Forum

Er det skjoldlus (nektarintræ)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 2. juni 2010 kl. 9.55

For en måneds tid siden købte jeg en opstammet dværgnektarin, den står nu i drivhuset i en stor krukke.

Den sidste uges tid er bladene begyndt at hænge og se slappe ud, ligesom flere er begyndt at blive gule. Igår ville jeg fjerne nogle visne blade og opdagede så nogle små lus af en art sidde på bladene, de blade lusene sidder på er også blevet klistret med noget skinnende gennemsigtigt stads.

Kan det være skjoldlus? jeg synes ikke de er brune som skjoldlus, de er mere sådan mørkegrå men det kan skjoldlusene måske også være?. De små bæster sidder kun på den ene af de tre sidegrene.

Kan lusene have noget at gøre med at bladene bliver gule og slappe, jeg har plantet træet i almindelig planteskolejord med iblandet leca, (den fra Pindstrup). Der er hul i bunden af krukken, og der er ca 10-15 cm småsten i bunden som dræn. Når jeg vander, gennemvander jeg krukken, og lader den tørre lidt ud inden næste vanding.

Hvad gør jeg forkert, og hvad kan jeg gøre for at komme af med lusene?

Hilsen Berit

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. juni 2010 kl. 7.47

Jeg har selv en dværgnektarin med skjoldlus, men det er næppe skjoldlus du har.
Skjoldlus sætter sig på grenene og ikke på bladene.
Det kan derimod sagtens være en anden slags lus du har fået.
Spul planten med koldt vand et par gange. Fang evt. nogle mariehøns og sæt dem ud på bladene-de er temmelig effektive.
Bruger iøvrigt altid indfangne mariehøns i mit drivhus tidligt på året så er jeg fri for bladlus!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 3. juni 2010 kl. 18.17

Mange tak for dit svar, ved du eller andre hvad årsagen til de gule og slappe blade kan være?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rasmussen, 26. maj 2012 kl. 8.23

Jeg har været så heldig at få et Nektarin træ (lille) på Mors Dag, jeg har plantet det direkte i jorden i mit Drivhus, men nu kan jeg se at der er "gået noget i mit lille træ" bladene er begyndt at få "Huller" og nogle af dem er klistret helt sammen, jeg har skyllet det med sæbevand, og brugt en lille børste til at vaske de sammen klistrede blade af med, jeg fandt et lille grønt dyr, men aner ikke hvad det var, er der nogen der kan hjælpe mig og mit lille træ?
Kirsten

Nyt svar til emnet »Er det skjoldlus (nektarintræ)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Er det skjoldlus (nektarintræ)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider