Forum

Spind-mider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mose, 4. oktober 2003 kl. 23.15

Jeg har nogle flotte planter voksende i mit gro-drivhus. de er desværre blevet befængt med spindmider, og jeg er ved at løbe tør for ideer. hvad skal jeg dog gøre, for at få de kravl af mine søde små.?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 5. oktober 2003 kl. 10.05

Hvilke flotte planter i drivhuset er blevet hjemsøgt af spindemider?

Er skaden sket, kender jeg kun een kur: Udsætning af rovmider.

På for eksempel agurkeplanter kan man forebygge midernes indtog ved at placere et limrør (rør med lim både udvendig og indvendig) på rodhalsen samtidig med udplantningen af planter, som er smittefrie.

Metoden er dog kun effektiv, hvis man i hele vækstperioden forhindrer, at planten gennem skud og/eller agurker får kontakt med jorden.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. oktober 2003 kl. 23.46

Hvis det er et udendørs, uopvarmet drivhus, kan det ikke betale sig at investere i rovmider nu, da rovmiderne holder op med at æde ved 10° C og dør ved 0° C.

Det er i øvrigt ved at være så koldt nu, at spindemiderne begynder at lave hvileformer – de er røde. De gemmer sig i revner og sprækker eller på visne plantedele og kan der overleve kulde og sult lige til forårssolen får dem til at genoptage det aktive liv på planterne.

Du kan rengøre drivhuset grundigt, evt. både her i efteråret og i det tidlige forår og på den måde slippe af med en del af dem. Fjern også visne planterester fra drivhuset.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 2. november 2003 kl. 18.20

Brug "mineralolie" eller et af de andre ugiftige produkter. starter angrebet tidligt på året kan det godt betale sig at investere i rovmider,... men forbyggelse er som bekendt bedst.

Vask drivhuset i en kraftig oplysning af brun sæbe, sæben trænger ind i alle revner og lægger en kvælende hinde på æg og overvinterende insekter. Sprøjt alle planter der sættes ind i drivhuset.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mose, 17. januar 2004 kl. 17.17

Tak for alle jeres utrolige gode ideer!

jeg har nu fundet en løsning, i brugen af sæbe. men endnu en gang tak.

hilsen Jesper

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian, 18. august 2005 kl. 9.55

Hvad gør jeg mod spindmider i krydderurter, stående i drivhus. Dette forekommer ved Timian og Merian. Har mange andre forskellige urter. Har ikke mulighed for, at stille nogle ude.

Venligst Lillian

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Baunsgaard, 20. august 2005 kl. 18.36

Jeg har problemer med spindmider i mine stueplanter, specielt i min udestue, hvad gør jeg? Og hvad er årsagen?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mose, 14. september 2005 kl. 0.18

Det middel jeg har fundet, og som virker mod de fleste skade dyr er sprøjtegift som hedder Talaco, dette er således også det eneste lovlige sprøjtemiddel i Danmark da det nedbrydes naturligt efter 14 dage. Det kan købes de fleste steder og har en fæl lugt og en utrolig høj koncentration, så få dråber er nok til en hel liter vand.

grønne hilsner jesper

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Nielsen, 3. juli 2006 kl. 11.12

Jeg har en pæn stor fersken med mange frugter på, nu kan jeg pludselig se at der er blade som er visnet og fuld af spindemider, hvad gør jeg og risikerer jeg at miderne går i agurkerne.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mose, 5. august 2006 kl. 17.13

Til frank Nielsen
Spindmider er glade for høj fugtighed, så en forøgning af udluftiningen ville hjælpe, når det er spiselig afgrøder frarådes sprøjte gift self.

Ëllers kan du tage en fugtig svamp og tørre alle bladene, det tar lidt tid, men er vel det eneste af hvad jeg ved af der hjælper. gentag processen et par gange om ugen til alle æg, er væk, ligledes rengøres drivhuset grundigt. og så er de kryb væk.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. august 2006 kl. 18.38

Hej Frank.

De professionelle bruger i vid udstrækning rovmider til at bekæmpe spinnemider i drivhuse. Du kan finde dem på: www.nyttedyr.dk
Men det er måske for sent for i år.

Mvh Hans

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 6. november 2006 kl. 4.58

Mod spindemider er det nødventigt at især sprøjte på undersiden af bladene...(nemoil) er rigtigt godt 6 til 8 ml i 1 l vand sprøjtes 2 til 3 gange med 3 dages mellemrum,, miderne og andre små kryb går væk og det er ikke skadeligt. Det er gogt at vaske med brun sæbe med lidt sprit i, i karme og omg planterne...1 l vand 2 spsk brun sæbe 2 tsk sprit rystes godt og sprøjtes på kan også bruges på planterne. lotte

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 6. november 2006 kl. 5.01

Godt at vaske med brun sæbe og sprit... tilæg til overståene mvh lotte

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Møller, 27. maj 2007 kl. 12.32

Planter du i plantesæk påfør insektlak omkring hulleti plantesækken eller brug en gammeldags fluefanger dem med lim på (fåes hos en købmand) klæb lidt af strimlen om agurkens stamme og du er fri for spindemider forny strimlen et par gange i løbet af sommeren

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 22. august 2007 kl. 22.16

Jeg har fået spindmider i min efeu som står i stuen. Hvad er bedst at gøre for at få dem væk?

Hvad med jorden, er den også "inficeret"?

Hvad skal der til for at de kommer? – jeg tænker på om jeg måske selv er skyld de er kommet dvs. forkert håndtering eller lign?

Vh. Stine

Nyt svar til emnet »Spind-mider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Spind-mider

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider