Skrevet af: Jens Ledet, 10. november 2010 kl. 13.00
Jeg har en citrus limone som jeg nu har taget ind fra drivhuset till overvintering.
Den kommer til t stå i min stue ligesom sidste år, og det gik fint.
MEN jeg har døjet utroligt meget med spindemider i mit drivhus i år, det har været meget svært at få bugt med da jeg har et meget stort drivhus. Jeg har kun bekæmpet med insektsæbe og ikke mider, skal nu til at gøre drivhuset vinterklar.
Nu er jeg så bange for at der kommer mider med ind og får overvintret i min stue og æder andre planter. Ville det ikke være en god ide at købe mider og putte i planten nu hvor den er indendørs? eller kan man ikke det om vinteren?
Mvh Jens
Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2010 kl. 14.07
Så igår på planteskolen at de sælger nogle "pinde" til at stoppe i urtepotten som kan holde utøjet væk.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. november 2010 kl. 16.45
Det gør de - men de er ikke til brug i spiselige planter...
Mht. rovmider, så har jeg haft nyttedyr flyvende rundt på mit kontor sidste vinter pga. en gang bladlus, så mon ikke?
Prøv evt. spørge hos nyttedyr.dk/
mvh
Anja
Skrevet af: Lilium J., 10. november 2010 kl. 19.42
Kære Jens.
Det er faktisk lidt af et problem som jeg stadig kæmper med.
Min situation er følgende:
15 citrustræer( og 30 orkideer ) i en udestue som blev inficeret med spindemider hen på sommeren.
Behandlingen: Kuldeshock -oversprøjtning dgl. med vandforstøver med nogen virkning.
Efter at de ( citrustræer ) er blevet flyttet indendørs ( i udestue med klimaanlæg ) er der blevet købt rovmider x 2 og jeg kan nu se effekt.
Jeg kender ingen kemikalier der kan slå spindemider ihjel og det tidl. foreslåede er totalt virkningsløst ( Provada og lignende midler -har prøvet !) så jeg må tilstå at mit forslag vil bestå i indkøb af rovmider x flere omend det er en temmelig dyr løsning hvis man kun har et enkelt træ.
I mit tilfælde formerer rovmiderne sig og gør kål på hele molevitten indtil næste forår hvor jeg kan starte forfra for der er altid nogle æg der overlever.
Skrevet af: Jens Ledet, 12. november 2010 kl. 1.05
Tak for de gode råd :-)
jeg må se at få købt rovmider så.
Det allersværeste bliver at få rengjort mit drivhus til næste år, det må jeg lige læse op på hvordan det gøres bedst.
Mvh Jens
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. november 2010 kl. 7.38
Ja - der har jeg også et lille projekt, men dit drivhus er jo kæmpestort....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.