Skrevet af: Tony G., 19. maj 2010 kl. 11.21
Hej,
Jeg har flyttet hele min "chili farm" ud i drivhuset for 1 uge siden, og har sørget for kunstig varme om natten, så planterne ikke har haft det for koldt.
Men nu oplever jeg at flere af mine chili planters blade ser brune og visne ud.
Det er faktisk kun sket for de chilier som er sat til min automatiske vanding, så jeg tænker om de måske har fået for meget vand eller for meget flydende gødning ?
Hvor meget skal en chili vandes - eller hvor tit ? Skal jorden være fugtig eller må den godt tørre ud imellem vandingerne ?
Håber der er nogle chili eksperter som kan hjælpe mig, for jeg er virkelig ked af udviklingen lige nu.
PS : Jeg har stoppet automatisk vanding indtil videre.
Mvh
Tony
Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. maj 2010 kl. 11.49
Hej Tony!
Det kan nemt være overgødning der er skyld i problemet. Jeg har selv oplevet de der hydromat vandinger grise med gødningen.
Jeg bruger chilifocus til mine, der skal planterne have 10ML pr liter vand mens de vokser til og 20 ml pr l vand når de blomstrer og sætter frugter. Og een gang i ugen. chilli må ikke tørre ud, men gerne næsten mellem hver vanding.
En anden årdag til brune / hvide blade kan også være solskoldning, dette kan nemt opstå hvis man vander når solen står lige på drivhuset - vandet på bladene "koger" under fordampning og kan skolde bladene :)
Håber dette kan hjælpe lidt ;)
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Skrevet af: Tony G., 19. maj 2010 kl. 11.51
Hej Bjarne,
Tak for det hurtige svar :-)
Men jeg skal lige forstå dette korrekt : Giver du dem gødningsvand een gang om ugen, eller vander du dem kun een gang om ugen ?
Mvh
Tony
Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. maj 2010 kl. 12.45
Det er sjældent de kan nøjes med vand en gang om ugen, men jeg giver dem kun gødning en gang om ugen :)
Skrevet af: Tony G., 19. maj 2010 kl. 12.46
Ja, det tænkte jeg nok - men hvordan med jorden, er den tør eller fugtig ?
Jeg mener, er det bedst at vande når jorden ser tør ud, eller skal den holdes fugtig hele tiden ?
Skrevet af: Lene Skelmose, 19. maj 2010 kl. 17.54
Jeg har også oplevet brune blade. Troede chiliplanterne ville elske at komme udenfor i solskinnet i stedet for at stå i vindueskarmen. Det kunne de bestemt ikke lide. Jeg pillede de brune blade af - også fordi jeg ikke vidste om det evt. var skadedyr el.lign. Planterne har alle overlevet udflugten - og jeg er blevet lidt mere forsigtig.
Skrevet af: Steffen Jensen, 19. maj 2010 kl. 18.55
Synes mere det ligner kuldeskader eller chok over en pludselig forøget sol.
Er sikker på du bare skal lade dem gro, der kommer ikke flere skader med mindre de får det for koldt igen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2010 kl. 21.53
Jeg tror også på den med solskaden - det er noget af et chok for planterne at blive udsat for fuld sol...
Det kan være en god idé at skygge lidt for dem de første dage i drivhuset - og mht. vanding, så kan de ikke lide at være for våde for længe ad gangen, så jeg er helt enig med Bjarne i, at de gerne næsten må tørre mellem vandingerne.
Skrevet af: Tony G., 19. maj 2010 kl. 22.00
Jeg tror faktisk I kan have ret i det med solen, for det er kun chiliplanterne i den ene side der lider af det.
Kan selvfølgelig være at vandings anlægget vander ekstra meget i den side, men til gengæld står de meget mere i solen i den side, så jeg tror jeg hælder mest til den forklaring :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juni 2010 kl. 23.32
Hej Tony -
hvordan går det med chilierne?
Det gror vildt i mit drivhus - jeg kommer til at drukne i tomat, chili og peber....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.