Forum

Drypvanding (Hydromat Thermo)?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 11. maj 2010 kl. 8.22

Jeg har netop installeret mit drypvandingsanlæg i drivhuset, af mærket Hydromat Thermo.

Er der ikke nogen der kan bekræfte overfor mig, hvordan det virker ?

Jeg troede jo det ville vande stille og roligt, hele tiden og uden stop.

Men er det korrekt forstået at selve beholderen, som sidder hævet oppe, stille og roligt fyldes op (thermoventilen sørger for at den fyldes hurtigere når det er varmt), og når den så er fyldt op, så tilføres der en smule gødning og derefter presses vandet ud igennem anlægget, indtil beholderen er tom ?

Nu har jeg kun testet det igår aftes, men det virker som om det fungerer som beskrevet, og så er det altså ikke et dryp anlæg, da der nærmest kommer en lille stråle ud af drypslangerne, indtil beholderen er tom ? *ss*

Fungerer det også sådan hos jer andre ?

Mvh
Tony

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 11. maj 2010 kl. 16.42

Det er lige sådan det fungerer så der er ikke noget i vejen med dit anlæg. Når slangerne bliver lidt ældre vil du se at de kun drypper :-)

Steen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 11. maj 2010 kl. 17.41

Tak, det er jeg glad for at høre.

Hvordan med "udluftning", har du også et par slanger som kommer sidst (efter dryp samlingerne), som går op OVER selve Hydromaten, målt i højde - hvor evt. luft kan suse ud ?

Som jeg set det, er der jo allerede et luft udløb, som sidder uden Hydromaten, hvor de 2 slanger samles (1 luft, 1 vand).

Jeg har nu købt extra fødeslange, og sat sådan en udluftning i hver ende, dvs. allersidst EFTER alle mine udtag.

Så nu kan det ikke gøres bedre :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. maj 2010 kl. 18.23

Hej Tony - Planterne har meget bedre af at blive "intervalvandet" på den måde. Altså vanding ved drypslangerne i nogle minutter, og så en pause imens beholderen fyldes igen. I den periode trækker vandet ned i plantejorden og der kommer også luft til rødderne. Det i modsætning til mange andre vandingssystemer hvor planterne ikke på samme måde får lejlighed til at "trække vejret" ind imellem vandingerne.
Udluftningsslangerne er nødvendige for at sikre at alle drypslangerne virker hver gang beholderen tømmes. Ellers vil der stå en luftlomme og kun de første drypslanger vil vande. Når det er korrekt indstillet så er det alletiders hævertvandingssystem.
Men ham Helke Petersen som har sat den i produktion har ikke været særlig heldig med selve termoventilen. Den virker absolut ikke stabilt og den er vanskelig at indstille, og måske netop derfor sk...dyr at skifte ud. Sådan kan man også tjene penge når man har moral til det ? Jeg har selv købt en lille programmerbar vandingsautomat (for ca 150 kr) som jeg har sat foran termoventilen. Den lukker helt for vandet i et tidsrum hver nat så der ikke overvandes, det har hjulpet gevaldigt.
Og hvis du syntes at den vander for voldsomt i de små drypslanger, så kan du prøve at sænke beholderen. Det er jo højdeforskellen som bestemmer vandtrykket.
Og når du så kommer rigtigt i gang, så vil du måske ligesom så mange andre opleve at gødningsbeholderen tømmes hurtigere end forventet. Det har jeg løst ved simpelthen at lave min gødningsblanding knap så kraftig, altså med mere vand i og så "passer pengene" jo igen ?
Held og lykke med dit projekt (Dine tomater vil elske dig for det)
Mvh en anden havetosse.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 12. maj 2010 kl. 14.12

Tak for de gode tips, specielt det med højden på Hydromaten og gødningen *ss*

Nyt svar til emnet »Drypvanding (Hydromat Thermo)?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drypvanding (Hydromat Thermo)?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider