Forum

Drivhus direkte på sokkel eller?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 22. april 2010 kl. 17.35

Jeg er nu endelig færdig med min sokkel til mit nye drivhus - sikke da et projekt :-)

Inden jeg skal montere drivhuset på min sokkel, er jeg kommet i tvivl om jeg "bare" monterer drivhuset direkte på min pudsede sokkel eller om der skal være træ imellem sokkel og drivhus ?

Erfaringer søges, og skriv venligst hvorfor I har gjort det I har gjort.

På forhånd tak.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 22. april 2010 kl. 20.06

Hvor er det flot! Jeg er desværre selv i tvivl så kan ikke hjælpe, men jeg kigger spændt med.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2010 kl. 21.09

Mit er monteret direkte på soklen iflg. anvisninger fra leverandøren.

Senere har jeg så læst, at man kan sætte en strimmel tagpap imellem - kan dog ikke lige huske hvorfor...

Men jeg kommer til at køre en stribe silicone på på ydersiden til sommer, for der løber lidt vand ind - og man kan mærke, at det trækker.

Hvordan har du lavet din sokkel - passer det med, at drivhuset kan monteres yderst på den, så vandet ikke kan løbe ind? Sådan ville jeg gerne have haft mit monteret, men pga. dårlig rådgivning fra leverandøren blev det ikke sådan.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 22. april 2010 kl. 21.32

Nej, ydersiden af min drivhusramme sidder 2 cm. inde på soklen, når man ser den udefra.

Det synes jeg ser pænest ud, men kan godt se nu at så render vandet fra vinduerne jo ned på soklen, og delvist også ind under drivhusrammen - og dermed ind i drivhuset.

Men rent faktisk turde jeg ikke satse på at bygge en sokkel selv, der skulle være SÅ præcis - ikke her i første forsøg ihvertfald :-)

Men måske monterer man netop et drivhuset på en "rem" (træplanke) ovenpå soklen, da det giver en tættere montering (drivhusramme på træ kontra drivhusramme på pudset sokkel).

Og da "remmen" er samme bredde som soklen, kan det med lidt positiv (ønske)tænkning måske netop betyde at vandet løber ned på remmen og videre ned af soklen ?

Nogle eksperter der kan afvise eller bekræfte min teori ? *ss*

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 22. april 2010 kl. 22.00

Jeg har siddet og læst lidt på nettet - måske skulle jeg bare montere mit drivhus direkte på soklen, og påsætte et selvudvidende "fugebånd" på undersiden af drivhusrammen, som så vil stoppe for evt. vandindtrængen imellem drivhusramme og sokkel.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2010 kl. 7.23

lyder som en god idé!

Jeg er ikke vild med træ-idéen, for træet vil jo aldrig holde lige så længe som drivhuset og den støbte sokkel, og så kan man få problemer. tror jeg!

Jeg har i øvrigt ikke selv lavet mit fundament - det er støbt efter alle kunstens regler af et professionelt firma. Og støbt præcist efter leverandørens anvisninger....

Så jeg må i gang med siliconen. Det er jo heller ikke nogen stor ting, så det går nok!

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 29. april 2010 kl. 10.26

Jeg har også valgt at droppe træet - så drivhuset kommer direkte på soklen :-)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Pedersen, 4. april 2012 kl. 21.13

Hej Tony

Undskyld for at hive op i en så gammel tråd, men hvordan gik det ?

Jeg står selv med et drivhus hvor jeg er meget i tvivl om jeg skal have en rem på af træ eller ej.
Planen var at ligge et stykke murepap mellem sokkel og rem og så montere drivhuset ovenpå remmen.

Mvh Morten

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 5. april 2012 kl. 8.14

Det er gået fint, har ingen problemer haft.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 6. april 2012 kl. 19.09

Hvordan har du "tøjret" drivhuset til soklen?

De kan vel ikke klare en efterårsstorm hvis det bare står "løst" på soklen?

Peter

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Hansen, 8. april 2012 kl. 19.10

Jeg valgte at tilkøbe stålsokkel til vores Uranus 11500 og støbe de 6 ben ned i den færdigblandede beton 16 , dybde 90 bredde 15 og ilagt 2 x 12mm tinterstål (regner ikke med at den nogensinde flytter sig )

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 13. april 2012 kl. 10.30

Jeg har også aluminiumssokkel direkte på støbt/pudset sokkel med træpap imellem uden at benene var støbt ned. Har fundet et foto der giver en fornemmelse af monteringen.

Drivhusrammen som den ses her, med de sidste 2 lodrette lister (dørrammer) har klaret 2*stormvejr med 1 uges mellemrum i december uden de mindste problemer (termoruderne var glemt af leverandøren og yderligere forsinket, derfor denne løsning med stormvarsel efter råd fra drivhussælgeren).

Nyt svar til emnet »Drivhus direkte på sokkel eller?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus direkte på sokkel eller?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider