Skrevet af: Louise Madsen, 9. maj 2010 kl. 9.43
Hej.
Jeg skal have drivhus - JUBIii...
Men hvilket et så?
Min have er lille, så egentlig var første tanke et vægdriv på teressen, men må indrømme det hverken er charmerende og det tager for meget plads, og 3 m2 er ik meget...
Så jeg går med tanker omkring at placere et alm. lille et bagerst i haven. (Vores grund er lige knapt 700 m2, og formet som en spids trekant, en nisse hue næsten). Hvis jeg placere det i baghaven, som også er vores frugt og bær have, vil det få morgensolen og en del af eftermiddagssolen... baghaven lægger mod Øst ud mod åbne marker, jeg ville sætte hegn ell. hæk omkring for at sikre det mod blæst/storm mfl. Men jeg har ik helt styr på hvor det skal vendes for at få mest optimale forhold?
Jeg ved godt at jo større jo bedre, men jeg har ik pladsen og har derfor set mig lun på et Venus drivhus med grønne profiler, på 5,o m2. De nævner bla at drivhuset har kraftige tagafstivere som sikre mod sne og blæst og det kan vi jo ik komme udenom, nu vi bor på landet :O)
Vi har snakket om at hvis det blive dette hus, så ville vi grave ned, ca. en kapitærskasse højde, for at sikre at jeg kan stå oprejst der inde (huset er i mål: B 193 x D 257 x H 197 cm)
... men hvordan så med regnvand... vil det anbefales at lægge dræn omkring?
Mit kommende drivhus skal indholde tomater, agurk, måske melon? Der skal ik stå nogle planter til overvintering. Derfor vil jeg købe med glas, og evt. sætte hvide gardiner op, for at give skygge...
Det var en MASSE ting, jeg håber du har et godt råd eller tip til mig, inden jeg gør mit køb... jeg kan jo næsten ik vente, men det skal være iorden og velovervejet :O)
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Louise
Skrevet af: Lars Kristensen, 10. maj 2010 kl. 6.40
Jeg ved ikke så meget om, hvilket drivhus du skal købe. Vi har valgt at købe et Vitavia uranus (som ikke er sat op endnu), naboen har købt et Vitavia merkur, som eftehånden er halvt sat op.
Vi valgte Vitavia fordi det så ud til at være fornuftigt rent kvalitets/prismæssigt. Samlevejledningen er lidt spøjs, så vi har ført nogle ekstra noter om, hvad der kunne være rart at vide.
Noter til Vitavia drivhus
-Skruerne skal ikke spændes ret stramt før man er helt sikker på, at det sidder som det skal. De kan knække, når man skruer dem af igen
-Sørg for at løfte tagbjælken lidt, så passer glassene i taget bedre.
-Når fluebenene skal på, skal det ene ben sættes på først, derefter de 2 buk i kanten af glasset, og så skal det andet ben presses på.
Sørg for ikke at placere det andet ben for langt nede på glasset, så kan det knække
-I pakke 1 ligger de specielle glas (dem der er trekantede, dem der er få af, døren, de vinduer, der kan åbnes)
Pakke 2 og 3 er taget plus nogle sider
pakke 4 og 5 er siderne
pakke 6 er midter stykkerne hele vejen over (altså både sider og tag)
De ligger lidt hulter til bulter. Åbn evt. kasserne og skriv nummer på pappet, så er det lidt nemmere, når det vinduespåsætningen kører
-Glassene har ca. de mål, der er beskrevet, nogle af dem passer, nogle er et par mm for lange og nogle er lidt for korte
-Når gummilisterne skal sættes på, så sæt 1 på, tag den af igen, mål den, og klip en masse lister i den størrelse (altså så mange der skal bruges). Listerne bliver lidt længere, når de bliver sat på. Der er masser af ekstra liste, så hvis de bliver lidt for lange gør det ikke noget (over 2 m ekstra)
-Gummi ved vinduet for oven skal klippes af, hvor vinduerne kan åbnes.
-krydsmål; det er meget vigtigt. Det skal passe indenfor 10 mm
-ikke samme sokkelmål som i annoncen. Jeg kan ikke huske det nøjagtigt, men det er et par cm mindre på hver led
-Den ekstra skrue til det åbne vindue, skal placeres under hanebjælken
-Vinduerne der kan åbnes, skal trækkes ind fra gavlen af. Det er lidt svært at se på tegningen.
-Møtrikkerne er størrelse 10. Nogle af dem i hjørnerne er ret svære at spænde, brug evt. en ringgaffel.
-Når vinduerne for oven skal placeres, skal de først op mod profilen før de sættes i de s-formede holdere.
-Vent med at sætte gavlvinduerne på til tagvinduerne er sat på.
Start med de vinduer, der skal kunne åbnes, derefter tagpladerne, til sidst siderne. Det tror vi er nemmest.
-Døren kommer først til at køre ordentligt, når der er kommet glas i. Der er ikke nødvendigvis noget galt med din dør, bare fordi den ikke kører ordentligt.
Jeg tror egentlig ikke det er mere bøvlet end de andre typer drivhuse, og hvis der er problemer kan man altid kontakte deres montør, som beredvilligt på alle tidspunkter af døgnet (uden skelen til lørdag/søndag) svarer på de besynderlige spørgsmål vi måtte have.
Held og lykke
Lars
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.