Skrevet af: Christian Svanehøj, 11. oktober 2010 kl. 8.28
Nu klaskede Agurkplanten i går sammen, regner med det er kulden ?
Men de spindemider fik jeg aldrig bugt med trods behandling med insektsæbe, har læst at de nu overvinter i Drivhuset - kan de overhovdet fryses ihjel eller sagt på en anden måde hvilken minus Temp. kan de max klare ?
Har læst at jeg skal igang med tyk brun sæbe i alle sprækker og hjørner - før en ny sæson. Men har osse læst at de er meget glade for at sidde på Vinplanten inde i drivhuset, og den havde jeg jo ikke lige tænkt mig at sæbe ind ?
så det virker som om jeg har dem i huset til næste sæson, kan jeg slippe af med dem ?
Har en bog fra 1950 -60 og der brænder de noget gift af i huset, som skulle rense det men virker det osse mod spindemider ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. oktober 2010 kl. 8.56
Hej Christian -
de fleste vil formentlig fryse væk, så hvis du både vasker drivhuset og giver vinplanten insektsæbe et par gange med et par ugers mellemrum, så burde der være ryddet ret godt op.
Og så sætter rovmider ud allerede i juni/juli til næste år, så de kan etablere sig, inden det helt store rykind af spindemider, så bør du være godt dækket ind, vil jeg mene.
Prøv at læse her:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/41.html
mvh
Anja
Skrevet af: Svend Høst, 11. oktober 2010 kl. 14.15
I "gamle dage" kunne man købe svovl som man brændte af i drivhuset om efteråret for at rense det for utøj.
Det var bare med at komme ud og lukke døren og så lade det virke natten ovre og så lufte godt ud.
Se her :http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/4717.html
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Martin Theill Johansen, 11. oktober 2010 kl. 15.36
Hvis man skal ty til svovlafbrænding og massive mængder af pesticider, så kunne man også overveje om man skulle droppe selvforsyningstankegangen. Det er i al fald langt fra særligt bæredygtigt....
Jeg synes også klart du skal nøjes med rovmider, hvis vinteren ikke eliminerer skadedyrene. Rovmider er uhyre effektivt, hvis de udsættes på rette tidspunkt.
Martin Theill Johansen
landskabsarkitekt mdl
Skrevet af: Lilium J., 11. oktober 2010 kl. 19.37
Tjae-svovl er da et naturprodukt og det kan stadig købes.
Jeg har imidlertid aldrig prøvet det og det virker næppe.
Æg fra spindemider gemmes i sprækker som svovlsyren ikke når.
Jeg tror ikke man kan ikke udrydde spindemider hvis man først har haft dem.
Et er sikkert, at køber man planter, det være sig peber, tomater eller agurker har man med sikkerhed indslæbt spindemider-så hvis man kan så sine egne frø forhaler man problemet.
Forebyggende kan man forhindre at agurkebladene rører jorden når man har udplantet sine agurker.
Dernæst skal man bestille rovmider i juni/ juli afhængig af sæsonen-ikke at det virker 100% hvert år, men næsten.
Mine citrus i udestuen har igen spindemider.
Eneste løsning rovmider, hverken svovl eller andre pesticider vil hjælpe på det problem.
Skrevet af: Christian Svanehøj, 13. oktober 2010 kl. 11.16
Takker for alle rådene, håbede var at der var en superløsning, og derfor var svovl det ultimative :-). ærgeligt at der ikke er nogen der ved hvad min. temp disse dyr kan klare - kan ikke finde noget på nettet.
Har lige læst at roser m.m som står til overvintering i drivhuset er gode super smittebære af disse mider m.m og man skal undgå dem i drivhuset, og havde jo regnet med at alle mine krukker fra haven(hostoa, hotensia) skulle ind i drivhuset. Så som jeg kan forstå det - skal jeg til at rengøre drivhuset igen til foråret når disse krukker ryger ud i haven igen eller er lider jeg af forfølgesevanvid :-) ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. oktober 2010 kl. 16.17
Du kunne jo også bare vente med at gøre rent til foråret?
Uanset, at der nok skal være nogen, der overlever, er der jo ikke megen aktivitet om vinteren, så spindemidemæssigt tror jeg ikke, at det vil gøre nogen forskel...
Skrevet af: Christian Svanehøj, 14. oktober 2010 kl. 10.13
Så man kan sige det på dem måde, at hvis temperaturen er nede på 5 grader, så går spindemiderne ingen steder :-), men når foråret kommer skal man alså lige vide hvilke planter der huser dem og hvilke der ikke gør.
Har ellers fundet et aktivt stof mod dem, har dog ikke selv prøvet det, men har læst om en god oplevelse om dette produkt der osse dræber æggene fra spindemiderne.
'Anja Kan du holde fugten nede inde i drivhuset ? eller dugger ruderne ? ' hos mig er alt åben eller dugger det hele til ? vil det forsætte ?
Billede slettet af administrator fredag, 15. oktober 2010 kl. 9.27.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. oktober 2010 kl. 18.58
Hej Christian -
Jo - der er masser af dug, men jeg har kun lukket for drivhuset i de allerkoldeste nætter, hvor jeg bruger en varmeblæser til at holde det på ca. 4 grader.
Ellers står alle vinduer og døres en smule åbne hele tiden, og så er det ikke helt så slemt...
Ja - så længe der bliver vandet planter i drivhuset, vil der være en del dug, og noget mindre, når du holder på med det. Skal du have planter derude hele vinteren?
mvh
Anja
Skrevet af: Christian Svanehøj, 14. oktober 2010 kl. 19.33
Ja har jo solgt ide'en med at alle potterne/de store krukker kunne stå inde i drivhuset, troede bare at jeg kunne lukke det til her nu hvor det blev koldt, men ser nu, at det er helt hvidt og dugget selvom et tagvindue står lidt åben - så det ser jo ikke ud til at det kommer til at være lukket eller vil det blive bedre ?
i min fantasi havde jeg troet at med en gang flamingo rundt forneden og lukket af for vinteren, ville det være super smart med de kanalplader - der så kunne holde lidt på varmen, i gråvejeret. Men hvis det hele skal stå åben for at det ikke driver, har jeg jo nok været lidt naiv :-)
Skrevet af: Karna Maj, 15. oktober 2010 kl. 9.24
Hej Christian
Jeg går lige tilbage til dit spørgsmål. Når din agurkplante først er klasket sammen nu, så har rovmiderne jo virket i et eller andet omfang, for ellers havde spindemiderne jo taget livet af den midt på sommeren.
Rovmider og for den sags skyld andre slags nyttedyr vil aldrig udrydde skadedyrene helt, kun æde sig gennem de fleste.
Rovmider kan kun overleve, hvis der stadig er nye generationer af spindemider. Hvis rovmiderne åd op, ville de dø. Bliver de for mange, søger de nye jagtmarker i stedet for at æde de sidste spindemider. Og det er også en fordel for os haveejere, da der så sommeren igennem fortsat vil være rovmider til stede - der kan jo komme nye spindemider udefra.
Man kan godt udrydde spindemider ved at vaske grundigt i drivhuset med sæbevand. Jeg har ikke haft spindemider de sidste mange år. Sidste gang, jeg havde spindemider, købte jeg rovmider, som holdt dem nogenlunde i skak hen over sommeren, og næste år havde jeg ingen igen.
Men jeg laver egne planter fra frø til drivhuset for at minimere risikoen. Sidste gang, jeg havde spindemider, var jeg faldet for fristelsen og havde købt en hvid aubergine - som i øvrigt gik ud.
Til gengæld har jeg problemer med agurkeskimmel, men har hen over de seneste år erkendt, at de store gamle blade skal fjernes så snart, jeg ser angreb på dem. Det giver minimal smitte videre til nye blade, og med gentagen fjernelse af angrebne blade, så har jeg i år høstet agurker helt hen i oktober. Nu vokser de dog ikke mere.
Hilsen Karna
Skrevet af: Christian Svanehøj, 20. oktober 2010 kl. 17.09
Jammen siger mange tak for input , det virker som om man kan udryddde dem og undgå dem. hvis man tager sine forholds regler - så er der lys forude
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.