Forum

Kan en peberplante overvintre.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Catherina Skovdam, 15. september 2003 kl. 13.40

Kan en grøn peberplante overvintre? I så fald ude eller inde.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. september 2003 kl. 22.55

Peberplanter kan med held overvintres og give tidlig høst. De tåler ikke frost, så de skal tages ind til overvintring, inden der bliver helt lave temperaturer. Men du skal være forberedt på, at der sikkert kommer angreb af lus på et eller andet tidspunkt under overvintringen, som regel i det tidlige forår.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Rasmussen, 15. april 2004 kl. 10.06

Hej. Jeg hedder lone og vil gerne vide,hvordan man skal gøre med en peberplante. Når de første blomster viser sig.Er der rigtigt at man skal tage den første peber væk?.Jeg dyrker selv mine peberplanter.Jeg har så købt et mini drivhus med plastik overtræk.Hvornår må de komme ud, er det når nattefrosten er væk.

Med venlig hilsen lone.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 15. april 2004 kl. 13.30

Hej Lone

Fjerne gerne den første håndfuld blomster på planten. Det giver på sigt et større udbytte, da planten vil gå i stå, hvis du giver den lov til at danne frugt, før den er stor nok.

Jeg vil ikke anbefale, at stille planterne udendørs, før det er virkeligt varmt.

Venlig hilsen
Jakob Bock

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 21. juni 2006 kl. 21.16

Jan

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Rasmussen, 22. juni 2006 kl. 11.01

Hej igen. Jeg har sat to planter ud i min have det er honning meloner. Hvornår er det man kan vide at en melon kan plukkes og er moden. Med venlig hilsen Lone.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 26. juli 2006 kl. 12.29

Sidste vinter satte jeg 2 peberplanter – plantet i sorte ''murerspande'' – til overvintring i et opvarmet havehus. Varmen var termostatstyret, så temperaturen har aldrig været under ca 5''.

Alligevel døde mine peber, selv om de blev passet m. vand.

Er der nogen der véd, hvad den laveste overlevelsestemperatur for peber er – for jeg har tænkt mig at gøre forsøget igen til vinter.

Det skal lige siges, at både pelargonier og fuchsia overvintrede fint, så det er bestemt ''pengene værd' under alle omstændigheder.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Minck, 27. juli 2006 kl. 22.38

Kommer rød,gul og grøn peber fra den samme plante, bare forskellig modenhed eller er det 3 forskellige planter? Det er et væddemål!

Med venlig hilsen
Randi

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 29. juli 2006 kl. 9.14

Hej Randi,

Ja, når det er et væddemål, må vi tage det alvorligt ;-)

Røde, gule og grønne peberfrugter kommer næppe fra den samme plante, men grønne og gule kan sagtens lade sig gøre, ligesom grønne og røde. Så svaret er vel nærmest ikke 3, men 2 forskellige planter.

De fleste peberfrugter er grønne som umodne, og afhængig af sort modner de til rød, gul, orange eller brun.

Der findes også sorter, der starter som mørkt violette og skifter farve over mørk grøn til rød, når de modner.

Du kan se billeder af en del af de rigtig mange forskellige chili og peberfrugter, der findes her: www.gourmethaven.dk/groensager/capsicum/index.php?id=19

Mvh
Brian

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Hansen, 31. oktober 2006 kl. 20.05

Er der nogen der kan hjælpe?.

Hvordan er det nu med peberplanter til overvintring?

1.Hvordan med temp.

2.skal de have vand/lys.

3.Kan de evt. beskæres.

4.hvornår kan de komme i drivhuset igen.

på forhånd tak.

med venlig hilsen
Brian.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 1. november 2006 kl. 7.45

1. Min 5–10 C.

2. Ja, så meget lys som muligt.

3. God ide, da man ved opgravning beskadiger en del rødder.

4. Maj.

Korte spørgsmål kræver korte svar.!

Lilium

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Hansen, 1. november 2006 kl. 8.14

Hej lilium
Tak for gode svar.

det bliver spændende og se om de skyder til foråret.

Brian

Nyt svar til emnet »Kan en peberplante overvintre.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kan en peberplante overvintre.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider