Forum

Hvordan arrangeres kapilær indhold?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 5. maj 2010 kl. 22.36

Så spørger nybegynderen lige igen :-)

Jeg har nu klargjort kapilær kasser til drivhuset, men er lidt i tvivl om hvordan mine planter skal "flytte ind", når den tid kommer.

Sætter man fx. 3 tomat planter i samme kapilær kasse, eller er det en fordel at "blande" indholdet ?

Og da mit drivhus har en primær "solside", hvilke planter sætter man så i solsiden og hvilken sætter man i den anden side ?

På forhånd tak.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. maj 2010 kl. 10.11

Hej Tony.

Som jeg har indrettet mig med godt resultat (synes jeg selv :-)).
Jeg har drivhus op ad sydvendt rød mur, som holder på varmen om natten. Tomater inderst mod muren, med kun 2 planter i hver kasse. Det giver god luft om hver plante, og modvirker svampeangreb. Yderst mod solsiden agurker og andet, også med 2 i hver kasse. Taget bliver skygget på 2/3 af fladen om sommeren, dels for at holde temperaturen lidt nede, og tomater ynder ikke direkte, stærk solindstråling.
Mvh. Hans

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 6. maj 2010 kl. 10.21

Hej Hans,

Du vil måske derfor "anbefale" at jeg sætter mine tomater i den side, som ikke står i direkte sol ?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. maj 2010 kl. 10.31

Hej Tony.
Det fik jeg anbefalet for en del år siden, og har brugt det siden. Tomaterne bagerst i huset, agurker og andet, som næsten ikke kan få for meget sol, forrest.
Mvh. Hans

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 6. maj 2010 kl. 10.33

Super, tak for det gode råd *ss*

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. maj 2010 kl. 10.43

Hej Tony.

Lige en ting mere, når du bruger plantesække. Det er vigtigt at indholdet i sækken er løsnet godt, så det er løst og luftigt uden hårde klumper. "Ælt" det godt igennem inden du laver hul i sækken.
Mvh Hans

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 6. maj 2010 kl. 18.56

Jeg sætter altid mine agurke planter på solsiden - når de så vokser sig store kan de skygge lidt for tomatplanterne.

Jeg planter normalt tre tomater i én plante sæk og to agurkeplanter i én sæk.

Som Han skriver så sørg for at indholdes et løst eller er det bare umuligt at arbejde med.
Jeg plejer at "kaste" sækken lidt rundt på plænen - så op på kapilærkassen, skære hullerne fri og presse jorden ned i kapilærrørerne.. og så plantes der ellers ;-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 11. maj 2010 kl. 7.23

Hvad med chili og peber, er det også to i hver kasse der anbefales?

Nyt svar til emnet »Hvordan arrangeres kapilær indhold?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvordan arrangeres kapilær indhold?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider