Forum

Snackpeber bliver sorte?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen, 29. august 2010 kl. 17.46

Jeg har nogle snackpeber som begynder at blive sorte...

Kan jeg gøre noget ved det?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. august 2010 kl. 18.44

Ku' du sætte et billede på af dem?

Det er ikke let at svare ud fra det, som du har skrevet...

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. august 2010 kl. 20.24

Peberfrugter og chilier bliver ofte sorte før de får deres endelige farve. Hvis peberfrugterne ellers ikke bliver slatne eller underlige i konsistensen vil jeg tro, at det er det der sker.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen, 29. august 2010 kl. 20.31

Håber på at det er det med farven så... For de er nemlig ikke slatne...

Tak for hjælpen----

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. august 2010 kl. 21.13

Hej Jesper -

hvilke sorter har du?

mvh
Anja

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 31. august 2010 kl. 7.43

Hej Jesper,

tak for at du har stillet spørgsmålet - jeg har nemlig oplevet det samme med snackpebre. Jeg har taget frø fra nogle økologiske fra supermarkedet, og jeg naturligvis spændt på om de bliver røde som 'moderen'.

Mvh
Lisbeth Antonsen

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 31. august 2010 kl. 7.43

Hej Jesper,

tak for at du har stillet spørgsmålet - jeg har nemlig oplevet det samme med snackpebre. Jeg har taget frø fra nogle økologiske fra supermarkedet, og jeg naturligvis spændt på om de bliver røde som 'moderen'.

Mvh
Lisbeth Antonsen

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. august 2010 kl. 19.39

Jeg har nu aldrig oplevet, at en almindelig supermarkedssnackpeber bliver sort før modning, så jeg kunne stadig godt tænke mig at høre lidt om, hvilke sorter det drejer sig om....

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2018 kl. 10.24

Jeg oplever også at frugten farves sort/ meget mørk.

Men kun på friland.

Planterne er samme sort og sået på samme tid, men dem på frilang har stået lidt for længe i en lidt for lille potte - de var det sædvanlige overskud, som så i år med kanon vejr blev sat på friland i stedet for at ende på komposten.

Noget bud på årsagen? Mit eget gæt er skiftet fra drivhuset til friland uden tilvænning, men aner det ikke, har aldrig prøvet peber på friland :)

Sorten er ukendt, men frø stammer fra en indkøbt økologisk spansk frugt - ca. 6 år siden.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2018 kl. 10.24

Planten i drivhus

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2018 kl. 12.18

Det er måske ganske almindeligt:
www.thechilliking.com/why-are-my-chillies-black/

Har dog aldrig set det før med de sorter jeg har dyrket. Måske ER det noget med lysintensiteten - mit drivhus er i skygge om formiddagen og består af ældre PE-plastfolie.

Må prøve næste år at teste samme sort i drivhuset med PE-folie, under glas (bænk) og på friland.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juli 2018 kl. 13.56

Hej Tom. Når pebre og mange andre frugter modnes omdannes kloroplastrene til såkaldte chromoplastre. Det omfatter at klorofylsyntesen ophører og det indre membransystem gå i opløsning. I stedet syntetiseres og ophobes de carotenoid pigmenter som giver frugten farve.
De brune varianter af tomater og pebre har en mutation som gør plastiderne går i stå i omstillingen og fastholdes i limbo. Den brune farve skyldes delvist nedbrudt klorofyl.

Ud fra dit link vil jeg tro det fænomen du oplever er beslægtet. Jeg tænker at der er en eller anden flaskehals eller fejlsynkronisering som gør af nedbrydningsprodukterne af klorofyl resten af det fotosyntetiske maskineri kortvarigt ophobes.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2018 kl. 14.29

Altså helt naturligt - tak for info Claus :)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2018 kl. 14.51

Gode stikord fra Claus gav mig dette:

ndla.no/nb/node/127469?fag=52234

hvis andre skulle være interesserede.

Nyt svar til emnet »Snackpeber bliver sorte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Snackpeber bliver sorte?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider