Forum

Drivhuse på gammelt gartneri

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 25. marts 2010 kl. 15.19

Hejsa, tak for et godt og lærerigt forum. Jeg har fulgt med et halvtårs tid på sidelinien men har nu oprettet mig som bruger.
Jeg er flyttet på et nedlagt gartneri hvor 2 af drivhusene på ca 200kvm (samlet) bliver stående.

Det ene har jeg dyrket tomater i sidste sommer. Det gik også ok -og dog jeg havde rigligt af gule cherry tomater som jeg har taget fra en bakke fra brugsen og planet. Det samme med bøf, alm og røde cherry.
Men det var sku ikke meget der kom ud af resten. bøf tomaterne gav intet, og de alm blev aldrig rigtigt modne, de røde cherry kom der et par stykker af. Men uha vi har spist mange af de gule cherry. (som nok hedder noget andet)

I år har jeg lavet samme nummer, jeg er i ledtog med den yngste af ungerne på 6 som syntes det er vildt sjovt at se det blive til af alm tomater.

Jeg ved godt at det nemmeste er at købe færdige frø, men hele ideen er at lave vores egne af modne frugter/grøntsager.
Drivhuset er kalket, dog er meget af kalken efterhånden væk. Desuden er det beklædt med bobleplast inden i. Faktisk er det forsynet med varme og gammelt sprinkler/vandings anlæg. Og varme i nogle af bordpladerne. Dette har jeg dog ikke i brug, da jeg ikke helt har gennemskuet hvad der er bedst mht vanding osv. varme kommer nok heller aldrig igang da det kun er på hobbyplan, og det ellers bliver dyrt.
Jeg kan næsten regne ud at bobleplasten er isolator, men er det ok at den også hænger der om sommeren eller skal det ned?
Tomaterne er self forspirret i vindu´s karmen. Det skal så også siges at de blev plantet mange i samme krukke til at starte med sidste år, plus de skulle overleve en flytning fra Tønder til Århus. (de overlevede alle sammen)
I år udvider jeg med peberfrugt og chilli. En vin står der også.

Jeg har i år renset det drivhus jeg har i brug med en højtryks renser, sidste år flyttede jeg bare planterne direkte derind. Der har være dyrket orkider før, og stedet er bare forladt.

Nå Det blev et utroligt langt indlæg, håber nogle har jaft tålmodighed til at læse det, og har nogle gode råd.

Mvh Jens

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2010 kl. 17.27

Hej Jens -

det lyder da totalt herligt med så meget drivhusplads!

Jeg er helt enig i, at det er fedt at tage frø af egne tomater, men jeg synes også, at det vil være en god ide at købe/bytte sig til nogle gode sorter frø det første år, så I kan have en masse forskellige slags - når I nu har så god plads...

Bare I sørger for ikke at få F1-sorter, så kan I jo tage jeres egne frø fremover. - Det samme gælder selvfølgelig peberfrugter og chili.

Jeg tror egentlig, at jeg ville lade bobleplasten sidde, hvis det var mig - den virker jo lidt skyggende, hvilken kun vil være en fordel, efterhånden som kalken forsvinder... En vigtig ting er kunne lufte godt ud om sommeren - men det er der sikkert også mulighed for, ikke?

Men I kan jo også dyrke mange andre sjove ting - f.eks. figner, ferskner eller nektariner, som alle kan tåle at stå der om vinteren uden varme.

Jeg bliver jo helt misundelig - synes ellers, at jeg har et herligt drivhus på 21 m2, men 200 m2 er da den totale luksus!

Mvh
Anja

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 25. marts 2010 kl. 21.19

Mange tak for svar :-)
Jeg tænkte nok at bobleplasten godt kunne blive siddende da den jo egentlig er gennemsigtig. Den holder jo også på varmen om natten.
Udluftning er der fint mulighed for der er vinduer der kan åbne hele vejen ned gennem drivhuset. Faktisk har det været automatisk førhend, så jeg tænkte at jeg skulle have den automatik op at køre igen :-) men ellers kan de sagtens åbnes manuelt.
Ferskner har vi faktisk allerede. Men de er ikke i drivhus de sidder på en sydvendt mur, og de blev rigtig gode sidste år.
Det er lidt underligt for hele haven og drivhuset er va 14 dage til en måned bagud i forhold til resten af verden :-)

Det er nu også lækkert med så meget drivhus, men jeg er nu sikker på at dit drivhus er pænere end mit, det er lidt forfallendt efterhånden.

Jeg syntes jeg har læst en masse om de der F1 sorter, men såvidt jeg husker er det ellers det der bliver anbefalet? Eller er jeg helt ved siden af?
Mvh Jens

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2010 kl. 21.55

Hej Jens -

F1-sorter giver fine frugter - men man kan ikke være sikker på, hvad der kommer ud af det, når man tager frø fra dem, og så er det måske ikke så fedt, når man netop har lyst til at bruge egne frø!

F1 betyder første generation - dvs. at man har fundet ud af, at hvis man krydser to bestemte sorter, så giver de en god frugt med præcist de egenskaber, som man ønsker.

Men bruger man frøene fra dem, kan der komme planter ud af det i mange forskellige udgaver - nogle kan sagtens være gode, men de kan også være rigtig kedelige...

Med frøfaste (ikke F1)-sorter kan man være sikker på, at det er den samme frugt, der kommer ud af det - og det er jo lidt fint, synes jeg!

Man kan jo stadig sagtens eksperimentere med frø fra købetomater, når man nu har pladsen, som du har - så jeg ville da nok anbefale dig at prøve begge dele.

mvh
Anja

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 26. marts 2010 kl. 7.40

Tillykke med det store drivhus. Alle andre herinde er garanteret misundelige!
Jeg kan anbefale dig at læse om tomatsorter på nettet, der er mange steder, især engelske.
Jeg kan anbefale bøftomaten Brandywine, den er ikke F1
Desuden findes der en del gamle sorter. Det koster jo ikke alverden, og du kan så samle en masse frø hvert år.
Desuden kunne det måske være en ide at plante et figentræ?
Det skulle vokse kraftigt og alle taler om de lækre figner. Men de fleste af os må nøjes med krukker, da det fylder så meget.
Og så kan du plante et par druer, heldige :-)
Hvis du bliver en rigtig drivhusnørd kan du jo også lave prikleplanter og sælge ved vejen.
venlig hilsen Anne-Mette

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 29. marts 2010 kl. 13.29

Hejsa igen.
Jeg tror også jeg prøver at købe nogle frø og plante dem. Mine tomat planter er nu ca 25 cm, så de kommer noget bagud hvis jeg først planter købe frø nu. men mon ikke det går?
Det med figen træet lyder som en rigtig hyggelig idé men der går vel et par år før det giver noget?
Ja det kunne være jeg næsten skulle åbne gartneriet igen? haha nej skal vist først lige have lavet gode hobbyplanter først.
Hvordan er vanding bedst med sådan nogle ting her? Skal jeg dryp vande, eller vil dyser i loftet være bedst? jeg kan begge dele da jeg har rør med dyser osv fra den gamle prodution. Jeg tænker bare at der måske bliver for meget med vand fra loftet?
Alle panter står på borde, som står hele vejen op gennem drivhuset, så de ender med at gro i plantesække og ikke i jorden. Jeg tør ikke rigtig plante noget i jorden da den ikke ser specielt godt ud, og nok skal skiftes + at der er nu er monteret faste borde. (der var orkideer førhend)
Det gør dog at jeg kæmper lidt med opbinding af tomaterne da de jo bliver høje :-)

Mvh Jens

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. marts 2010 kl. 16.27

Hejsa Jens.
Et figentræ er en oplagt mulighed i så stort et drivhus. Den kan gro i selv meget ringe jord og du har nok frugter til september. Jeg vil anbefale dig en bornholmerfigen da den er meget sejlivet og smager godt. Giv den god plads for den gror omkring en meter om året.
Vedr. tomater kan du da bare lægge plantesække på jorden og plante tomater i dem, så får du høje planter. Ellers prøv at sætte nogle tomatplanter i den eksisterende jord og se om de kan klare det. Tomatplanter er mere sejlivede end de fleste tror, de kan gro de mærkeligste steder og alligevel give et pænt udbytte. I mit gamle drivhus havde jeg tågevanding som var med til at holde utøj væk fra planterne.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 29. marts 2010 kl. 17.19

mange tak for svar.
Jeg vil læse op på hvordan man lige laver en figen plante.
Jeg kunne self bare købe en på en planteskole.
Jeg tror ikke at det vil gå med tomaterne i den eksisterende jord da der er borde over det hele der jo giver skygge. Jeg Jeg har lige taget et billede af det så man kan se hvad jeg taler om :-)
Men tåge vanding tror jeg at jeg vil prøve så. Skal dog lige have el instalationerne lavet ordentligt tætte først :-)

Mvh Jens

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2010 kl. 17.20

Gartneri Toftegaard anbefaler, at man skærer et par kryds i bunden af plantesækkene, hvis man har dem direkte på jorden.

Så kan rødderne finde igennem, og man risikerer ikke at få givet dem for meget vand.

Jeg vander med siveslange fra et par regnvandsbeholdere - det fungerer fint og kræver meget lidt arbejde...

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 29. marts 2010 kl. 17.20

Her er lige et billede af den anden side af drivhuset.
Ved siden af står der et mage til, det er dog ikke i brug af mig

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 29. marts 2010 kl. 17.22

Jeg havde faktik også tænkt på at lave noget der kan samle regnvand. Det er ret dyrt i længden med alm postevand.
Vi har dog egen boring der er blevet benyttet da gartneriet var i drift. Boringen må vi ikke bruge mere til brugsvand. Men mon ikke man kan bruge den til planter? der kommer hvertfald stadig vand op af den.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 29. marts 2010 kl. 17.40

Du skal vide, at tomatplanter bliver et par meter høje. Mindst. Jeg ville nok fjerne et par borde, der hvor tomaterne skulle stå.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 29. marts 2010 kl. 19.49

Yes ved godt de bliver høje, havde dem de nemlig sidste år :-) men skal jeg fjerne bordene skal jeg igang med en vinkel sliber.. så tror bare jeg ser om det ikke går.
Mvh Jens

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. marts 2010 kl. 20.16

Med hensyn til brugen af brøndvand , skal du nok ikke tale for højt, da du ikke må bruge det privat. Hvis du driver erhverv er det noget andet . Både landmænd og gartnerier skal ikke betale den samme pris som vi gør i form af vandlednings afgift , da det vil være umuligt for dem at betale den, da de som oftest forbruger store mængder vand .

Min svigerfar havde også en gammel brød , hvor den tidligere ejer hentede vand fra og denne brønd skulle efterfølgende lukkes til , da der kom vandmålere inde i huset .

Stikker du en dyb-pumpe herned og vander dine afgrøder med kan de ikke se hvor vandet kommer fra , med mindre de tager dig i det . Det er som regel kommunen , der kan komme på uanmeldt besøg, hvis de altså gider . Det er i øvrig også dem , der nyder godt af disse afgifter .

Nyt svar til emnet »Drivhuse på gammelt gartneri«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhuse på gammelt gartneri

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider