Skrevet af: Lasse B.M., 22. august 2010 kl. 16.17
Hej
Jeg holder 3 tomatplanter i kapilærkasse på min glasindrammede altan på 2. sal. Der er endnu ingen røde tomater, måske fordi jeg var lidt sent ude?
1. Planterne er nu begyndt at ramme glasloftet på altanen og er blevet lidt for store til at kunne komme rundt. Vil det gøre noget at klippe hovedstammen i en passende højde? Vil det skade eller måske ligefrem fremme væksten af tomaterne?
2. Er der noget jeg kan gøre for at sætte lidt fut i modningen af tomaterne? Ganske få er ved at få en mørkerød farve i toppen, men langt de fleste er små og grønne.
Tak.
Skrevet af: Mogens; E., 22. august 2010 kl. 18.16
Man kan tage toppen af planterne i ca. 2,50 m. højde, over den højde når frugterne ikke at blive røde, men de grønne frugter kan syltes til efteråret. Stil en kurvfuld modne æbler ved siden af planterne, så modner tomaterne meget hurtigere.
Skrevet af: Lasse B.M., 22. august 2010 kl. 20.14
Hej Mogens
Tak for dit svar. Jeg vil prøve med en pose billige æbler fra Netto.
Men vil det gøre noget at klippe mine planter ved loftshøjde? Der er ikke meget plads at gøre godt med :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2010 kl. 21.16
Hej Lasse -
du kan roligt klippe af i loftshøjde - det vil også fremskynde modningsprocessen, at de ikke skal bruge krudt på at vokse mere i højden...
mvh
Anja
Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2010 kl. 21.31
Hej Lasse
Selv på friland (har ikke drivhus) klipper jeg toppen af, når jeg vurderer, at de ikke kan nå at modne flere. Eller hvis de vælter rundt, hvad de ofte gør hos mig. - Der er grænser for, hvor mange grønne, jeg gider sylte. Helt små i en klase kan jeg også finde på at pille af, så de store får fred til at vokse. - Næste år må du plante dem ud senest i midten af juni. Jeg har høstet mange modne på friland til nu.
Hilsen Clara
Skrevet af: Lasse B.M., 22. august 2010 kl. 21.34
Tak for jeres gode svar Anja og Clara.
Et sidste teknisk og måske smådumt spørgsmål. Vil de modne æbler begynde at modne selv de helt små tomater eller vil de kun have en modningseffekt på tomater som har deres endelige størrelse?
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2010 kl. 22.01
Det ved jeg ikke...
Jeg har aldrig prøvet den med æblerne, for jeg har mange tomater, og jeg orker ikke at plukke dem alle på en gang.
Skrevet af: Lasse B.M., 22. august 2010 kl. 22.09
De gule er da sjove :-)
En anden ting. Hvilke tomatsorter bør man vælge til næste år? De skal have en god smag, sprøde, ikke for melede, ikke bøftomater. Hvad kan anbefales?
Hvornår plejer I at så frø?
Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2010 kl. 22.35
Det ved Anja mere om end jeg gør.
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2010 kl. 23.23
Gisp - det er da ikke let! Der er jo flere hundrede sorter at vælge imellem...
Her er et par af mine favoritter:
Rosada F1 - lille, rød blommetomat - meget sød og superlækker som slik eller i salater
Sungold F1 - gul cherrytomat - ekstremt sød. Er lidt slem til at revne ved modenhed
Thai-tomaten - kan kun fås hos Frøsamlerne eller evt. hos mig... Det er en lille, rød tomat, som er sød, sprød og rigtig lækker. Planten bliver kun omkring 1½ m høj, men sætter et utal af korte sideskud med masser af frugt. Den egner sig ikke til friland, da den er noget varmekrævende.
Green Zebra - flot grønstribet tomat med en lidt speciel smag
Det er nok lige de øverste på listen - men jeg er stadig på udkik efter gode sorter og prøver nye hvert år. Som sagt er der jo meget at tage af, og jeg har allerede nu købt lidt sjove frø til næste års dyrkning.
Mht. såning, så vil jeg foreslå i løbet af marts, så planterne kan nå at få lidt størrelse inden udplantning - men her må andre lige på banen og give dig gode råd.
Jeg kører nemlig mit helt eget løb med meget tidlig såning, kunstlys og den slags, så jeg er ikke til at regne med her...
Skrevet af: Lasse B.M., 22. august 2010 kl. 23.39
Hej Anja
Tusind tak for det lange svar. Jeg må sige Thai-tomaten lyder ideel til min altan (højden er perfekt) som faktisk fungerer som et drivhus, eneste forskel er den er opsat på muren i 2. sals højde ;-) Jeg bilder mig ind det faktisk er en fordel ifbm. skadedyr?
Hvis du kan undvære lidt frø, så vil jeg meget gerne købe en portion.
Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2010 kl. 23.54
Hej Lasse
Først det med æbler. Man siger, at tomater kan modne færdigt, hvis man plukker dem, når de har fået farve, altså ikke kun er grønne. Og jeg vil tro, at det også gælder, hvis æbler skal hjælpe på modning.
I år såede jeg tomat i vindueskarm 18. marts. De blev alt for store, og der var for koldt på friland til at plante dem ud. Men du har jo bedre forhold, så jeg vil tro, at såning ca. 20. marts vil være fint for dig.
På 2. sal vil jeg tro, at du slipper for tomatskimmel, der ofte spredes fra kartofler.
Hilsen Clara
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2010 kl. 6.51
Hej Lasse -
hvis du lige kontakter mig på anja-e (snabel-a) post.cybercity.dk, så kan vi aftale nærmere mht. nogle thai-frø...
mvh
Anja
Skrevet af: Svend Høst, 23. august 2010 kl. 10.05
Hej lasse
Jeg har kikket på dit billede og det ser lidt vildt ud , nu har du vel husket at nippe siddeskudene af?
Normalt på friland klipper man toppen af efter det første blad efter 5-6 klasse , men i dit tilfælde vil planten søge op efter lyset som der ikke er på en altan , planterne bliver lidt ranglet og lange og du stopper planten inden den rammer loftet , så kan du lade et sideskud helt nedefra vokse op og danne en ny stamme.
Angående dine tomater der ikke vil modne , du kan jo prøve med æbler , ellers er der kun tålmodighed tilbage , min erfaring er at alle tomater uanset størrelse ender med at blive røde det tager bare tid .
Jeg ligger de grønne tomater der ikke nåede at modne på planten,et mørkt og lunt sted(stuetemperatur) og de sidste tomater bliver røde omkring juletid.
Da dine vækstbetingelser ikke er optimale er det nok bedst med de gode gamle sorter som fx. dansk eksport , bonner beste eller gemini , de modner tidligt.
Du starter med at så dem omkring 1-7 april i et lyst sydvindue
der ikke er for varmt , ellers bliver planterne hurtigt lange og ranglet.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mogens; E., 23. august 2010 kl. 16.45
Hvornår tomatplanterne skal sås i vinduskarmen er ikke let at beregne. I mange år er mine frø blevet sået i slutningen af marts, men efter denne vinter gik det næsten galt fordi kulden trak i langdrag. Fotoet viser planterne d. 15 maj hvor det kun er 8 grader udenfor. Først 14 efter kom de på friland og måtte alligevel afskærmes med plexiplader for nattekulden. Fremover sår jeg i vinduskarmen i slutningen af april.
Skrevet af: Clara Andersen, 23. august 2010 kl. 18.53
Svend: Kan det med at lade et sideskud helt nedefra vokse op, også bruges på friland, hvis man klipper toppen efter 3-4 klaser ? Det kunne udnytte pladsen bedre, og de ikke behøve så megen opbindning.
Mogens: Ja, de sidste 2 år har kulden ude varet til ind i juni. Men først at så sidst i april, det er da lidt sent ? - Jeg såede i år 18. marts, det var for tidligt. Jeg plejer at så den første uge i april, som Svend også foreslår, og det har som regel passet. - Det behøver ikke at være dårligt at så tidligt, hvis man har plads i vindueskarmene og kan håndtere størrelsen, for den tomat, der i år havde nået at sætte små frugter inden udplantning, fik dem til at modne i juli, selvom den blev plantet for tidligt ud i kulden og jeg opgav at dække dem.
Skrevet af: Svend Høst, 23. august 2010 kl. 22.45
Clara !!
Det kan man godt gøre med tomater på friland , men jeg ville hellere lade tomatplanten vokse i højden og klippe over 6-7 klasse.
Så tidspunktet for frilands tomater er sidst i marts og starten af april.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mogens; E., 24. august 2010 kl. 9.39
Clara.
På friland har jeg også forsøgt med 2 hovedstammer på tomaterne, men det gav endnu mere opbinding, flere blade og gennemgående mindre frugter (på min tomatsort).
Til foråret når det kribler for at komme i gang i haven, sår jeg garanteret for tidligt igen.
Skrevet af: Clara Andersen, 24. august 2010 kl. 12.44
Tak for svarene ! Ja, de fortsætter med at forspire mindre og senere holder sjældent. Sikke nogle klaser !! Man skulle tro, det var ribs.
Skrevet af: Hanne Andersen, 25. august 2010 kl. 17.32
jeg har også klaser med mange tomater på hver (frilands) og jeg har nippet toppen af også alle side skud men jeg har det problem i år at mine mini blomme og alm blommetomater bliver ligesom de er 6 kantet hvad kan det skyldes dette plejer de ikke
Skrevet af: Helle Bjeldbak, 29. august 2010 kl. 16.17
Mine tomatplanter har været rigtig dårlige i år. Selve planten har fået en underlig mørk farve. Ka' det være fordi jeg har vandet med grundvand ?? Helle
Skrevet af: Mogens; E., 29. august 2010 kl. 19.35
Hej Helle.
Er det muligt at indsætte et foto af tomatplanten her på siden, og hvilken sort er det.
Der kan være mange muligheder for fejlfarve og misvækst, og nogle tomatplanter er mørkere end andre. Står de i drivhus eller udendørs, i hvilken jord og hvilken gødning bruger du. Er der andre planter som ser underlige ud. Hvor i landet bor du, der er meget stor forskel på grundvandet i landsdelene. Hvis det er grundvand fra jeres egen brønd, og I bruger det til drikkevand skal I få foretaget en analyse af vandet.
Skrevet af: Gitte Nielsen, 4. september 2010 kl. 9.11
hej lasse
jeg kikket lidt på dine planter og det ser noget "rode" ud, du kan med fordel klippe nogle af de store blade af så du får sol til tomaterne og det kan du gøre hen over hele sesonen så du til sidst kun har blade i toppen og en hel bar stamme til efterår.
det er lidt sent nu, men til næste år kan du med fordel lade et par sideskud blive store 10-15 cm inden du tager dem af og plandt dem direkte i jodren og du får en ny plante.
mvh gitte nielsen
Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2010 kl. 22.08
Nej nej nej !!!
Man må ikke klippe bladene af en tomatplante , for at tomaterne kan få sollys , tomatbladene er plantens "solfanger" som omdanner sollyset via fotosyntesen til energi som planten lever af.
Det er godt nok mere kompliceret men lad os blive på det her niveau.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. september 2010 kl. 6.21
Der sker nu ikke noget ved at klippe en del af de nederste blade af - men aldrig længere end op til den nederste klase med tomater...
Det gør jeg hvert år for at give lidt luft i drivhuset, og det er ikke et problem for modning og udvikling af tomater.
Men det er rigtigt - man skal ikke bare klippe derudad - kun de nederste, efterhånden som klaserne modner.
Jeg tror egentlig også, at det er det, som Gitte mener - mon ikke?
Og apropos tomater, der fylder meget - se mit billede herunder af en Wild Goldy, som virkelig er vild!
Skrevet af: Svend Høst, 5. september 2010 kl. 9.10
Ja det var dog en utrolig stor tomat i breden , jeg havde for mange år siden en tomatplante som havde overvinteret inde og som på friland(op ad en varm sydgavl) den følgende sommer nåede op i en højde på 3,6m og 15-16 klasser , den gav masser af små tomater , jeg måtte bruge en stige til at plukke de øverste.
Mvh. Svend Høst
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.