Forum

Godt Plante lys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 10. december 2010 kl. 9.55

I jagten på plantelys er jeg faldet over disse link om plantelys

www.akvariegødning.dk/index.php/hjem/artikler/43-lys/224-kunstigt-plantelys.html

Og jeg synes at se at Led-plantelys lysne hurtig ryger op i watt forbrug når det skal være effektivt og det samme skriver hamp dyrkerne. Derfor har jeg set lidt på disse effektive lysstofrør i ho(mere lys) udgave der skulle være 25 % mere lys iforhold til normale rør.

T5 lystofrør levetid 20.000 timer eller effektiv i ca 5 år ved 12 timer daglig brug. første år reduceres lys med 5 % derefter stabilt. pris 80.- og opefter.

Mit spørsmål:
Hvis lyset på 450 nm er perfekt ser det ud til at, det sagens kan bruges når det ligger i 460 nm - eller sagt på en anden måde alt lys mellem 400 -700nm vil blive brugt er det korrekt. ?

Men hvis teorien holder burde røret jo her være et super rør da det jo har masser af lys i området fra 400 - 450 eller skal det osse have lys i området 660nm for at planterne kan gro ?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 10. december 2010 kl. 10.56

Hej Christian

Det blå lys du her har fundet et rør der leverer er perfekt i de tidlige stadier hvor du får tykke og stabile planter som kan støtte dine skud/frugter.

men når din plante begynder at vokse, så er det røde lys en nødvendighed da disse giver større blomster og flere skud.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. december 2010 kl. 13.11

Det er skønt. Tænke sig, at vi i vore moderne tider saadan kan hjælpe planterne og jo da dermed ogsaa naturen, ej at forglemme, lidt paa vej. Dog findes den bedste plantelys i solen. Saadan har jeg nu alletider sagt. Et orangeri kan med fordel bygges, hvis man tilhører os "tosser" der slet ej kan faa nok af planter og træer.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 10. december 2010 kl. 21.35

okay j er med på det tidlige stadier, vil det sige omkring 10 cm højde for en plante ?

Når planten så er over de måske 10 cm så skal der rødt lys til - skal det så være lige så meget som der kommer blåt ?

Og hvis man er lige glad med blomster - skal de så stadig have rødt lys ? - og hvor meget.

Kan jo se at anja har 3 lamper hængende over næsten lige så mange planter og der er jo rigtig meget rødt lys - men jeg skal bare have vækst - så håbede at jeg kunne effektivere lyse til rent gro lys med kun vækst for øje

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. december 2010 kl. 10.56

- hej christian - efter mine erfaringer vil du have have god gavn af at bruge et varmhvid lysstofrør ( TL 930 ) sammen med det blå rør - jeg har brugt det i mange år til mine orkideer - som tilskudslys - med et meget fint resultat -
MM

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 13. december 2010 kl. 21.21

Takker for tippet - vil prøve det, er lige ved at teste T8 2 * 36 watt kold hvid og nogle pelagonier der var fuldstændigt lyse i bladene pga. for lidt lys. Har nu kørt en uge med lys på ca: 40 cm fra planten, kan se tydelig forøgelse i farven mørkegrøn.

så der er gang i fotosyntesen

kører med lys formiddag og aften til 21.00

Prøver lige en uge til - så vil jeg gå på jagt efter dette superplante rør, og teste om det nu er så godt :-).

Hvis det nu var så godt kunne jeg vel starte med at så agurker og tomater i marts - alså hvis de kan klare sig kun med kunstlys ?

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 14. december 2010 kl. 13.21

Hej!!

Jeg kan selvfølgelig være lige glad med dit plantelys, men alligevel. - så egner det T5 rør sig ihvertfald ikke som plantelys. du har jo dit blå lys til spiring og småplanter, så når
planterne bliver 5-6 cm. ville jeg(hvis det var mine) benytte en farve 77 i Osram eller Sylvania, de er ikke så nemme at få fat på, idet salget af dem er for lille søg på nettet "OSRAM LYSSTOFRØR 36W/77 FLUORA, (GROLUX)"

med venlig hilsen
Johannes

Ps. Jeg bruger farve 77, med et meget meget fin resultat.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. december 2010 kl. 14.41

- der er et problem med farve 77- vi har indenfor nordisk herpetologisk forening haft lånt noget pokkers dyrt målegrej af novo nordisk engeniering - det viser sig at gassen som skal skabe grovirkningen er væk efter ca.6mdr. derefer virker det som et varmt dagslysrør - så kan man jo lige så godt bruge det da 77 er et ret dyrt rør - yderligere oplysninger kan gives på mim mail eller på 23447163.
MM

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. december 2010 kl. 14.44

- salget af farve 77 er måske ikke så stort af samme årsag -
MM

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 14. december 2010 kl. 18.23

Hej!!

nu er det 5 år jeg skal igang med mine Sylvania 36/77 og det er minimalt hvad forskel jeg har kunnet mærke, det kan jo ikke
betegnes som et varmt dagslysrør, for de rør jeg har de afgiver næsten ingen varme. Jeg ved ikke hvad jeres målinger gik ud på. Jeg ved bare at mine rør de virker bare efter hensigten.

med venlig hilsen
Johannes

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 14. december 2010 kl. 22.34

Lyder hulens interesant at gassen bliver brændt af, har osse haft en masse frustration over netop dette rør som akvarist, i mit T5 armatur med 2 rør. Oplevede at planter valgte det andet rør et Sun GLO rør, mener jeg det hed - skiftede plads og så vendt planterne bare sig om mod den ny placering. kunne osse se at algerne (de sorte langhårede) var meget glad for GRO LUX røret.

hvor om alting er, virkede GRO LUX røret ikke efter planen gav simpelthen ikke nok lys - hvor det andet virkede som om det havde dobbelt så meget lumen visuelt, igen bare antagelser ingen fakta :-)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 20. december 2010 kl. 17.09

Nå men vender lige tilbage med et forløbig resultat - i løbet af de sidste 2 uger har jeg kørt med de 2 x 36 watt cool white noname lysrør - bladene var fuldstændig lysegule til gulegrøn på planterne. nu ser det sådan ud. Ved ikke om det er hurtigt eller hvad - vil nu prøve at gå over på et rør og se om det er nok.

Kan man lave pelargonie stiklinger nu under lyset ?, for de er meget lange og ranglet ?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 20. december 2010 kl. 17.12

opstilling med staniol

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 3. februar 2011 kl. 9.52

Nu har jeg lovet og vende tilbage med hvordan det går med men et 36 watt. lysstofrør i brug. fra kl. 06 -10 og 14-18 plus det lidt lys der kommer fra det lille vindue.

Alle bladene er stadig grønne og fine på planterne, men væksten er næsten helt aftaget - det virker som om de kun lige klarer den.

Har nogle små spirer fra lupiner, der tilfældigt begyndte at komme op fra såbakkerne - efter bakkerne har stået ud hele vinteren. De kommer meget langsomt frem

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 6. februar 2011 kl. 12.55

Hej Christian
Hvis du vil give dine planter et boost, kan det anbefales at give dem noget kraftig diodelys:
www.prolys.dk/proplant3-planteblomst-diodep-re-400lm.html

Den kombination af røde og blå CREE dioder har vist sig at give gode vækst...

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 15. december 2011 kl. 21.22

hej har lige fundet en super side med Led lys til planter - meget billigt - med de rigtige kvalitet LEDS.

Er der nogen der ved hvordan de skal samles m.m ?

www.theledstore.com.au/product_p/ls0057.htm

Nyt svar til emnet »Godt Plante lys«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Godt Plante lys

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider