Skrevet af: Jesper Hansen, 10. juni 2010 kl. 20.31
Hvis man nu får nogle tomater der bare er skide gode, kan man så godt fryse frøene ned fra dem til næste år?
Skrevet af: Randi Lauridsen, 10. juni 2010 kl. 21.14
Hej Jesper
Jeg ved ikke om du kan fryse dem, det er i hvert fald ikke nødvendigt. Det er ret let at tage frø af tomater.
Karna Maj har skrevet en artikel om det her : www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/556.html
Hilsen Randi
Skrevet af: Brian Jensen, 10. juni 2010 kl. 23.05
når du tager dine frø lægger du dem til tøring i en stykke køkkenrulle og så efter 3-4 dage bør frø lægge med en temp på ca 7-10 grader max så kan de holde sig i mange år
Skrevet af: Søren, 10. juni 2010 kl. 23.36
Hvis tomaten kommer fra en F1 (hybrid) sort får du ikke de samme slags tomater ved at plante frøene fra F1 tomaten.
De vil i stedet spalte ud i alle mulige forskellige former, farver og vil have forskellig smag. Det kan jo også være sjovt nok, men hvis du vil have samme sort igen er du nødt til at finde ud af hvad sorten hedder, hvis du har købt dem i en butik skal sortsnavnet stå på pakken.
Langt de fleste købetomater kommer fra F1 sorter.
Hvis du alligevel vil prøve, er der en god vejledning på dansk her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=17
Tomatfrø tørres ved stuetemperatur i mindst en uge, før de kommes i poser. (og altså ikke i 3-4 ved 7-10 grader som beskrevet ovenfor, du vil blot risikere at de ikke bliver tørret ordentligt og rådner i posen)
God fornøjelse
Mvh.
Søren
Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2010 kl. 23.39
Tomatfrø beholder spiringsevne fint uden at blive frosset ned , jeg har her i foråret sået tomatfrø fra 1995 som har ligget i stuetemperatur og ca 95% spirede.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren, 10. juni 2010 kl. 23.42
Tomatfrø kan i øvrigt holde sig over 20 år ved normal stuetemperatur, så der er ikke rigtigt nogen grund til at fryse dem når de skal bruges allerede næste år ;)
Mvh.
Søren
Skrevet af: Søren, 10. juni 2010 kl. 23.44
Hov, der kom Svend mig i forkøbet :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.