Forum

Søger hjælp til størrelse på drivhusbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael Andresen, 19. februar 2011 kl. 9.08

Hejsa...

Ja overskriften er lidt intetsigende men kunne ikke lige finde på andet.
Jeg skal have bygget mit eget drivhus her når frosten skrider, men jeg er i tvivl om indretningen. Jeg har designet det 8-tals formet set oppefra og mit problem er nu at jeg ikke kan blive enig med mig selv om hvor brede/dybe bedene skal være.. man skulle jo gerne kunne nå helt ud til glasset på indvendig side.?

Min indskydelse siger 50cm jord + kanten.. i mit tilfælde giver 64 cm til glasset, er det ikke nok?

Drivhuset bliver ca 20 kvardratmeter og selve det plantbare areal blive 7 kvardratmeter.. Det skyldes selvfølgelig mit design, men skulle 7 kvardratmeter ikke være rigeligt til 1 familie's forbrug af tomat, agurk, peber og andre småting??

Håber I kan hjælpe mig herinde

Billedet viser mit design set oppe fra.. cirklerne er borde og ud/indgang i venstre side :D

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2011 kl. 9.59

Hej Mikael -

det ser da superfedt ud!

Og det lyder fint med 50 cm til dine bede - det vil give fin plads til både tomater, agurker, peber - og hvad du nu ellers skal have der. Og 7 m2 intensivt dyrket bed vil sagtens kunne forsyne jer med alt det, som I kan spise jer igennem...

Hvis I planter med en afstand på omkring cm mellem planterne, kan I jo have rigtige mange derinde. Et sted mellem 20-25 planter i alt vil jeg tro - der må jo være ca. 14 m bed, ikke?

Mht. dybden i bedene, så vil jeg foreslå dig at lave bedene uden bund, men med en ramme ind mod midten af drivhuset. Så kan du løsne jorden grundigt i bunden af bedet og bagefter fylde noget god jord (20-30 cm) ovenpå. Hvis du lige klikker på mit navn øverst, kan du lige sende mig en besked med din mailadresse - så kan jeg sende dig lidt billeder af, hvad jeg har gjort, så du kan se, om det kunne være noget for dig.

Hvor højt bliver dit drivhus, og hvilke materialer vil du bruge?

mvh
Anja

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Andresen, 21. februar 2011 kl. 19.40

Hejsa.. Mit drivhus bliver nok lige omkring 1,8 meter ved siderne og med sakse spær så jeg får minimum 2,1 meter der hvor jeg skal være. Jeg laver det synlige sokkel ud/indvendigt af herregårdsblokke og træet falder valget nok på Eg alt efter prisen ved det lokale savværk. Glasset er fra et industri drivhus...

Nyt svar til emnet »Søger hjælp til størrelse på drivhusbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Søger hjælp til størrelse på drivhusbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider