Forum

Citrontræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Rasmussen, 5. september 2010 kl. 7.57

Jeg har prøvet at så 4 citronkerner, og det er lykkedes mig at få dem til at spire i drivhuset. De står nu i en fælles potte med ca. 2,5 cm spire.
Hvordan klare jeg den med omplantning osv. er der noget jeg skal være opmærksom på?

Jeg regner med, at de skal ind i stuen, inden vi får de rigtigt kolde nætter.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. september 2010 kl. 16.50

Hej Lars Rasmussen

Klik dig ind på "Spørg eksperterne" på bjælken herover - skriv "citrus" i søgefeltet. Du får nu en artikel af Jens Michael Gundersen, som giver svar på meget af, hvad du er i tvivl om.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 6. september 2010 kl. 18.23

Jeps!
Du gør følgende:
De 4 planter skal skilles ad og plantes i hver sin potte.Hellere underpotning end overpotning!
De skal have " citrusjord" - kan købes i velassorterede planteskoler-det er ved at være sidste chance for at have succes. De skal på nuværende tidspunkt IKKE gødes.

De skal opbevares frostfrit og gerne med så meget lys som muligt i efteråret ( hvor de formentlig vil vokse ! ) og vinteren igennem -hvor man skal skrue ned for blusset hvad vanding og gødning angår.
Ikke noget med 20C i hjørnet at et østvendt vindue-hellere lyst og så køligt som du nu kan frembringe det indendørs, men over 14 C og mindre end 20 C ved optimale forhold( så kan man høste citroner til jul ).

Alternativet er -når det bliver vinter ! - at sætte dem mørkt med minimal vanding, men ved ca.5-10 C.

Rødderne har en hårfin balance mellem hvilken temperatur de kan hente vand og næringsstoffer ved og den ligger ved ca. 14 C. Samtidig er lysindfaldet vigtigt, idet en varm solplads i en kold udestue i december og frem kan bringe temperaturen meget højt op i bladene på træet-desværre er rodtemperaturen ofte under det område hvor planten er i stand til at levere vand til bladene til fordampning og et stort bladfald vil følge.

Hvis du er i besiddelse af en udestue med en smule opvarmning vil det dog være helt perfekt blot du holder øje hermed.

Og så er det blot at væbne sig med en smule tålmodighed.

Nogle blomstrer ret hurtigt efter 2-3 år andre tager 10 år om at blomstre.

Iøvrigt er der ved at blive udviklet citrussorter der måske kan klare friland i Dk - d.v.s. temperaturer ned til -10--15 C.

Ellers er der utrolig megen viden at hente her:

citrus.forumup.org/index.php?mforum=citrus

Nyt svar til emnet »Citrontræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Citrontræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider