Forum

Status – drivhus sæsonen 2009

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. oktober 2009 kl. 19.51

I år var først år hvor jeg kunne kalde mig drivhus ejer. Drømmene og tankerne har derfor været stor, og en del skulle prøves.

Drivhuset blev etableret i marts 2009, 7,2 m2 med plads til 6 selvvandingskasser.

Jeg kan nu gøre status på sæsonen.

9 tomatplanter, 4 agurk, 3 melon, en vin og en peber.

Første konstatering er: Alt for mange tomater og agurker, i så store mængder at jeg ikke kunne følge med og tilsidst blev lidt ligeglad med dem...

Melon var ikke en succes, dem dropper jeg næste år. Har fået 5–6 meloner ud af det, men synes ikke de var så gode...

Et par at tomatsorterne bliver gentaget næste år – Rosada blommetomet, den var virkelig et hit, samt kirsebær tomaten!

Agurk – jeg holded mig til at købe og ikke selv så – de var besværligt og de fik sygdom... undtagen den købte plante.

Snackpeber gad jeg ikke rigtig da de så var der... de hænger faktisk derude endnu (skam sig) og er slatne efter at have fået frost :-/

Næste år står den på lidt tomater og agurk og så en lækker figen der kan få lov at brede sig lidt... og så krydderurterne!

Hvordan er jeres drishus sæson anno 2009 gået?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. oktober 2009 kl. 20.19

Hej Lise!

Jeg har haft – og har stadig – en herlig drivhussæson.

Jeg købte jo et stort drivhus (20,7 m2) og har vel haft omkring 15 tomatplanter, 10 peberplanter, 1 agurk, 5 chiliplanter, et par figner, citron og lime + alle krydderurterne – og blomsterne – og det løse...

Jeg har væltet mig i tomatsalat og er stadig ikke træt af det – og du har ret, Rosada er den bedste af dem alle sammen, og jeg er så heldig, at den stadig giver frugter!

Det hele kom lidt sent i gang, fordi drivhuset først blev sat op sidst i april, så det bliver godt at kunne starte rigtig tidligt til næste år med at lave planter.

Lige nu har jeg varme på derude, så det hele ikke fryser væk, og jeg er startet på at sætte bobleplast på indvendigt, så jeg ikke bliver ruineret i løbet af vinteren af de 7 grader, som jeg har tænkt mig at holde derinde...

Og eksperimenterne er ikke slut – i næste uge får jeg min nye drivhuslampe med LED-lys i rødt og blåt, som nogle siger er helt fantastisk for planterne, og andre tror er helt håbløst – men det skal prøves!

Det er rigtig spændende at prøve at have drivhus på den måde – jeg har tidligere haft et 8m2 hus uden varme, så det er en helt ny verden, jeg har gang i!

Mvh
Anja

Men synd med dine snackpebre – du kunne jo have lagt dem i fryseren til gryderetter i vinter... Og det samme med tomaterne!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. oktober 2009 kl. 20.43

Tågevanding i drivhuset.

I mit gamle træ drivhus monterede jeg et ½ tomme vandrør oppe i loftet med nogle T-stykker, hvorpå der var skruet forstøverdyser fra et oliefyr. En vandslange blev monteret og ført til nærmeste vandhane.

Det gav en fantastisk fin vandtåge i hele drivhuset, til stor glæde for planterne og mine børn. Det samme princip bruges i Botanisk Have.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. oktober 2009 kl. 7.35

Vi har 5 drivhuse og det er kun det ene der bliver brugt til agurker og tomater, men iår var der ike noget der blev til noget vi har et par kæmpe vinplanter der stod i drivhuset, de tog al solen og pladsen for det vi havde plantet derinde, så resultat er at vin er gravet op, og plantet i et par store baljer.

Så næste år håber vi på at det bliver bedere, de andre drivhuse bliver de 3 brugt til blomster, det store på knap 10 kvm er så blomster og formeringsdrivhus, jeg laver en masse planter selv, køber frø i udlandet af både stauder og de mere sjældne potteplanter og opformer dem.

De 3 andre drivhuse med blomster er fordelt med et til pelargoner, et til bladkaktus og et til de mere sjældne planter såsom sinningia, Chrita, Streptocarpus, ipomoea m.m.

Min fingen står i haven i en stor krukke, og den er så i drivhuset om vinteren og jeg får de meste lækre figner, har plukket rigtig mange iår, det er ikke alle fingentræer der skal i drivhus, og den kan hurtig tage overhånd derinde ligesom vindrueplanterne.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eli Sørensen, 16. oktober 2009 kl. 9.19

Hej det er også første år jeg har et rigtig drivhus det er kun på 5kvm jeg har haf 4 agruk og 2 tomat planter de 2 tomatplanter og 3 agruk planter var af frø jeg har fådet af mine vener i Letland de har givet agruker siden 15/6 til 9/10 jeg har haft tomater siden 6/8 og indtil igår hvor jeg plukked de sidste de har værret i plante kasser også har jeg et lille bed med salat og kryderurter det har givet så meget at min naboer har fådet det de kunne bruge så jeg syndnes det har været et godt år

mit drivhus er et af de meget udskelte silverline fra jem&fix men mit står som da det blev sat op i Oktober sidste år så jeg er godt tilfreds med det

Nyt svar til emnet »Status – drivhus sæsonen 2009«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Status – drivhus sæsonen 2009

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider