Forum

Vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Mortensen, 23. maj 2010 kl. 13.25

Hvorfor kommer der ikke druer på min vin. Der er afsat klaser, men det bliver kun til tynde stængler uden druer. Vinen blev plantet for 2 år siden. Er det mon for tidligt at forvente druer?
Hovedstammen er 3 - 4 meter lang, og med sideskud for ca. hver 20 cm.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 30. maj 2010 kl. 17.11

Hej Steen.
Grunden til de manglende klaser, er nok at der i dit drivhus har været for varmt og tørt i blomstringstidspunktet.
Det er den eneste ulempe der er ved vindruedyrkning i drivhuse.
Men selvfølgelig skal vindrueplanten også have en alder på mindst 3-4 år.
Du har vel plantet planten, så den selv kan søge udenfor med rødderne, efter vand og næring, ikke.??

Hvis du sender mig en mail, kan jeg se din adresse og sende dig en mere fyldig forklaring på dyrkning af vindruer. Min forklaring på vindruedyrkning er på ca. 10 sider.
Det kan du f.eks. og så se under "Fri debat", ved "vindrue", men det er noget helt andet, selvom det stadigvæk er ang. vindruedyrkning, hvor der egentlig ikke er den store forskel på at dyrke ude eller inde.

Venlig hilsen
Holger
mail: hope@post.tele.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Palmqvist, 6. september 2021 kl. 18.17

Der har været druer på vores stok de seneste 4-5 år, men ingen i år? Er det normalt? Den har tilsyneladende brugt al energien på at vokse!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Palmqvist, 6. september 2021 kl. 18.17

Der har været druer på vores stok de seneste 4-5 år, men ingen i år? Er det normalt? Den har tilsyneladende brugt al energien på at vokse!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 6. september 2021 kl. 19.18

Hej Jens.
Har du lagt mærke til om der har været blomster på planten i foråret, de ligner små flaskerensere.
Vindrueplanter giver klaser på de grene der er skudt frem på de grene der kom sidste år.
Står din plante i drivhus eller på friland.??
I drivhus skal man sørge for den rigtige fugtighed og temperatur i blomstringstidspunktet.
Det kan godt være problematisk med en masse sol i det tidlige forår i drivhuset.

Venlig hilsen
Holger

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2021 kl. 20.16

Jeg har også været lidt uheldigt med min vin, som står i en stor potte for i år kom der ikke druer på og det skyldes vandmangel.
Sidste år var jeg meget bedre til at vande den og fik masser af druer, men i år som sagt ingen druer. Vinen havde sat ranker, men de indtørrede indenfor 8 dage. Så husk at vinen skal have vand.
Men en vin, der er 4 til 5 år gammel burde have rødder dybt nede i jorden. Så vanding ikke burde være nødvendigt.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2021 kl. 20.29

Hej Jens
Du glemmer at skrive, under hvilke betingelser, dine vinstokke gror. Er det drivhus, sydvendt mur eller friland?

Druerne ansættes året før, så du må tænke tilbage. Hvad var anderledes med klimaet på din ejendom i 2020 i forhold til de foregående år.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Palmqvist, 7. september 2021 kl. 1.50

Planten står ved en sydvendt mur, og der var kun få blomster i foråret. Der er blevet lagt fliser tæt ved, så måske kan der være et problem med at den får for lidt vand.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. september 2021 kl. 9.25

Det kan være afgørende, hvilken sort du har. Druer, der trives bedst i drivhus, kan have en tendens til kun at give frugt nogle år. Jeg har selv en sådan ved min hoveddør. Den er mere følsom overfor tidlig efterårsfrost, hvor den skal danne blomsterknopper, end de helt hårdføre.
Fliserne kan også være årsagen, da der er blevet arbejdet med rodnettet, men så vil det fortage sig, når vinen har vænnet sig til fliserne.

Nyt svar til emnet »Vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider