Forum

Flytning af en 10–12 årig gammel vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 20. december 2010 kl. 19.01

Jeg har fået nyt hus og dermed overtaget en ny gammel) have. Der står et drivhus men den mest fantastisk vin der gav de lækreste blå og super søde druer!
Men... jeg skal have skiftet drikvhuset ud g samtidig flyttet det da det står meget uhensigtsmæssigt.

Hvor står chance er der for at en så gammel vin overlever og klarer en flytning?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. december 2010 kl. 23.05

Jeg flyttede en gammel vin fra mit forrige drivhus og behandlede den bestemt ikke ret godt i processen...

Den blev gravet op med så meget rod som muligt i oktober måned og blev lagt i en jordbunke med roden godt dækket og en gang isolerende materiale over. Der lå den til maj måned året efter, hvor jeg klippede den ned til ca. 1 m og gravede den ned i mit nye drivhus med roden gennem et hul i fundamentet.

Og så ventede jeg - længe! Jeg var nærmest på vej til at opgive og grave den op, da der kom nogle små, nye skud i juli. Den har ikke givet noget i år, men jeg har fået et par grene at bygge videre på. De kom helt fra bunden, så jeg har skåret det meste af den gamle stamme væk.

Så ja - den kan godt flyttes, men der går et par år, inden den kommer til at give noget videre igen...

Sørg for at få så meget rod med som muligt og beskær den kraftigt - så skal det nok lykkes! Men måske kan du lade den stå, til du kan tage skud til stiklinger - bare for en sikkerheds skyld?

Prøv at søge lidt her på havenyt - der findes en del tråde om vin!

mvh
Anja

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. december 2010 kl. 9.39

- vin beskæres bedst når saftstigningen er lavest - og det er den nu - så klip den meget tilbage - og klip også nogle stiklinger over to øjne - kom dem i en potte med grus og hold dem frostfri og fugtige vinteren over så skal de nok bryde til foråret - jeg har produceret flere hundrede med den metode -
grav den gamle op snarest og plant den evt. i en stor spand og stil den frostfrit så kan den begynde at danne nye rødder.
MM. fhv erhvervsgartner.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 26. december 2010 kl. 0.45

Hej begge piger.

Jeg kom til at tænke på dette:
"Bare de nu ikke køber flere vindrueplanter, og sætter dem ind til den plante (der evt. er en gammel sårbar, men god sort)".
For så er faren for vindrue-sygdomme meget stor.
De sygdomme der angriber vindrueplanter, går oftest kun på vindrueplanter, og hvis planten står i et drivhus uden den store fare for smitte udefra, så kan det sagtens gå rigtig fint, langt ud i fremtiden.

Det er også let at lave nye planter, af de grene man klipper af her i vintertiden. Grenen kan have f.eks. 3 knopper, den ene skal ned i jorden, den midterste skal være lige i jordoverfladen, med jordkontakt, den sidste oppe i luften.
Når man stiklingeformerer i vintertiden (uden planteblade), skal man ikke dække stiklingerne med noget som helst.

MVH
Holger Pedersen

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne L., 1. juli 2012 kl. 22.45

Jeg har i dag hentet en enorm vinplante, den havde bredt sig i et drivhus og havde en længde på ca 10 meter! Jeg har beskåret den så der er et utal af lange stillinger, samt at hovedestammen er trimmet, dog med et par grene ca 20 cm og en der er omkring 2 meter.
Den bærer mange vindruer, derfor har jeg ikke nænnet at beskære den helt. Men nu sidder jeg og bliver i tvivl om jeg har ladet for meget blive på!
Har plantet stammen med det oprindelige jord og nogle skovlfulde muld, og naturligvis vandet grundigt.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. juli 2012 kl. 23.12

Jeg kan da lige tilføje, at min plante, som jeg var så hård ved, trives i bedste velgående i mit drivhus nu og har gang i en masse fine drueklaser :)

Den ser sådan ud:

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 2. juli 2012 kl. 11.01

Bliver dine danske drivhusdruer lige så fine og store som dem man kan købe nede fra sydens sol?

P-)

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2012 kl. 12.19

Ikke lige så store - men de smager meget bedre :)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 29. juni 2015 kl. 17.20

Hej Alle.
Nogen sider siger at jeg skal flytte den gamle vinstok i nov-dec. mens andre siger februar-marts.. Det er jo lidt hips som haps tænker jeg, da saftstigning er lav begge tidspunkter, men hvad med lys til planten i vinterhalvåret når man har gravet stokken op, og opbevare den frostfrit.. Behøver den meget lys der? (jeg har kun et meget dunkelt skur med mini vindue i til dens opbevaring) -- Samt tænker jeg- Min far siger han har før hørt man kan dele en Vinstok stamme i 2 dele (eller flere) og så den vokser videre som flere planter af samme stok, så længe der er lidt rødder ved.. Nogen der har erfaring med dette???

MHT. Stikling formering er det først i år jeg har forstået det helt (måske)-- jeg har altid Forsøgt at lave stiklinger hvor jeg klippede grenene over i flere stiklinger, således der ingen "naturlig" top var på stiklingen (uden udbytte), nu har jeg ændret taktik så jeg kun klipper 10cm af toppen på sidegrenene, således de beholder deres top og blade.. Men det ligner i tråden, der tales for man gerne må klippe en sidegren over i flere dele, så ikke alle stiklinger får en "naturlig top afslutning"(lukket topskud?) -- Kan det passe eller hvordan?

mvh. Mia

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2015 kl. 17.36

Du nævner ikke om vinplanten vokser på friland, eller i drivhus, evt. op ad en varm sydmur.
Når vi planter nye vinstokke (barrodsplanter) på friland, sker det i starten af maj. Vinen har behov for varme til roden, så den kan komme i gang. Og der skal efterfølgende sørges for passende vanding, så planten overlever den første tørre sommer.
Planten flyttes direkte fra den oprindelige placering til den nye. Det vil være dumt at svække planten ved at stå på stand bye.
Jeg udskifter ind i mellem vinsorter. De gamle stokke sætter jeg i potte, indtil jeg ved, hvad de skal bruges til fremover.
Flytter man en gammel vinstok, skal man huske at tilpasse kronen efter roden. Det vil ofte sige, at den skal skæres ind til 10 cm fra hovedstammen.
Stiklinger laves lettest om vinteren, hvor man skærer ranker af, korter dem af til 20-30 cm og stikker dem i en høj potte, der gerne sættes køligt med undervarme. Der skal være en til to knopper over jorden og mindst en blændet knop under jorden.
Man kan også lave sommerstiklinger, men da skal stiklingen dækkes med plast for ikke at tørre ud, og der skal udluftes og beskyttes mod råd.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 29. juni 2015 kl. 22.39

Jeg har ikke haft vin før, så troede faktisk alle grønne første årsranker døde om vinteren?
Den står i en gårdhave i Kbh, Bispebjerg - mellem højhuse.
Den står op af træhegn, og vender vist front mod Øst. (tror jeg)
Så den får ikke fuld dagslys pga. bygninger og hegn der.
Hovedstammen er ca. 30cm hvorefter den deler sig i 2 sidestammer der vokser fuldt modsat hinanden.
Min far sagde jeg evt. kunne kløve hovede-stammen så de 2 sidestammer bliver til nye planter hver for sig, da den er svær at flytte i en lille bil, når den er så bred og så jeg har nemmere ved at finde ny plantested herhjemme hos mig..

Men kan jeg kløve stammen i to dele så hver del "ejer" en sidestamme?

Hos mig skal den også stå friland - Jeg har Østensol i baghaven, som forsvinder helt fra muren ved ca. kl. 12-14 tiden i sommerhalvåret. (pt. kl.14)

1. Tænkte den skulle stå op af vores mur i hjørnet der er dannet af naboens "hus" og vores (rækkehuse med lidt forskudt plan på grundene)

Ideelt ville jeg have den i en krukke, men kan nok ikke fungere med så gammel stok? (ca.15år)

2. Hvis ikke det er passende på den plads, kan den stå vendt mod Vest ved indgangspartiet - vi har et bed der dækker rundt om et kloakdæksel placeret mellem vores dør og naboens.
Der er træbeklædning på væggen der, og et nedløbsrør..Jorden er primær grus og let spagnum fra bedet.

3.mulighed: hjørne med nedløbsrør op af murstens-væggen - der er dog meget lidt sol og jorden er mest bestående af Grus der.

Billederne på collagen er sat med mulighed 2,3 og 1 fra venstre til højre.. lille fejl :)

mvh. mia qvist

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2015 kl. 11.10

Vin mangler evnen til at lukke sår med ny bark, så jeg vil fraråde at flække den. Skær toppen ned, så du kan håndtere den.
Vin kan godt stå i krukke, men krukken skal være meget stor, hvis du skal have frugt på planten. Jeg har pottet mange vin på 10-12 år. De bruges primært som skulptur i haven.
Indvendige hjørner har den ulempe, at der ikke bliver meget lys til planten.
Grus er fint nok til vin, men den må ikke være kompakt - ikke stabilgrus! Jorden/gruset skal være løst og luftigt.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 30. juni 2015 kl. 17.07

Når du skrive løs og luftig, så tænker jeg primært Spagnum ..Dog er grus jo ikke Sur jord som Spagnum.. men har lige opdaget idag, at alle de typer jord man kan købe i supermarkederne, om end de hedder pottemuld, plantemuld, spagnum etc... så er de alle faktisk bare dannet af spagnum og tilføjet enten gødning, kalk etc...

Så er blevet meget i tvivl hvad jeg skal købe for noget jord?

Vores havejord er base af grov grus, stabilisatorgrus og tung leret jord under grusset -- Det er den jord som er fundamentet for hele området, da vi bor i rækkehuse til leje, som er bygget for 25år siden på lavt budget efter sigende.

Havde tænkt mig at den del der blev kløvet skulle med ned under jorden -- håbede de kunne danne rødder?
når de ikke kan danne bark så godt..

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Nielsen, 1. marts 2017 kl. 22.27

Hej.

Kan i hjælpe mig?
Vi har købt landejendom, hvor der er et vindruetræ. Vi skal vælte huset og drivhuset, hvor træet står.

Der vil måske gå et år før træet kan plantes igen.

Kan jeg tage den op her i marts?? Og hvad skal jeg gøre. Jeg er FULDSTÆNDIG, grøn indenfor det her. 🙌🏼🙏🏼

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. marts 2017 kl. 22.55

@Carina.
Du kan sætte den i en stor krukke.
Du skal beskære toppen, så den passer med roden - roden skal kunne suge næring op til at føde toppen.
@Mia.
Ja, det er jo lidt sent, at jeg ser dine spørgsmål.
Løs jord kan være en blanding af grus, kompost og muld. Jeg bruger ikke spagnum til vinplanter.
Hvordan gik det med flytningen?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 1. marts 2017 kl. 23.01

Hej Carina.
Du kan godt lige nu, eller i morgen, klippe stængler af din vindrueplante med 3 knopper, tidspunktet er det rigtige stadigvæk, til at lave stiklingeformering af vindrueplanter.
Man plejer at sige, at man kan lave stiklingeformering i den bladløse tid, så det er nu.
Stiklingerne skal helst være på tykkelse med en blyant.
Stiklingerne såttes ned i jorden i en urtepotte med ca. 10 stk., så en knop er nede i jorden, den midterste i jordoverfladen med jordkontakt, den sidste oppe i luften.
Sæt urtepotten lidt beskyttet, evt. uden lys, for den har jo ingen blade endnu.
Til foråret sætter du urtepotten med indhold ud i haven på et beskyttet sted (grav evt. potten ned i jorden), så danner stiklingerne rødder, og skyder lange skud frem, senere kan du udplante stiklingerne hver for sig.
Send mig evt. en mail, så kan jeg sende dig det jeg plejer at kalde "de ca. 10 A4 sider om vindruepasning".
Det er nok usikkert at flytte din vindrueplante, men den kan sagtens blive stående dér hvor den står, det kan den sagtens tåle, selvom det måske er en drivhusvindrueplante. Drivhusvindruer kan ikke danne modne druer på friland.

Venlig hilsen Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
Mail: hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Flytning af en 10–12 årig gammel vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Flytning af en 10–12 årig gammel vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider