Skrevet af: Jens Ledet, 14. april 2010 kl. 11.45
Ja en lidt underlig overskrift. Men det jeg fisker efter er at jeg har både tomater, vandmelon, og agurk der skal i drivhuset.
Men så læste jeg at tomater gerne vil have tør luft, mens fks agurker gerne vil have fugtigt luft.
Hvad gør man så? er der nogle %tal man kan læne sig op af i fugtighed som så er bedst? Min måler kan nemlig også måle fuhtighed i % Lige pt ligger den omkring 30%
Mvh Jens
Skrevet af: Lilium J., 14. april 2010 kl. 20.24
Nu kan jeg forstå at du har et større drivhus.
Hvis det vender i retning nord-syd vil jeg foreslå peber og chili med vest, agurker og melon i midten ( hvor der er højest til kip og tomater mod øst. Herved får peber m.m. masser af varme -solskin og agurker-melon skygger lidt for tomaterne som de bedst kan lide.
Hvad angår den optimale fugtighed for kulturene har det ingen større betydning, men selvfølgelig skal der luftes ud, så det hele ikke bliver angrebet af gråskimmel srnt på sæsonen.
Skrevet af: Jens Ledet, 14. april 2010 kl. 20.42
Mange tak for svar.
Ja mit drivhus er ret stort da det er et nedlagt gartneri jeg bor på. :-)
Jeg troede ikke agurker og meloner blev høje planter? jeg troede de var sådan busk lign?
Nå med mht skygge så er drivhuset kalket (eller har hvertfald været engang), og beklædt med bobleplast indvendigt, så skulle de da gerne stå i "skygge" eller har jeg misset noget?
Mvh Jens
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2010 kl. 21.47
Hej Jens -
både agurk og melon kan blive nærmest så høje/lange, som de har mulighed for. Sidste år havde jeg en skoleagurk, som fik lov til at løbe under taget i drivhusets længde, og den blev 9 m lang...
Mht. skygge, så gør din bobleplast, at du ikke behøver tænke så meget over lige den del af det.
Det er rigtigt, at agurker godt kan lide lidt mere fugt end tomater, men hvis du bare giver dem en overbrusning en gang i mellem, hvis det er meget tørt, rækker det helt fint!
Skrevet af: Jens Ledet, 14. april 2010 kl. 23.49
Jeg takker mange gange :-)
Og kan i øvrigt sige at jeg har natte temperature på 7.9 grader nu. så lige et par dage så kan tomaterne komme derud hele tiden :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.