Forum

Nu kan jeg ikke vente længere…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 17. februar 2011 kl. 13.02

Nu vil jeg ikke vente på foråret mere, og er gået igang med at sortere blomster og grøntsagsfrø, samt at så de første tomater.

8 forskellige tomatsorter, hvoraf de fleste frø er hentet i Toscana bliver første bølge i vindueskarmene og mange af dem er allerede oppe. Så må vi se.

Et køligt og meget lyst kælderrum skal i de kommende uger starte foråret op og så snart temperaturen nærmer sig de 5-8 grader udenfor, vil jeg begynde at sætte lidt varme på i drivhuset og troligt vandre frem og tilbage med planterne, så kan få masser af lys i dagtimerne, og kuldebeskyttelse i nattetimerne.

Nu vil der være mange der vil skrive og sige: "Pas nu på, det er alt for tidligt" og "Det kan ikke svare sig". Mit svar er: Det er tredie år i træk, jeg går igang på dette tidspunkt, og jeg har altid masser af tomater.

Det værste der kan ske er jo, at jeg må igang igen. Men den glæde jeg føler ved endelig at kunne starte op, overstiger langt ærgelsen, hvis det skulle gå galt.

Dagen længes, solen varmer, snart drikker vi kaffe ved sydmuren.

Mange forårsfornemmelser fra Kolding!

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2011 kl. 14.19

Hej Martin -

ikke et ord om, at du er for tidligt på den - mine tidlige tomater blev sået for en måned siden og hovedafgrøden i sidste uge...

Jeg vil også gerne bruge lidt ekstra tid på det i starten og få en herlig, lang høstsæson, så det bliver også noget med at fyre op i kuvøsen ude i drivhuset om et par uge, vil jeg tro! Jeg har en lille væksttunnel derude, som er let at isolere, så der kommer de ud efter den første omplantning.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. februar 2011 kl. 9.49

Her er jeg også (så småt) gået igang... Der er sået de allerførste krydderurter (oregano, flere slags basilikum, mynte, purlæg, persille osv osv.)

Snart skal der købes lægge kartofler som skal igang med at spire..

Min have er stadig ét stort kaos efter jeg har købt nyt hus og haven endnu ikke har kunnet etableres grundet vejret. Der bliver meget at se til hvorfor køkkenhavn i år ikke får den helt store opmærksomhed...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. februar 2011 kl. 10.17

Jeg har endnu ikke fundet såpotterne frem, men i weekenden har jeg tænkt mig at så ca. 8 små potter med et par chilifrø i hver. Sidste år lykkedes det mig nogenlunde kun at lave lidt flere end de planter, som jeg havde brug for, både af tomater og chili. Det gav bedre plads i mine vindueskarme - jeg har ikke så mange med godt lys. Og især gav det mindre arbejde senere, hvor jeg bar planter ud i drivhuset om dagen for, at de kunne få lys nok.

Tomater, selleri og de første sommerblomster sår jeg ikke før i marts, hvor der er lys nok. Jeg er endnu ikke faldet for at forkultivere med plantelys. Jeg plejer at få ok planter, hvis jeg bare kan styre min lyst til at så til der er nogenlunde dagslys. Men de ville selvfølgelig blive flottere og mere kompakte med plantelys. Vinteren hjælper så med til at trangen til at så er mindre - vi har 25 cm sne og snefygning her på Lolland.

Derimod skal jeg have sat en del af mine tidlige kartofler til spiring. Jeg satser på at sætte nogle til forkultivering herinde i spireposer allerede først i marts, og sætte andre direkte ude under plast sidst i marts. Så håber jeg bare sneen er væk først i marts, så der kan komme klar plast over, og jorden når i hvert fald 8° C sidst i marts.

Hilsen Karna

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. februar 2011 kl. 13.54

Hæ hæ - jeg har det lige omvendt og får mere lyst til at så, jo mere vinteragtigt vejret er. Det holder min vinterdepression lidt på afstand!

Vi har kun et par cm sne, så der skal lægges dyne på et par ting i haven, når jeg kommer hjem i dag... Det bliver jo sk...koldt igen - ØV!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 18. februar 2011 kl. 15.19

Jeg kunne heller ikke nære mig, og har for fodt 2 uger siden sået 4 x 3 chili (tak for frøne Anja) samt 2 x 4 dværgtomater.

De er alle spiret. Den ene tomatsort er blevet lidt langbenet, men de andre ser foreløbig fine ud. De får ingen plantelys. Jeg er spændt på at se, om det går helt galt lidt senere hen når de bliver større.

Sidste år såede jeg tomater sidst i marts - først i april. Det var egentlig et OK tidspunkt til friland.

I år vil jeg forsøge med et par dværgtomater til vindueskarmen. Jeg ved ikke helt med hensyn til chili. Dem har jeg ikke prøvet at så før. JEg har indtryk af, at de tager lidt længere tid om at komme igang. Hvornår pleger I at så chili?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. februar 2011 kl. 19.13

Det kribler også i mine fingre- jeg har sået auberginer og chilier og så har jeg investeret i en lille lampe med tilskudslys (ca 250 kr.), jeg håber, at det er nok, da planterne også er placeret i en meget lys vindueskarm.
Jeg overvejer at gå i gang med en engletrompetplante- den blev meget høj sidste år, men så virkelig frodig ud på terrassen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. februar 2011 kl. 19.16

Forresten Martin! Det dér med de italienske tomater lyder spændende.
Jeg tror, at jeg slår et smut forbi Fru Plum her til foråret for at se om hun har nogle interessante tomatplanter.

Nyt svar til emnet »Nu kan jeg ikke vente længere…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nu kan jeg ikke vente længere…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider