvære ret dyre, men mon ikke man kunne lave dem selv med en loddekoble, printplade og strømforsyner ? vil lige google lidt på det.

Og det nogle flotte Grønne planter du har. :)

hold os endelig opdateret med det LED for det lyder spændende. :)

52 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2010 kl. 18.06

Det gør jeg gerne - det er jo herligt at se, hvor de små planter vokser, mens vi venter på lidt forår...

53 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Clemmensen, 18. januar 2010 kl. 20.02

Meget interessant emne, og dejligt at nogen tør afprøve noget nyt og dele ud af sine erfaringer.
Jeg er næsten "hoppet på" og er parat til at købe den lille 15W LED fra England. Og Anja, du kan nok svare på om det er en E14 eller E27 sokkel?

Mit behov for plantelys, er udelukkende et ønske/håb om at mine forspirede tomater, peberfrugter, kål, agurker, sommerblomster mm. kan bliver lidt lavere og mere robuste, end de høje og lidt ranglede planter jeg kan lave i vindueskarmen. Og så ønsket om at kunne starte tideligt på året - faktisk er jeg allerede kommet til at så de første staudefrø selvom det er for tideligt.

Men er der nogen der kan svare på, hvor ofte og i hvor lang tid skal mit plantelys være tændt? Er det nok at tænde det når jeg kommer hjem ved 16 tiden, og så slukke igen ved 21 -tiden?

54 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2010 kl. 20.56

Hej Lene -

det er en E27-sokkel.

Hvis dine planter står i et vindue, så kan de måske nok nøjes med lys i færre timer, men jeg synes, at 5 timer i døgnet må være noget i underkanten... Mine lamper er tændt fra ca. kl. 8 - 22, men der er nærmest heller ikke noget dagslys, hvor planterne står. Til de helt små planter dækker en pære ca. 75 x 75 cm - den hænger omkring 35-40 cm over planterne.

I drivhuset, hvor der jo er noget lysere - på trods af 2 lag bobleplast - har jeg lys på fra kl. 6-9 og igen fra 16-24.

Jeg læste så meget forskelligt omkring det, så jeg har bare gjort, hvad jeg havde lyst til, og det ser ud til at fungere fornuftigt...

Dog skal du lige huske, at tomater skal have mindst 8 timers mørke for at kunne udvikle sig rigtigt.

55 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Clemmensen, 18. januar 2010 kl. 21.30

Tak for svaret.
Hvis jeg køber lampen, ender jeg også med bare at prøve mig frem. Og det bliver nok noget med lys fra jeg kommer hjem til sengetid.
Jeg må jo ændre strategi hvis det ikke hjælper.
Jeg var ikke klar over at tomater skulle have 8 timers mørke - men det passer jo så med at de går i seng sammen med mig :-)
Men tomaterne får da ikke 8 timers mørke om sommeren i drivhuset!?

56 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2010 kl. 7.55

Nej - men det er noget med, at de små planter danner bedre blomsteranlæg med de 8 timers mørke i starten - prøv at google lidt, så får du sikkert en bedre forklaring... Måske kan du også finde noget andetsteds på havenyt.dk?

Mvh
Anja

57 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Soren Hindsgavl, 26. januar 2010 kl. 9.34

Det lyder rigtig spændende med LED grolys. De er ret dyre i indkøb, men kan skaffes til en rigtig god pris på e-bay.com.
50-500 kr afhængig af hvad man har brug for.

Jeg søgte på "grow light led"

58 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. januar 2010 kl. 15.19

Jeps - de kan findes billigt der. Men de billige sendes fra Kina, og så kommer der 25% told oven i + Postdanmarks toldgebyr på 155 kr.... Jeg taler af erfaring, vil jeg lige indskyde her!

Så i de fleste tilfælde bil det være billigere at købe i f.eks. England, hvor fragten er ret human, og der ikke kommer yderligere omkostninger oveni.

59 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: O. Hallberg, 28. januar 2010 kl. 8.15

Jeg købte sådan en.
www.hobbydrivhuse.dk/product62-325.htm

Jeg ved at det er bare lysspektrum i lampen skal være mest muligt svare til solens lysspektrum. så går det nok.
Det ville være fint med en luminescens lampe til drivhuset men det er bare mere dyrt.

venlig hilsen til alle

60 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2010 kl. 20.36

Det er nu ikke helt rigtigt, at planterne har brug for fuldspektret lys - de har det helt fint, hvis de bare får passende mængder af rød og blåt lys i de rette bølgelængder, hvilket jo netop er det, som de gør med vores LED-lys.

Der er mængder af stof om dette på nettet - også skrevet af folk, som ikke skal sælge det, så det er bare at søge løs, hvis man er interesseret!

Jeg har også haft kig på den, som du har købt, men så faldt jeg over LED og syntes, at det var voldsomt spændende at eksperimentere med! Indtil videre har jeg været fuldt ud tilfreds med resultaterne, og det samme har jeg hørt fra andre, der har købt LED her i løbet af vinteren...

Mvh
Anja

61 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2010 kl. 17.04

Lidt status:

Jeg har plantet en masse om i dag, og nu har alle mine småplanter hver sin potte.

Som I kan se herunder, er mit ellers ret nydelige kontor herhjemme invaderet af planter og LED-spots - og om et par uger går jeg i gang med at så sommerens mange tomater & det løse, så det går helt galt!

Det hele vokser fint, og mine tomatstiklinger fra efteråret er begyndt at sætte sideskud, så nu skal der snart laves flere stiklinger. Normalt tager jeg frø og sår tomaterne, men lige disse to er F1-sorter, så de er jo ikke ideelle at tage frø fra, så der skulle lige eksperimenteres...

Og så kom dog snart med lidt forår i stedet for al den sne, der bare vælter ned!!!!!!

62 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. februar 2010 kl. 9.57

Anja!!!

Jeg er ikke sikkker på at jeg har forstået dig rigtigt , men skal jeg og alle andre (gartnerier osv.) udskifte vores blændene hvide lysrør i dobbelte armaturer med et blåt og et rødt lysrør, og vuftiii planterne skyder eksplosivt i vejret , eller er der noget jeg har misforstået....

Mvh. Svend Høst

63 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. februar 2010 kl. 20.15

Hej Svend -

helt klart - hvis jeg bestemte, så ja!

Men da jeg nu ikke gør det, så er det da fint, at der bliver forsket intensivt:

ing.dk/artikel/96589-dansk-diodeteknologi-sparer-halvdelen-af-gartneriers-elforbrug

og:

www.eal.dk/uddannelser/it-og-elektronik-teknolog/job-og-fremtid/Artikel_i_Teknikeren_johnny_drud.pdf

Mvh
Anja

64 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. februar 2010 kl. 21.51

Anja

Nu begynder det at blive interesant, næste skridt må være at de klare glas i vores drivhuse bliver skiftet ud med røde og blå glas , det ville unægtelig pynte i landskabet.

Mvh. Svend Høst

65 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. februar 2010 kl. 22.40

hæ hæ - ja, det kunne være et smukt syn...... Særligt lige nu mod alt det hvide!

66 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. marts 2010 kl. 0.05

Lidt status herfra:

Jeg har måtte udvide LED-bestanden og tage UFO'en indendørs, for jeg har fået lavet voldsomt mange chili- og tomatplanter....

Så nu har jeg rene blå LED-spots og to variationer med både rødt og blåt lys - meget festligt!!!

Og planterne er stadig glade og tilfredse - har haft besøg af en gartner i dag, som roste mine planter, så det er jo fint! De chilier, som jeg såede d. 20.12. er også pænt store nu.

Igen - jeg har ingen idé om, hvordan planterne havde set ud med en anden slags lys, men de ser ud, som de skal, og jeg bruger ikke uhyggeligt mange watt på det, så jeg kan stadig anbefale LED, hvis man alligevel skal ud og købe ind...

67 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 7. marts 2010 kl. 16.06

Hej!!

I taler så meget om de led-lamper, de er nok billige i drift, men meget-meget dyre i indkøb. Jeg har tidligere skrevet,
at en UFO led lampe på 50W har en lysmængde på 2000 lumen et 36W sylvania Grolux har 3350 lumen og det koster
dkr. 80,00 jeg har ca. 200 småplanter under 3 stk 36w rør
og det virker perfekt i 15º varme, og tændt i 15 timer pr. døgn
det er da billigt!!

venlig hilsen
Johs.

68 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Vedelsby, 9. marts 2010 kl. 20.18

Anja!

Jorden er flad! - det har den jo været de sidste 1500 år.

Dejligt projekt du har dig kørende - sjovt at følge med i!

Mvh
Martin

69 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2010 kl. 21.40

Ja - og hvis man ikke ser sig for, sejler man ud over kanten...

Jeg synes også, at det er rigtig spændende at følge med i, hvordan planterne reagerer på forskellige afstande - mere eller mindre blåt i forhold til det røde osv.

Og så er det jo herligt at kunne havenørde, selv om man ikke kan komme i jorden!

En fordel mere ved LED: Bladlusene er lette at få øje på, de sidder som små lyse pletter - lige til at mase! Jeg har købt nyttedyr hjem, men indtil de får rigtig fat, hjælper jeg dem lidt på vej ved at myrde en del af lusene...

70 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Linhus, 11. marts 2010 kl. 23.56

Det de mener er at pæren kan kobles direkte til 220V. Mange diode- og halogenpærer skal have en strømforsyning der drosler voltagen ned til 12 v

71 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2010 kl. 9.12

Lige præcis - alle mine er lige til at sætte i kontakten uden strømforsyning, og pærerne er til E27-fatning, så det kan ikke være meget lettere!

Lige et billede af en Bhut Jolokia, der blev sået 20. december, og som ikke har fået andet end LED-lys:

72 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2010 kl. 7.32

lidt status herfra.

Jeg har flyttet tomaterne i drivhus for 3 uger siden med lidt varmetilskud om natten, for jeg havde ikke længere plads til dem herinde. De største af dem er omkring 70 cm høje og har de første blomster nu, så jeg får mine tidlige tomater, som jeg håbede på. Det er tidlige sorter: Sub Arctic Plenty, Outdoor Girl, Stupice og Bloody Butcher, som jeg prøver i år.

Størstedelen af chilierne er rykket ud for et par uger siden og gror lystigt.

Indendørs under LED-lyset har jeg nu kun agurker og mine største chiliplanter som backup, hvis der skulle ske noget med de andre - og så lidt småspirer under det blå lys.

Det varer ikke længe, før LED-lamperne blive pakket væk for sommeren, og min konklusion er helt klart, at de har gjort det, som jeg forventede af dem! Og jeg har lært, at planter får en god start med det helt blå lys i starten og det rød/blå senere, så til næste år går det endnu bedre - håber jeg!

Men en anbefaling herfra!!!

De sidste planter indendørs - bemærk den høje Trinidad Perfume, som er resultatet af en stikling fra august, der har overvintret i vindueskarmen. Den blomstrer og sætter frugt i stor stil nu og skal snart i drivhus.

73 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. april 2010 kl. 9.35

Og lidt status herfra , jeg har også sat mine tomater (sun gold) i drivhus fra sydvindue og de har sat 3`klasse tomater af , jeg plejer at have de første røde tomater inden 10 maj , og det er helt uden nogen form form kunstlys .

Mvh. Svend Høst

74 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 23. april 2010 kl. 10.15

Anja, dejligt at høre om din succes med de tidlige tomater! :)
Jeg er selv ved at løbe tør for plads i vindueskarmene, (specielt efter at agurkerne og melonerne er blevet sået), så jeg håber på at kunne plante alle tomaterne ud i drivhuset denne weekend.
Hvilken form for varmetilskud bruger du?
Hvor varmt er der i dit drivhus om natten?

Mvh.
Søren

75 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. april 2010 kl. 11.35

Anja, tak for dit skønne billede! Det er altid rart at se når noget lykkes for andre!

Mvh Eivin (^_^)

76 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2010 kl. 16.51

Tak Eivin!

Og Søren - jeg holder omkring 7 grader derude med en varmeblæser, men det er jo også et drivhus med termoglas i siderne og 16 mm polycarbonat i taget, så jeg håber at få råd til at betale elregningen alligevel... Jeg har haft en del af det isoleret med dobbelt bobleplast i vinter og holdt 5 grader derude, men jeg pillede isoleringen ned for nogle uger siden, da jeg simpelthen ikke gad se på den længere.

77 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 19. juli 2010 kl. 3.03

Hej Anja

Hvordan ser status ud på dine chili nu, efter den flotte start?

Er selv i krig med at studere LED og grolys, og glæder mig til næste vinter hvor vores nye overdækkede altan bliver base for test med chili og LED-lys allerede fra oktober/november.

Har startet alle dette års chili-planter op i selv samme rammer, og ca. 1 april flyttet dem i minidrivhuse og ud på terrassen i vores sommerhus. Alt sammen uden ekstra lys og gødning, hvilket har givet mig nogle ret kedelige små planter.

Nu står de uden tag på om dagen i den gode sommervarme, og om aftenen bliver de flyttet ind under en 3X3m pavilion som jeg vil sætte 4 sider med armeret klar plast på for, at holde lidt på varmen. Siderne kommer på i løbet af de næste 2-3 dage. Har forøvrigt en ide om at prøve at starte en lille grill op med en håndfuld headbreads briketter på de nætter hvor temp. falder til under 15 grader.

Der er også indkøbt et 9,9m2 drivhus som lige nu venter på at blive sat op, men er meget i tvivl om hvordan soklen skal bygges, så det er stadig på vent og nok først noget jeg får glæde af til næste år Vil jo gerne have et hus som er fuldt dækket af sten i bunden, og med en dybde så man træder ned i huset når man vil ind.

Men det var dine fine LED-lys som jeg er blevet noget tændt på, og som måske også kan give mine chili-planter et boost så tidlige frugter bliver mulige.

Står der noget i brugsanvisningen eller ved du noget om, hvilke bølgelængder og hvilke mængder lys dine lamper udsender?

Grunden til at jeg spørger ind til dette: Har selv mulighed for at bygge lamper med LED i stort set hvilken type jeg vil, men det lader til at dem du har fået sat op her en rigtig god virkning og så ville det jo være tåbeligt at forsøge at opfinde den dybe tallerken mere end en gang:-)

Formålet med at bygge mit eget er i første omgang at sparre lidt på finanserne, men i stort set lige så høj grad at jeg kan demissionere dem nøjagtigt efter de mål som jeg skal bruge.

Så alt hvad du kan finde af data på dine lamper er mere end velkommen i min indbox:-)

Vh. Allan

78 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. juli 2010 kl. 11.48

Hej Allan -

jeg vælter mig i chilier - planterne er blevet meget store, og jeg har været nødt til at sætte en god del af dem på friland, så jeg kunne komme ind i drivhuset...

Så det har virkelig givet pote at starte så tidligt - jeg begyndte så småt at høste for nogle uger siden. Dog stadig de grønne frugter, de er først små småt ved at skifte farve nu. Men i forhold til sidste år, hvor jeg først kunne høste sidst i august/først i september, er det jo i den grad en forbedring! Måske prøver jeg at så nogle planter allerede til november, så jeg kan få frugt endnu tidligere - men ikke ret mange, for så bliver de jo store, inden jeg kan flytte dem ud.

Jeg har ikke lige styr på bølgelængder og alt det der - men du kan sikkert finde noget her:

easygrowled.com/

det var der jeg købte ind.

Jeg bruger de rent blå spots til de helt små planter, og så har jeg to forskellige versioner med rødt/blåt + min 50W UFO med rødt/blåt og lidt hvidt lys, som er sidste station inden drivhuset.

De var relativt billige i forhold til, hvad jeg ellers kunne finde - men jeg fik da brugt omkring 3.000 kr. alt i alt på dem, så jeg håber, at de holder lige så længe, som de lover... Og de er jo superlette at bruge - spots'ene passer i en almindelig E27-fatning, og jeg skiftede stikket på UFO'en, så den var lige til at sætte i kontakten. Man kan også købe en adapter, så man ikke behøver klippe i ledningen.

Spændende at høre om dit projekt - og mht. drivhuset, så er mit sænket ca. 30 cm i bunden, og det er jeg meget glad for!

mvh
Anja

79 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 24. juli 2010 kl. 6.06

Davs igen Anja.

Har samlet en del data sammen fra dine links, og sendt et par forespørgsler til nogle tyske butikker som er store forhandlere af LED´s.
Kan se at det er følgende bølgelængder som er i spil->
460nm blue, 630nm red and 660nm red/orange
Har du på din UFO en tænd/sluk -knap til de 2 farver, eller har du mulighed for at dæmpe lyset trinløst?

//Allan

80 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2010 kl. 8.38

Hej Allan -

nej - ingen reguleringsmuligheder, så havde prisen nok også være anderledes!

Men jeg synes nu heller ikke, at jeg har manglet dem - og mht. lysstyrken, så kan man jo bare hæve og sænke lamperne...

Men spændende at se, hvad du finder!

Jeg har lige været på drivhusrunde til morgen og nydt synet af de (voldsomt) mange peber og chili, der er i gang med at modne derude! Har 51 peber-/chiliplanter og 16 tomatplanter derude + en masse overskudsplanter på friland, så det er ikke lige det, jeg kommer til at mangle resten af året...

mvh
Anja

81 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 24. juli 2010 kl. 19.09

Spændende forsøg du har gang i der Anja, LED virker prisen på de rigtig gode modeller er bare stadig for høj.
Allan jeg gad godt ha' et hjemmebygget således at man selv kunne udvælge de bedste dele.
Er du i tvivl om noget bare spørg, omend jeg ikke er professor, har jeg læst en del om emnet efterhånden.
Optimalt skal der flere end to bølgelængder til, jeg mener de bedste kører 7 forskellige.
Kig her for lidt grundlæggende info: www.prolys.dk/Datasheet/High-power_LEDs_for_plant_cultivation_study.pdf

Til alle jer Næh-sayers, lumens er ubrugeligt, det er par tallet vi er interesset i. Er det fornuftigt kan vi kigge på det andet.

82 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2010 kl. 22.27

synes lige, at I skulle have et opdateret billede af den samme Bhut Jolokia, som kan ses længere oppe i tråden - den er blevet en smule større...

83 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 28. juli 2010 kl. 4.16

Hmm.. Har læst og læst og læst... Der er mere end rigtig mange meninger om hvordan man skal gribe det her LED sjov an.

Desværre (min mening) så lader det til at folk der dyrker cannabis har ret meget styr på det her, og gør meget mere end den samlede forskningsstand kan byde på, for at finde de mest effektive metoder til at dyrke deres.

Men det skal nu ikke holde mig fra at læse med på sidelinjen, og har ud fra rigtig mange beskrivelser fået info om at det er 4 bølgelængder der er meget aktive i fremme af den fotosyntese som vi alle søger->

440+470nm (blå) og 640+660nm (rød)

Dertil har det nok dyreste og meget populære amatur fra HydroGrow tilsat lidt hvid lys (måske for at se væksten tydeligere med menneskeøjne), og noget "far-red" (oversat=meget rødt???) til varme(?)

Blandingsforholdet holder de lidt for sig selv, det eneste de løfter sløret for er "85% Red, 10% Blue, 5% White" hvilket jo kan være mange ting.

Kan godt se, at det bliver meget indviklet at "forske" i det som privat-person, da det kræver flere års forsøg med rigtig mange forskellige lyssætninger, og nok ikke noget som menig-mand bare går i krig med.

Samtidig så skulle man vel også have nærmest laboratorier-artige forhold for at kunne styre luftfugtighed og temp. for at kunne sammenligne de forskellige resultater med hinanden, også for at kunne tage tilfældige frø´s heldige/uheldige egenskaber ud. af det samlede billede.

Med alt det jeg har fået ud af min "forskning" lige nu, så vil jeg gå efter en forhandler som kan sælge LED med et datablad som rent faktisk beskriver de tolerancer som de forskellige LED har, og så tager den der fra.

Lige en sidste bemærkning-> Så på en del video omkring de mange forskellige grow-lamper, at det var meget udbredt at bruge spejle på vægene for at få det lys med som ikke rammer ned over planterne. Den er taget op og lagt ind på harddisken når der skal leges med. Der er jo ingen grund til at det lys som ikke lige finder vej til vores chili går til spilde:-)

//Allan

84 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 1.50

Hvad er led-lys? Jeg har ikke så megen forstand på moderne teknik.

Mvh Eivin (^_^)

85 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 29. juli 2010 kl. 3.24

Elvin->

Et LED, eller en lysdiode er en elektrisk komponent som omsætter elektricitet til lys. Altså egentlig bare en form for lampe/pære.

Den største fordel med LED er, at den bruger langt mindre energi end en alm lampe. Dette lagt sammen med flere andre meget interessante egenskaber gør, at LED til dyrkning af planter er noget vi vil se meget mere til i fremtiden.

Af andre fordele med LED kan nævnes->
1/ Meget mindre varmeudvikling
2/ Meget lang levetid (typisk ca. 5 års uafbrudt lys)
3/ Meget smal-spektret lysgivning.

Netop den sidste pointe er her jeg går ind og forsøger at lave min egen opfindelse om man vil.

Med smal-spektret lys menes, at et LED kun udsender lys i en bestemt farve. Normalt er hvidt lys (som vores øje opfatter det) en blanding af alle farver. Solens lys er derfor både ultraviolete farver (inkl. nogle af de skadelige som der advares om konstant i TV), blå, røde grønne og andre farver. Dette opfattede hvide lys er gratis ude i naturen, og noget vi glædeligt sætter vores planter ud i. Men det er jo som bekendt kun om sommeren her på vores breddegrader at vi kan udnytte denne resurse. Efterår, vinter og forårets mørketid giver ikke så meget krudt til vores dyrkning, og så bliver der i flæng brugt tilskudslys for at fremme væksten.

Gartnerier har i mange år brugt en special lampe kaldet en HPS, som du tit kan se oplyse vinterhimlen med dens meget kraftige røde lys. Problemet med HPS-lampe er, at den bruger voldsomt meget elektricitet, frembringer meget kraftig varme, og så holder den heller ikke i ret mange sæsoner før lysudbyttet går kraftigt ned.

En sidste egentlig dum ting med en HPS lampe er, at den godt nok udsender nogle af de farver som vores planter har brug får, for at danne fotosyntese, men den udsender lige som solen også en masse andet lys ud, som planterne slet ikke har skal bruge. Dette bliver der jo også brugt energi på, og her kommer LED ind med dens store fordel ved kun at udsende de farver som vi ønsker.

For at du kan følge med i de sidste for nogle lidt mystiske betegnelser af lyset fra et LED, så måler man lysets farve i bølgelængder, lidt på samme måde som man måler lyd. En dyb bas-lyd har en meget lav frekvens, en høj diskant-lyd har en høj frekvens. Lyd-farven måles altså i Hz (hertz) mens lys-farven måles i meter / Nano-meter. F.eks. har farven rød en bølgelængde på omkring 700nm (nanometer) mens det blå lys har en bølgelængde på omkring 450nm- Jo større bølgelængde, jo varmere lys, jo mindre bølgelængde jo koldere lys.

En HPS lampe (High pressure sodium lamp) udsender lys med en bølgelængde omkring 600nm, men mangler altså en del af det spektrum (de lysfarver) som vores planter elsker.

Lidt det samme problem støder man også ind i med LED lys. De udsender også kun lys i det lysspektrum som den er designet til. Men fordelen med LED er at det jo er ganske små i størrelsen, så man kan nemt blande forskellige typer af LED med forskellige farver, som til sammen udsender nøjagtig det lys som vi ønsker. Det vil du kunne se på nogle af de billeder som Anja har sendt ud, men du kan også tydeligt se det på vedlagte billede.

Det var ikke lige meningen at min forklaring skulle være en mindre doktorafhandling, men når man nu lige får sat sig til tasterne så må man jo lige..... og Wupti, så kommer der en masse man også lige må beskrive:-)
Håber du har fået en lille ide om hvad LED er og hvad det kan bruges til. Ellers er du jo mere end velkommen til at spørge mere ind til hvad hulen det er vi render rundt og bruger vores lommepenge til:-)

Vh Allan

86 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 29. juli 2010 kl. 3.29

Du kan forøvrigt læse mere (og måske også forklaret på et noget nemmere sprog) omkring

LED->
da.wikipedia.org/wiki/Lysdiode

HPS->
en.wikipedia.org/wiki/High_pressure_sodium_lamp
Det sidste link har jeg kun lige kunne finde på engelsk, håber det kan gå:-)

V Allan

87 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 11.21

Det er en flot lampe/pære! Teknisk og indviklet ser det i hvert fald ud. Men det er vel der, vor verden er på vej hen.

Mvh Eivin (^_^)

88 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 29. juli 2010 kl. 12.37

Allan -> En virkelig god beskrivelse, du der fik hevet ud af ærmet...
Jeg har har læst en del LED-tråde på de alternative plantesider, den model der til dato har vist bedst resultater er fra growledhydro.com/FAQ.html (skru ned).

Her er et par rigtigt spændende tråde, som jeg selv fandt meget glæde ved:
www.420magazine.com/forums/journals-progress/112167-irish-boys-glh-600w-led-grow.html

www.420magazine.com/forums/journals-progress/115430-growledhydro-com-180w-super-lemon-haze-grow-lots-pics.html

Heldigvis (min mening) er hampdyrkere et eftertænksomt og kreativt folkefærd, deres erfaringer ud i plantekultivering , kan de fleste af os lære af...

89 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 31. juli 2010 kl. 7.06

Martin->
Takker for de fine ord:-) Har allerede været inde på growledhydro´s sider og lure dem kunsten af. Har også fået lidt guf fra dem!

Og ja, der er med garanti (nok de fleste) massere af hampdyrkere der er kreative. Og så længe det er for sjov og ikke for profittens skyld at de leget med hamp, så er jeg egentlig også selv ret ligeglad med om det mange steder er lidt på kanten af hvad man må.

Har selv lavet en lille practical joke med vores gamle sikkerhedschef i firmaet. Manden er gammel PET-mand og rigtig dygtig til at snuppe folk med kreative tanker om hvad der er dit og mit. Vi smuttede en dag op på hans kontor og satte en lille hampplante i hans store urtepotte. Kan huske at det var en fredag, og først om tirsdagen kom han ned til os lidt grinene og spurte pænt om det var os der havde været morsomme *S*
Så har vel egentlig selv været med på vognen, så/og det gør mig vel ikke til den værste mafiosos i DK:-)

------------------------------------------

Alle->
Jeg har fået kontakt til en mand som er ret ferm inden for led rent teknisk og elektrisk, og han har indvilligt i at lege med på mit lille projekt. Så der er åbnet op for at jeg virkelig kan komme i krig med at forsøge at lege med led/grolys.

Men det gør jo så også at jeg skal have lidt hjælp fra alle jer der har mere check på det grønne end mig!

Når jeg nu får bygget et par vækstkasser til mine tests, så vil jeg jo meget gerne i krig med mine forsøg hurtigst muligt.
Det jo ikke ligefrem årstiden for såning af chili, og så tænker jeg om det egentlig har nogen indflydelse hvis det alt sammen sker i nogle lukkede kasser uden indflydelse med temp og vejr udefra?

Næste store spørgsmål er, hvilken chili jeg skal vælge? Det er ikke nogle planter som jeg skal dyrke videre på, til at starte med er det KUN et spørgsmål om hvor hurtigt de kommer ud af sengen. Forventer derfor ikke at skulle gemme det der kommer frem længere end til at der ikke er plads til dem i mine vækstkasser. Har i en ide om hvilken sort der kunne være velegnet til projektet? Meget gerne med info eller en ide om hvilken temp. de elsker.

Sidste problem/spørgsmål som igen grunder i både tanker og de forsøg jeg har set med hamp..... Der vel med sikkerhed dannes en del kondens når jeg lukker vand inde i en næsten lukket kasse. Findes der en målemetode/et apparat til at hjælpe mig med hvor meget vand der er i luften og i potten?

Jeg ved godt det alt sammen forlader hyggen med dyrkning af chili lidt med alt den teknik, men hvis jeg på nogen måde skal kunne dokumentere og give tips til hvad der virker og hvad der ikke gør, så kræver det jo lidt at det er nogen lunde de samme vækstbetingelser som jeg leger med.

//Allan

90 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2010 kl. 8.38

Hej Allan -

jeg vil jo gerne være med til at støtte dine eksperimenter, som er meget spændende! Så jeg kan godt sende dig lidt frø af nogle "lette" sorter, som er hurtige til at spire - skriv til mig på anja-e(snabela)post.cybercity.dk - så pakker jeg lidt til dig.

Prøv at google hygrometer/fugtighedsmåler, så dukker der sikkert noget op - og så tror jeg, at du skal have en lille ventilator derinde også, som kan flytte lidt rundt på luften...

Igen har hampdyrkerne sikkert en løsning på den slags, vil jeg tro!

91 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 31. juli 2010 kl. 9.42

Det var en af de gode i lavede med chefen der Allan!

Jeg vil også gerne være behjælpelig hvis det er muligt.
Forsøgskasserne vil jeg nok lave af noget laminatplade, som fås billigt i Jem og Fix, de har sikkert også hygro- og termometer og en lille ventilator, til en billig penge.
Husk at kassen skal kunne lukke helt tæt, således at intet lys slipper ind udefra.
Som du nok ved, så er det blomsterfasen der volder flest problemer for LEDs, mens grofasen bliver klaret ganske fint. Så husk at den valgte art skal være blomstrende.
Tomat ville være ganske spændende tror jeg?

Held og lykke!

92 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2010 kl. 11.13

Hej Allan -

kom lige til at tænke på - hvorfor tror du, at det er nødvendigt at dyrke i kasser? Et ganske almindeligt indendørs klima kan jo sagtens bruges året rundt - det er jo bare lyset, vi skal tilføre ekstra. Planterne trives fint ved omkring 20 grader, og det er jo ret let at opfylde for de fleste af os.

Jeg synes helt klart, at dine eksperimenter er spændende - men jeg synes også, at det er lidt en skam, hvis det bliver gjort til den helt store videnskab, for det er jo ellers lige til at gå til for de fleste, hvis de bare dyrker, som jeg har gjort... Så er man også fri for alt halløjet med fugtighedsmålere og den slags.

Hvis du endelig vil afgrænse lyset, så er det vel egentlig nok at hænge nogle "gardiner" op, f.eks. af mylar, som vist er det materiale, vores hampvenner bruger. LED-lyset er jo meget fokuseret nedefter, så der vil ikke gå lys til spilde, hvis der ikke er dækket i toppen.

Jeg eksperimenterede en smule med lidt hvidt papir omkring et par af plantebakkerne, og det så ud til at have en effekt mht. at reflektere lyset tilbage på planterne, så en gang gardiner vil nok være fint.

En anden ting - måske skulle du starte en ny tråd omkring dine eksperimenter?

Jeg har en idé om, at det kunne finde på at blive en anelse nørdet i forhold til al teknikken( hæ hæ), og så synes jeg ikke, at den hører til her. Min idé med tråden er at holde den helt nede på jorden, og din indfaldsvinkel er vist en anden... Ingen kritik overhovedet - jeg skal nok følge med i din tråd også!!!

Mvh
Anja

For resten - kender du dette forum? www.chilifan.dk/da/forum/

Der har jeg lige skrevet en artikel om, hvordan jeg gør - og jeg er helt sikker på, at de gerne vil høre om dine eksperimenter også!

93 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 31. juli 2010 kl. 13.03

Hej Anja,
en ny tråd vil nok være passende.
Ang. det lukkede miljø, så er dette bare bedst hvis man f.eks. skal sammenligne 2 forskellige LED opsætninger.
Man kunne godt bare nøjes med mylar og åbent i toppen, men det vil skabe flere hvis'er og såfremt'er end nødvendigt.
Og hvis vi snakker om planter som skal have begrænset lys for at blomstre (som er LEDs hæmsko) er det strengt nødvendigt at få skærmet alt andet lys ude.

Jeg vil med glæde følge både din og evt. Jans, hvis han opretter en sådan.

94 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 1. august 2010 kl. 6.34

Hej med jer alle igen...

I har nok ret i at nørderiet er ved at indtage tråden i rigelige mængder, med rigeligt med smør:-)

Vil derfor oprette en helt ny tråd, om jeg flytter den på chilifan eller holder den her på havenyt er jeg ikke helt sikke på. Vil helst holde det hele ét sted da det er noget nemmere at holde styr på hvad der kommer ind og ud:-)

Jeg har fået en del info fra min nye led-pusher, og han kunne godt tænke sig en form for skema i hvordan jeg havde tænkt mig at gribe tingene an. Vil derfor lige bruge et par dage på at udarbejde en plan for nøjagtig hvordan jeg vil gribe tingene an men med mulighed for at ligge info og tips ind fra div. super-gro-nørder som jer *S*

Vender tilbage med et link til tråden her, og ligger også et link i den tråd som Anja har oprettet på chilifan som jeg forøvrigt nåede at læse inden der kom et hint her. Havde ikke husket at krydse af at jeg stadig ønskede at modtage info hvis der kom nye indlæg.

Mht. tips til mine gro-kasser, fugtighed, luft mm. så vil jeg kommentere og komme med bemærkninger i den nye tråd.

//Allan, som sætter rigtig meget pris på jeres hjælp og interesse i projektet.

95 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 25. september 2010 kl. 8.11

Jeg købte min 50W LED vækstlampe hos et firma som hedder www.led-lys.nu, de kan skaffe det du skal bruge, og har en meget ok viden omkring deres produkter. Jeg betalte ca. 1500 kroner for 50W inklusiv levering og den har 50 1W dioder, 35 Røde, 5 Blå, 5 Orange og 5 Hvide

De har ikke rigtigt nogle informationer omkring denne type belysning på deres hjemmeside, men jeg kontakte dem og de hjalp mig med at finde det jeg skulle bruge

96 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. september 2010 kl. 10.21

Hej Kion -

Det er en OK pris - dog er det stadig lidt billigere at købe hjem fra England...

Jeg gav vist 110 pund for min UFO = ca. 950 kr. + fragt.

Er du tilfreds med dit LED-lys? Hvad har du under det?

mvh
Anja

97 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 13. november 2010 kl. 13.18

Jeg er ny på Havenyt, men har kikket med i lang tid, og fundet mange god ideer og "spændende" diskussioner.
Grow led har min storer interesse, da jeg tidligere arbejdede med elektronik ville jeg undersøge mulighederne for selv at bygge lamperne, men fandt ud af at pt. er led priserne alt for høje ( læs for høj avance ved importøren) hvis man ikke ligefrem selv importerer dem fra østen.

Derfor fandt jeg løse E27 led 15watt på en engelsk hjemmeside ctledlight.co.uk til en meget fornuftig pris 198,- stk., og bestilte derfor 4 stk omregnet til ca. 870,- Dkr.
www.ctledlight.co.uk/node/9

ADVARSEL køb ikke ved dette firma!
CTLEDLIGHT.CO.UK
Det tyder på at firmaet blot ønsker kundernes penge = svindel, da de ikke levere det bestilte, selvom de straks ved bestillingen trækker betalingen på ens konto, samtidig sender de ikke en ordrebekræftelse med forventet leveringstidspunkt.
Jeg har nu 2 gange skrevet mail til firmaet for at få oplysningerne men de giver sig ikke til kende.
Jeg har nu fået min bank til at tilbagekalde transaktionen ved Visa.

Jeg må nok bide i det sure æble og finde nogle noget kostbarer lamper.
Jeg har forsøgt at få kontakt til et svensk firma som Anja i et andet forrum linker til, men selvom de skriver at de straks vil sende svar med priser osv kommer der intet, så om det er et firma man kan stole på ved jeg ikke, er der nogle der har erfaring med dem.

98 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 13. november 2010 kl. 14.18

Ikke for at puste til ilden, men man kan ikke undgå at se her at der er enkelte tvivlere omkring led lys til planter, de bør måske se dette indslag fra TV2 Fyn På job hvor de besøger blomster gartneriet PKM på Fyn, andre må også gerne se med.
Følg dette link www.tv2fyn.dk/video/35823 omkring 13:14 henne i udsendelsen tales der om Led lys i drivhuse. Måske det kan være medvirkende til at ændre holdningen og forståelsen til led lys ved enkelte :-)

Hvis man vil vide mere så kik på denne side her er der mere om selve projektet som bliver spændende at følge: www.fionialighting.dk/

99 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. november 2010 kl. 14.38

- jeg har lige i vores lokale byggemarked købt led pærer med E27 gevind og en farvetemperatur på 2700 grader kelvin pris pr. stk 156 kr - watforbrug ca 3,5 - desværre er emballagen røget ud så jeg kan ikke huske producentens navn -

100 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. november 2010 kl. 15.24

Hej Per -

jeg kan stadig anbefale det sted, hvor jeg køber LED i England - rimelige priser, og jeg er tilfreds med deres service.

Vi var nogle stykker, der købte ind for omkring 6.000 kr. for nogle måneder siden. Vi afgav ordren søndag aften og havde varen hjemme onsdag - det kan vist ikke gøres bedre!

www.easygrowled.com/Home.aspx

Jeg har ikke handlet med det svenske firma, og deres priser er fuldstændigt hårrejsende høje, synes jeg. Jeg ved ikke, om deres produkter er bedre, men da jeg er fint tilfreds med mine indkøb, får jeg heller ikke lejlighed til at finde ud af det....

Jeg er i øvrigt i fuld gang med næste års produktion af chiliplanter - eksperimenterer med meget tidlig såning i år og har allerede de første knopper på planter, der er sået sidst i september!

Mogens - det er bare hvide LED-pærer, du har købt - ikke?

101 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 13. november 2010 kl. 15.49

Hej Mogens
LED pærer kan købes alle steder med de data du nævner, Når det handler om LED Grow light taler man om lysenergi i specifikke bølgelængder i nm. For blå det vegetative hvis du ønsker at danne grønt materiale og stærke rødder f.eks. grøntsager, her er bølgelængden mellem 450 nm-470 nm. Hvor imod hvis man ønsker frugt og blomstring skal man benytte mest af det røde led lys i området 630 nm - 660 nm. Det røde spektrum fortæller planten at nu er det tid til at blomstre da vinteren er undervejs og plantan skal forberede sig på at danne frugt og frø.

Det lyder ret enkelt, men forskere er endnu ikke enige om hvordan fordelinge af rød-blå skal være for at vækst/blomstring bliver optimal. Det tyder på at en fordeling i forholdet 6:1 -9:1 af rød til blå er brugbart, men det bliver man nok ikke enige om foreløbigt. I forsøg har det vist sig at man kan starte med ren blå for vækst og så på det rigtige tidspunkt tilsætte rød for anlæg og tilvækst af blomsterknop så rød er det dominerende i blomstringen.

Dog er det ikke så enkelt, det her omtalte kaldes 2 bånds lys, som tidligere nævnt, er der ikke tale om kelvin grader, men om bølgelængder i nm, for nemheds skyld har jeg derfor nævnt de 2 bølgelængder som farverne rød og blå. Ikke nok med at planterne elsker de 2 farver, planterne er bedøvende ligelade med det lys vi havefolk kan se, så er det ligemeget om det kommer fra en glødepærer, sparerpærer eller lysrør eller noget helt andet, selvom vi mener der er blus på det vi sætte rover planterne, så "ser" planten kun det for dem brugbarer lys = bølgelængde.

Vi kom bort fra det egentlige for nu er det med at holde tungen lige i munden, vi talte før om 2 bånds lys der findes også 3 bånds lys her tilsætter man en vis % UV lys som enkelte planter også har brug for, men til vort amatør brug er rød med lidt blåt udmærket.

En anden meget vigtig faktor er lysstyrken, her kan man kort sige, så meget som ens pengepung kan magte.

102 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 13. november 2010 kl. 16.03

Hej Anja
Jeg tror også det bliver det firma jeg vil handle med, det lyder til at det har en hurtig levering, sådan skal det være jeg kan ikke vente i flere måneder på en internet handel og så slet ikke på LED lamper, som jeg står og mangler til mit overvintringshus (måske skriver jeg lidt om det senere).

Du har ret de svenske var for høje selvom det er Skr. tror næppe de er bedre.

Uha de ser fine ud dine planter hvor gl. er den på billedet?
Godt min søn ikke har set den, mit drivhus nr. 2 - 12m2 som blev bygget og var klar midt på sommeren blev hurtigt fyldt op med alle hans Chili planter, jeg nåede kun at få 3 agurker derind, men det blev en god chili høst, 8-10 kg. af alverdens chilier spørg mig ikke hvad de heder, det var noget med, abe- citron chokolade og nogle af de små orange som skulle være verdens stærkeste.

103 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. november 2010 kl. 16.46

Hej Per -

det er jo det sjove ved det - planten er kun lidt over 6 uger og har kun fået blåt LED-lys. Og det er alle tre tidlige planter, der har knopper nu - lidt overraskende!

Jeg har også haft mange chiliplanter i år - omkring 50 med 30 forskellige, så jeg har fået mine chililyster styret - og lidt til!

Jeg vil forsøge at dyrke færre til næste år - men lad os nu se...

Du kan få en rundtur i mit drivhus her fra midt på sommeren:

www.youtube.com/watch?v=mxgG1Dvxsnk

Absolut uredigeret, men man kan se, at jeg havde mange planter!

Billedet nederst er mine planter for lidt over en uge siden.

104 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 15. november 2010 kl. 18.26

Jeg har jo med stor interesse fulgt denne tråd omkring led lys, selvfølgeligt pga. udsigten til at spare strøm på lys til forspiring af planter.
Jeg har så fulgt Anjas link fra chillifan til en svensk forhandler lidt nærmere mht. en "ny" type lampe der faktisk er meget mere effektiv end led.
Det viser sig imidlertid at opfindelsen er mindst 20 år gammel men det nye er at et firma i Kina har fundet ud af at lave lampen så den netop udsender det meste lys i de farver som planterne foretrækker.
Resultatet af dette er ifølge producenten en lampe der dobbelt så effektiv i forhold til forbrug som en led lampe og med en holdbarher der også er dobbelt så lang.
Jeg har fundet producenten i Kina og har anskaffet mig en lille lampe på 50 watt som jeg agter at lave forsøg med.
Jeg kan indtil videre sige at det lys den leverer er ligesom at kigge direkte på solen, det er ret voldsomt at være i rum med?
Jeg vil dyrke lidt chilli og tomater under lampen afskærmet fra andet lys og publicere billeder af resultatet så interesserede kan følge med.

Mvh. Steen Jakobsen.

105 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. november 2010 kl. 21.14

Lyder spændende!

Er spændt på at se billeder... Hvor meget kom du af med for den?

mvh
Anja

picasaweb.google.com/storkredsen/BillederAfSaprojektet?authkey=Gv1sRgCLa-9tD8_PTpzQE&feat=directlink

106 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. november 2010 kl. 9.08

til anja - ikke bare en hvid pære - en farvetemperatur på 2700 grader kelvin er ikke hvid - du - I børe være opmærksomme på at farvetemperaturen er lige så vigtig som bølgelængden da planterne ved for høj farvetemperatur lukker spalteåbningerne og faktisk sover - uv er der ikke mange arter der har brug for - jeg har i mange år brugt denne farvetemp. til mine store orkidesamling med et meget godt resultat -
mvh. fhv.erhvervsgartner m.madsen-

107 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 16. november 2010 kl. 18.25

Hej Anja.

Jeg har givet omkring 1000 kr for den lille lampe her.
De fåes i forskellige størrelser som du sikkert ved.
Jeg har overvejelser om at importere nogen flere men er i tvivl om om der er nogen der er interesseret i at købe dem.
Som du sikkert selv har observeret er der jo megen skepsis
omkring nye ting specielt her på denne hjemmeside.
Det er jo nok heller ikke uden grund for vi har jo mange hørt om fantastiske nye opdagelser der viser sig at være hat og briller når man ser nærmere efter.
Denne gang vil jeg tjekke det selv, så får vi se.

Steen.

108 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. november 2010 kl. 19.01

Hej Steen -

Nej, der dukker en vis skepsis op hist og her!

- men så er det jo godt, at vi er nogen, der synes, at det er sjovt at eksperimentere lidt og ikke lige gider vente på, at nogle andre går i gang..

Glæder mig til at se billeder af din lampe! Evt. et link?

mvh
Anja

109 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 16. november 2010 kl. 21.23

Jeg sender lige en link:
www.mlandglobal.com/products.asp?groupid=194

Mvh, Steen.

110 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. november 2010 kl. 21.50

Nej hvor spøjst - der har netop været en tråd på et svensk haveforum - odla.nu - omkring et fælleskøb af netop denne pære!

Prøv at se her:

www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=103934

mvh
Anja

111 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. november 2010 kl. 13.16

Lidt status på, hvordan det går med årets småplanter indtil nu:

picasaweb.google.com/storkredsen/BillederAfSaprojektet?authkey=Gv1sRgCLa-9tD8_PTpzQE&feat=directlink

Jeg skal i gang med at plante de tre store om igen nu - rødderne er på vej ud af hullerne i bunden allerede.

Jeg har for resten købt lidt mylar-folie og hængt op omkring planterne, så de får mere udbytte af lyset. Jeg kan ikke direkte se det på dem - men det er noget mere behageligt for mig...

112 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 1. december 2010 kl. 17.45

Cree XR-g - led pære synes jeg løser problemet med at der skal være lys nok=lumen) i forhold til den watt de bruger.

Desvære kan jeg ikke finde nogle pære med disse indbygget i

wohnen.shop.ebay.de/LED-/81316/i.html?rt=nc&Sockel=E%252027&_nkw=cree&_dmpt=DE_Haus_Garten_Inneneinrichtung_Leuchtmittel&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

kun disse med en ældre cre xr-e og ikke den nye G model
www.akvarieplanter.dk/high-power-leds-fremtidens-plantelys

har de lavet det selv - de skulle være det utimative billigst lys der findes kr/ lumen og hvis man vil se hvor voldsomt de pære kan lyse kan man søge på youtube - det er vildt

113 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. december 2010 kl. 15.51

Hej Christian -

de hvide pærer med det kraftige lys gør ikke noget for planterne, som ikke interesserer sig for lumen, men for de rigtige røde og blå bølgelængder.

Prøv at læse det gode indlæg, som Per Jensen har skrevet længere oppe, som handler om det.

Der står også lidt om det i dit akvarielink.

Jeg har godt set plantelys med de nye 3W-dioder, men de har været fra 130 W og opefter - og så er den miljømæssige og økonomiske fordel jo væk. Og de kostede spidsen af en jetjager...

mvh
Anja

114 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 2. december 2010 kl. 20.43

Hej
Jeg har for 8 dage siden kontaktet www.easygrowled.com Det firma Anja har handlet med, for at spørge om de kunne levere 15W LED.

Jeg spurgte på dem for ikke at opleve det samme igen, altså det med at man betaler og så kommer der ikke noget, se mit tidligere indlæg, en opdatering på denne handel kommer længere ned.

Easygrowled.com var hurtige til at sende en svar mail, som både kan opfattes positivt som negativt. De har ikke længere 15 Watt rød/blå kun 15 Watt blå, årsagen er at de er ved at opgradere til 3 Watt LED så de fremover vil være på totalt 45 Watt, de vil holde mig informeret, så det bliver spændende at se.

Sidste jeg skulle lige prøve linket til Easygrowled og det ser ud til at deres shop er nede pt. om de har lukket eller de er ved at opdaterer siden det må tiden vise.

Og så er der lige en kort opdatering omkring min handel med Ctlight, jeg har lavet en tilbagekaldelse igennem min bank på det beløb der er blevet trukket på min Visa konto, og samtidig sendt en mail til firmaet om dette og annulleret handlen, og vups dagen efter kommer der en mail fra dem med, at det kan jeg ikke da det er en bestillingsvare.
Ok nu må jeg så se hvad der sker, nu er der da liv i dem straks man meddeler dem at handlen er stoppet.

Og ikke nok med det, den anden dag kom der en ordrebekræftelse på mail på de 2x2 lamper jeg har bestilt, og endda med en beklagelse på ventetiden, det har så også taget 30 dage med at lave ordrebekræftelsen og nu kan jeg sandelig logge ind og se min bestillinger, meget spændende handel.

Aller sidste, jeg har købt noget LED lys til mine børnebørns juleby, og i den forbindelse talte jeg med ejeren af firmaet om Grow LED light, det kendte han ikke til vi fik en snak om det og har efter aftale sendt en del oplysninger til ham.
Han ville så se om han kan få noget hjem fra Østen som jeg skal afprøve.
Det ville være noget lettere at kunne købe i DK og så naturligvis til en fornuftig pris og hurtig levering, min sidst levering var fra dag til dag, perfekt.

Jeg følger op når der er nyt i de forskellige sager.

Hilsen Per

115 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 2. december 2010 kl. 22.50

Ang. LED-lys til vækst og akvarier, så laver et dansk firma som hedder www.LED-Lys.nu belysning som klarer disse opgaver. Som bla den ovenstående video viser.

De sælger primært engros, men hvis man kontakter dem kan de godt sælge til private også.

Jeg har selv købt en af deres akvarie lamper. Disse lamper laves også som vækst med samme design, og varierer i længde og styrke alt efter behov.

116 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. december 2010 kl. 23.30

Jeg kan ikke lige finde noget omkring bølgelængder på LED-lys.nu - Kion, ved du noget om det?

mvh
Anja

117 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 3. december 2010 kl. 8.35

Da jeg købte mine akvarie lamper, fandt jeg meget information omkring dette :-)

Røde LED kan fåes med 630 og 660 nm
Blå LED er normalt 450 nm
Orange 615 nm
Og de hvide kan laves i spektrum mellem 2500 - 14000 Kelvin

Og så vidt jeg ved et det rødt og blåt som er det mest nødvendige for vækst, og jeg har set på videoen fra TVFyn som der var en der linkede til at, de umiddelbart har ret få blå dioder...

Det ser umiddelbart ud til at de har måske 10-15 røde for hver blå diode i udsendelsen, men når jeg kigger lidt rundt om på nettet så er der nærmere et forhold på 8:1 (8 røde : 1 Blå) man bruger.

Jeg købte på et tidspunkt en 50W lampe hjem til en kammerat fra www.LED-Lys.nu (jeg er CVR registreret.....) og denne lampe blev lavet med specifikationerne 6:1:1:1 (Rød:Blå:Orange:Hvid)

Han bruger dem til appelsin planter, og er ved at skuffe kartofler så de bliver klar til juleaften. Han siger at denne lampe virker perfekt, og opnår vækst og store blomster (ved hans roser og tulipaner) - OGSÅ her mens vi har frost og vintertid.

118 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 7. december 2010 kl. 9.24

Hele fidusen med de nye Cree XR-g led, var jo at få noget lumen og med den rette farve var målet jo nået, når man har trævlet emnet igennem på internettet så siger de kloge at der skal være lumen nok og ja den rigtige farve og der er ikke meget knald på en 15 watt grow led.

De eksempler jeg har set på youtube, der eksperimenter med held er osse over 50 watt
Med led lamper ser man watt angivelser hos dem der sælger, så ligger de jo på 90 - 400 w lamper. til planter både led og pære, derfor må lumen jo spille en stor rolle med den rette farve.og hampdyrkene skriver at der ikke sker ret meget, hvis der ikke er lys nok

Som Høst skriver kan et par lysstofrør jo give baghjul til disse - led grow produkter i 15- 50 watt klassen. Synes selv at de led pære var vild smarte men hver gang kommer jeg til kort på lumen - og på den video fra tv2, virker det osse som om det er over 400 watt led lamper der hænger.

Derfor håbede jeg at nogen viste noget om den nye Cree XR-g led - der netop måske løser problemet.

119 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. december 2010 kl. 15.19

Ja - man kan læse både for og imod alting på nettet, og lige netop LED er der mange meninger om! Jeg kan jo kun sige, at jeg er totalt uenig i, at de små spots, ikke virker - det kan jo ses på mine planter, som overhovedet ikke får dagslys, men kun LED. De er kraftige og grønne og satte de første blomsterknopper, da de var 6 uger gamle.

Det fungerer superfint for mig - jeg har ikke eksperimenteret med andre løsninger og kommer heller ikke til det, så længe jeg får så gode resultater som nu.

Dvs. jeg havde jo et par plantelysstofrør i drivhuset, indtil min UFO flyttede ind - og en uge efter begyndte planterne at sætte friske skud. Og det var ikke udelysets skyld, for det var i november sidste år, så jeg kan kun tolke det på én måde - at det var LED-lyset, der hjalp.

Men fedt, hvis andre har lyst til at prøve og se, om de nye pærer giver bedre planter - det er jo bare at gå i gang med at bruge dankortet!

120 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 7. december 2010 kl. 15.39

ja hvis de virker så virker de jo :-). hvor har du købt dem og er 2 nok til at dække 160 cm * 60 ?

121 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. december 2010 kl. 18.30

Hej Christian -

har netop i dag fået at vide, at easygrowled.com, hvor jeg har købt dem, ikke forhandler dem længere....

Men de kan fås her: www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=10&zenid=5ea48fd9a0e4c8f73a901dc98734581a

Eller prøv at søge rundt omkring på 15W grow spots. De findes rundt omkring, men jeg ved selvfølgelig ikke, om kvaliteten er den samme. Jeg gav 40£ stk. for mine, så hvis de er ekstremt meget billigere, skal man nok se sig lidt for!

Og vær opmærksom på, at hvis man handler uden for EU, så ryger der moms og told på + Postdanmarks fortoldningsgebyr...

Til 160 x 60 ville jeg bruge 3, da de hver dækker ca. 70x70 cm.

Og jeg var lige henne og se til planterne - der er blomsterknopper i de 6 uger gamle planter nu, hvilket jeg synes er ret pænt...

122 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 7. december 2010 kl. 21.07

Hehe

Nu vil jeg ikke gøre meget mere reklame for www.LED-lys.nu men de stænger som jeg bruger til mine akvarier er med CREE dioder, da disse skaber væsentligt højere PAR værdier på 60cm dybde.

Jeg bruger får 400W over min balje, og bruger i dag 3 stænger af 48W. Disse giver mere lys end traditionelt belysning gør, og mine koraler ser mere tilfredse ud (åbner sig mere og er flottere i farven).

Jeg ved desuden også at de også forhandler de 15W lamper i skriver om herover. Jeg kender ikke deres priser, men så dem i deres showroom da jeg hentede mine lamper.

Kontakt deres sælger for at høre mere, de er virkelige professionelle omkring deres produkter, og de kan laves lige som man ønsker det.....

123 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 8. december 2010 kl. 9.40

Har fundet en Svend Høst artikel :-), hvor man kan blive klogere på lyskilder og kunstlys - men nu er det bare at jeg er blevet i tvil, om at når der står 15 W m-2 PAR - menes der så 15 watt pr. kvadratmeter i (PAR lysspektra)

Måske er det derfor at Anja's lamper er 15 watt ?

www.akvariegødning.dk/index.php/hjem/artikler/43-lys/224-kunstigt-plantelys.html

124 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2010 kl. 15.50

Jeg ved ikke lige, hvad der menes med den formulering... Man er nok nødt til at se den i en sammenhæng for at kunne forstå den, vil jeg tro.

Men mine spots hedder 15 W, fordi de består af 12 x 1 W dioder og en ventilator, der bruger de sidste 3 W. Jeg har testet dem med en forbrugsmåler, og de kører med mellem 14,8 og 15,3 W ret konstant, så det er ikke helt galt med de 15!

125 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 8. december 2010 kl. 17.21

Hej!!

Anjas lampe består af 3 stk blå dioder 460nm og 9 røde
dioder 660nm (Nanometer= Bølgelængde) hver diode har en sprednings vinkel på ca 120° forholdet mellem rødt og blåt lys skal være 9-3. I spirestadiet kan der anvendes rent blåt lys. Dioderne skal ligge på ovennævnte bølgelængde til plantelys.

Mvh.
Johs.

126 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2010 kl. 18.53

Nemlig ja - et par stykker af dem har dog 10 røde og 2 blå dioder, men jeg har nu ikke bemærket den store forskel, når de kører alle sammen...

Sådan så det ud i går med to af de rød/blå til venstre og et rent blåt til højre over de helt små planter.

127 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 8. december 2010 kl. 20.49

Ja det ser jo nydeligt ud - men de er jo osse lidt dyre. fandt nogle til 16 doller i kina, men har læst at der er meget fusk med netop disse grow leds. så det tør man jo ikke

Derfor har jeg dykket lidt ned i emnet og set på T5 HO lysstofrør og de kan godt følge med led pære og med 104 lm pr watt.

nu er det jo bare om man kan bruge blåt lys i 450 nm og kun det, i området til ren vækst, hvis blomster er lige meget
nu har det her firma www.giesemann.de/77,2,,.html
nogle specielle rør der netop er i det område -men kan dette bruges ? eller skal man vælge et andet med lidt mere rødt i

og i så fald hvilket skal jeg så bruge .

Hvis lyset på 450 nm er perfekt ser det ud til at, det sagens kan bruges når det ligger i 460 nm - eller sagt på en anden måde alt lys mellem 400 -700nm vil blive brugt. ?

Men hvis teorien holder burde røret jo her være et super rør da det jo har masser af lys i området fra 400 - 450 eller har jeg igen misforstået noget ?

128 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 9. december 2010 kl. 9.20

Hej igen!!!

Det røde lys 660 nm Blå lys 460nm i forholdet 9 røde 3 blå
er det bedste plantelys. rent blå lys er godt til spiring og helt små planter.

Mvh.

Johs.

129 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. december 2010 kl. 11.53

Lige en hurtig bemærkning - husk at tage højde for, at levetiden på LED-dioder er meget lang i forhold til et lysstofrør...

Det betyder jo også noget for omkostningen i alt, hvis et rør skal skiftes 3-4-5 gange i samme periode, som man kører med LED'erne.

Og ellers vil jeg blive glad, hvis vi stadig kan holde tråden lidt "u-nørdet" uden alt for mange meget detaljerede diskussioner.

Hvis I skal mere ind i den slags og tale om andet end LED, vil jeg foreslå, at I opretter en nørde-tråd specielt til det - ellers bliver denne tråd alt for uoverskuelig til, at man orker at læse den, og det synes jeg, vil være superærgerligt!

Meningen med tråden er jo at fortælle om praktisk brug af og erfaringer med LED - ikke så meget omkring teknologien og en masse andre løsninger...

mvh
Anja

130 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 9. december 2010 kl. 12.00

Belysning til planter er lige så specielt som til akvarier

De rør Christian Svanehøj har fundet giver ifølge siden specifikationer rigtigt høje målinger i blå farvespektrum (390-460 nm)

Traditionelle HQI lamper kan købes ud fra forskellige specifikationer som fx. Full spectrum (hvor de pr. def. giver belysning i fuldt spektrum 350-750nm) Her bruger man så bare meget kraft/strøm/energi/etc. på at ramme alle farvenuancer, men udfaldet vil altid være et hvidt/blåligt lys.

Når man så begynder med Lysdioder eller LED så kan man kontrollere farve spektrummet . Dvs at man kan lave sin lampe 100% som man ønsker det, og derfor er det ikke nødvendigt at lave andet lys end det som planterne har brug for.....

Der er lavet mange forskellige undersøgelser og tests af LED belysning

se bla. denne rapport som prolys har på deres hjemmeside ->
www.prolys.dk/Datasheet/High-power_LEDs_for_plant_cultivation_study.pdf

Som Johs. Green skriver så er 660 nm (Rød) og 460nm (Blå) de absolutte fortrukne nm for plante vækst.

Forholdet 3:1 (660:460nm) syntes jeg så virker meget højt i forhold til de forskellige rapporter jeg har fundet på nettet. Jeg syntes at langt de fleste anbefaler 8:1 (660:460) eller 6:1:1:1 (660:460:630:HVID(6500Kelvin)) rød:blå:orange:hvid

Men igen kommer det meget an på hvilke planter det er man prøver at finde vækst i.

Som forskellige videoer her på siden også viser, er de lamper man bruger til forsøg meget store (eller i hvertfald meget kraftige). Men bemærk at de hænger 2-3 meter over planterne. Jeg vil klart anbefale at man eksempelvis hænger sin lampe ca. 1 meter over jordbunden af sin plante.

Lampestængerne som jeg har har 8 x 3W dioder fra CREE og længden er 60 cm. Der er ikke nogen blæser og meget lav varmeudvikling. De kan laves i froskellige længer 30, 60, 90 og 120 cm hvis man vil have dem hængende i sit drivhus fx.

www.led-lys.nu/Akvarielamper.pdf

Disse lamper kan også laves til vækst, og prisen skulle være den samme. Og det kan lade sig gøre at få dem til en noget lavere pris end deres vejl.

131 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 9. december 2010 kl. 14.58

Beklager meget men troede der var mere albue rum i dette emne da der står led-plantelys.

Det omhandler jo netop om plantelys hvor Led osse indgår i dis. men er ked af at der kommer for mange fakta og målebar viden på bordet :-)

Kan godt se at det kan være lidt svært at forholder sig til og det er jo et svært emne, at sætte sig ind i, rent Svend Høst.
Men det ville jo styrke dit emne at der kom tungere information på end ren luft.

Men beklager at jeg sådan har møvet mig ind :-) jeg prøvede bare at blive klogere og var begejsteret over at der var nogen der måske viste noget, opretter nu emnet selv

Undskyld

p.s takker for indput Johs. Green, kion - håber i er friske på at dele jeres viden igen :-)

132 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. december 2010 kl. 18.13

Christian -

du misforstår mig vist - jeg synes, at det hele er superspændende, men denne tråd er ikke en nørdetråd, som jeg skrev for et par indlæg siden!

Så du behøver såmænd ikke lyde småfornærmet, og du skal da bestemt heller ikke undskylde noget - der er jo plads til at oprette alle de tråde, man har lyst til, så man kan nørde igennem med ligesindede :-)

Og jeg ser frem mig til at læse jeres tråd også - ingen tvivl om det!

mvh
Anja

133 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. december 2010 kl. 22.16

Christian Svanehøj !!!!

Du bedes venligst holde mig og mit navn ude af denne tråd , som jeg ikke vil have noget at gøre med , da der er alt for meget nærmest religiøst fanatisme og selvbedrag fra visse personer.

Mvh. Svend Høst

134 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 10. december 2010 kl. 0.25

Alt tyder på at frosten og den mørke tid har slået sig ned på drivhusfolket, men rolig nu, foråret kommer det er undervejs det kan jeg love jer.

Inden foråret kommer kunne vi alle samles og brænde de dumme LED grow light, de kan komme på samme bål som nisserne.

God jul Per
;-)

135 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. december 2010 kl. 7.58

OK med nisserne.... Men neeeeeeej - ikke mine lys!!!!!!!

Også god jul til til dig - og selvfølgelig også til alle jer andre!

mvh
Anja

- håber, at du har ret med foråret - det kan da kun gå for langsomt!

136 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 10. december 2010 kl. 9.36

jammen Høst du er mit store forbilled og det var jo et skulder klap, når du blev nævnt i denne sammen hæng da du står for fakta - og ikke noget negativt - nå men kan vist godt glemme det igen med de brede skuldere :-).

Og jeg kunne godt bruge lidt af din viden om dette emne. jeg opretter det lige igen i sin egen tråd

137 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 3. januar 2011 kl. 20.45

Kære Anja

Jeg synes, det lyder super spændende med din løsning med LED lys. Det ser virkelig interessant ud, at du kan durke så fine chiliplanter i et rum kun med LED-lys.

Jeg vil selv til at bestille nogle hjem nu, så jeg kan bruge dem til forspiringen og frem til, at jeg kan sætte planterne ud på min varme sydvendte terrasse. Hvor mange - og i hvilken farve fordeling - vil du tro, at jeg vil have brug for, når de skal dække et alm. spisebord på ca. 120*80 cm?

Jeg håber, at du lægger nye billeder op af dine chilier, som de ser ud nu. :)

Mange hilsner

Lola

138 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 4. januar 2011 kl. 21.27

Hejsa

Som jeg tidligere har foreslået så vil en ratio på 10:2 (røde:blå) være at foretrække, eller 12:3 (røde:blå) hvis du vælger en 15W lampe i stedet for.

139 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 4. januar 2011 kl. 21.28

Ups, beklager jeg blandede mig.... Jeg havde ikke lige set din overskrift (Kære Anja)

Beklager... :-(

140 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2011 kl. 23.47

Hej Kion -

hæ hæ!

Og til dig Lola -

hvis du dækker hele spisebordet med småplanter, vil jeg mene, at der skal 3-4 spots til, da de skal ret tæt på småplanterne (10-15 cm over) - især i starten.

Men hvis du bare starter med at fylde et mindre område af bordet, så der er plads til at planterne stadig kan være på bordet, når de bliver større, kan du nok nøjes med et par stykker og så hænge dem lidt højere, når du har plantet om i større potter.

Eller du kan købe f.eks. en 50W LED-UFO, som burde kunne dække hele bordet.

Hvis du lige skriver til mig - klik på mit navn, så du kan se min mailadresse - så skal jeg give dig nogle tips!

Og her er årets såprojekt med de seneste billeder:

picasaweb.google.com/storkredsen/BillederAfSaprojektet?authkey=Gv1sRgCLa-9tD8_PTpzQE&feat=directlink

mvh
Anja

141 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Rasmussen, 7. januar 2011 kl. 21.18

Hej med jer,

Først en tak til Anja for en interessant tråd, som det har været inspirerende og til tider fornøjelig at følge.

Jeg har som mange brugt grolys i mange udgaver i forbindelse med forspiring mm. både lavenergi-pærer, 400 og 600W HD-pærer med ballast etc. etc. Resultaterne med lavenergi-pærerne var ikke overbevisende medens resultaterne med de meget dyre HD-pærer har været endog ganske gode (kartofler i begyndelsen af april, tomater medio maj osv.) - blot alt for dyrt og alt for forurenende.

Jeg tog skridtet og investerede i et 4-bånds LED gro-panel med 112 dioder i forholdet er 6:1:1:1 i spændet 630nm rød, 460 nm blå, 612nm orange og fuld 1:1 hvidt lys.

For at blive i Anja's UFO-terminologi er denne UFO firkantet og bruger 120W - dette er miljømæssigt lidt i overkanten, men jeg må indrømme, at jeg har aldrig set noget lignende med de andre lyskilder, jeg har prøvet.

Panelet er lidt støjende, da der er indbygget 3 blæsere og der opstår lidt red-light Amsterdam havnestemning grundet den store koncentration af de rødbølgede dioder :-). En praktisk ting ved panelet er, at eksempelvis blæserne kan udskiftes individuelt i tilfælde een af dem skulle gå itu. Endvidere er der auto-sluk sensor i tilfælde af eventuel overophedning.

Prisen er lidt spicy, men jeg synes det har været hele investeringen værd, og som Anja også påpeger med hendes UFO er panelet lige til at tilslutte stikkontakten og der følger ophæng mm med.

Jeg er overbevist om, at panelet er produceret i Kina, men jeg har kun kunnet finde et sted, hvor det er til salg på nettet - og det er i USA, så fragtomkostningerne er lidt bekostelige også.

For de mere teknisk interesserede er panelets tekniske dimensioner mm ret omhyggeligt beskrevet med henblik på farvetemperaturer mm.

Hermned link til det internetsite, hvor jeg fandt et 4-bånds LED panel til en "næsten overkommelig investering" - og det virker !! er igang med 3. sæson nu og jeg har ikke haft nogle driftsproblemer selvom det kører fra 17 aften til 9 morgen hver dag.

bagandcart.com/120w-led-quad-band-hydroponic-plant-grow-light-panel.html

Der er også en række andre LED-paneler i forskellige prislejer som er interessante.

LED er nok kommet for at blive - jeg er i hvertilfald overbevist nu.

/Claus

142 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. januar 2011 kl. 0.12

Ja - det ser effektivt ud!

Men det kan da ikke have været helt billigt at få den hjem fra USA....

Men jeg er helt enig med dig - planterne kan godt lide en god gang LED!

Heldigvis begynder der så småt at dukke lidt op herhjemme - så vi må jo bare blive ved med at efterspørge det, til nogen tager sig sammen og får et større udvalg af de forskellige paneler og til priser, der er til at betale.

Der findes en del i Sverige, men de koster både hele og halve bondegårde, og så kan det jo lidt være det samme...

143 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 8. januar 2011 kl. 16.46

Claus -> Røg din lampe denne told/moms eller slap du med at betale de ca. 1400?

144 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Rasmussen, 8. januar 2011 kl. 17.58

Hej Kion,

Jeg betalte udelukkende nedenstående:

Item Sku Qty Subtotal
120W LED Quad-Band Hydroponic Plant Grow Light Panel 10005 1 $ 184.99
Subtotal $ 184.99
Shipping & Handling $ 57.75
Grand Total $ 242.74

Jeg ringede til dem i sin tid og fik et nedslag i prisen, der svarede til fragten.

Derudover er der vist noget med, at hvis beløbet er under et eller andet (tror det er DKK 2.000,- og det du køber er til privat brug skal det ikke moms og told klareres.

Jeg regnede egentlig selv med de ca. 15% i told og 25% i moms oveni selve købet, men fik ikke nogen regning på det efterfølgende.

Panelet blev leveret til døren med UPS - super service iøvrigt.

145 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Rasmussen, 8. januar 2011 kl. 18.11

By the way - som man siger på dansk :-)

Jeg har bemærket, at nogle af jer åbenbart har forstand på at lave egne diode-lamper - var det en idé at prøve at eftergøre et panel som det jeg henviser til? - kunne måske være, at prisen kunne komme ned i et overkommeligt leje. Jeg ved det ikke, men det kunne da være interessant.

Een ting ved jeg, den sammensætning af de forskellige dioder og bølgelængderne er i alt fald noget planter sætter pris på. Som tidligere nævnt er der ingen af de utallige andre lyskilder jeg har afprøvet, der bare kommer i nærheden af hvad dette lyspanel kan. Og det er ikke kun spiring og startvækst.

Jeg har prøvet at køre chiliplanter igennem fra oktober til marts med et forbavsende stort udbytte - fra frø til høst - udelukkende med lys fra dette panel - eneste ændring i cyklus var antal lystimer.

/Claus

146 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 8. januar 2011 kl. 19.38

I henhold til Told & Skat hjemmeside, skal der svarer moms og afgift hvis varens pris er over 80 kroner -> www.skat.dk/skat.aspx?oId=300092&vId=201903

Og med hensyn til at "eftergøre" et panel som du har, så er der nogle problemeer med at opnå en god pris....

Hvis man handler med et dansk firma, skal dette firma lave garanti på produkterne, og det er ikke en stor bekymring for et firma i Kina eller USA, da du jo nok ikke gør meget ved det.

Der vil bliver lagt moms, told og afgifter på produkterne, og derved stiger priserne 35-40% i forhold til produktionsomkostningerne.

Ligeledes er der ikke mange firmaer som ønsker at sælge produkter for indkøbspris, da dette vil fjerne deres eksistensgrundlag.

Så er der firmaer i England som også sælger disse produkter, men her er priserne så lidt højere da de også har importregler, men igen kan der være spørgsmål angående garantierne på disse.

Et 120W panel som du beskriver det kan du fx. allerede finde her i Danmark (dog som akvariebelysning - men dette er uinterresant med hensyn til prisen) hos seastars.dk -> www.seastars.dk/prestashop/1341-led-lampe-bs-56a-90w-daempbar.html

3495 kroner, med 7-21 dages leveringstid. Men husk på at Seastars skal give dig 6 måneders garanti og 24 måneders reklamationsret.

LED Produkterne som mit firma selv sælger kan såmænd sagtens hamle op med priserne som du finder omkring på nettet (i hele Europa), men i samme øjeblik du kigger udenfor EU begynder problemerne at opstå.

Dette er nogle af de væsentligste problemer med at sælge produkter her i DK.

147 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Frandsen, 9. januar 2011 kl. 19.20

Jeg håber at der sidder et par have kyndige, som kan hjælpe mig med min lys problem....!

Jeg har et højt stativ (160 cm) med 7 hylder til bakker hvori jeg gror hvedegræs, solsikkespirer, ærtespirer og boghvedespirer.
I sommers og tidligt efterår har stativet stået i udhuset og alt er groet godt. I efteråret rykkede jeg stativet indendørs, men pga. fugt har jeg været nødsaget til at rykke stativet ud på badeværelset. Men her er næsten ingen lys. Derfor gror græsset stort set ikke og spirene bliver kilometer lange og har en meget meget lys farve.

Jeg er blevet anbefalet at købe en pære med fuldspektret lys. Jeg vil gerne høre i dette forum om der sidder en med en god ide til hvordan jeg løser mit lysproblem. Jeg har forsøgt at læse debaten herinde, men ved stadig ikke hvad der vil være bedst at gøre. Så gode råd modtages meget gerne!

Tusind tak!
Caroline

148 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Frandsen, 9. januar 2011 kl. 19.20

Jeg håber at der sidder et par have kyndige, som kan hjælpe mig med min lys problem....!

Jeg har et højt stativ (160 cm) med 7 hylder til bakker hvori jeg gror hvedegræs, solsikkespirer, ærtespirer og boghvedespirer.
I sommers og tidligt efterår har stativet stået i udhuset og alt er groet godt. I efteråret rykkede jeg stativet indendørs, men pga. fugt har jeg været nødsaget til at rykke stativet ud på badeværelset. Men her er næsten ingen lys. Derfor gror græsset stort set ikke og spirene bliver kilometer lange og har en meget meget lys farve.

Jeg er blevet anbefalet at købe en pære med fuldspektret lys. Jeg vil gerne høre i dette forum om der sidder en med en god ide til hvordan jeg løser mit lysproblem. Jeg har forsøgt at læse debaten herinde, men ved stadig ikke hvad der vil være bedst at gøre. Så gode råd modtages meget gerne!

Tusind tak!
Caroline

149 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 16. januar 2011 kl. 20.58

Hej Caroline

Kan du eventuelt lige ligge et billede at dit stativ op?

Kion Larsen

150 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. januar 2011 kl. 22.38

Så lige noget på min ene plante i dag....

Årets første frugt!!!!!

Planten er en almindelig rød supermarkedschili, som jeg såede d. 27. september 2010. Den har stået under mine 15 W LED-spots hele tiden og har ikke fået andet lys - de første 7-8 uger under rent blåt, og derefter under rødt/blåt lys.

Så indtil videre går mine eksperimenter med tidlig såning jo helt, som jeg håbede på - og det er jo superhyggeligt at pille i planterne, når det er klamt og koldt derude...

mvh
Anja

151 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 23. januar 2011 kl. 13.38

Kvalitet kontra billig

Forskellen mellem en 12Watt kvalitets plant pære fra prolys og en billig engelsk pære på 15watt er effektiviteten!

De engelske pærer bruger billige kinesiske lysdioder, som ikke er særlige effektive, derfor kan de sælge deres pære meget billiger, men de giver ikke særligt meget lys…

Vi bruger på den anden side meget effektive amerikanske kvalitets dioder fra CREE, som er verdens førende inden for LED lys, derfor kan vi ved kun 12Watt give næsten den dobbelte lysstyrke…

Et andet hint er størrelse på de engelske LED pære, vores pære er mere end dobbelt så stor som deres, det betyder meget bedre køling af dioderne, og dermed meget længere levetid, og mere lys!

Men vores pære er selvfølig lidt dyrere pga. den meget bedre kvalitet, men kvalitet betaler sig som reglen pga. den bedre ydelse og levetid…

Se mere her:
www.prolys.dk/proplant3-planteblomst-diodep-re-400lm.html

Mvh.
Mike, www.prolys.dk

152 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. januar 2011 kl. 14.20

Hej Mike -

to ting...

Hvis mine engelske spots var så håbløse, som du skriver, så burde mine planter jo slet ikke se så sunde og fine ud, som tilfældet er... De har udelukkende fået LED-lys fra mine spots. Blomsterknopper efter 7 uger, og den første frugt på vej efter 3 måneder - det siger vist noget om, at det fungerer ganske fint og giver den mængde lys, som de skal!

Mht. holdbarheden, så må vi tales ved om nogle år...

Og for det andet - da havenyt.dk lever af annonceindtægterne, må man ikke reklamere direkte i trådene. Men du har mulighed for at købe annonceplads, hvis du henvender dig til redaktionen - måske en idé?

Mvh
Anja

153 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 6. februar 2011 kl. 13.13

Hej Anja

1) Det er ikke det jeg siger; de pære du har, vil da virke, men pointen er at du skal bruge meget mere energi for at få den samme lys mængde som de mere effektive pære kan leverer...

Med andre ord, du bruger mere energi og flere pærer for at få den samme vækst på dine planter som én effektiv pære kan give…

Af andre problemer kan nævnes at billige pære har typisk et langt hurtigere lys tab over tid, end de bedre kølet pære (der kan normalt ses tydelig forskel inden for et-to år).
Dvs. at du skal udskifte de billige pærer flere gange for at beholde den samme lysstyrke = meget dyre løsning i det lange løb…

2) Jeg vil ikke betragte den omtalte info som direkte reklame, men mere som afklaring af forskellen mellem billige og bedre pære…
Men jeg er selvfølig i dialog med Havenyt vedr. annoncer…

Mvh.
Mike, www.prolys.dk

154 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. februar 2011 kl. 16.58

Hej Mike -

jeg har nu svært ved at se det som andet end reklame, når du linker til dig selv. Men lad nu det ligge - hvis du er i dialog med redaktionen, så finder I jo ud af det...

Men mht. til mine pærer, så må vi tales ved om nogle år, for planterne gror stadig forrygende under dem nu.

For resten - jeg bliver en smule forvirret af at læse om din plantepære. Oppe i beskrivelsen står der "det meget lille energi forbrug på kun 8 watt" - i de tekniske specifikationer står der, at den har 7 x 1,5 W dioder, og at "effektforbruget" er 12 W. Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan 10,5 W dioder kun kan bruge 8 W i energiforbrug - og hvad mener du med, at Effektforbruget er 12 W?

Hvor stort område kan en af dine pærer dække. hvis det drejer sig om småplanter, der skal have effektivt lys?

Mvh
Anja

Et helt frisk billede af den plante, der har fået lov til at sætte frugt allerede:

155 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 6. februar 2011 kl. 18.12

Hej Mike Andersen!!

Du skriver kvalitet kontra billig. det er der jo ikke nogen der ved en skid om, Anjas lamper og led lamper i al almindelighed,
er jo ikke så gamle, at man kan måle hvor gode de er. Vi ved jo godt at Cree er et godt produkt, det er FORD også!! men Mazda er vel lige så godt, det er jo den samme sammenligning. Det er rigtig som Anja skriver, vi må tales ved om ca. 5000 brændetimer.

Mvh.
Johannes

156 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 20. februar 2011 kl. 13.26

Undskyld for en lang smøre ....

Jeg har brugt LED lys i over et år nu, og i forhold til Watt forbrug så er de gangske enkelt ikke til at slå med >>gammelt<< traditionelt plantelys.
50% strøm besparelse er godt for natur og pengepung.

Der er masser af faktuelle oplysninger, med lange billede serier som dokumentation for hvor effektivt LED lys er.
Især hvis i kigger med i fora omkring cannabis dyrkning .....
De ved hvad det drejer sig om.

Nu vil jeg give ham "Prolys-Mike" ret i det han siger, og mine pærer kommer da også derfra.
Men jeg stoppede med at købe hos dem da jeg fik 2 pærer som havde været åbnet, og Prolys nægtede at de havde haft dem åbnet, selv om den ene lå forkert i æsken, og begge æsker synligt havde været åbnet. (pap æsker)
En åbenlys løgn, hvilket kun gjorde det hele meget værre.

Så ja, det er kvalitet de sælger, hvis man bare er med på at demo/brugte vare og en løgn kan være det man får med posten :D
(payback is a bitch)

Jeg har købt 8 pærer hos dem, og da jeg af princip ikke handler med folk der ikke står inde for det de sælger, så har jeg desværre ikke haft mulighed for at prøve den nye kraftigere udgave :(

Det fede ved LED lys er at man kan lave et lille skab og dyrke i da der er meget lidt varme udvikling og lyset er ikke fedt at se på. Hvad med et skab fyldt med friske tomater ?
Samtidig kan man med fordel sætte Mylar (en slags sølvpapir) på siderne i skabet så man udnytter max. lys.

Vi har altid været vant til at regne i Lumens, men det er ikke hvad vi regner i mere, inde for plantelys.
I dag hedder det PAR som står for :
"Photosynthetically Active Radiation", som går fra
400 til 700 nanometer (nm) som er det planter bruger.
(rød + blå)
Lumens er hvordan mennesker ser lys.

Og gæt hvad netop kan lyse i de, og kun de, farver ?
jaaaa LED :P
Derfor virker det for nogle (svend) som u-forståeligt volapyk
at så få Watt og Lumens kan være bedre.

Det super tekniske er noget med fotoner og bla bla bla. og her kommer CREE LED dioderne ind som nogle af de bedste.
Så glem de billige kinesiske juletræs dioder :)
Det er netop det PAR måles på .. fotoner

Et eksempel på en Prolys pærer (øv, ikke reklame !):

ProPlant3 E27
= 540 Lumen (8 W giver vist 440 lumen, og er dem jeg har)
= 12,5 Watt (ja de roder rundt i deres W angivelser)
= 455-475nm(Blå) + 620-640nm(Rød) <- DET er her det sner
= Udstrålingsvinkel: 45grader
= LED antal: 7 stk. x 1,5Watt CREE LED (1:6 blanding)
Levetid op til: 50.000 timer

Ja, jeg skriver Lumens, men det er fordi Prolys ikke har investeret i et PAR meter, og dermed ikke kan oplyse det.
(formoder jeg)
"Apogee MQ-200 PAR Meter" til 335 Dollars er en slat.

f.eks har en 400 watt HPS lampe, som i nok kender som den "normale" type plantelys, mindre PAR Watt, typisk 120 to 128 watts..... (frit oversat fra eng.)
Da resten er gult lys og varme udvikling, og ubrugeligt for planter.

Jeg håber at dette kunne hjælpe til med at forstå hvorfor LED er bedre.
Samtidig vil jeg jo bakke Anja 100% op, dejligt med folk der kan se fremtiden og ikke hænger fast i fortidens indsamlede viden :D

Det kaldes "Fremskridt" .... hehe

157 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 20. februar 2011 kl. 13.50

Tilføjelse til Anja, selv om du sikkert ved det ....

Reglen med rødt og blåt lys er :

Mest blåt lys til vækst.
Mest rødt lys til blomstring.

Jeg har købt 2 rene røde pærer som jeg først tænder når planten skal i blomst.
Da de også har mere brug for lys under blomstring, så passer det jo også fint nok.

158 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2011 kl. 16.20

Hej Alf -

jeg har efterhånden ret godt styr på, hvad der skal til - men lidt spøjst, for mine planter har det vist ikke helt...

Jeg fik blomster ret tidligt på de nogle planter, der ikke havde fået andet end blåt lys - efter ca. 7 uger.

De blev plantet om og flyttet til den rød/blå udgave (12:3), smed en masse blomster, og pludselig begyndte de at sætte frugter. Og nu står den ene i vindueskarmen (pladsmangel under LED-lysene...) med mellem 15-20 frugter på, så jeg skal høste chilier om en lille måneds tid fra planter, der blev sået sidst i september!

Og du har helt ret i den med Mylar - det giver lige lidt ekstra til planterne og fred til øjnene...

Mht. om LED duer - så har jeg her et godt argument i debatten. Jeg omplantede lidt i går:

159 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2011 kl. 16.33

Hov, billedet kom ikke med - prøver lige igen:

160 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 20. februar 2011 kl. 17.52

Det ser godt ud Anja :)
hehe denne udvikling kommer vist til at skubbe lidt til de normale sæsoner for div frugter.
Det er godt nok også lidt af et areal du skal dække med LED lys.
Jeg selv har kun 4 planter af gangen, men de skal også køre hele turen fra såning/stikling til høst i skabet.
Jeg har selv høstet 2 gange, og med ren "skabs-dyrkning" på LED lys, så ingen tvivl om at det virker ;)

Det er rigtigt at man bruger blåt lys i vækstfasen, men .... de har også brug for rødt lys.
Der skal bare være mest af det blå lys.
og som sagt mere rødt lys i blomster fasen, men stadigvæk også blåt lys.

Nu afhænger det jo også hvilken type plante man dyrker.
F.eks dem jeg dyrker går i blomst hvis de får 12 timers mørke
så jeg kører med 20 timers lys og 4 timers mørke, hvilket også får dem til at vokse hurtigere.
Måske nogle af dine problemer er forbundet med det ?

mht. typen af dioder, så er de bedste typer dem der hedder CREE, og det er netop dem Prolys sælger.
Og jeg har desværre endnu ikke fundet en anden Dansk forhandler af CREE dioder endnu :(

I øvrigt er der en "salgskonsulent hos www.led-lys.nu"
der formodenligt (mis)bruger dit billede med Chillier, og siger det er ham der har solgt dig de pærer.
Så ville da lige informere dig om det.
Det fik han på puklen over, og han er ikke vendt tilbage til det forum endnu ....
Så han læser nok også med her.

161 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2011 kl. 19.17

Interessant - for han har endnu ikke leveret de pærer, jeg har bestilt hos - og har ikke en aftale med mig om at bruge mit billede. Må vist lige have fat i ham... Tak for tippet!

Hvad er det for et forum, han har skrevet i?

For resten - jeg ved ikke lige, hvilke problemer du mener, jeg har haft? Jeg har netop ikke haft nogen problemer i år - det kører helt efter planen!

162 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 20. februar 2011 kl. 23.43

Det er i DCF forum, under "LYS" i en tråd hvor han prøver at få folk til at købe billige UFO'er.
De folk derinde er ikke sådan lige at løbe om hjørnet med, og jeg tror de dømte ham som lidt af en "plattenslager" der bare sælger produkter (forhåbenligt) uden at vide om de virker som han siger.

Det var bla. derfor jeg omtalte dioder med navnet CREE, som er dem de fleste går efter.
Mange sælger LED lys som ikke er meget værd, men hvis man går efter CREE dioder på min 1 w stk. helst 1.5 w så kan det ikke gå galt.

Så Misforstod jeg dig nok mht. :
"Jeg fik blomster ret tidligt på de nogle planter, der ikke havde fået andet end blåt lys - efter ca. 7 uger."

Det er jo noget andet jeg dyrker, men jeg tror det er fælles for planter at deres udvikling hænger sammen med antal lys timer.
Feks. så har Chilli det godt med 14-16 timers lys.

163 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2011 kl. 9.38

Ja - nogen gange får man formuleret sig, så man selv er den eneste, der forstår det... Jeg mente bare, at det var sjovt, at jeg fik blomster, når planterne ikke var nået længere end til det blå lys! Det havde jeg ikke lige regnet med.

Har forsøgt at blive oprettet som bruger hos DCF, så jeg kunne blande mig i debatten, men der er vist lidt knas med det lige nu, desværre!

- og har skrevet til ham med mit billede, det er bare ikke i orden at bruge det uden mit samtykke...

164 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 21. februar 2011 kl. 17.33

Jeg ville være på vagt over for sådan en person der misbruger dit billede, og samtidig siger han HAR solgt dig de pærer du bruger.
Plattenslager tror jeg er ordet for sådan en ;)

165 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2011 kl. 22.55

Lidt (for) spændende - vi er nemlig 14, der har afgivet en fælles ordre...

Heldigvis har vi jo mulighed for at tilbageføre vores betaling, hvis varen ikke dukker op, men indtil videre regner jeg da med det!

Lige et billede af en citronchili på 3 måneder, som jeg plantede over i en 2½ l potte i dag:

166 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 22. februar 2011 kl. 11.28

Jeg håber da i får jeres vare og at de er ok ;)

Meget flot plante, er den spiret ved ren LED lys ?

Her er min 1 uge gammel White Widow, spiret ved kun 8 watt LED pærer. (CREE dioder rød+blå)
(selvfølgelig kun til studiebrug ang LED lys)

167 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. februar 2011 kl. 12.10

Hej Alf -

ja - den har ikke fået andet end LED. 6-7 uger med 15 W rent blåt og derefter en månedstid ved 15 W rødt/blåt (12:3), og lige nu står den under min rød/blå 50 W UFO sammen med nogle andre af de tidlige. Og gror som bare pokker!

Fin plante - og held og lykke med studierne...

mvh
Anja

168 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 22. februar 2011 kl. 16.04

Desværre købte jeg mine pærer før 12-15W udgaverne kom.
Men helt klart flot resultat du har der.
Med en UFO kan det kun rykke !

Jeg har 48W rød+blå samlet til 4 planter, mens de gror, og yderligere 16 W rød når de skal i blomst.
Jeg har bare lavet en "lampe" hvor jeg samlede alle 8 W pærerne i, og det virker også fint.
Slipper for en blæser på den måde ;)

Tak :)

169 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2011 kl. 8.46

Og så er det vist på plads med en advarsel her:

køb ikke hos www.led-lys.nu/ ved Kion Larsen

Vi skulle have haft vores lamper omkring midten af februar, men der har været forsinkelse på forsinkelse og undskyldning på undskyldning, så vi har mistet tålmodigheden og er i gang med at hente vores penge hjem igen via PayPal og banken...

Alf - jeg kan ikke få oprettet en profil hos DCF - måske skulle du advare derinde? Selv om jeg nu ikke tror, at han har fundet så mange købere der!

Og så skal vi have fundet os et nyt sted at købe LED - men hvor?

Heldigvis har jeg jo lamper nu - men havde glædet mig til de lydløse uden blæser...

170 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 12. marts 2011 kl. 23.04

Det er jeg ked af at høre :(

Nej dem i DCF er af erfaring skeptiske med sådanne typer, så tror ikke han vender tilbage dertil...

Faktisk er der en ny LED på marked fra Osram, og den er værd at vente på, som lampe.
Det er en rød LED som er udviklet til plantelys, og testet i Danmark, og helt op til 100.000 timers levetid.
Gartneriet den blev testet i sparede 40% EL, og fik bedre udbytte.
www.osram.com/osram_com/News/Trade_Press/LED_OptoSemiconductor/2010/100921_red_LED_660nm.html

Ham Mike fra Prolys der var herinde tidligere, siger de venter på den Osram LED og vil lave lamper med dem, sikkert i stil med dem vi kender.
Så der skulle være rigtig godt grolys på vej.

Jeg har intet med Prolys at gøre, ud over at have været kunde, men i jagten på de rigtige LEDs i Danmark, så var Prolys de eneste jeg kunne finde.

Der er rigtig gang i den lille indedørs dyrker kan jeg se :D

171 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 15. marts 2011 kl. 14.19

Så lige at der er kommet en ny lampe hos Prolys www.prolys.dk/proplant6-hi-power-plantev-kst-diodep-re-12w.html

Hvis i stadigvæk leder efter nogle.

172 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2011 kl. 15.22

Den ser lækker ud - men den er f...... dyr!

Vi ved ikke rigtigt endnu, om der sker noget med vores bestilling, men vi regner ikke med det. Lige nu ved vi ikke helt, om vi bestiller nu, eller om vi venter til efteråret.

Mine første chilier er for resten ved at skifte farve nu - herligt!

173 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 15. marts 2011 kl. 21.58

Den ligner den lampe jeg for nyligt købte af Bjarne, og indtil videre er jeg godt tilfreds med den, mine tomater og chili står flotte og grønne under den og min citron blomstrer på fuld knald.

174 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 15. marts 2011 kl. 22.48

Plante LED er dyrt og nyt, så venter man, får man kun bedre og billigere lys, da de udvikler sig hver måned.
Men os der ikke kan vente ....

Der er ingen tvivl om at den sammensætning af LED i den lampe vil virke godt.
øj, gad godt en frisk tomat fra groskabet lige nu ... hehe

Jeg skal også til at sætte mine planter i blomst nu :)

175 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2011 kl. 22.59

Jeg er også stærkt fristet og overvejer at tage en tur ind til Prolys på mandag, men tør næsten ikke. Jeg har en rygrad som en karklud med sådan nogle ting!

Sådan ser min ene chili ud nu:

176 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 16. marts 2011 kl. 10.15

Jeg har samme problem, men er begyndt at bygge mine egne LED lamper, og det er bestemt ikke billigere :)

Jeg har ikke meget forstand på Chili, men det ser da lækkert ud.

177 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2011 kl. 14.49

Og så har jeg været inde og besøge Pro-lys og fået en LED-demonstration - det var meget oplysende (ha ha)!!!

Og jeg kom hjem med en ProPlant3 og en ProPlant 6, så nu skal lige flyttes om på planteorgiet. De skal nemlig hænge med større afstand til planterne, da de giver så meget mere lys end de gamle, at jeg kan oplyse et større område med dem...

Og jeg havde en af de andre spots med derind for at se sammenligningen mellem dem, og der er ingen tvivl - der er knald på ProPlant'erne!

I sidste ende bliver det heller ikke dyrere, da jeg kan dække et større område end tidligere med færre lamper - så ikke flere af de kinesiske til mig...

178 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 22. marts 2011 kl. 12.39

hehe

Ja Proplant6 er både kraftigere og bedre lys sammensætning.
Tillykke med dem, dem skal du nok få glæde ud af.

Det er klart bedre en kina lamper, som jo heller ikke holder så godt i længden ;)

179 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 29. marts 2011 kl. 22.35

Nogen af jer der har set denne lampe:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=1897

Har selv købt en og overvejer nu om jeg skal have en mere eller om jeg skal vælge en ProPlant6. Kan godt li at den jeg har er med en lysspredning på ca 120 grader, og er lidt i tvivl om hvor stort et område proplant6 kan dække når den kun har 60grader.

180 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2011 kl. 23.22

Tja - de ligner jo hinanden meget og koster det samme - og er begge udsolgt lige nu!

Mht. Proplant6, så kan linsen let tages af, og så dækker den mindst det samme område som Bjarnes model. Den er med kraftigere 1,5 W dioder, hvilket betyder, at den kan bruges på ret lang afstand fra planterne og derved dække et stort område.

Jeg ved ikke, hvilken der er bedst - men du har jo mulighed for at få en af hver, så du kan sammenligne dem og fortælle om det her...

Jeg kunne da selv godt blive fristet af at prøve Bjarnes lampe også - især fordi min UFO lige er holdt op med at lyse i dag.....

181 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 30. marts 2011 kl. 8.56

@Mikkel
Den ser fin ud, men de opgiver ikke hvilke dioder der sidder i den, samt 12 dioder = 15 W (angivet watt, ikke aktuelle som normalt er mindre)
Det får jeg til at være 1 Watt dioder, hvorimod ProPlant6 har 1.5 W dioder.
At skrive den kan dække op til 2 m² er fuldstændigt utroværdigt, jeg vil gå så langt som at kalde det en løgn.
Dog kan jeg godt lide idé'en med udskiftelige linser, og det 660nm røde spektrum.

ProPlant6 har efter min mening også et bredere spektrum da den har en hvid diode med, til at dække det der mangler.
Yderligere bruger den Cree dioder som anses for at være blandt de bedste dioder til gro-lys.

Svært valg, men dejligt med alternativer ;)

@Anja
Ked af at høre at din UFO stod af :(
Håber ikke det var en med Cree dioder i, for så er det første gang jeg hører om det.
Hvorimod det er "meget normalt" for kina dioder efter et års tid. (de har et dårligt rygte)

182 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2011 kl. 12.17

Nej - det er Kina-modellen, som jeg købte i England...

Men der er stadig garanti på den, og jeg er i dialog med dem derovre, så vi må se, hvad de siger til det!

183 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 30. marts 2011 kl. 22.09

Jeg synes os det var meget smart man kan skifte linserne, det er dog bare en del pille arbejde at få dem til at sidde rigtigt allesammen og få metal pladen der holder dem fast skruet i igen.

Kan dog godt lide blandingen med 9 røde og 3 blå dioder, men som i siger så er proplant6 med kraftigere 1,5 W dioder, eneste minus som jeg ser det er bare at der kun er 1 blå. Tror jeg skal have mig en proplant6 og så må jeg sammenligne dem.

Anja, Håber du får den UFO erstattet. Har du forresten oplevet at dine chillier blomstre meget tidligt? Jeg har en som er kun ca. 5cm høj og allerede er begyndt at lave små blomster knopper, de blev sået 1.Feb. Har vedhæftet et billede men det er ret dårlig kvalitet da det er taget med en mobil.

184 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. marts 2011 kl. 7.02

Der er ProPlante'erne lidt lettere at have med at gøre - man kan ikke skifte linsen ud, men man kan tage den helt af. Det er bare en plasticplade, hvor alle linserne sidder, og sen er lige til at vippe forsigtigt af med spidsen af en kniv.

Og ja - jeg havde de første blomsterknopper i en 7 uger gammel plante, så der blev pillet rigtig mange af, inden jeg synes den var stor nok til at beholde dem. Den blev sået d. 27.9. og har moden frugt nu.

Mht. fordelingen af rødt og blåt, så er der mange teorier om den perfekte blanding også - men da jeg bruger rent blåt lys de første par måneder, er det helt fint med ProPlant's sammensætning derefter. Og den anden ville også være helt OK...

185 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 31. marts 2011 kl. 9.28

Hej Anja,

Jeg er rigtig lun på dine nye lamper, og overvejer hvordan jeg kan få indrettet min lille lejlighed så der bliver et lille sted til overvintrende chili :o)

Eftersom jeg har meget lidt plads tilovers her spekulerede jeg på at sætte nogle hylder op på væggen, men jeg kan se at lamperne skal hænge ret højt over planterne, er det strengt nødvendigt?

Og er det pink lys så fælt at man ikke kan holde det ud i et rum man bruger hele tiden, jeg mener, hvis jeg nu satte hylderne op i stuen...? Ellers er der kun entreen tilbage ;o)

186 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. marts 2011 kl. 12.18

Hej Lotte -

et helt klart svar på det sidste spørgsmål:

Ja - det er et totalt hysterisk lys, så det er en entré-ting, hvis du ikke afskærmer lyset!

Og nej - lyset behøver ikke hænge så højt, men det dækker jo et mindre og mindre område, jo tættere det kommer på planterne, så det er en lidt dyr løsning, hvis man skal have flere lamper, fordi man ikke vil hænge dem så højt.

F.eks. kan en Proplant6 let dække 1 m2, hvis den hænger et godt stykker over planterne, og det er jo fedt, hvis man kan nøjes med at købe én - eller to, så man kan have dem i to lag....

Hvis området ikke er så stort, kan man også fint klare sig med den mindre model, som jo er 300 kr. billigere - også værd at tage med i overvejelserne!

mvh
Anja

187 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 31. marts 2011 kl. 12.29

Hvis man nu forestillede sig at have planterne i 2 lag, så er der jo også begrænset højde, hvor langt fra dine planter har du din 6-er? Kunne måske lave en reol med 2 hylder på 1 m2, og afskærme den...

188 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. marts 2011 kl. 18.29

jeg har den ca. ½ m over planterne nu - har taget linsen af for at få lyset spredt ordentligt ud. Men det er kun fordi, jeg ikke gider lave om på hele min opstilling nu, hvor det skal pakkes sammen om 3-4 uger alligevel... I øverste etage plejer UFO'en at hænge - også ca. ½ m fra planterne, der har jeg lige nu to af de gamle spots, som ikke helt kan lyse området ordentligt ud.

Min 3'er hænger omkring 85 cm over planterne, fordi jeg ikke lige kunne få linsen af, så den måtte hæves en del for at dække ca. 70 x 70 cm.

Har for øvrigt lige aftalt med UFO-firmaet, at de prøver at sende mig en ny strømforsyning, som min lidt mere elektronikkyndige bedre halvdel kan fikse - så må vi se, om det hjælper. Hvis ikke, skal den til England og repareres, så jeg håber! Det ser ikke ud til, at dioderne fejler noget.

189 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 1. april 2011 kl. 10.51

@Anja
Lyder godt hvis det kun er strømforsyningen der er defekt.

Så lige der er kommet en ren blå ProPlant1 med 7 blå dioder i, til 399,-
Dejligt at se der sker noget på det område, og glæder mig til de forhåbentlig får lavet den lampe med UV-B og rødt lys i.
Det skulle være rigtig godt for blomstring, og har hørt de måske har en klar til sommer.

190 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2011 kl. 14.22

Har ellers læst, at UVB ikke skulle være godt til plantebrug, men derimod kan hæmme væksten?

Jeg skal også have en blå eller to til efteråret, når jeg skal til at så igen...

191 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alf Green, 1. april 2011 kl. 17.51

Planterne gror jo fint udenfor hvor der også er lidt UV-B, men du har nok ret i at ikke alle kan lide det, så det bør man nok lige sætte sig ind i først.
Planter der gror godt i syden får jo nok en del mere UV-B end herhjemme.

Der har bare været flere rapporter fremme om at det kan give et bedre udbytte, på de afgrøder de havde testet.
Jeg tror det er som værn mod UV-B at de netop producerer mere.

Men værd at undersøge.

192 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2011 kl. 8.58

Lige en lille statusrapport:

Min UFO kunne ikke repareres, så de har i stedet for den gamle 50 W sendt mig en ny 90 W med 1 W-dioder. Rigtig fin service! - men egentlig har jeg ikke noget at bruge den til længere, da jeg nu har købt vildt ind hos Prolys: 2 x blå 12 W, 2 x rød/blå 12 w og 1 x 17 W rød/blå/hvid...

Men bortset fra det - jeg har simpelthen de flotteste planter i drivhuset, og de gav modne frugter næsten 2 måneder, før jeg plejer at kunne høste. Så hurra for min tidlige start under LED!

Lige nu har et lille eksperiment kørende - såede lige planter 4. juni, som gerne skulle give frisk chili til jul/nytår. De står inde og har ikke fået andet end LED-lys - og de er superflotte. Har tre af samme slags, sået samme dag, i drivhuset, og de er ikke nær så fine - men her har den dårlige sommer nok også haft indflydelse.

Jeg har små frugter på Jalapenoen og blomster på de to andre, så det skal nok gå!

Her er Vicente's Sweet Habanero - flot plante, ikke?

193 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 7. oktober 2011 kl. 8.01

burde det egentlig ikke være muligt at dyrke salat og andre grønsager under led lamper hele året ??
har tænkt mig at prøve

194 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. oktober 2011 kl. 14.57

ja - det vil jeg mene...

Jeg skal også have gang i lidt forskelligt her til vinter - mest krydderurter, som jo nærmest koster spidsen af en jetjager om vinteren.

Det går strygende med mine tre LED-planter - har 4 cm lange frugter på Jalapenoen nu.

195 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 7. oktober 2011 kl. 16.33

måske gulerødder i mælkekartoner eller radiser og purløg, persille. det skal bestemt prøves.
mere om det senere.
sår chili i morgen, så må vi se hvordan det går.
jeg tror det bliver vinter-terapi og glæder mig meget.

i hører nærmere

196 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 7. oktober 2011 kl. 23.10

hey her inde. må lige komme med mit bidrag. jeg har sidste år haft en grolampe impoteret fra tyskland og nu i år en mere . både mine chilier og et citrontræ samt lime og krydderurter gro kanont ved de lamper. sidste år og nu i år gro eks krydderurterne (basilikum) som betalt. jeg har citrontræ og lime , der skyder og blomster vildt godt. mine cilier gro også ret godt og skal nok skyde fint.alle disse planter står i et rum , der har en 15 gr måske lidt mere men det er det midste varme i huset faktisk er det rummet lige ved garagen. har mine lamper tændt 9 tmier hver dag tro det er nok men hvad siger i ???

mvh hans

197 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. oktober 2011 kl. 8.23

Hej Hans -

hvis dine planter trives og ser sunde ud, så er det formentlig nok lys.

Jeg har mine indendørsplanter ved stuetemperatur, så de har behov for lidt mere lys end det for at have det godt og sætte blomster og frugt.

Jeg har desværre ikke et køligere rum til overvintring, så citrus og den slags kommer i et bobleplastdrivhus i mit store drivhus og bliver holdt ved ca. 5 grader og får slet ikke ekstra lys.

Ups - det var lige et sidespring fra LED-snakken....

Måske var det en idé med helt ny tråd om overvintring?

198 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 9. oktober 2011 kl. 8.18

Da vi synes det er sjovt at plante og så i, ja gratis ting, har vi testet mælkekarton, plastik / pap æggebakker, syltetøjsglas osv.

Alt gror ganske fint og vi har det med at spraymale og dekorere div katonner, hvilke jo er ligetil at smide ud når moden eller humøret skifter ;)

Ang. salat osv under led... jeg kan seriøst ikke se hvad der skulle hindre dette.

Jeg selv har nu mest pånær min kinesiske ingefær og citronen, salvie indenfor nu. jeg kan ikke leve uden min blå salvie i maden og ja den bryder sig slet ikke om kulde på nogen måde ;)

199 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 10. oktober 2011 kl. 15.54

hej anja

vil lige spørge når nu jeg skrev under denne tråd. hvor mange timer dagligt er så nødvendigt når nu det er stue temperatur planterne for lys via grolampe

mvh hans

200 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2011 kl. 16.59

Hej Hans -

De får 16 timer i døgnet - jeg har ikke eksperimenteret med, om de kan nøjes med mindre, men det ser ud til at fungere fint!

mvh
Anja

201 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 7. november 2011 kl. 21.52

Hej.
Hvilke pære/lys vil I foreslå til suplement af dagslys i forbindelse med overvintren i drivhus?
Det er planter i dvale. Det drejer sig om Oliven, Lauerbær, kartoffeltræ, trompetblomst (Campsis radicans), Flaskerenserblomst og et citrustræ. Jeg bruger krydderurter som bunddække i potterne, og jeg kan se at de også strækker sig efter lyset og bliver ranglet. jeg vil gerne undgå planter som denne til næste forår, og tror ekstre lys kan gøre det.

Mvh Fide.

202 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. november 2011 kl. 23.36

Hej Fide -

jeg tror, at de lange planter skyldes, at du har været lidt tidligt ude med at lave vinterhi til dem - det har stadig været rigelig varmt om dagen indtil nu, men de har manglet lys pga. bobleplasten.

Jeg ved jo ikke, hvor stort område, du skal belyse, så det er svært at svare præcist på, hvor meget lys, du skal bruge. Men f.eks. en fyr som denne: www.prolys.dk/proplant6-hi-power-plantev-kst-diodep-re-12w.html vil kunne give tilskudslys til 2-3 m2, hvis den hænger højt nok.

Du behøver ikke bruge den i den kolde periode (dec-februar), da planterne ikke vokser der, men det ville nok være godt i resten af november og igen til marts - f.eks. 10-14 timer i døgnet.

Den er lidt dyr i anskaffelse - men der er, så vidt jeg husker, tre års garanti på den, og hvis holdbarheden er korrekt, kan den holde i 10-15 år, og så er det jo ikke så galt endda...

mvh
Anja

203 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 8. november 2011 kl. 12.23

Hej Anja.
Tak for dit hurtige svar :) Jeg var i tvivl om hvilken type lys jeg skulle benytte mig af. Nu skal den bare købes.

Jeg sidder nu for 3. gang og kigger på siden. Det ser ud som om den lyser lyserødt? Nu bliver jeg lidt bange for mit ry/rygte hos naboer og forbipasserende :)
Mit dilemma er nu: Jeg har kun 4 m2 at boltre mig på. Så jeg må lave en prøveopstilling for at se, om jeg kan placere planterne så jeg kan nøjes med 17W'eren eller er nødt til at købe 2 mindre led'er for så at have en hængende højt til de store, og en lavt, for at give lys til de mindre. Jeg må ud og flytte krukker :)

Mvh. Fide

204 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. november 2011 kl. 14.15

Hej Fide -

ja - den er skrigende pink og giver helt sikkert kommentarer fra omgivelserne...

Mht. de forskellige højder, kan du så ikke hæve de små planter op ved at stille dem på et eller andet? Det har jeg brugt en del, når mine planter var meget forskellige i højden...

Mvh
Anja

205 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Pedersen, 9. november 2011 kl. 20.47

vedr led-lys...

her er et link på et firma...

de kan svare på alle de gode spørgsmål...
www.llelec.dk/

vh bettina

206 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 10. november 2011 kl. 12.20

Hej Bettina.

Fantastisk link. Jeg har efterhånden fået skiftet alle glødetråds pære ud med led, og nærmer mig, der hvor første generation led står for udskiftning. Ikke utænkeligt at der bliver handlet via linket.

Mvh. Fide

207 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. november 2011 kl. 15.39

Der var jeg også omkring på et tidspunkt, men jeg synes, at deres plantelys er alt for dyrt i forhold til det areal, som man kan dække...

De enkelte dioder er ikke nær så kraftige som dem i Prolys' pærer, så de skal hænge tættere på planterne og dækker derfor et meget mindre område, så det er en noget dyrere løsning at handle der.

208 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 6.22

Spændende tråd, og laaang.

Jeg har fundet disse, og synes specs lyder fine, men hvor meget er 60 Squaer feet, altså hvor meget dækker denne lampe.!

www.growlightpro.com/apps/webstore/products/show/2548014

209 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. december 2011 kl. 8.39

Hej Jørn

ja - tråden er lang, men meget sjov at læse...

1 fod er 30,5 cm, så den størrelse rum, de taler om, er ca. 1,8 x 3 m.

Den ser ok ud, men jeg synes, at den har et højt strømforbrug, og jeg har endnu ikke set undersøgelser, der viser, at planterne har brug for det hvide lys, og det er der ret meget af i deres lampe.

Jeg kender ikke fragtomkostningen, men hvis man regner med 50$, ender den med at koste ca. 2.600 kr. incl. fragt, told, PostDanmarks fortoldningsgebyr (160 kr.!)og moms ( www.toldpriser.dk/toldberegner ).

Hvis man har behov for at belyse så stort et område, ville jeg nok i stedet købe 6 af denne: www.prolys.dk/proplant3-planteblomst-diodep-re-400lm.html - så kan man have dem alle tændt eller færre efter behov. Det er en mere fleksibel løsning og bruger meget mindre strøm. Og så har man muligheden for at have en eller to rent blå lamper til småplanterne i starten.

Og det er lettere at fange forhandleren, hvis der skulle være problemer - det er noget mere omstændeligt i USA.

Bjarne har den også:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=1944

Sig til, hvis du kaster dig ud i det - kunne være spændende at høre om!

Billedet forestiller en af mine chiliplanter, som overvintrer inde efter en ret hård klipning...

210 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.01

Hej Anja, og tak for det hurtige svar.

Jeg har jo mit nye drivhus, som endelig er færdig, på 17 kvm, og med funktionel jordvarme via hjemmelavede solfangere, i går var jordtemp i huset på 9.8°C, og det er jo en del mere end landgennemsnittet på små 4°C lige nu.

Men jeg vil gerne udnytte at jeg kan holde den temperatur i drivhuset, og viderbygge lidt med nogel grow LED lamper, derfor har jeg de sidste dage surfet meget for at finde lignende grow lamper, som de danske forhandlere har, i håb om at finde meget billigere lamper, og det er muligt, endda med samme mærke/producent, og model.

Den jeg linkede til, har jo 3 blæsere der også trækker strøm, sikkert derfor den bruger nogle flere watt, men linket var nu meste for at finde ud af hvor meget en kvardrat fod er.

Jeg vil surfe lidt videre, god søndag og tak.

211 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. december 2011 kl. 14.09

Jeg sad lige og læste tråden igen og faldt over et link i indlæg nr. 205.

Var inde og se på deres plantelys - og deres priser er da fuldstændigt ude i hampen i forhold til, hvad man får for pengene...

1.812,50 kr. (excl. fragt) for en lille dimmer, der ikke kan en brøkdel af, hvad f.eks. en ProPlant 6 til langt under det halve kan - hold da op! Og kun 1 års garanti og ikke et ord om, hvilke dioder, der er i. Men man kan da regne ud, at der ikke er meget knald i dem, når tre spots med hver omkring 40 dioder i bruger 6W...

Checkede lige fragten - kr. 95 + moms.... Også her er de dyrere end de fleste!

212 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 12. december 2011 kl. 16.35

Jeg sad og kiggede på nogle af dine billeder af dit plantelys, og som du sagde på en tråd til mig, at du havde prøvet nogle der var meget bedre end det link jeg sendte dig, vil jeg bare sige at den ikke ser bedre ud overhovedet.

Det ser ud til at de nok ikke er ret forskellige.

Hilsen Simon

213 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. december 2011 kl. 17.35

Hej Simon -

Du kan ikke regne med billederne, hvor de er lige hysteriske at se på alle sammen - man skal se dem "live" for at kunne sammenligne.

Som jeg sagde i den anden tråd - og også i et af indlæggene her, så er der en meget stor forskel i lysintensiteten, når man har gang i begge ved siden af hinanden.

Og så kan du jo vælge at tro på mig eller ej - bare husk på, at jeg ikke har nogen som helst interesse i at skrive andet end det, som jeg har erfaret med mine pærer og planter...

Mvh
Anja

214 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 13. december 2011 kl. 14.25

Men har du da haft sådan en pære som jeg har?

215 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. december 2011 kl. 18.33

Ja - jeg har haft 5 af dem. Og det har jeg altså også skrevet både her og i den anden tråd - hvordan skulle jeg ellers kunne sammenligne dem med hinanden?

Hvis du ser på tråden her forfra, er der også billeder af de gamle hist og her :)

Mvh
Anja

216 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 14. december 2011 kl. 14.30

Hvis du så ikke kan lide dem, eller bruger dem, må jeg så få dem?

217 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2011 kl. 16.11

Hej Simon -

de blev solgt, da jeg købte de andre - så desværre...

mvh
Anja

218 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. december 2011 kl. 8.47

Og så kom jeg lige til at købe en ny LED-pære - med 3 W dioder. Den er allerede sat op over de tre store planter, så nu er det spændende at se, om jeg kan se forskel.

Der er i hvert fald voldsomt meget knald på lyset! Den har 7 x 3 W dioder, og den, der hang over planterne før, var med 12 x 1,5 W.

219 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 24. december 2011 kl. 11.08

lyder spændende. hvor er de købt.

mine chili sået oktober er mellem 15 og 25 cm høje. ser lovende ud.

nu skal vi snart så tomater under lamperne

220 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. december 2011 kl. 12.15

De er købt hos barney.dk/ - han havde lige et hurtigt juletilbud, som blev meget hurtigt udsolgt...

Jeg ved ikke, om han har flere på lager, men skriv også spørg ham - så dukker de sikkert op!

221 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 26. december 2011 kl. 6.28

Det er det fede ved dig Anja, du har ikke salg for øje når du fortæller om dine erfaringer med div lys til planterne.

222 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. december 2011 kl. 9.45

Nej, det har du ret i - jeg kan bare godt lide at dele erfaringer!

Hvis man er ny dyrker, kan man jo lige så godt starte med noget, der fungerer, og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i...

Og tak :)

Sådan ser der ud hos mine mindste planter lige nu:

223 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 26. december 2011 kl. 21.29

Hej Anja

Nu har jeg endelig fået mig et par ProPlant6, så nu skal jeg langt om længe også have gang i mine chilier. :)

Mange tak for tippet!

Mvh
Lola

224 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. december 2011 kl. 21.37

Hej Lola -

herligt!

mvh
Anaj

225 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. december 2011 kl. 21.38

Ups - stavepladen var lige nede....

226 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Skovgaard, 4. januar 2012 kl. 13.00

Kære Anja

Tak for al din info omkring Led lys.
Nu har jeg modtaget 10 lamper
4 rene blå
og 6 store røde. fra prolys.
De mennesker yder en fantastisk service.
Et par af lamperne var kommet tilskade under forsendelse.
Men efter en mail så fik jeg straks to nye friske.
Jeg kan kun anbefale de lamper, mine små planter var begyndt at få gule blade, og nu hvor de har rent blå lys er de efter 10 dage helt friske igen..
Jeg har taget mine osram lysstof rør ud af plante skabet og kører nu udelukkende
Sølvpapir på vægene og 3 blå lys 12 wat på en m2 så det må være nok. jeg syntes det er lidt svært at finde ud af hvad det svarer til i lumen det der blå lys så jeg satte tre pærer op for min små stiklinger skal ikke mangle noget

Igen tak for at du går forrest og åbner vores øgne for denne halt naturlige led udvikling.

Rasmus Skovgaard
En for fremtiden LED entusiast....

227 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 5. januar 2012 kl. 0.46

Hej Rasmus

Sølvpapir reflektere ikke det lys planterne skal bruge særlig godt, der er et stykke alm. hvidt papir faktisk bedre. Ellers kan du investere i Mylar som er en god reflekterende folie der ligner sølvpapir, men koster betydeligt mere.

Jeg har læst flere steder at Sølvpapir reflektere ca. 50% lys, hvid papir ca. 70% og Mylar ca. 90%. Et problem ved sølvpapir er at det kan lave "hotspots" hvor det reflektere varmen koncentreret på et lille område hvilke kan svide dine planter.

Jeg har ikke prøvet mylar, men personligt har jeg haft de bedste erfaringer med alm. hvidt papir eller maling/laminering i skabe fremfor sølvpapir.

228 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2012 kl. 7.21

Jeg bruger Mylar i en version med mønster i folien, og det medvirker, at lyset bliver reflekteret helt jævnt.

Jeg købte på eBay i sin tid, men man kan vist også få det herhjemme - prøv at google Mylar Diamond Foil... Det er ikke rørende billigt, men det er stærkt og holder i mange år.

@ Rasmus - tak for roserne! Der er virkelig sket noget herhjemme med plante-LED de sidste par år, og det er jo herligt :)

Mht. lumen, så er de - som det vist nok står et eller andet sted i tråden her - totalt uinteressante i forhold til LED og planter. Her er det kun interessant, hvilke bølgelængder lyset har, og dine lamper har lige det, der skal til!

Og du er i hvert fald rigeligt dækket ind med det antal du har købt! Jeg bruger 1 ProPlant6 på 90 x 90 cm og de mindre, blå på ca. 70 x 70 cm...

God fornøjelse med dem!

Mvh
Anja

229 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 6. januar 2012 kl. 9.05

Til Anja og jer andre!

Jeg er total imponeret at du har fundet en 50W der giver ca 2000LM Det kan jeg ikke. Jeg har ellers set mange ca 1000 stk.
Forklaring kunne være at de ikke overholder den meter man skal holde i afstand til luxmeteret. Jeg tror de snyder, afstanden er kun 0,7 meter. Og i øvrigt, så kan en 50W max lyse 10m2 op.
Der er også nogen i dk der ikke kan finde ud af det. Efter min mening snyd snyd.

Og jo den er billig. Men så skal man også glemme alt andet.
Jeg laver et regnestykke for jer.

Lampe 129 USD står i dag 6-1-12 i 5,83 = 752,-
Amdistation skat minimum = 160,-
punkt afgift = 15,4,-
moms = 188,-
told 2,5 % = 18,8,-
Sammelet pris 1134,2

Der til skal man lægge at der er meget teknik der kan gå i stykker. Det gode kan også gå i stykker. Og det koster kassen og sende noget ud af Danmark

230 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Rosenquist, 10. januar 2012 kl. 21.03

Hej alle:

Så røg jeg på en proplant1, til de nye spirer.
Til næste vinter må jeg også have en proplant3, til overvintring, da de er lidt dyre ( 551,- heraf 70,- til post Danmark).

Anyways, da jeg kigger på pakken ser jeg at der står made in PRC, altså People's republic of China. Det er bare for at indskyde at det tilsyneladende ER alle LED's der bliver produceret i Kina. Det kan så godt være at det CREE dioder og god kvalitet, og andre bare er dårligere "kinakopier".

231 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2012 kl. 21.30

Prøv at spørge Prolys om det...

Så vidt jeg ved (og det behøver ikke være den evige sandhed) bliver Cree-dioder kun fremstillet i USA - men derfor kan lampen jo godt være samlet i Kina. Prøv at se her - man kan åbenbart få kinesisk fremstillede lamper med Cree-dioder fra USA: www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/167402

Kiggede lige på min samling, og der står ikke noget Made in PRC på nogen af dem, som jeg købte sidste år, men det kan jo have ændret sig siden :)

Jeg har også snuset lidt rundt her: www.cree.com/about/overview.asp og kan ikke se andet, end at de fremstilles i USA.

232 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Rosenquist, 10. januar 2012 kl. 21.52

Hej Anja,
Det står heller ikke på lamperne,men på æsken godt gemt væk;-)
Men ja det kan da godt være at dioderne laves i USA for så at blive fragtet til Kina for at blive sat i lampen? Men lidt mystisk ikke? Jeg vil prøve at spørge Prolys.
Men den virker perfekt, så nu skal jeg i gang :-P

233 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2012 kl. 22.54

Jeg har endevendt mine æsker, og det står ingen steder der, hvor de er produceret :) Men nu bliver jeg da også nysgerrig - skriver du her, hvad Mike fra Prolys siger?

Det er nogle supergode lamper - sidder lige her i skæret fra en ProPlant6, og der er knald på!

234 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2012 kl. 23.01

faldt lige over denne: scanlys.dk/product.asp?product=714 - som er med USA-dioder og samlet i Kina :)

Men det har jo ikke meget med planter at gøre, så vi snupper lige et billede af min kontor lige nu.

Jeg har stadig ikke fået sat mine Mylar-gardiner op - må se at få taget mig sammen!

235 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Rosenquist, 12. januar 2012 kl. 13.09

Så har jeg spurgt Prolys (Mike), her er hvad han sagde:

"Svaret er som ved alle andre produkter i denne verden, pærerne er skruet samme i Kina, men dioderne er lavet i USA og elektronikken i Japan…
Designet er lavet i Danmark…"

Og det giver jo god mening i en globaliseret verden.
Bare ikke i et CO2 regnskab ;-)

236 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. januar 2012 kl. 21.04

Nej - den del er ikke helt god...

Det eneste "forsvar" for det er vel nærmest, at man kan få en ekstra lang sæson, når man bruger LED - og dermed være selvforsynende med grønt i en længere periode.

Men så fik vi da styr på det :)

237 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 13. januar 2012 kl. 0.20

Ved ikke om det er den helt rigtig tråd at skrive det i. Men skal forkultivere mine Kålplanter og vil i den anledning høre om jeg kan gøre uden plantelys, bor på tredje sal i en lejlighed med vinduer vendende mod vest og øst. Men ligger højt så har lys lidt længere end andre har.
Har desværre ikke nogen mistbænk eller drivhus i min nyttehave.
Tænker at jeg kan flytte det fra mit østvendte vindue til mit vestvendte når solen flytter derom. Er det nok eller bør jeg investere i noget LED-lys eller kan det bedre bare betale sig at lave en koldbænk i haven?

238 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. januar 2012 kl. 8.12

Hej Kasper -

Nej - jeg synes egentlig, at du skal starte en ny tråd og spørge der...

Denne tråd er jo allerede megalang, så det ville være fint, hvis den kun handlede om brugen af LED-lys, som den var tænkt, da jeg oprettede den.

Det er ikke for at være sur eller irriterende - det bliver bare meget hurtigt noget rod, hvis der kommer andre emner ind. Og jeg tror også, at du vil få bedre svar mht. dine kålplanter i deres egen tråd!

Mvh
Anja

239 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Leitner Rasmussen, 1. februar 2012 kl. 17.37

Hej Anja og andre

Sikke en energi og vedholdenhed mht. at udrede LED-lysets mysterier.

Faldt over denne: www.ebay.co.uk/itm/225-LED-Light-Board-Red-and-Blue-Hydroponic-Grow-Light-/330619518868?pt=UK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN&hash=item4cfa757f94&ssPageName=RSS:B:STORE:GB:101#ht_1696wt_989. Tror I, den vil fungere? Eller skal jeg mon bare købe ProPlant6, som åbenbart er vel afprøvet af jer. Jeg skal belyse 4 plantebakker på 40 x 120 cm med massevis af små potter: Tomat, chili, aubergine, salat, krydderurter, kål, løg, porrer osv. Forrige år har jeg brugt Grolux lysstofrør, men kunne selvfølgelig godt tænke mig et mindre elforbrug.

I øvrigt: Tak for mange gode råd.

240 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. februar 2012 kl. 19.50

Hej Dorthe -

du bliver jo nok ikke så overrasket over mit svar...

Jeg kan ikke anbefale at købe den fra ebay. Der går 225 dioder på at give 14 W, og det fortæller, at hver enkelt diode er meget lille i lysstyrke.

Og skulle der gå noget galt med panelet, er det noget slemt bøvl at reklamere...

I f.eks. en ProPlant6 er hver diode på 1½ W og udsender et meget kraftigere lys.

Det betyder, at med de svage dioder skal man have lyset helt nede over planterne, så man kun kan dække et lille område - ProPlanten kan hænge op til 1 m over planterne og kan dække et område på omkring 1 m2 og stadig give planterne et bedre lys. Det er er ret stort område, du skal belyse, men mon ikke 2 x ProPlant6 kan gøre det?

Lige nu dækker min ProPlant6 et område på 80 x 90 cm ca. 60 cm over planterne, og det gør den effektivt! Du kan se den et par billeder længere oppe.

mvh
Anja

241 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Leitner Rasmussen, 2. februar 2012 kl. 9.39

Hej Anja

Tak for svaret og info. Nu bliver der købt ProPlant6!

(flotte planter, du har - de strutter af velvære)

Mange hilsner
Dorthe

242 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 12. februar 2012 kl. 15.32

Hej!

Jeg bliver lige nød til at forklare hvor dan det virker.
Der er nogen der gør sig kloge på noget de bugte lade vær med.

Der findes to typer led-er en 1W hi power og en 3W hi. power
Foreksempel en 12W med 7 LED chips er 7 stk 3W man giver 12W
Det er ikke nogen god løsning (Ja jeg har dem selv)(Og jeg har prøvet) Da det kommer and på lm led-en giver. Og da en 3W ca yder 30% minder end en 1W. Så i en lampe bør der kun side 1W Chips i.
(Jeg bruger ikke andet selv)

De optimale farver er:

Rød 660 Nano meter.

Royal blå 450-460 nano meter

Og det kan jers super CREE ikke overholde.
CREE er kun tilskud`s lys
Jeg har prøvet dem. Og nej det er ikke godt.
Men har man aldrig prøvet andet, så tror man det virker.

Skal man ha noget til at spiger. skal der være imellem 20-80%
blå i. (Alt efter hvilken plante det er)

Nu prøver jeg lige og skrive hvad i skal gå efter hvis i skal ud og handle.

Rød skal være 660NM.
Blå skal være 450-460NM

Helst LED fra USA eller Tajvand.
man kan rolig regne med hvis der ikke står noget, så kommen led-erne fra Kina eller også kalder de dem CN LED= China LED
Dem skal man holde fingerne fra. Det eneste de gør er at bruge strøm.
Jeg har lige taget et billede af en chili det er 39 dage siden jeg sået den.

243 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2012 kl. 16.32

Du skriver på din hjemmeside, at fortrydelses- og returretten bortfalder, hvis forsegling eller blisterpakning er brudt.

Hvordan er dine LED-lamper pakket?

244 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 12. februar 2012 kl. 17.13

Grin det er en standart skrivelse. De er i hvide kasser for det meste. Og jeg kan ikke se hvis de har været open.
Så der må være fuld returret på.
Men da jeg kun har super gode pruduger, så hvorfor skulle man fortyde?

Med en undtagelse jeg har jo noget CREE det kunne godt komme tilbage.

245 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2012 kl. 17.40

Jacob - jeg synes, at det er dårlig stil at rakke ned på andres meninger og produkter. Hvis du har et problem med noget, som er skrevet her, synes jeg, at du bør henvende dig direkte til dem, som du mener, skriver noget forkert.

Det er jo ikke nyt, hvad du skriver om bølgelængder - det er almen viden for LED-dyrkere, og de lamper, som de fleste af os har, har jo præcist de korrekte bølgelængder...

Kan du i øvrigt dokumentere det, som du skriver om CREE?

Fint nok, at du ikke kan lide CREE - men resten af verden er ret enige om, at det er godt. Det stemmer også meget fint med mine erfaringer, og jeg er meget tilfreds med mine lamper fra Prolys. Og mine planter er det også - de er klart blevet flottere, siden jeg gik over til at købe bedre lamper!

Og mht. lumen, så kan jeg slet ikke forstå, at du overhovedet nævner det - det er ikke interessant i denne sammenhæng.

Jeg tror i øvrigt ikke, at du gør din egen forretning en tjeneste ved at lægge et indlæg ind som dette, der nærmest kun handler om at nedgøre andres meninger og produkter - tværtimod :)

246 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 12. februar 2012 kl. 18.20

Nu skal vi lige være enig om en ting. Ja CREE er godt, men det er til stue og køkken. Men ikke som vækstlys. Jeg har en fra prolys
den er så ringe at jeg ikke engang vil kaste den efter hunden, hvis jeg havde en sådan.

Jeg vil godt uddybe hvad du har købt.
12W pære (ydelsen svare til 8-9W) den har 7 led-er kun en blå. (Jeg har kikket men der ikke flere) der spreder 120 grader
120 grader er hel vild for en 12W. Os med respekt for vækst lys ved at det er først over 100W man kan gå der op på 120 grader.
Nu har jeg brugt meget tid på at sætte mig ind i tingene.
Nu syndes jeg det er din tur.
Og når du har det syndes jeg du skal fortælde om jeg er gal eller jeg har ret.
Iøvrigt ved jeg du ikke kan få noget så hurtig frem med en CREE vækst pære. Tro mig jeg har prøvet.

247 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 12. februar 2012 kl. 18.34

Du har faktisk lidt ret den blå er verdens bedste led. Så syndes jeg det er synd at de ikke putter mere i.
Jeg få små 100kg. pære og lamper hjem 12W-18W-72W men bare rolig de spreder kun 90 grader og der er mere blå i.

248 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2012 kl. 19.55

Hej Jakob -

jeg stopper mine kommentarer til dine indlæg her - jeg synes ikke, at dine indlæg er seriøse, og jeg gider ikke dine angreb på dine kollegaer i lysbranchen.

Mine resultater med planter taler for sig selv - planterne er tilfredse, og så er jeg det også.

Mvh
Anja

249 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 12. februar 2012 kl. 20.00

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ikke er vild med CREE Hos mig virker det ikke så godt. Og hvis man tager den dyre pris med i sin betrækning. Så vil jeg mene man skal holde sig fra det. Men jeg forstår godt dem der er i vildrede, for der er så mange mening. Jeg bygger min mening på min erfaring. Og jeg har da ikke kun en type pære/lampe. Jeg har stort set alt.
Så jeg kan prøve alt.
Hvis jeg ikke ved hvad hvad i skal bruge så laver jeg forsøg,
Indtil jeg har svaret. Finger ral, jo tætter planten kommer fra/på ækvator jo mere blå.

Til Anja.
Hvis Jeg skader min lille butik på at være ærlig. Så tager jeg meget gerne det med.

250 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 12. februar 2012 kl. 20.18

Undskyld. Jeg men ikke mit første indlæg var negativ.
Det var en flink oplysning. Men jeg er godt klar over at hvis man kun kan sige CREE vil det blive opfatte sådan.
Jeg kan sige meget mere: Epistar Bridglux EpiLED Og CREE
Det er bare et lille udpluk af de led-er jeg har og arbejde med.
Noget jeg ikke ved om virker er EpiLED jeg bestiller en hjem.
Så må jeg se om det dur. De er nye og vil ind på market, så de er ca. 20% billiger. Undskyld jeg sælger kun noget der virker.
Ellers skriver jeg det som nu.

251 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 14. februar 2012 kl. 22.35

Nu er der lige et link: www.elforsk.dk/doks/338-022/338-022_web.pdf

Den under bygger det jeg siger.
Og man kan aldrig snakke om kelvin når det drejer sig om vækstlys. Det er en total and.
Og den bedste 12w pære giver max 400LM Så jeg er ikke helt klar over hvor de 850 kommer fra. Den jeg købte giver kun 278LM Jeg smider lige nogle bilder med. Af udmåling på en 12W i 90 grader
Ps. En CREE har nano meter rød 630..

252 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Leitner Rasmussen, 17. februar 2012 kl. 10.31

Jeg vil bare sige, at jeg er glad for mine ProPlant6. Jeg har hverken tålmodig eller RAM til at sætte mig ind i de tekniske detaljer vedr. LED-lys. Derfor sætter jeg meget pris på, at man kan hente brugbare råd her på Havenyt.

Jeg har hængt lamperne op i kæde med S-kroge, så jeg nemt kan hæve og sænke dem. Jeg har også hængt kæder vandret under loftet, så jeg kan ændre indbyrdes afstand. Jeg skal lige lære at finde den rigtige højde/afstand i forhold til plantestørrelse osv. Ellers mangler jeg kun at få hængt mylar-folie op, så jeg kan holde det kostbare lys der, hvor det skal bruges.

253 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2012 kl. 14.49

Hej Dorthe -

du har da også lige fået købt godt ind :)

Det ser herligt ud - ligner næsten hjemme hos mig...

mvh
Anja

254 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 17. februar 2012 kl. 16.43

Super flot lavet - skal der så meget lys til, har kun 1 proplant6 stk. til 150. * 90 cm bord og det går super godt med pelargonier. Skal de små spirer have langt mere lys ?

255 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2012 kl. 17.06

Jeg bruger 1 ProPlant 6 til 90 x 90 cm, og det dækker fint, synes jeg.

Jeg tror ikke, at en enkelt kan nå helt ud i 150 cm, hvis det er til spirer, der skal gro.

Hvor højt har du den over dine planter, Christian?

256 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 18. februar 2012 kl. 23.47

ca. 1 meter for at kunne nå helt ud :-) - jeg har taget plast dækslet af som du forslog - synes det gav lidt mere spredning.

257 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2012 kl. 8.05

Du kunne jo også bare prøve, om det er nok til spirerne. Det kan jo ses, hvis de ikke får lys nok, og så må du overveje taktikken...

Måske noget med spirerne i midten og pelargonierne ude i enderne, så spirerne får det mest direkte lys?

Og hvis du har mulighed for det, så brug noget, der kan reflektere lyset, så det hele bliver brugt på planterne i stedet for at fise ud i rummet :)

258 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 19. februar 2012 kl. 8.53

Hej, jeg er kommet i tvivl om hvor meget blå lys mine små chili og tomat spire skal have, eller om de får for meget blå lys.

Lige nu står timeren til at tænde kl 07.00 og slukke kl. 16.30, er det for meget, vil nødig have at de små planter bliver lange og ranglede, chilierne er nu ca 4-5 cm, og de har 4 blade.

259 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 19. februar 2012 kl. 9.39

Hej!
Nu svare jeg efter min overbevisning.

Dorthe Leitner Rasmussen Har fat i det rigtig, en 17W
vækst pære dækker max 0,7 m2 og en max højde på 0,6 m. da de nu er 120 grader er max højden 0,4 m.

Til Jørn Petersen

Ja det skyldes der ikke er nok blå. Ved stiklinger skal man minimum bruge 30% blå

Blå = kraftigere planter
Rød giver op af vækst

Iøvrigt så butikken for sjov. Det er bare for at fylde min tid ud
Jeg har haft en hjerneblødning. Og i dag er jeg førtids pensionist. Så i må undskylde at der er noget jeg ikke er så stolt af. Grin jeg har jo tid til at sætte mig ind i tengene.

260 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2012 kl. 11.23

Hej Jørn -

mit lys er tændt fra kl. 7.30 - 23 - synes, at dit timeantal er lige i underkanten :)

Og det går strygende her - har lige fundet de første frugter på en gul Cayenne, som er sået i november.

261 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 19. februar 2012 kl. 12.28

Hold da op, satte mine frø for ca 2 uger siden, grunden til at jeg har valgt at stoppe plante-lamperne kl 16.30, er at mine peber og chili planter begynder at pege opad, som om de skal sove, ser underligt ud, men jeg vil da prøve at forlænge tiden, tak.

262 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Rosenquist, 23. februar 2012 kl. 19.38

Hej,
Jeg sad lidt og tænkte på om Hvidt LED lys kunne benyttes til planter?
Grunden er, at så vidt jeg ved får man hvidt lys med enten en hvid diode eller med RGB teknologi, som bare er røde blå og grønne dioder sat sammen som så giver hvidt lys. smart tænker jeg, et bahageligt hvidt lys i stuen samtidigt med at planterne gror
Kan det lade sige gøre?

263 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. februar 2012 kl. 20.25

Aner det ikke :)

Jeg har googlet lidt og kan ikke se nogen steder, om det er de rigtige "plantebølgelængder", der bruges i RGB, så det skal du i hvert fald prøve at finde ud af først. Umiddelbart ser det ud til, at det er dioder med farve uden på og ikke lys med en bestemt bølgelængde - men prøv at spørge f.eks. Prolys, som sælger RGB-bånd.

Rent hvidt duer i hvert fald ikke til planter, men det kunne da være sjovt at vide mere om RGB kunne bruges, så du må da meget gerne skrive her, hvad du finder ud af :)

264 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Rosenquist, 23. februar 2012 kl. 20.57

Man kan få paneler med dioder i alle bølgelængder, og altså også de røde og blå. Disse kan computerstyres på alle tænkelige måder via slidere eller lignende.
En hurtig søgning gav dette ( lidt nørdede resultat ):
www.instructables.com/id/RGB-Color-Controllable-High-Power-LED-Room-%2B-Spot-/
Leger man lidt videre med tanken, så forestiller jeg mig alm. Lys når man er hjemme, når man så går en tur, beder man lige computeren om at gå i plantemode. Osv. Osv. Osv...
Her er en endnu mere nørdet:
www.centerforlys.dk/pdf/Farveegenskaber_og_forskning_i_lysdioder.pdf

265 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 23. februar 2012 kl. 22.12

Hej Tim kan du ikke finde nogle nye undersøgelser ?- den som der henvises til centerforlys og elforsk.dk m.m er med dioder fra år.2006 der er sket en del siden, har haft svært ved at finde nogle, men jeg tror at Anja selv har set en stor udvikling i de år

Kunne være fedt hvis der var lavet nogle

266 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Rosenquist, 24. februar 2012 kl. 8.53

Jo det kan jeg godt. Men det var egentlig mere tanken der er sjov, og ikke så meget de links som jeg godt kan se ikke har så meget relevans.
Det fine er jo, at man selv kan styre hvilke spektrum man ønsker og så sætte sin lyssætning efter behov, da blåt og lyserødt lys ikke er det hyggeligste lys.
Jeg vender tilbage :)

267 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 24. februar 2012 kl. 12.54

Til Anja.
Kan du finde et sted hvor der står, at hvid lys ikke dur til planter?
Jeg kan ikke. Men jeg kan finde mange incl mig selv der er overbevist om det virker.

Fakta om hvid lys.

Under 6000k svare til overskyet
Mellem 6000-7500k svare til solskind med flimmer skyr
Over 7500k svare til høj solskind

Den blå i det lys tror jeg virker Men rød er jeg næsten 100% sikker på ikke er den rigtig. For de rigtig vækst led-er er ca. 30% dyre. Så det giver sgu sej selv dem bruger di ikke.

268 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hansen, 24. februar 2012 kl. 21.39

Hej!

Betyder det meget om man bruger en rent blå led til de helt små planter?

Eller kan man godt bruge en 6rød/1blå led?

Mvh Anders

269 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 24. februar 2012 kl. 22.30

Hej Anders!
Hvis man spøger mig så er det ikke godt med kun en blå og 6 røde Små planter har brug for noget kraft og det får de kun via det blå.

270 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2012 kl. 22.32

Hej Anders -

jeg har eksperimenteret med begge slags - rent blåt giver helt klart pænere og mere buskede planter, men blandingen kan også sagtens bruges. I sidste ende går det ikke ud over udbyttet - planterne er bare en smule mere ranglede i starten :)

Der er meget nørderi omkring dette, men hvis formålet bare er at ende med nogle pæne planter, der kan give nogle gode frugter, har jeg ikke bemærket den store forskel på fordelingen af rødt/blåt lys, og jeg har prøvet en del forskellige blandinger efterhånden.

Mvh
Anja

Frugt på vej på Gul Cayenne fra november, billedet er en uge gammelt:

271 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 24. februar 2012 kl. 23.07

Hej Anja.
Den imponere fin. Hvor stor potte har du den i? Den jeg plejer mest er ca. 50 cm. Først nu begynder den og sætte frugt den er sået d 23/12 alt dette er lige meget. Jeg vil bare godt hvide hvor stor potte du har den i.

272 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2012 kl. 7.09

Lige nu står den i en 3-l potte - jeg regner med, at den ender i en 5-liters. Den er vel 35 cm høj og pænt busket.

Jeg bruger fra 4-12 liter til chili/peber, for så kan jeg styre, hvilke planter, jeg ikke vil have så store.

Og de giver frugt tidligere, hvis potten ikke er så stor, da de går i gang med frugtsætning, når de ikke kan udvide rodarealet mere :)

Det er den til venstre på billedet her.

273 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hansen, 25. februar 2012 kl. 10.10

Jeg tror jeg vil prøve at nøjes med de lamper jeg har i første omgang.

Mvh Anders

274 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 3. marts 2012 kl. 12.19

Hej Jacob
Kan se du reklamere meget med at dine BridgeLux pærer er lavet af RØDE 660nm LED chips fra BridgeLux...?
Jeg har en bekendt der arbejder for BridgeLux her i Danmark, han siger at BridgeLux slet ikke laver 660nm chips, kunne du ikke oplyse hvilken diode du så har brugt i dine røde 660nm pærer?

Mvh. Mike
www.prolys.dk

275 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 3. marts 2012 kl. 13.53

Ok Mike Fra prolys!
Af alle bugte du hvide at Brigelux USA har det største udvalg
Og jo de laver andet ind 630nm de kan nemlig kan noget mere ind dit CREE der er det nemlig rigtig at de max laver 630nm
Jeg må heller forklar dig nm står for, det står for nanometer
Det er den måde man oplyser om en farve.
Men kan du så forklar mig hvad dit Mw står for. eller er det også bare noget du finder på. Lige som Briglux skulle har en afdeling i Danmark.

276 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 3. marts 2012 kl. 14.04

Til Mike.
Forskelgen på dig og mig er at jeg ved noget.
Du er bare en super sælger.

Hverken mig. Eller Kim fra Aled.dk
Ønsker at købe noget af dig, til din oplysning kan jeg oplyse at vi er ret gode til at indpoter. Så ellers tak vi behøver ikke din hjælp.

Venlig hilsen
BilligGro og Aled

277 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 3. marts 2012 kl. 15.16

Her er lidt du kan se på. Så kan du sige til din ven at han er gal på den.

278 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 3. marts 2012 kl. 21.04

Hej Jacob

Så rolig nu, der er ikke nogen grund til at blive personlig, jeg vil tro det er en skrive fejl fra din leverandør at angive at BridgeLux kan levere 660nm dioder. Jeg formoder at der er tale om at de måske bruger BridgeLux blå dioder omkring 450-460nm, og Epistar røde dioder for de 660nm - Epistar er heller ikke nogen dårlig leverandør - vi køre også selv nogle test på dem i øjeblikket...

Mht. BridgeLux i Danmark, så kan du jo forklare ham at han ikke arbejder for BridgeLux, eller sælger LED chips...
Kan træffes på Email: Nordicsales@bridgelux.com (hedder Jens) - hvis du har spørgsmål til BridgeLux produkter, eller du kan kontakt Farnell Danmark – de kan også hjælpe dig.

BridgeLux er ikke fabrikant af røde dioder mf., kun blå og grønne dioder (samt fosfor belagt blå dioder=hvidt lys/dioder), se mere her:

bridgelux.com/products/ledchips.html

Ingen røde dioder laves af BridgeLux iflg. Deres hjemmeside og agenter…

------------------------------------------------

Mht. mW, så er det et teknisk term for udstråling…

mW står for milliWatt (1mW=1/1000 del af en Watt), og bruges også som beskriver af den udstråling (forstås strålingstryk) der kommer fra en strålingskilde, herunder også synlig stråling(forstås lys). Udtrykket bruges når der er tale om monokromt lys, hvor Lumen jo ikke er en velegnet beskriver (Lumen målinger vægtes ud fra den menneskelige lys opfattelse, hvor vi jo er mere følsom i det grønne område omkring 555nm).
Der er et fint dokument der beskriver mere omkring øjets følsomhed her:

www.ecse.rpi.edu/~schubert/Light-Emitting-Diodes-dot-org/Sample-Chapter.pdf

mW kan også omregnes via Planck’s konstant til fotoner/sek. som er en meget ensartet beskriver for stort set alle typer af strålingskilder, eks.:

1mW ved 632,8nm svare til 3,185 x 10^15 fotoner/sek.

Som du kan se er mW udstråling en fin beskriver af strålingstrykket når der er tale om monokromet lys..
---
Da mW en anderkendt målemetode for strålingstryk, er det også velegnet som sammenligningsgrundlag mellem forskellige fabrikanter af lysdioder, tage følgende eks. fra de repræsentative firmaer:

CREE XP-E chip udsender v. 350mA (ca. 1,2watt) og 455nm: 500-600mW stråling iflg. datablad

BridgeLux BXCD5050 chip udsender v. 350mA (ca. 1,2watt) og 455nm: 275-340mW stråling iflg. datablad

Som du kan se er der noget højere strålingstryk(x2) fra en CREE chip, det er derfor vi fortrækker dem…

Håber det hjælper på forståelsen af vores beskrivelser…

(PS. mit job hos Prolys er primært produkt udvilkling og indkøb, men tager mig også af salg når vores sælger er optaget...)

Mvh. Mike
www.prolys.dk

279 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 3. marts 2012 kl. 23.58

Hej Mike!
Ind til hvider kan jeg ikke modargumenter. men jeg køber ved 4 firmaer og de påstår alle at de Kan lever Brigelux i rød 630 og 660nm. den sidst nævnte koster ca 30% mere. Og jeg plejer og tage en chips ud og måle den. De ligger på 657-662nm Men om det er brigelux eller hvad, ved jeg så ikke. Jeg skriver til en af mine levandøre og få bekræftet eller afkræftet.

Vdr. CREE har jeg også målt, men kun to de var 624nm og den anden var 628nm. Jo der er mere skral på lyset LM. på en CREE det er tæske godt i lys til hjemmet og industri belysning. Men ikke vækstlys. Nanometer er for lav.

Vdr. Mw så syndes jeg ikke man bør bruge det. Jeg syndes jeg er ret godt inde i det med led. Men jeg har aldrig hørt om det. Men LM. bruges og det kan de fleste forstå. Så hvorfor ikke bruge det?

Hvis du har ret i at Brigelux ikke laver rød så går jeg over til epistar Men så ryger prisen også ned. en 12w Epistar kommer til at koste 290,-

280 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2012 kl. 7.36

Selvfølgelig er det fint, hvis den sidste diskussion her kan ende med, at vi kan købe bedre og gerne billigere LED til vores planter :)

Men tråden har udviklet sig til noget helt andet end det, som den var tiltænkt - nemlig ganske almindelig brugererfaring med LED og lidt gode råd til hjemmedyrkningen.

Så jeg har startet en ny tråd og håber, at vi kan holde den på et plan, hvor almindelige havedyrkere stadig synes, at den er interessant at læse! Og så kan de jo hoppe herover, hvis de vil have den nørdede vinkel med.

Tråden ligger her:

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/10002.html#top

Og vær søde kun at fortsætte nørderierne her - tak! Jeg synes, at det meste er spændende læsning - men fint, hvis der er et reservat til det...

Mvh
Anja

281 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 4. marts 2012 kl. 8.29

Hej Anja.

Lyder som en god ide med en anden tråd, og det er da også positivt at diverse forhandlere og specialister kommer med deres erfaringer, viden og egne test, det kan jo kun gavne os, de har jo lidt større udvalg af lamper/pære, så vi lige præcis kan få den lampe/pære der passer til det man selv dyrker.

Og det gavner da også os, hvis prisen på en 12watt sænkes ned til 290 kr, det er jo en besparelse på 30-40% iht dagens priser.

Jeg har selv købt en del pærer og lamper, så mit 17kvm drivhus om natten efterhånden kan ses fra Mars af, og jeg skal bruge flere lamper/pærer, så er prisen jo vigtigt, også deres erfaringer og test.

God søndag alle.

282 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 4. marts 2012 kl. 8.42

Hej Mike!

Nu har jeg beviset for du er total gal på den.
men man kan se formeget om firmat jeg køber ved.
Så jeg forsætter med at skrive Bridgelux red 660nm
vi ved alle det er det bedste.

283 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2012 kl. 8.56

En saglig debat er god - uenighed er ok - men personangreb hører ingen steder hjemme...

Så vær søde at overholde det - ellers vil jeg bede Karna om at lukke tråden for nye indlæg.

mvh
Anja

284 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 4. marts 2012 kl. 9.04

Undskyld det vil jeg over holde.

285 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 4. marts 2012 kl. 9.43

Hej Jacob
Tak for dine indlæg, jeg er bange for at ligegyldige hvilken tekniske eller videnskabelige augmenter jeg eller diode producenterne kommer med, kan det ikke ændre din mening.

Så jeg vil tillade mig at ønske dig en god weekend.

Mvh. Mike
www.prolys.dk

286 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 4. marts 2012 kl. 9.58

Tak og, Lige måde Mike!

Ps. Hvis man kommer med noget jeg kan bruge, så lytter jeg meget gerne. Grin. Men det har du jo ikke givet mig endnu.

287 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Tychsen, 4. marts 2012 kl. 13.07

Der er mange der er helt gal på den hvis du har ret.
Jeg spøger mig selv. Er det bare for og skade mig og min butik?
Her er et link på nogen der tager fejl. Grin

www.tradekool.com/selling-leads/2168176/New-Design-E27-Bridgelux-660nm-Led-Grow-Light-420lm.html

288 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 4. marts 2012 kl. 13.59

Hej Anja og alle nørderne!!
Jeg har med stor interesse læst din lange tråd og synes det er flot at du har gjort dine egne erfaringer og rent faktisk får det til at gro med led i stedet for bare at snakke om det.!Tillykke med det kære Anja..
Synes også det er synd at sælgere blander sig her .. de burde holde sig til deres egen hjemmeside..men der er altid en kloge Åge der ved bedre!
Håber du bliver ved med at komme med indlæg og ikke mister modet.
vh kasper Bo.

289 af 289 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tex Gron, 4. marts 2012 kl. 14.47

Du har helt ret Kasper, denne tråd burde for længst være delt i 3 tråde.

Jeg håber og tror Anja er en stærk pige der fortsætter sine dejlige
håndgribelige erfaringer og oplysninger fra det virkelige liv, uden
teoretisk oplæring.

Nu er jeg godt nok selv temmelig "nørdet" tekniker, så jeg kan
godt lide at gå tæt på målinger, men det hører ikke til i tråde der
læses af enhver.

Nørdet sammenligning:
Når jeg går til bageren for at nyde noget godt rugbrød, behøver jeg ikke
nødvendigvis blive oplyst om gærcellernes livscyklus i surdej, vel! ;-)

Selv om det er smadder spændende. :-)

God sommer.

Mvh Tex.

Dette emne er lukket. Der kan ikke længere skrives nye indlæg.

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > LED-plantelys

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider