Skrevet af: Lars Rasmussen, 1. august 2010 kl. 12.27
Jeg er i gang med min første sæson med drivhus, og det køre bare. Jeg har pr.dd. høstet 51 agurker på 3 planter.
På mine tomatplanter er der ca. »1 million« tomater, både cherry og alm. tomat, som jeg selv har sået.
Der er bare ingen tegn på røde kinder overhovedet.
De står i kapilarkasser, og bliver passet med gødning etc.
Da jeg i går skulle vande dem, valgte jeg at undlade gødning.
Kunne det være en mulighed?
Eller er det måske noget andet?
Eller er det bare min tålmodighed, der er kommet på prøve?
Skrevet af: Søren, 1. august 2010 kl. 15.39
Hvornår såede du dem? Hvornår plantede du dem ud i drivhuset? Hvilke sorter er der tale om?
Det er nok der vi finder svaret :)
Skrevet af: Søren, 1. august 2010 kl. 15.45
PS: Hvis du glemmer at skrive noget, eller hvis der ellers er noget der skal rettes i dine indlæg, så skriv det i samme tråd. ;)
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2010 kl. 17.49
Hej Lars -
der går 7-8 uger fra blomst til moden tomat...
mvh
Anja
Skrevet af: Søren, 1. august 2010 kl. 18.33
Anja, du burde nok tilføje: "ved de fleste sorter" :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2010 kl. 19.56
Tja - det er vist nærmest alle sorter, der ligger deromkring... Jeg har i hvert ikke oplevet andet - hvilke falder uden for?
mvh
Anja
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2010 kl. 19.57
Mangler lige et ord...
"i hvert fald"!
Skrevet af: Søren, 1. august 2010 kl. 20.39
Anja, jeg siger ikke at det var forkert hvad du skrev. Det er også min erfaring at de fleste sorter ligger omkring de 7-8 uger.
Der er dog en del der falder uden for:
Eksempler:
Tidligere sorter: Siletz, Siberia/Siberian, Tempo, de forskellige Sub Acrtic sorter. Stupice kan muligvis også klemme sig ned i denne katagori hvis den dyrkes under de rigtige forhold.
Eksempler på senere sorter: Neves Azorean Red, Sandul Moldovan, Druzba, Dora, Lillians Yellow Heirloom, en stor del af de kartoffelbladede typer med pink frugter.
Og som du sikkert ved, er der flere faktorer der har betydning for hvonår en sort modner - genetik er kun en af dem.
Mvh.
Søren
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2010 kl. 21.19
Hej Søren -
jeg tror, at du har misforstået mig...
Jeg mener, at de modner 7-8 uger efter blomstringen på den enkelte plante - men den ligger på forskellige tidspunkter for de forskellige sorter, og det er jo noget helt andet!
Jeg har dyrket supertidligere tomater i år, som jeg såede d. 3.januar - bla. Sub Arctic Plenty og Stupice, som begge gav frugter i maj. Men stadig først de 7-8 uger efter blomstring.
Så har vi ikke bare talt om hver sin ting?
mvh
Anja
Skrevet af: Lilium J., 2. august 2010 kl. 7.48
Ofte har modningsprocessen vanskeligt ved at starte.Man har et drivhus fuldt af grønne tomater-men de vil ikke blive røde.
Hvis man skal starte modningsprocessen kræver det en moden frugt f.eks.
en moden tomat eller et æble som man kiler ind den klase man ønsker skal
modne.
Efter 3-4 dage begynder de første at tage farve og man kan fjerne den indkilede frugt.
Trylleordet er ethylen som udskilles af modne frugter.
Har brugt det i mange år og det virker!
Skrevet af: Lars Rasmussen, 2. august 2010 kl. 9.05
Jeg husker ikke helt, hvornår jeg plantede dem ud i drivhuset, men det må være først i april.
Jeg må nok lige styre min tålmodighed lidt endnu....:-)
Tak for de mange svar
Skrevet af: Lars Rasmussen, 3. august 2010 kl. 11.09
Hej Lilium,
Jeg har nu gjort som du beskriver, så nu er det bare at vente på sommerens første tomatmad ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.