Skrevet af: Lene Skelmose, 5. juni 2010 kl. 17.53
Hej allesammen.
Jeg har fået en ide. Ja tænk! Men er den god? Jeg kunne tænke mig at lave en kålgård i et drivhus uden glas, men beklædt med net ( bionet? fluenet i alu?.+ åben for ideer).
Kålen skal dyrkes i beholdere så jeg kan skifte jorden hvert år- er det ikke nødvendigt?. Løg og radiser kunne vel også dyrkes her - og dræbersneglen holdes væk.
Jeg kan ikke nå det i år, men kan jo bruge sommeren på jagten efter et brugt/billigt stort drivhus. I år har jeg plantet spidskål og rosenkål ud under en tunnel af elektrikerrør og tyll ,indenfor sneglehegnet - bøvlet og stjæler plads, selvom jeg har sået forårsløg og radiser derinde også.
Skrevet af: Lotte Nielsen, 5. juni 2010 kl. 21.29
Det er egentlig ikke nogen dum ide, men jeg synes bedre om tanken med en flytbar kålgård, lidt ligesom de græsningsbure man kan få til marsvin og kaniner, selvfølgelig bare uden net i bunden. Så kan man lyfte hele molevitten hen over det bed man vil have kålene i fra år til år og slippe for det med beholdere og et faststående system. Det må kunne laves rimeligt billigt af lægter og bionet? I sådan en kålgård må man kunne have alle de korsblomstrende, både kål og radiser, majroer, kålrabi osv. og slippe for sultne larver, duer osv. måske endda også sneglene bare man sørger for at sistemet slutter tæt nede ved jorden...
Skrevet af: Randi Lauridsen, 6. juni 2010 kl. 0.45
Ideen er der ikke noget galt med, men kål kan have nogle meget dybe rødder, og umiddelbart er det ikke planter jeg ville vælge at dyrke i beholdere, derfor vil jeg også sige at et flytbar bur er bedre.
eksempler :
www.havenyt.dk/tips/skadedyr_og_nyttedyr/403.html
www.harrodhorticultural.com/HarrodSite/product/We+Recommend/GDN-100.htm
Jeg leger selv med løsninger, men mangler noget egnet net. Bionet er rigtig godt, men jeg synes det til nogle formål er for stift.
Hilsen Randi
Skrevet af: Lene Skelmose, 6. juni 2010 kl. 13.44
Vores problem er at vores jord ikke er særlig frugtbar, og ligger op mod store træer. Vi har 12 m2 indhegnet med sneglehegn, hvor jorden gennem flere år er blevet tilført kompost. Resten af køkkenhaven er i år kommet op i store sorte "Harald Nyborg" baljer- (omviklet med kobbertråd- mod snegle) med flis og græsafklip i bunden og plantesækkemuld øverst. Har haft et par testbaljer et par år og der er bare topudbytte. Derfor tanken med kål i dem også.
Hvor stor dybde har de forskellige kålsorter brug for. I min havebog står intet om det?
Skrevet af: Randi Lauridsen, 6. juni 2010 kl. 23.32
Nu har jeg siddet her og ledt. Jeg mener bestemt at have læst at kål rødder kan gå flere meter i dybden. Men nu kan jeg ikke finde nogen informationer om det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2010 kl. 8.38
Hej Lene -
du kan jo eksperimentere med lidt kål i år - og hvis det virker, så kan du gå i gang med at bygge din kålgård...
Og skrive om det her, for det er da en fin idé!
mvh
Anja
Skrevet af: Randi Lauridsen, 7. juni 2010 kl. 12.03
Jeg ville da helt klart også forsøge det i år med et par planter hvis jeg var dig. Det kan da godt være at de klarer sig fint ud at sende rødderne i dybden, hvis bare de har jord nok til rådighed. Man ved det aldrig med sikkerhed inden man har prøvet, og hvis det lykkedes, så åbner det da nye muligheder for folk med små haver, der så vil kunne få plads til et par kålplanter i en stor balje.
Hilsen
Randi
Skrevet af: Lene Skelmose, 7. juni 2010 kl. 15.54
God ide at prøvedyrke i balje i år. Det ville da være dejligt at kunne dyrke sin egen kål. I havebogen står at man i god jord godt kan have kål flere år i træk, så i sædskifte med gulerødder, radiser og løg i baljer i et "netdrivhus", bliver det måske ikke så arbejdskrævende endda. Der skal jo også gerne være tid til at nyde bare at være derude blandt roserne og alt det andet.
Vedhæfte lige et billede af min nuværende Storm P løsning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.