Forum

Frø af tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 16. august 2010 kl. 22.38

Bøhøver man at lade tomatfrø stå og fermitere (tror jeg det hedder - altså gære) nogle dage i vand?

Jeg havde tænkt mig bare at vaske det værste snask af i en si og lade dem tørre i et kaffefilter. Det er jo noget nemmere, og man har ikke konen på nakke fordi der står en masse plastkopper med noget muggent snask.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. august 2010 kl. 7.16

Hej Jens -

jeg tager frøene ud og sætter dem enkeltvis på et stykke køkkenruller og lader dem tørre.

Så er de lige til at pille af, når de skal sås, og min spireprocent er meget tæt på 100...

Jeg har prøvet den med gæringen, men har indtil nu kun fået rådne frø ud af det, så jeg fortsætter med det andet!

mvh
Anja

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. august 2010 kl. 10.08

Jeg har altid brugt afgæringsmetoden som jeg synes virker godt , jeg har 15+ år gamle tomat frø der stadig har spireevnen men læs her:http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=17

Mvh. Svend Høst

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 17. august 2010 kl. 12.19

Jeg har de sidste 2 år (er stadig ny) også skrabet det værste af og ladet dem tørre på kaffe filter, og de er kommet alle sammen indtil nu :-)
Mvh Jens

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 17. august 2010 kl. 17.11

Tak for jeres svar.

Jeg vil forsøge mig med kaffefiltermetoden. Jeg har lavet et par prøver. Det er hurtigt og memt, og man har dem direkte i den endelige opbevaring med navn og det hele.

Nyt svar til emnet »Frø af tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Frø af tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider