Forum

Dyrkning af kæmpetomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 4. januar 2011 kl. 22.28

Jeg har siddet og læst lidt om dyrkning af kæmpetomater rundt omkring på udenlanske internetsider og fora. Jeg har fået helt blod på tanden, og tror jeg vil forsøge mig med nogle planter til sommer.

Hvor store er de største tomater I har dyrket, og hvilken sort var det?

Er der nogen der har forsøgt decideret at gå efter størrelse ved f.eks. at fjerne alle andre tomater på planten?

Eksisterer der en danmarksrekord for størse tomat?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2011 kl. 14.01

Nogle af de største sorter er: Big Zac, Delicious (sorten der producerede den nuværende verdensrekord), Omar's Lebanese, Soldacki m.fl.

Selv dyrker jeg udelukkende tomater for smagens skyld, og har derfor aldrig prøvet at dyrke målrettet efter rekordtomater. Men igennem de sidste 2-3 år har Marianna's Peace været sorten med de største tomater i min have - det er desuden en af mine favoritter i smagsafdelingen, så størrelsen er jo bare en bonus :)

Mvh.
Søren

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. januar 2011 kl. 17.49

Den dér Mariannas Peace lyder spændende- hvor mange tomater giver hver plante? Jeg synes ikke, at jeg har den store succes med at så tomatplanter selv- de bærer meget sent. Jeg har prøvet Subarctic Plenty og Black Russian samt de mere almindelige sorter der sælges på planteskolen.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. januar 2011 kl. 20.11

Som Karna Maj engang skrev til mig, og jer andre, køb hellere tomatplanterne ellers får du sent tomater. Tak Karna. håp

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2011 kl. 20.15

Hver plante giver omkring 15-20 store bøftomater i drivhus.
Det lyder måske ikke af meget, men når hver tomat er nok til en at lave en portion tomat/mozzarella salat eller græsk salat gør det ikke så meget :)
Sorten er kartoffelbladet (dvs. at bladene er store og uden takker)

Frø kan købes flere steder på nettet:
www.tradewindsfruitstore.com/servlet/the-1446/Marianna%27s-Peace-Tomato--dsh-/Detail

Jeg har tidligere handlet med ovenstående firma, og har kun haft gode oplevelser med dem.

Hvornår sår du dine tomatplanter? Hvor planter du dem i drivhuset/på friland?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2011 kl. 20.22

Hans Åge Pedersen- sikke noget vås, hvis planterne sås på det rette tidspunkt (midt i marts - først i april), er de klar til at blive plantet ud på samme tidspunkt som tomatplanterne fra plantecenteret ;)

Desuden har sortsvalget også stor indflydelse på hvornår de første modne tomater kan høstes.

Jeg har svært ved at tro på at Karna skrevet det.

Mvh.
Søren

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2011 kl. 20.32

Lige en rettelse til indlæg nr. 4.
Der skulle stå "Hvornår planter du dem i drivhuset/på friland?"

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 5. januar 2011 kl. 22.23

Hej Søren

Den lyder slet ikke så tosset den der M. Peace

Du kunne vel ikke overtales til at bytte et par frø?

Hvis du skriver til jcjessen snabela gmail.com kan jeg jo sende min tomatfrøsliste til dig, så kan du jo se om der er noget der frister.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 6. januar 2011 kl. 13.25

Jens- Jeg har sendt dig en mail :)

Mvh.
Søren

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 6. januar 2011 kl. 21.48

Jeg har både prøvet at så mine tomater i marts i vindueskarmen, men de blev lidt ranglede.
Jeg havde mere held med at så omkring 1. april- så plantede jeg nogle fine planter ud på friland sidst i maj.
Faktisk har jeg prøvet at plante tomatplanter ( fra planteskolen) ud på friland 1. april under et tyndt plastikdække og op ad en sydvendt mur med godt resultat- i et af de lune forår forstås!

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. januar 2011 kl. 23.11

Det er rigtigt godt Mette, de samme oplevelser har jeg nærmest efter Karnas opskrift. Angående "5" har jeg sørme ikke tiltro til ham. Den med klar til udplantning på datoer, når men det erfarer du også nok. håp

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 8. januar 2011 kl. 0.27

Hehe.. Jeg har nu heller ikke megen tiltro til dig Hans Åge ;)

Jeres problem kan være, at jeres planter får for lidt lys og for meget varme under forkultiveringen.
Dette vil resultere i at blomsterklaserne bliver sat højere og senere, og at planten dermed giver tomater senere.
Hvis planterne derimod dyrkes under kunstlys ved lavere temperatur, er det intet problem at lave planter i samme kvalitet som dem på planteskolerne.

Jeg har de sidste år forkultiveret alle mine planter under kunstlys, da jeg synes at det er nærmest umuligt at dyrke kraftige, sunde planter i vindueskarmen.

Mvh.
Søren

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 8. januar 2011 kl. 0.35

Se evt. disse tråde:

"LED-plantelys":
www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html

"Godt plante lys":
www.havenyt.dk/forum/drivhuset/8393.html

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. januar 2011 kl. 13.41

Jeg kan kun erklære mig enig med Søren - masser af godt lys og ikke for meget varme, så får man fine planter! Og kan vælge sine sorter selv.

Jeg skal til at have sået de tidligste tomater nu, og hvis det går som sidste år, får jeg frugter i løbet af maj måned...

Hovedafgrøden bliver sået om en måneds tid, og det hele ryger "selvfølgelig" under LED.

Men hvis man ikke gider bøvle med det, så kan man da glæde sig over, at sortsudvalget på planteskolerne også er betydeligt mere interessant end bare for et par år siden.

Mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Dyrkning af kæmpetomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Dyrkning af kæmpetomater

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider