Skrevet af: Lars Kristensen, 1. maj 2010 kl. 20.01
Hej
Jeg forsøger at lave jorden klar til at placere den medkøbte stålsokkel til et Vitavia Uranus 9900.
Min plan var umiddelbart at lave 6 huller i jorden med en hulspade, hælde noget cement i, lægge soklen på, sørge for, at den er i vater, og så er det klaret. Eller hvad?
Vores grund hælder ret kraftigt, så jeg har været ved at flytte en del jord. Hvis det bliver som nuværende kommer soklen formentligt til at være delvis placeret i/under jordhøjde, men det gør vel ikke så meget. Der er rigelig frihøjde i huset, og jeg kan jo altid fjerne noget jord indvendig, hvis jeg får lyst.
Jeg ikke niveleret hele jordstykket, men sørget for, at der er en kant rundt, som soklen kan placeres ved. Er det ok?
Planen var så at afstive soklen (holde soklen oppe) under jordhøjde med et eller andet, så soklen er i vater, mens cementen tørrer
Jeg ved så lidt man kan komme til om at støbe sokler, og det kan være mine spørgsmål er lidt tåbelige, men jeg håber, der er en (eller 2) der kan hjælpe
Det lader i øvrigt til, at stålsoklen mangler nogle centimeter på begge ledder i forhold til, hvad drivhuset skulle have af mål. Er det ikke underligt?
Venlig hilsen
Lars
Skrevet af: Tony G., 1. maj 2010 kl. 20.16
Hej Lars,
Jeg er har netop afsluttet opsætning af sokkel og Vitavia Uranus 9900 drivhus.
Jeg observerede også unøjagtigheder i forhold til de opgivne mål i samlevejledningen og de faktiske mål - så inden vi støbte soklen færdig valgte vi rent faktisk at samle drivhus "skelettet" og prøvede at løfte det overpå soklen.
Og det var godt vi gjorde det, da målene ikke var som forventet - så vi fik rettet op på fejlene, og fik monteret drivhuset på den færdige sokkel uden problemer.
Jeg vedlægger lige billede - er faktisk ret stolt af mit arbejde *gg*
Skrevet af: Lars Kristensen, 1. maj 2010 kl. 20.23
Det ser flot ud :-)
Var det drivhuset, der var lidt mindre end tallene var opgivet? så passer det sikkert med den sokkel, som vi har købt med.
Lars
Skrevet af: Tony G., 1. maj 2010 kl. 20.32
Lars, det er desværre snart 1 måned siden vi målte op til soklen og jeg husker ikke om den var for stor eller for lille.
Men tag endelig kontakt til OPJ, de kan helt sikkert hjælpe dig - de har været SÅ flinke og hurtige (på email) med de spørgsmål jeg har haft undervejs.
Skrevet af: Lars Kristensen, 2. maj 2010 kl. 19.33
De havde desværre lukket i dag :-)
Det lykkedes os at få lavet soklen på den måde jeg skrev vi ville prøve.
Naboens, som vi også er ved at samle er lavet på leca-blokke med stålsoklen oveni. Det ser også godt ud.
Er det vanvittigt vigtigt med vinklerne i hjørnerne. Det lader til at vores firkant har mere end 360°. Jeg vælger at tro, at det er stålsoklen, der er uden for matematisk rækkevidde.
Lars
Skrevet af: Tony G., 2. maj 2010 kl. 19.49
Vinklerne er faktisk ret vigtige, dvs du skal have dit "krydsmål" helt på plads, og når det er det så står drivhuset korrekt.
Da jeg skulle sætte glas i, havde jeg forskubbet det ene hjørne 8 mm, hvilket resulterede i at jeg næsten ikke kunne isætte glassene.
Til alt held kom jeg pludselig i tanke om det (det var ikke boltet fast i soklen endnu), og jeg rettede "fejlen" hvorefter alle glas blev isat uden problemer.
Så få mm skævhed kan give store problemer, desværre!
Håber projektet kommet godt i mål :-)
Skrevet af: Brian L., 3. maj 2010 kl. 12.01
Stålsoklen til mit Juliana drivhus er heller ikke for præcis, den er nemlig en smule længere end selve drivhuset. Havde da regnet med det var mere præcist lavet fra Juliana's side.
Burde nok have droppet stålsoklen og i stedet lagt en række leca mere, har nemlig både støbt fundament samt placeret stålsoklen ovenpå. Ville oprindeligt have punktstøbt, men ombestemte mig efter købet, og så kunne stålsoklen jo ligeså godt gøre lidt nytte. :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.