Forum

Ny Jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bertelsen, 5. april 2010 kl. 20.43

Jeg har fået bygget mig et stort drivhus, men vil ha "Højbede" inde i drivhuset så har brug for rigtig meget jord, til at fylde de højbede, men hvordan er det lige med det?
Kan jeg bare grave en masse jord op et andet sted og fylde det i bedene ? vil gerne vide om det er OK at gøre sådan ? tænker om det bliver god jord, hvoran griber jeg det an ?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. april 2010 kl. 9.56

Hej Thomas Bertelsen

Hvis du med jord mener god muldjord med et højt indhold af halvomsat plantemateriale, så er det da bestemt et fornuftigt udgangspunkt for et bredt udvalg af planter.
Har du ikke det til rådighed, må du igang med at indblande god kompost i den jord, du nu har. Er jorden med et højt indhold af lerpartikler kan du overveje også at indblande groft grus - og omvendt: Hvis jorden har et lavt indhold af lerpartikler, så er det ler, du skal indblande.

Planteavl i drivhus rummer ofte også et højt pres fra ikke ønskede organismer, der kan reducere udbyttet meget. Det kan derfor blive nødvendigt at udskifte jorden med års mellemrum.

Du kan finde mange flere relevante oplysninger i Spørg eksperterne - klik på emnet drivhuset og vælg de emner, der har din interesse.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 7. april 2010 kl. 7.17

Hej Thomas
Kort fortalt : Ja det kan du godt.
Jeg gjorde det selv for et par år siden da jeg byggede drivhus. Den jord jeg havde gravet væk for at få huset sat op, blev fyldt på igen. Jeg har tung lerjord, så jeg blandede noget groft sand i, og så ellers alt det kompost der ikke skulle bruges i resten af køkkenhaven, hvilket ikke var meget.
Det første år fik hver plante en god portion indkøbt økologisk pottemuld, hvilket selvfølgelig har hjulpet godt på jordens struktur. Men du kan starte med almindelig havejord som du forbedrer så godt som du nu kan, og så gøre noget aktivt for din jord hvert år, så går der ikke mange år før du har en dejlig drivhusjord.
God fornøjelse
Randi Lauridsen

Nyt svar til emnet »Ny Jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Ny Jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider