Forum

Frostfrit, isoleret (opvarmet) drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 14. januar 2011 kl. 0.23

Det er med bævrende bukser at jeg starter dette indlæg. Egentlig skulle jeg bare have haft dimser til at fastgøre bobbleplast til drivhuset, men den ene tråd tog den anden og se nu hvad det indebære.
Der er mange tråde der omhandler frostfrit drivhus og der er mange kloge mennesker her, der har en mening. Det er ikke min hensigt at træde nogen over tæerne, men jeg mener selv, efter 3 vintre og mange bommerter at jeg er blevet bedrevidende på området :-)

Jeg havde en drøm om et frostfrit drivhus, næsten gratis i drift. Projektet blev kaldt UTOBIA og er på 5,5m2. Jeg kan sige med det samme at det kan ikke lade sig gøre med et alm drivhus. Men man kan komme ned i meget få driftomkostninger. Det kommer jeg til senere.

Jeg har støbt en sokkel af lecablokke 90 cm ned i jorden. Det må ikke være fundablokke, de er for massive og vil give en stor kuldebro langt ind i foråret (det er ikke en erfaring jeg selv har gjort, der har jeg lyttet til andres erfaring). Soklen flugter jorden og drivhuset sat fast via en trælægde. I drivhuset har jeg sænket bunden med 50 cm. Bunden er isoleret fra soklen med 20 mm flamingo.
Jeg har gravet en 1000 l. plasttank, 3 m. ned i jorden. Uisoleret, da jordens varme skulle være med til at holde vandet varmt. Det har siden oktober kun været 5,5 grader. Skulle jeg lave det om, blev den kun gravet 1,5 ned, da der ingen temp forskel er på de to dybder. Derudover ville jeg have isoleret den, da vandet bliver næsten 30 grader sommeren over, for at holde en længere høst/vækstperiode.
Vandet fra tanken løber, ved hjælp af en lille Danfoss pumpe på 11 W. i to kredse: En 101 m lang gulvvarmeslange med 5 cm spaghnum ovenpå til at holde Utobia frostfrit, og en kreds med en sortmalet radiator til at varme vandet op med.
Utobia er isoleret med helbaner 3 dobbelt bobbleplast med UV stabilisator, købt ved K.F. Plast.
Der er 1 lag plast i gavlene, og 2 lag på sider og under tag, som lapper over ved gavlene. Jeg har monteret en rundstok i rygningen hvor plasten hænger på. Ligeledes har jeg moteret rundstokke der hvor tag går over i væg. Gavlplasten er lagt ind i mellem de to lag der går fra væg til væg. Det holder kulden godt ude ved samlingerne. Plasten er sat fast med ophængningsøjer der er trykket igennem plasten og vredet ind i rillerne i Utobia's aluprofiler, også i taget og på vægge for at aflaste rundstokkene. Jeg har så skruet plasten fast til rammen ved fundamentet vha en træliste hele vejen rundt, så jeg ikke får et kulde nedfald. Soklen er uisoleret ud mod jorden.
I starten af december var Utobia ikke frostfrit længere, jeg havde cirkulation på radiatoren for at den ikke skulle fryse, men det hjalp ikke. 2 UV terrassevarmere blev straks sat i drift. 2x2400 w kontinuerligt uden termostatstyring. Min drøm var bristet, men elselskabet gned sig i hænderne. Ude i mit skur ALLERnederst i bunken fra ombygningen af huset, fandt jeg en 2200W el-radiator med termostat. UV'erne blev kasseret, og el-radiator blev sat ind istedet. Nu kan det være at smilet vendte tilbage :) jeg har nu konstant mellem 5 og 8 grader derude og jeg bruger mellem 45 til 110 øre i døgnet i el, altefter hvor meget solen skinner.
Tæt på jul steg mit elforbrug 50%. Det viste sig at luft havde stoppet cirkulationen i radiatoren og vandet stod stille i den kreds. Efter udluftning og vandpåfyldning kører det normalt igen, med ovennævnte elforbrug. Jeg spekulere på om jordkredsen er uanvendelig, og jeg skal på jagt efter en 2 m. lang radiator i stedet?
Pga det høje fugtniveau (95%) kunne det være fristende med en affugter. Der kommer rasende hurtigt svamp og mug i de døde plantedele, men den er dyr i drift. Alternativet blev en 230V blæser, der skaber lidt luftcikulation i Utobia. Den suger luft fra loftet, ned igennem "teknik-kassen" og ud i Utobia. Det kræver at man dagligt tilser planterne og fjerner de døde plantedele. Det betyder, at jeg indtil nu, kun haft sporadiske mug- og svampeangreb, som der selvfølgelig bliver slået hårdt ned på.
Idag stortrives mine planter derude. Oliven og Lauerbær er pænere end i nogen planteskoler pt. Min Eukalyptus har ikke en frostskade, Kartoffeltræ og Trompetblomst har tabt blade, men har fine skud. Hørpalmen er flot, men det skulle den også gerne kunne klare. Bourgonvilla står stadig i blomst, men har tabt blade, og fignen har mange små figner, der bare venter på at blive store,saftige og spist. Og så alle krydderurterne..:) Uhhh det er guf.

Lidt tekniske detaljer:
Jeg har monteret inde/ude termometer, der måler vandtemp i tanken, jordtemp i Utobia og lufttemp ved den uisolerede sokkel.
Desuden bliver Utobia's elforbrug målt vha en lille elmåler fra et byggemarked. Måske ikke helt præcis, men god nok til formålet. Minimum forbrug er 25 W og maks er 2240 W
Siden ibrugtagning midt november er der brugt for 36 kr

Der er noget der skal ændres. Plasten er sat fast direkte i aluen. Det duer ikke. Samtlige opbindere har forvandlet sig til små isklumper, så det er en ommer. Jeg vil bruge såkaldte skiveholdere fremover.
Desuden er indgangen en "no-go" Kulden kommer ind der, så der skal findes på noget til foråret. Det bliver nok dobbelt-lag og så lappe ind over hinanden. Jeg ved det ikke. Der må eksperimenteres.

Håber det kan afhjælpe nogen i jagten på deres eget lille frostfrie drivhusparadis.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 14. januar 2011 kl. 0.26

Glemte lige en ting.
Der går ikke mange måneder før et lille hold Advokadoer flytter ind. Jeg er blevet helt vild med den tråd. Vi skal nok få dansk produceret Advokakoer.
Ikke?

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2011 kl. 7.10

Spændende at læse om!

Har du flere billeder?

mvh
Anja

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 14. januar 2011 kl. 8.56

Rigtig spændende og inspirerene, vil selv lave noget tilsvarene når og hvis jeg får råd til at skifte mit drivhus (mit gl. holder nok ikke til at blive skilt og samlet igen).
Hæfter mig ved at du har gravet en 1000 l. tank ned, jeg tror en slange ville optage varmen hurtiger/bedre fra jorden, det er også det der bruges ved instalation af jordvarme i huse.

Mvh. Henrik A

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 14. januar 2011 kl. 13.05

Jeg forstå ikke at du kan holde dit drivhus frostfri med så lille elforbrug. En 2200 w el-radiator vil bruge 2,2 kw pr time når den er i drift. Et kw. koster ca 1.95 kr. Det vil sige med det elforbrug du har vil el-radiatoren kun være i drift i ca. en halv time pr. dag.
Jeg har selv en væksthus på 24 m2 og holder huset på 3 til 7 gr. Jeg bruger et lille pillefyr og har i november-december brugt for ca 550 kr. i træpiller. Ovnen er computerstyret og tænder når temperturen falder til 3 gr. og slukker igen ved 7 gr.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2011 kl. 13.33

Nej - den undrede mig også lidt...

Anna - hvor meget har du egentlig investeret i dit pillefyr, og hvor meget fylder det i drivhuset?

Lyder som en løsning, jeg kunne tænke mig at spare sammen til... Jeg har jo et Euro-Serre hus, der minder om dit, bare størrelsen mindre og med termoglas i siderne.

mvh
Anja

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 14. januar 2011 kl. 15.39

Mit pillefyr har kostet mig 17000 kr med det hele fyret, indækning og skorsten. Min mand har selv sat det op. Det fylder ikke ret meget 50 cm på hver led og 85 cm. høj På min hjemmeside www.dagliljebakken.dk / væksthuset kan du på et af billeder se pillefyret.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. januar 2011 kl. 23.03

Fide Ibsen er du helt sikker på at du ved hvad "bedrevidende" egentlig betyder ? Ifølge Den Danske Ordbog så er det en som på en irriterende måde anser sig selv for at vide mere eller være mere intelligent end andre.
Nåh skidt med det.
Det er godt nok rigtigt, at fundablokke stort set ikke har nogen isoleringsværdi. men så bør du også vide at Lecablokke som holdes konstant fugtige også har en meget begrænset isoleringsværdi. Og 20mm polystyrol (flamingo) som kantisolering er jo ikke alverden som isolering. Endvidere så ser det ud som om de øverste 50cm af dit fundament er uisoleret, bortset fra Lecavæggen. Du taber jo en masse varme når jorden udenfor dit drivhus fryser.
Så hvis dit hus rigtigt skal være Utopia, så skal du isolere fundamentet meget bedre. F.eks. med 100mm polystyrol på ydersiden helt op til overkant af fundament.
Og det med din varmeregning på 45 til 110 øre pr døgn, det kan slet ikke passe. Med din elradiator på 2200W svare det til ca. 17 minutters drift pr døgn.
Når elradiatoren er tændt så bruger den jo 2,2kWh pr. time.
Og når 1 kWh koster 175 - 195øre så må der være noget galt med enten din måler eller din regnemaskine.
Jeg tror at der er et stykke vej endnu til "Utopia"
Og det med at nedsætte fugtigheden i drivhuset kan nu engang ikke klares uden at ventilere. Det er forkert at tro at en blæser og luftcirkulation inde i huset alene kan gøre det. Fugten skal jo ud af huset. Og det vil jo hele tiden tilføres noget fugt fra bunden af huset.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 15. januar 2011 kl. 13.51

Hejsa.
Det er spændende at se de kommentare og svar der kommer.
Anja, ja for søren, jeg har billeder:) Fra den første opmålingspind, af bommerter :) byggerod og til det færdige resultat. Hvis man da nogensinde bliver færdig. Jeg poster et billede hvergang jag kommentere. Er der en anden måde, der er bedre?

Henrik, du skal bare gå igang. Jeg løftede ruinen af et drivhus (undskyld Annika, hvis du læser med) lidt og pressede lægter indunder hvor det så blev skruet fast. Så hik det nemt for to pers at flytte det :)

Hej Anna. Pillefyr til opvarmning.. Misundelse er en grim ting, så det er jeg ikke :) men bare det var mig. Dit hus er på 25m2, mit er en 1/5 del. Du har meget mere der skal varmes op. Jeg har ikke kunne finde plast, breddere end 2,4 m. Du må have flere samlinger end mig, og det er der kulden nemt finder ind hos mig.

Hej Gert. Så..Det var med et smil på læben at jeg skrev det, og var et resulteat af netop dig og en andens diskution angående isolering af soklen :) Sådan bare lidt uskyldig drilleri. Jeg er lidt presset på tid, så jeg kommentere dit indlæg lidt senere. Håber det er ok.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2011 kl. 15.41

Der kan jo kun lægges et billede ad gangen ind her, så det egner sig ikke lige til de store fremvisninger...

Men der er jo masser af gratis fotoalbums på nettet, og man keg selv bestemme, hvem der må se med.

Jeg bruger f.eks. picasa:

picasaweb.google.com/109927308226172015684/060709?authkey=Gv1sRgCL-P64_OwoO9XA&feat=directlink

lidt sommerbilleder - herligt at drømme sig nogle måneder frem!

Og nej - da jeg har samme type drivhus som Anna, ved jeg, at der ikke er ret mange samlinger på det. De enkelte glas/poly-plader er nemlig 1 m brede og i fuld højde.

mvh
Anja - med den udvendige isolering...

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 15. januar 2011 kl. 17.48

Hej Anja.

Jeg har leget lidt med picassa, og har svært ved at vænne mig til måden de vises på. Måske jeg skulle kigge på det igen :)
Mht samlinger, tænkte jeg på bobble-plasten, ikke glasset.

Udvendig isolering? Af soklen, eller..

Henrik, jeg glemte lige sidste halvdel af dit indlæg. Jeg snakkede lidt med VVS'eren om det. For at jeg skulle have 5 grader varmt vand ind i systemet igen krævede det flere 100m slange. Det havde jeg ikke liggende. Men jeg havde ikke skulle køre 1 m3 lerjord væk og havde selvfølgelig været klar noget før. Det tog 6 timer at grave de sidste 25 cm, så hullet tog tid :) Idag ville jeg nok bruge enkeltplade radiatorer der er serieforbundet, gravet 1m ned... Men jeg laver ikke den del om :)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 15. januar 2011 kl. 17.53

Jeg har lagt et 3 min langt klip på Youtube. Søg på Utobia

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. januar 2011 kl. 17.18

Det ser mildest talt livsfarligt og uansvarligt ud med den udgravning. Jeg kan ikke se om det er en voksen eller et barn i udgravningen. Men det må jo være en som godt kan undværes ?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn Rohde, 10. august 2011 kl. 7.16

Jeg vil anbefale alle med et drivhus i 'fornuftig' størrelse at holde nogle høns i et hjørne af huset. De skal selvfølgelig have adgang ud af huset.
Sagen er den at høns genererer en masse varme, nok til at opvarme drivhus, specielt hvis det er isoleret lidt.

Foruden varme producerer de noget af den ypperste gødning der findes og de kan leve på køkken/have affald.

Glem ikke alle de store omeletter man kan lave sig...

"All the world's problems can be solved in a garden" - Geoff Lawton, Permaculture founder and teacher.

Google Permaculture og læs lidt på det... Det er løsningEN

Mvh Asbjørn

Nyt svar til emnet »Frostfrit, isoleret (opvarmet) drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Frostfrit, isoleret (opvarmet) drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider