Skrevet af: Tony G., 13. oktober 2010 kl. 9.09
Hej alle,
Et lidt sent indlæg, da "ædesæsonen" vist er ved at være ovre.
Men - jeg har i år, min første sæson med drivhus, været plaget en del af larver som æder mine (chili) blade.
Eneste jeg har kunnet gøre, er at kigge planterne efter manuelt og finde de store fede larver og fjerne dem.
Findes der noget "nemmere" til at holde larverne væk fra mine planter ?
Mvh
Tony
Skrevet af: Karna Maj, 15. oktober 2010 kl. 9.00
Hej Tony
Det er virkelig irriterende med larver, som spiser ens planter. Jeg har lige en hel måned måttet pille larver af grønkål og rosenkål flere gange i ugen.
Jeg kan ikke ud fra billedet se, hvilken larve, der er tale om. Men larverne kommer jo efter at et eller andet vinget insekt har været derinde og lægge æg. Og med angreb hen over hele sommeren er det nærliggende at tro, at der er klækket nye generationer inde i drivhuset. Et drivhus er jo ikke et sted, hvor insekterne hele tiden kommer forbi planterne. Antagelig er der nu overvintrende pupper et eller andet sted i drivhuset.
Det er vigtigt at få det gjort rigtig grundigt rent inden forår. Pupperne kan sidde på planterester eller være gået ned i jorden, afhængig af art. Så fjern planteresterne omhyggeligt her efter sæsonen. Og overvej at udskifte de øverste 5-10 cm jord. Det gør jeg hvert år.
Hilsen Karna
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.