Forum

Hvad gør vi nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Kjærgaard, 17. august 2010 kl. 15.35

Har lige læst i idenyt at det er behæftet med risiko for at på det nærmeste at falde død om hvis man har brugt regnvand fra palletanken til at vande sine grøntsager med (dem der spises rå)pga.salmonella camfylibaktor mm.
Nu tør vi ikke rigtig begynde at spise vores tomater og chillier!!
Er det rigtigt eller bare en "and"
mvh.søren

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 17. august 2010 kl. 17.05

Jeg er ikke faldet om - endnu, og jeg bruger når der ikke er andet ved hånden, vand fra de 2 tanke vi har med regnvand.Selvfølgelig vasker jeg frugterne inden jeg spiser dem, og dog, jeg tror da egentlig jeg spiste et par tomater plukket direkte fra planterne.Så enten er jeg meget sejlivet - ukrudt forgår ikke så let - eller det er en and.Døden skal have en årsag, men det bliver ikke denne.

Venlig hilsen Lotte

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. august 2010 kl. 18.07

Mener Idényt, at bakterierne kravler op i planterne nedefra???

Jeg har nu vandet med regnvand i mange år både ude og i drivhuset og har ikke planter om at holde op med det. Det ville da også være et fjollet tidspunkt nu, hvor det er der i så rigelige mængder!

Og jeg får da spist en del peber og tomater, når jeg går og piller i drivhuset...

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Kjærgaard, 17. august 2010 kl. 18.51

Det var netop grunden til jeg skrev,vi har da spist vores tomater i et par år nu og ikke været specielt syge så jeg tror vi fortsætter med at nyde "frugten" af vores drivhus/havestue.Tak for svarene.
mvh.Søren

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. august 2010 kl. 18.51

Hej Søren,

Jeg læste en lignende artikel for nyligt, husker pt. desværre ikke lige hvor. Her skrev de, at man gerne må bruge vandet fra regnvandstønden til feks. kapilær kasser idet vandet først skal suges op igennem jorden og grøntsagerne dermed ikke er i direkte kontakt med vandet.

Som jeg husker artiklen, lå "faren" i vanding af feks. salat og radisser.

Både tomater og chilier trækker jo vandet op gennem jorden og kan derfor sidestilles med kapilærkassernes virkning.

Med venlig hilsen,

Henriette

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Kjærgaard, 17. august 2010 kl. 19.06

Ja vi har netop også vores planter i kapilærkasser,men når man nærlæser deres artikkel (ide nyt) så er det en anelse uklart men som jeg læser det er det også vanding i kapilærkasser som skulle være farlig da evt.salmonellaen kunne trække med op og ud i grøntsagen.Det er indlysende at man selvfeølgelig ikke skal hælde vandet direkte på det man skal spise.Men teoretisk burde vandhanevand der ligger i en kapilærkasse også udvikle bakterier da det jo har kontakt til jord og meget andet.Så jeg spiser mine første flasketomater i aften,så skal jeg nok skrive om jeg overlevede.
Mvh.Søren

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. august 2010 kl. 19.35

Husk nu at skrive - ellers bliver vi jo bekymrede.....

Jeg fandt lige artiklen på Idényt, som vist overdriver en smule i forhold til resultaterne af den rapport fra Miljøministeriet om brug af opsamlet regnvand, som de selv linker til.

Den er tung læsning, men jeg har skimmet den og læst konklusionen, som er enig i, at der kan være en risiko for forskellige ting i vandet, men at der er en meget lille risiko forbundet med at bruge vandet til f. eks. havevanding.

Og der står intet om, at grønsagerne optager bakterierne, som jeg læser det - de taler udelukkende om påvirkningen af den person, som håndterer vandet - og den er også meget lille.

Rapporten er her:

www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2003/87-7972-747-6/pdf/87-7972-748-4.pdf

God fornøjelse!

mvh
Anja

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. august 2010 kl. 20.31

Planterne optager ikke bakterier via vandingsvandet gennem rødderne!!
Jordbakterier og bakterier fra vandingsvandet kan sidde udenpå frugt og grøntsager, derfor er det en god ide at skylle eller aftørre det man spiser råt.
Man har da i mange år gødet med latrin på Amager og fået de fineste grøntsager derfra. God hygiejne i forbindelse med jord er altid vigtig.
Anne Marie

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. august 2010 kl. 22.32

Hvis man vander med regnvand opsamlet fra en tagflade som fugle har gået og skidt på før regnen faldt og man bruger vandet til at vande tomatplanter med frugter på og vandet rammer frugterne er der absolut en mulighed for at der kan være kommet salmonella på tomaterne.
Mange fugle er bærer af salmonella og giver det videre via afføring.
Det var det der skete i USA , hvor der var mange der fik en salmonelle forgiftning efter at have spist tomater hvor salmonella forurenet vand havet ramt frugtene.
Men hvis man sørger for at vandet kun kommer ned i jorden til rødderne så kan der ikke ske noget.
En seler livrem løsning er, skyl altid frugter direkte fra planten af før brug

Mvh. Svend Høst

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Kjærgaard, 18. august 2010 kl. 9.02

Hej ja vi overlevede tomaterne i salaten i går.Mange tak for svarene.
Selvfølgelig vasker man da sine grøntsager inden man spiser dem.
Tror bare ide nyt ville skabe lidt spænding,overdrivelse fremmer jo "mis"forståelsen.
mvh.Søren

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 18. august 2010 kl. 17.06

Jeg har 50 M2 udhus belagt med tagpap og har i mange år undladt at opsamle regnvand fra taget til brug i haven, da jeg ikke bryder mig om tanken om at udvande eventuelle kemikalierester fra tagpappet/tjæren i køkkenhaven og i drivhuset som planterne så måske optager.

Jeg ved godt at regnvandet alligevel ender i min have da vandet iflg. lovgivningen ikke må føres til kloakken og i stedet skal ledes til egen faskine, men det er så fra halvanden meter nede i jorden og nedefter det foregår og ikke i umiddelbar nærhed af grøntsagerne.

Man dør ikke af at spise en eventuelt lettere kemikaliefyldt grøntsag (eller for den sags skyld af at ryge en enkelt cigaret), men gør man det i årevis øges risikoen og det er udfra denne betragtning at jeg har fravalgt regnvandet.

Jeg har i øvrigt ikke læst den nævnte rapport og kender derfor ikke konklusionen angående tagpap, men selv om rapporten skulle vise sig at frikende tagpappet, vil den næste rapport der udarbejdes, måske vise det modsatte, det har man jo set før, så jeg fortsætter med at støtte det lokale vandværk - og betaler prisen for det;-)

Nyt svar til emnet »Hvad gør vi nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad gør vi nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider