Skrevet af: Lasse Stadager, 17. januar 2011 kl. 17.36
sidste sommer fik jeg et drivhus hvor jeg planted tomatplanter det gik også fint men sidst på året kom der skimmel og mug på planterne selv om jeg lufter ud med ovenvinduet
og døren på klem
Skrevet af: Lone Brems, 17. januar 2011 kl. 22.16
Hej Lasse Stadager
Du har oplevet det samme som mange andre med et drivhus, der sidst på dyrkningssæsonen er vanskeligt at få udluftet tilstrækkeligt, medmindre man skaber en aller anden form for varmetilførsel eller ventilation.
Noget du kan gøre er at fjerne de nederste blade på planterne og derved skabe mere luftcirkulation mellem dem.
Du kan overveje, om døren kan stå helt åben - evt suppleret med en halvdør med kyllingenet forneden (hvis der er katte eller andre husdyr, som skal holdes ude af drivhuset).
Og der kan måske (?) sættes ekstra vinduer i taget for at luftskiftet kan øges.
Og så er det naturligvis vigtigt at dine planter er så stærke som muligt forstået på den måde, at de skal have mulighed for at danne et robust rodsystem og ikke mangle / få for meget næring og vand i løbet af vækstsæsonen.
Men helt undgå skimmel er ingen enkel opgave .....
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. januar 2011 kl. 6.21
Hej Lasse
Du har nok mange lidelsesfæller hvad det problem angår.
Men lige som Lone skriver, så er ventilation et absolut must hvis du skal holde problemerne i ave.
Du kan nok ikke få for mange oplukkelige vinduer i drivhuset. Mange drivhuse på selv 10m² og større sælges med kun 2 vinduer i taget, det forslår jo som en skrædder i helvede.
Tænk på at der sker en konstant fordampning af mange liter vand i døgnet inde i et almindeligt drivhus, og det skal lukkes ud med effektiv ventilation.
Lone skriver "med en eller anden for for opvarmning eller ventilation". Det er en udbredt misforståelse, at opvarmning kan fjerne fugten med mindre da at naturlovene er blevet ophævet. Ventilation er det der virker.
Jeg har et drivhus på godt 12 m² med dobbelt skydedør og med 4 tagvinduer. Jeg har forsynet alle 4 tagvinduer med automatiske oplukkere, og sørger for at døren er så meget på klem at der kan tilføres frisk udeluft efter behov. Det virker.
Man kan jo tilkøbe ekstra tagvinduer til eftermontering til de fleste drivhuse. Hellere det end at skulle til at sprøjte med alt muligt inde i oasen.
Jeg håber at du får styr på dit problem.
Skrevet af: Christian Svanehøj, 18. januar 2011 kl. 11.26
Hej Lasse
Som jeg husker det, var der en høj fugtighed i luften i slutningen af sæsonen som vist aldrig holdt op :-) hvilket ikke gør det nemmere. Det kræver virkelig meget luft og man kan evt. fjerne et glas oppe i endevæggen.
Ellers vil jeg anbefale et lamel vindue, det giver bare rigtigt meget luft - ved dog ikke om det giver for meget :-) alså gennemtræk, men det kan indstilles. Det er pengene værd.
Kan huske at hende Hanne Just ikke havde noget oppe i trekanten på hver endevæg i sit drivhus - og hun sagde at det fungerede godt.
Den løsning koster gratis :-)
Skrevet af: Christian Svanehøj, 18. januar 2011 kl. 12.16
Her er lige et billed - ups hun hedder Anne Just sorry
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.