Forum

Jelapeno bliver sort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 23. juli 2010 kl. 9.22

Jeg har 4 Jelapeno chiliplanter i mit drivhus (sammen med 25-30 andre chiliplanter), og til min store skuffelse er alle frugterne på disse nu begyndt at bliv sorte.

Det samme skete for mig sidste år, da jeg havde en Jelapeno på terrassen, og jeg fik at vide at det var solskoldning.

Men så undrer jeg mig bare over at der blandt alle mine andre chilier ikke er en eneste der lider af samme skoldning ? Mine resterende chilier er flotte, masser af frugter og nogle står mere udsat i solen en mine Jelapenos.

Nogen der har en ide om hvad det er der sker ?

Mvh
Tony

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 23. juli 2010 kl. 10.19

Hej Tony
Jeg tror alligevel det er solskolning. Det er ikke alle sorter af chili der er lige følsomme overfor solen. og de år jeg har haft Jalapeno, er der altid nogle af frugterne der er blevet sorte.
Men derfor kan de nu godt bruges alligevel, de bliver bare ikke lige så flotte.

Hilsen Randi

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 23. juli 2010 kl. 12.10

Jeg har aldrig oplevet fænomenet og tror der istedet måske er
mulighed for at det drejer sig om en anden sort f.eks. Czek. black
der har haft lidt gener med i dine Jalapeno.
Hvis det " sorte" bliver rødt når den modner er det bevis herpå.
Se:
www.chillisgalore.co.uk/pages/growing2003.html

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2010 kl. 23.01

jeg er nok enig med lilium i, at det bare er en del af et farveskift - men det vil jo vise sig!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 24. juli 2010 kl. 0.24

Jeg ved at det ikke er en anden sort, med mindre jeg er blevet taget ved næsen der hvor jeg købte frøene.

Czek Black skifter fra grøn til rød og derefter sort, og det er jo ikke den rækkefølge mit farveskift sker.

Men, lad os vente og se hvad der sker videre med dem ;-)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2010 kl. 8.44

HM - mine Chech. Black er først grønne, så sorte og siden røde - spøjst!

Og mine Jalapenoer starter grønne og er lige nu meget mørkegrønne - ingen røde endnu, men det kommer, hvis jeg da ikke får spist dem inden...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 24. juli 2010 kl. 9.29

Hej Anja,

Jeg refererer bare til farve skiftene som stod på den side Lillium refererede til.

I bund og grund betyder det ikke så meget, hvis det kun er en farve det drejer sig om - jeg er sikker på at de smager godt alligevel, når de lander på grillen, fyldt med flødeost, en italiensk pølse - for derefter at blive svøbt i dejlig bacon ;-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2010 kl. 10.40

Jeg tror, at det er en skrivefejl på chillisgalore (forøvrigt masser af godt læsesof der!) - alle andre steder ender de med at være røde...

Toftegaard skriver sådan om den:

"Czechoslovakian Black, Cap. annuum: Utrolig smuk plante og chili. Umoden er chilien blank sort med mild valnøddesmag. Den modner til mørk rød med aroma af solbær/brombær og lime. Planten har grøn violette stængler med smukke violette blomster. Modner fra september til november.

Chilien er mild til middelstærk og kan anvendes fersk i salater og sovse. Rigtbærende sort. Frugt cirka 5-6 cm lang.
Styrke 3."

Og ja - det er super måde at bruge chilier på!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 25. juli 2010 kl. 11.37

Jeg har krydset Czechoslovakian Black med en lang rød chili samt 5 color chili og alle blev helt anderledes i formen, men alle grønne så sorte og ved modning røde.
Jalapeno kan kendes på de længdegående korkstriber på frugten der altid bevarer sin grønne farve til modenhed hvor den er rød.
Czechoslovakian Black er iøvrigt en af mine foretrukne, da den giver en meget flot rød chilipasta ( af modne frugter ).
Den er iøvrigt højtydende til frosten tager den.

Nyt svar til emnet »Jelapeno bliver sort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Jelapeno bliver sort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider