Forum

Bittesmå grønne larver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gunhild Skou, 30. juli 2010 kl. 16.18

Jeg har fint gang i mit første drivhus - men der er bitte små ir-grønne larver på mine snackpeber. De laver små runde huller i bladene. Er der nogen, der ved, hvad det er for nogen - og hvad jeg skal gøre for at få dem væk?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen, 30. juli 2010 kl. 17.47

Har osse fjernet 10-15 stykker i mine snack og chilli peber de bliver hvide hvis de for lov at sidde

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 31. juli 2010 kl. 16.17

Det er utroligt vanskeligt at stille en diagnose uden billede -men -i mit drivhus er kålsommerfuglens larver af og til en pestilens der både angriber peber og basilikum -men aldrig tomater.
Der er næppe andet at gøre end at inspicere sine planter og fjerne larverne.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benthe Flannov, 6. juni 2020 kl. 22.41

Jeg har fundet de små grønne larver i mine jordbærpanter, er der ikke noget man kan gære for at fjerne dem

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2020 kl. 7.52

Jo,
1. du kan indsamle dem
2. du kan få dine småfugle til at spise dem (opsæt evt. flere redekasser)
3. du kan få hvepse til at spise dem
Fra næste år kan du sætte bionet over fra marts, og indtil du skal høste

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 16.59

Du kan godt få et middel imod larver, der virker på larver i bl. a jordbær og kållarver og som består at en jordbakterie, der er blevet opformeret. Dette får larverne til at stoppe med at spise efter et par dage og skulle være ugiftigt for mennesker, fugle og andre af de dyr, der lever af larverne
Jeg tror at det er Coop og diverse byggemarkeder, der har det, men det koster og efter min mening skal man have rigtig mange jordbær før at det kan svare sig at bekæmpe dem. De metoder som Lars nævner rækker lang og skulle du komme til at spise en larve sker der intet.. Det er rent protein tilskud.
Jeg har aldrig oplevet larver i mine jordbær, men masser af gange i mine kål og jeg tror selv at det skyldes for meget kvælstof eller i måske en ubalance i gødnings forholdet.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2020 kl. 19.10

Ja, overgødskning med kvælstof tiltrækker sugende/gnavende insekter.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juni 2020 kl. 19.29

@Søren. Det middel er desværre ikke længere tilgængeligt for private selvom det fortsat er tilladt i økologisk produktion.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik Bruun Lind, 7. juni 2020 kl. 19.45

Vi havde også besøg sidste år, og igen i år. I både jordbær og hindbær.
Bærrene spiser de ikke, men til gengæld er der næsten ingen blade tilbage. Jeg er ikke gået i gang med at fjerne dem endnu, men regner med at letteste løsning er at nulre dem af bladet eller mase dem direkte på bladet.
Andre forslag modtages gerne.
Er der eventuelt nogen der har et bud på hvilken larve det drejer sig om?
Venlig hilsen,
Frederik

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 19.49

Det er en slags vikler.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juni 2020 kl. 19.58

Jeg tror det er en art bladhveps (eng. Sawfly hvis man vil søge på udenlandsk).

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 20.05

Her står de som vikler i jodbær, men jeg skal bestemt ikke afvise at bladhvepse ikke også kan være et problem.
Jeg har ikke selv haft problemer med larver i jordbær, men fandt denne artikel, som beskriver problemer og hvordan at man bekæmper dem :

www.ecoadvice.dk/jordbaermarken-lige-nu/

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juni 2020 kl. 20.37

Det er heller ikke fordi jeg er ekspert i larver. Jeg mener bare at viklere er kendetegnet ved at de vikler bladet sammen med en tråd.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. juni 2020 kl. 21.35

Hvad er det der gør at de larver ikke må spise bladene?
Hvis ikke I selv spiser bladene, og det tror jeg næppe. Ej heller at samtlige planter er angrebet, og at bedet derved vil blive lagt øde.
Hvorfor så ikke lade de larver forpuppe sig og blive til sommerfugle/ugler eller viklere ? Alternativt pluk bladet af og smid det ud af drivhuset, så er der mad til en fugl, eller de har en chance for at stikke et andet sted hen.
tror iøvrigt det er en målerlarve.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2020 kl. 7.53

Larver må gerne spise af blade her, men grænsen går, hvor de spiser så mange, at det svækker planten. Det er jo bladene, der skal skaffe planten energi og mulighed for at vokse.

Nyt svar til emnet »Bittesmå grønne larver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bittesmå grønne larver

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider