Skrevet af: Tony G., 25. maj 2010 kl. 21.55
Jeg er jo "førsteårs" chili dyrker og jeg kunne da godt tænke mig at høre hvordan det går med jeres chili planter ?
Min står i drivhuset, og har boet derude de seneste 14 dage (hjulpet lidt på vej af varmeblæser på de kølige nætter).
Selvfølgelig vokser planterne, men jeg har ikke oplevet blomster i dem endnu (de er sået omkring starten af marts).
Min bror såede chili planter meget senere end jeg (fra samme frø), og hans er fyldt med blomster i læssevis - de står dog permanent indenfor i huset ...
Hvordan går det med jer andres chilier ?
Er mine bare langsomme eller er jeg (igen) for utålmodig ?
Mvh
Tony
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 25. maj 2010 kl. 23.33
hej tony
du burde ikke have taget dem ud endnu, for det har været for koldt for dem derfor har de ikke blomstret endnu. mine er ikke kommet ud , men det kan være det bliver i næste uge vil lige se tiden an til den tid. der er dog forskel fra art til art, hvor store de er eller om de blomstre
med venlig hilse hans
Skrevet af: Tony G., 26. maj 2010 kl. 6.49
Men jeg har jo haft opvarmet drivhuset, så de har ikke frosset?
Skrevet af: Steffen Jensen, 26. maj 2010 kl. 16.19
Mine står i et vindue og de første chilliere er høstet og spist. Dejligt med friske hjemmedyrket chili.
Skrevet af: Gurli Heebøll-Nielsen, 26. maj 2010 kl. 17.49
Skal chilierne have hjælp til bestøvning, fra insekter eller pensler, eller klarer de det selv? Og er det rigtigt at man skal fjerne de første 6-7 blomster for at få et større antal frugter?
Skrevet af: Lene Skelmose, 26. maj 2010 kl. 18.12
Hej Tony
Mine chillier har overvintret i kælderen. Jeg beskar dem lidt og tog dem op i vindueskarmen i februar. De skød flot og satte mange blomster - jeg legede bi med en pensel, ved dog ikke om det er nødvendigt. Nu har jeg høstet alle chillierne, beskåret lidt igen, pottet om og sat dem i drivhus. Håber altså de klarer de lidt kolde nætter. Drivhustemperaturen i nat nede på 4 grader! Ellers har der været 7-8 grader.
Det er mit første hold chilli, så jeg aner reel ikke om jeg gør det "rigtige".
Skrevet af: Lene Skelmose, 26. maj 2010 kl. 20.00
Lige for en ordens skyld. Chili er med et l.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2010 kl. 6.50
Mht. bestøvning, så er der mange, der forsøger at hjælpe planterne til en bedre bestøvning ved at ryste dem eller med en lille pensel. Jeg gør dog ikke noget som helst, da jeg synes, at de klarer det fint selv.
Der vil altid være en masse blomster, der falder af, for planten styrer selv, hvor mange frugter, den kan bære.
Og jeg fjerner altid de første 7-10 blomster, så planten kan få lidt størrelse, inden den skal bære frugter...
Skrevet af: Martin Krogh, 27. maj 2010 kl. 11.50
Mine chilier har det faktisk godt. Når man tager i betragtning at de har stået de sidste 14 dage i et kold-drivhus, synes jeg faktisk de vækster flot. De gror, men der der er ingen blomster i den endnu. Det plejer først at ske hen i juni måned. Så ingen panik. Højere nattemperaturer vil klart hjælpe på væksten.
Skrevet af: Johs. Green, 27. maj 2010 kl. 12.47
Mine chili har det godt, de står i drivhuset med lidt tilskudsvarme, de er ikke i blomst, men masser af blomsterknopper. Jeg har mange forskellige, mit spørgsmål er hvor store eller rettere hvor små potter kan de nøjes med, jeg håber der er nogen der kan give et svar på det. Sidste år havde jeg dem i 10 liter spande, da blev de kæmbestore og mange frugter, kan jeg begrænse størrelsen med mindre potter?
venlig hilsen
Johannes
Skrevet af: J. H., 27. maj 2010 kl. 14.23
De kan nøjes med det du giver dem.
Omplantninger til større og større "omgivelser" giver store planter/ større udbytte. Mindre potter og plads, giver mindre planter/ mindre udbytte.
Skrevet af: Johs. Green, 27. maj 2010 kl. 16.24
Tak Jeanet!!
Det er min mening at slutte med at ompotte i 18 cm. potter
er det rimmeligt? eller hvad.
venlig hilsen
Johannes
Skrevet af: Randi Lauridsen, 27. maj 2010 kl. 16.43
Du kan sagtens have chili i 18 cm potter - og for den sags skyld også mindre.
Du skal bare være villig til at leve med det mindre udbytte i forhold til en stor potte.
Hilsen Randi
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.