Skrevet af: Brian L., 20. november 2010 kl. 8.49
Det her er min første sæson med mit 12m² Juliana drivhus, som er med 6mm polycarbonat over det hele. Det er faktisk gået meget godt, ingen skadedyr i mine planter, men dog lige lovlig fugtigt. Jeg har automatiske vinduesåbnere på alle 4 tagvinduer, og har også haft døren stået åben. Men her til efteråret/vinteren, der slipper jeg jo den smule varme ud der evt. måtte være derinde, hvis jeg åbner døre og vinduer. Det går jo ikke nu hvor jeg opbevarer mine palmer, bananer og andre tropiske planter derude. Det er nu så fugtigt, at hele taget sejler, så det driver ned af siderne, så min sokkel på indersiden konstant "står under vand".
Hvad gør man med dette problem - hvad gør I andre?
Skrevet af: Svend Høst, 20. november 2010 kl. 9.43
Det eneste man kan gøre er at varme drivhuset op, og ventilere det, planterne står og afgiver fugtighed som kondenserer på det kolde loft og vægge.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Tom Svindal, 22. november 2010 kl. 9.37
Hei
Det finnes små, flyttbare avvfuktere. Jeg brukte en sånn i et kjeller rom hvor jeg hadde akvarier. I tilegg til å omgjøre vanndamp i lufta til vann som du kan vanne med så produserer den også litt varme.
Mvh Tom
Skrevet af: Brian L., 22. november 2010 kl. 17.43
Tak for jeres svar.
Det kunne være man skulle overveje en affugter ja, det må jeg lige kigge lidt mere på.
Jeg har nu opsat et mindre vinterdrivhus, af bobleplast fra Willabgarden, inde i selve drivhuset, og flyttet alle mine planter derind. Derinde har jeg nu installeret en elvarmer. Den er sat til at tænde for blæser+varme ved 5c. Det har jo ikke været så koldt derinde endnu, så den har ikke rigtigt været i brug, så der bliver selvfølgelig opså meget og mere fugtigt derinde nu - så fugtigt at der er kommet mug på nogle af planterne. Måske man skulle lade blæseren køre konstant, og så kun lade selve varmeren reagerer på termostaten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. november 2010 kl. 19.26
Hej Brian -
ja - blæseren skal køre hele tiden, ellers går det hele ret hurtigt til i mug og skimmel...
Har lige lavet et "drivhus i drivhuset" af dobbelt bobleplast i dag, så der er også gang i blæseren. Men der skal luftes ud ind i mellem alligevel - og sørg for at fjerne dårlige blade efterhånden.
Mvh
Anja
Skrevet af: Brian L., 11. december 2010 kl. 16.30
Jeg har nu kørt med blæseren tændt konstant inde i mit bobleplast drivhus, siden jeg sidst skrev, og det har desværre ikke gjort den store forskel, det sejler stadig derinde. Det er også begrænset hvor meget jeg kan lufte ud derinde, for bobleplast drivhuset kan kun åbnes i den ene ende, så jeg kan ikke lave gennemtræk. Så er der også lige det med kulden, jeg slipper bare alle pingvinerne derind hvis der er åbent for længe.
Jeg anskaffer mig nu en affugter, så må vi se om jeg kan få mine planter til at overleve vinteren - som jo nok bliver lang igen - med den til hjælp.
Mvh., Brian
Skrevet af: Søren T., 7. december 2014 kl. 11.15
Hey Brian
Nu er der gået nogle år, så hvordan gik det med affugtningen?
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 7. december 2014 kl. 12.40
Hej Brian.
Det du skulle ha gjort var at udtørre dine planter
før du satte dem til overvintring i drivhus det kan de sagtens tåle og så kun sjat vande da de har mere brug for lys end vand.
Har selv en del palmer og tropiske planter som skal ind om vinteren nogle i drivhus og andre i mørke rum.det gælder bananer da de skal overvintrer uden blade og næsten uden vand og nogle barrodet helt uden vand.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.