Forum

Er det kvælstof mangel på agurkblade?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 9. august 2010 kl. 15.46

har læst at dette skulle være kvælstof mangle og andre er helt gule nu - kan det reddes ved at sprøjte NPK gødning på bladene og i hvilket forhold ?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. august 2010 kl. 16.52

Hej Christian -

Jeg tror ikke, at det er kvælstofmangel - men det kunne desværre godt ligne en gang spindemider - prøv at læse her:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/41.html

mvh
Anja

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 9. august 2010 kl. 18.44

har læst artiklen og kan se i forstørrelse glas at der nogle gennemsigtig dyr med de 2 prikker på hver side, så ja den er god nok og der er en masse runde bobler(må være æg)

på en anden plante hvor bladene nu er helt gule kan jeg ikke finde nogen dyr, må gå ud fra at de at flytte

har læst at man kan sprøjte med salpter (kvælstof på bladene - ved kvælstof mangel) - ved ikke om det virke med det kan da være at de ikke kan tåle lige netop dette

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. august 2010 kl. 20.24

Det lyder nu ikke ret økologisk....

I første omgang kan du roligt klippe de helt gule blade af - de kan ikke bruges til noget mere.

Og så vil jeg foreslå insektsæbe i stedet - det kan du lave selv, bare brug søgefunktionen her, så får du en opskrift. Jeg kan ikke lige huske blandingsforholdet.

Nyttedyr er også gode - men de koster ca. 160 kr., så det er spørgsmålet, om du vil ofre det på dine planter. Og under alle omstændigheder er det en god idé at sprøjte med insektsæbe først. Men spindemider er ikke lette at komme af med - heldigvis er de som regel ikke så slemme ved tomater!

Hvis du har peber i drivhuset, skal du lige holde øje med den også - det er også lige noget for spindemiderne, desværre!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 1. september 2010 kl. 10.46

Hej igen ville lige vende tilbage med hvordan gik det så, med kampen med spindemiderne. Ja jeg valgte at bruge dit forslag med insektsæbe - med købte den færdig. Og der må osse være noget andet i den sæbe da det er lokal irreterende på huden. rimlig ubehaglig når man får det på huden

Fik 2 forklaringen på spindemider, den ene var at det ikke kunne undgås og de kom ind i huset fra haven af. og at de osse fulgte med planrten der hvor den var købt mange gange

Den anden er at man kan plante forskellige planter ved agurken der så holder dem væk - og når man køber planten er der rovmider med på planten fra planteskolen af.

den plante som blev angrebet var ikke fra en planteskole med fra grøntorvet .

Den der var angrebet døede efter 3 uger helt, og så er de hoppet over på de andre 2, men de klare det nogenlunde med insektspray 2 gange om ugen hvor det er værst

her et et frisk billed hvordan de klarer det, men nu er der kommet en del grå pletter på bladene, regner med det er grå skimmel

Hvordan holder du fugten ned om natten lige nu ? mine kanal plader driver af fugt.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 1. september 2010 kl. 10.48

her er mine pletter - hvad er det ?

er det fordi pladerne står og drypper ned på planterne ?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2010 kl. 12.17

Hej Christian -

ja - det ligner pletter efter vanddryp. Men ellers ser dine agurker da OK ud i betragtning af, at vi er i september, synes jeg...

Jeg lufter ud så meget som muligt - dvs. døren og mit sidevindue i den modsatte ende står åbne hele døgnet. Hvis det er tørvejr, har jeg to af mine tagvinduer åbne hele døgnet - men jeg lukker dem i regnvejr, for så kommer der jo kun endnu mere fugt ind. Og hvis jeg ikke havde automatiske åbnere på de to andre tagvinduer, holdt jeg også dem åbne meget af tiden.

Så det vigtige er simpelthen: luft, luft og mere luft. Man kan alligevel ikke holde på varmen om natten, og stillestående, fugtig luft kan slå rigtig mange planter ihjel på denne årstid.

Jeg har i et par nætter haft en lille blæser stående omkring nogle af peberplanterne, for de skulle jo gerne holde et stykke tid endnu. Ikke med varme, men bare for at flytte lidt rundt på luften.

Mht. rovmider, så er det ikke ret tit, at de følger med planterne - er i hvert fald min erfaring! Det er nok en god idé til næste år at sætte rovmider ud i juli, selv om du ikke har set så meget til spindemiderne endnu. De skal nok være der, og så får rovmiderne overtaget fra starten. Som du kan læse i en anden tråd, virker de ikke så godt, hvis de bliver sat ud for sent, og der er for mange spindemider.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 1. september 2010 kl. 16.33

Jov men hvis der bliver for koldt derinde stopper Agurkeren så ikke med at give noget. ved ikke hvor koldt der må blive om natten ?

- og hvornår stopper folk's agurk da normalt med at give noget ?

Har sat jalusi vindue i ned i den anden ende og det giver helt utroligt meget luft gennemstrømning, med lidt åben i toppen og de lameller åbne burde det være nok -

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2010 kl. 17.26

Hej Christian -

du holder ikke på noget af varmen, selv om du lukker om natten. Temperaturen vil alligevel falde til samme niveau som uden for, når solen forsvinder, og så er det vigtigste at holde fugten væk.

Der bliver ved med at komme agurker, så længe der er blade på planterne, men det går selvfølgelig langsommere, jo koldere det bliver. Der kan komme lidt frugter helt hen i oktober, men de smager ikke godt længere...

Og mange har allerede nu fjernet deres planter pga. spindemider eller agurkeskimmel, så vi, der stadig har planter, skal bare nyde det!

Jeg har lige været ude og plukke 6 agurker, så nu skal jeg have fundet ud af, hvad de skal bruges til...

Nyt svar til emnet »Er det kvælstof mangel på agurkblade?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Er det kvælstof mangel på agurkblade?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider