Skrevet af: Erling Hansen, 11. juli 2010 kl. 14.00
Hej jeg har tomater i drivhus har haft det i flere år, men i år er det ligesom de bliver sveden af i toppen ,men ikke dem alle,mem hvorfor det er første gang ,kan det skyldes at jeg har sat 4 hvidløg ved roden af nogle ,da jeg læste at det var et godt midel mod meldug og andet utøt i drivhuset , eller er det solen der er årsagen eller varmen har lavet skygge men synnes ikke det hjælper
Skrevet af: Helle *, 11. juli 2010 kl. 18.02
Jeg ved man tidligere kalkede glasset på den ene side for at solen ikke skulle svide plantene.
Jeg mener vi kalkede mod øst, men det kan være fordi vores drivhus fik mest sol derfra da den største glasflade var mod øst. Måske er det nok at kalke i loftet.
Skrevet af: Christian Svanehøj, 12. juli 2010 kl. 7.43
Du har ret - hvis de er lysegule i toppen er det er solen der svider toppen, mine 3 tomater er kommet over det hvor de står nu - men den 4 er igen svidet godt og grundigt. Og så går der alså i stå et stykke tid før toppen kommer.
Fik at vide at hvis man vandede dem hård sol, så ville dråberne virke som forstørrelseglas, og svidningen opstå.
Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2010 kl. 11.42
Det er ikke solen der svider toppen , så skulle alle frilandstomater været svidet i toppen, og det er de jo ikke .
Jeg har dyrket tomater i 30+ år i drivhus uden skyggenet og har aldrig haft det problem.
Det har ikke noget med hvidløg at gøre , det er vist en skrøne at de skulle holde utøj væk ,jeg har prøvet det med lave roser uden nogen virkning.
Du har måske vandet for lidt eller gødet for meget?.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Christian Svanehøj, 12. juli 2010 kl. 14.17
Det skal lige forsvares at denne forklaring med solen kommer fra grøntorvet hvor tomatplanterne kom fra, men derfor kan det godt være forkert. Kan kun sige at det er opstået efter megen sol og den der er svedet igen har ikke fået mere gødning siden sidst men nu er den gul/hvid i toppen igen osse på den nye sidegren der er i samme højde ?
mens de andre der står i lidt mere skygge intet fejler
Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2010 kl. 20.18
Tomatplanten stammer fra tropisk Sydamerika og kan ikke få sol og varme nok.
Solindstrålingen her DK er meget meget lavere end omkring ækvator.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. juli 2010 kl. 20.44
Mange problemer undgås når der er lidt gennemtræk i huset, der er koldere i (kold-) huset om natten end udenfor - ellers, kontrolere selv. Og det hjælper nok også på fugtigheden med døren på klem.
Jeg har de bedste tomater og agurker som aldrig før. Jeg har skrevet det år, jeg gravede et halv spadestik ned, fyldte hjemmelavet kompost på, smed den gamle jord på igen (det med poser og spande har jeg prøvet). Og som avisens Lars Lund skrev, og jeg klippede ud, særlig agurker er tørsdige, selvfølgelig også med varmen og størrelsen, de ER tørstige. 2 - 3 L. i døgnet, og som han pointerer, undgå vand på agurkens rodhals. Lad agurken gro i i potten, uden bund, ovenpå jorden, rødderne skal nok finde ned til vandet.
Og agurkerne kniber jeg frugten i bladhjørnerne og skudene der fremkommer over to blade. Mine drivhusbøger giver flere muligheder, men mine agurker gro altså. Experterne giver flere muligheder, også at evt. frugtmængde skal begrænses ved aflip.
Er det dog ikke spændende med urtehave? Det er bare dejligt.
Men jeg kan nemt finde noget at undres og fortviles over. håp
Skrevet af: Christian Svanehøj, 13. juli 2010 kl. 13.45
Jammen så er der kun overgødning tilbage, som forklaring som jeg mener godt kan være rigtig, for bladene krøller på tomatplanten. Og det skulle være overgødning eller hvad ?
At så solen har bagt på den er en tilfældighed
Skrevet af: Hanne Andersen, 16. juli 2010 kl. 10.57
jeg har gødet med flydene gødning men synes at det er lidt dyrt i brug da jeg har fået at vide at jeg skal gøde hver gang jeg vander ville lige høre om jeg kan bruge fastgranulat 100% natur gødning i stedet og hvor tit jeg så evt.skal gøde mine tomat /agurk planter 4stk agurk og 1 melon står i drivhus 4 alm,blommetomater 16 mini blommetomater tomaterne står ude alt er planter i 20 l. murespande hvor vi har lavet huller i ca 5cm oppe på siden alle mine planter trives godt
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2010 kl. 12.12
I mit drivhus bruger jeg Bilkas tørrede hønsepiller og blander en eller to håndfulde i jorden, når jeg planter tomaterne - så er det ikke nødvendigt at vande med gødning før måske sent på sommeren, hvis planterne ser ud til at trænge...
Når planterne allerede står i potter, ville jeg blande omkring ½ dl i de øverste cm jord - så får planterne gødningen, når du vander.
Jeg har aldrig brugt den med at gøde ved hver vanding - det andet er meget lettere!
Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. august 2010 kl. 17.32
Det er bare toppen at have sig et saadant drivhus, da det da tillader en at dyrke de planter, som jo da fra naturens side kanske trives jo da langt bedre under de varmere himmelstrøg. Med et saadant drivhus kan vi jo da ogsaa nyde godt af netop saadanne planter her paa planeten, hvor vi nu en gang bor.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Susanne Ringling Kjær, 19. maj 2013 kl. 22.55
HEJ . . . jeg hedder Susanne og vil lige komme med en meget sandsynlig forklaring på, hvorfor bladene krøller på tomatplanter: HAR MAN KORT FORIND NIPNINGEN AF SINE TOMATER, NYDT EN CIGARET (OGSÅ NATSKYGGE); reagerer bladene på det lidt nikotin, man har på fingrene og krøller bladene derefter!ER MAN RYGER (de er stadig færre med al den efterstræbelse, der har fundet sted de sidste år)
SKAL MAN VASKE HÆNDER - INDEN MAN GÅR HEN OG NUSSER OM SINE TOMATER . . . med de bedste hilsner her fra Bornholm.
Skrevet af: Peter A., 20. maj 2013 kl. 8.59
Nej nej !!! bladkrølleri har IKKE noget med tobaksrygning at gøre , mine tomater har krøllede blade og der er ingen her i husstanden der ryger , jeg har altid hørt at det er fordi man nipper siddeskudene af og dermed reducerer det der er oppe over jorden modsat rødderne som sender masser af energi op i planten og alt det overenergi skulle gøre at bladene krøller......om der er rigtigt det ved jeg ikke....
Peter A.
Skrevet af: Ulla Larsen, 6. juni 2013 kl. 17.17
Det er også svært at give gødning eller lysmængde skylden, for jeg har 4 tomatplanter der står i kapilærkasser 2 og 2. De tre er superflotte, ja det er den sidste for så vidt også, men bladene krøller som bare f..... på den, selv om den deler gødningsmængde og placering med en anden tomatplante :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.