Forum

Drivhus som tilbygning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Skibber Hansen, 26. februar 2011 kl. 17.22

Jeg går og roder med en ide om at lave et drivhus som en tilbygning til vores hus udfra sydfacaden - som en slags udestue, udgang til drivhus indefra skal ske fra vores eksisterende terrassedør. Jeg påtænker at murer op i ca 40 cm + sokkel, da vores hus er muret. Jeg er i tvivl om jeg skal vælge saddel tag eller tag med ensidet fald og om det skal laves i træ eller i aluminium..
Er der nogen der kender nogle links eller andet der kan inspirerer eller bare nogle gode råd.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. februar 2011 kl. 20.34

Hej Søren Skibber Hansen

Vi har en tilbygning som uopvarmet udestue / drivhus, nu på 7. år og vi bruger den hele året - de koldeste måneder kan temperaturen let nå op på 20 grader (med vinduerne lukkede) når solen i skyfrit vejr står højt på himlen.
Jeg vil da rigtig gerne gi vores erfaringer videre til dig !

Dine overvejelser om tagets udformning er ikke ligetil at forholde sig til - det kommer jo meget an på, hvordan hus og tilbygning kommer til at spille sammen - sådan rent arkitektonisk.
Vi er glade for, at vi tog en arkitekt med på råd, da vi fik lavet vores drivhus-tilbygning. Han vidste helt præcist, hvad Teknisk Forvaltning ville stille af krav - så vores byggetilladelse gik hurtigt gennem systemet.

Soklen er gravet ned i frostfri dybde og slutter 15 cm over terræn.
Drivhuset er bygget op af alu-profiler, glasset er termoglas. Grundplanet er 4 x 5 meter, saddeltag med 4 vinduer med termostatstyrede, motordrevne oplukkelige vinduer.
Sidehøjde lodret er 2,8 meter - højde til tagryg er 5,8 meter.
De 4 tagvinduer sikrer sammen med fire mindre tophængte vinduer i husets sider perfekt ventilation, så det er let at styre fugtighed og temperatur. I fugtige og kolde perioder i vinterhalvåret har vi en timer-styret ventilator til hjælp for at skaffe lidt lun luft fra kælderen op i huset i 2 - 4 udluftningstidsrum pr døgn for at modvirke kondensvand.
Temperaturen kan komme meget tæt på frysepunktet de koldeste vintermorgner, men oliven, citrustræer, laurbær, jernurt mm overvintrer uden vanskeligheder.

Vedligeholdelsen er let :2 x årligt rengøring af aluprofiler og glas ind- og udvendig. Vi har valg en lille betonflise som belægning og har et enkelt bed i en 70 cm brøndringe uden støbt bund. Heri står vores oliventræ - og det trives fint - kronehøjde 5 meter, kronediameter 3 meter.

Vi er meget (!) glade for naboens løn, som har stamme 6 meter fra glashusets sydøstlige hjørne - det skygger ved midsommer for solen i tidsrummet kl 11 - 15. Vi har aldrig haft svidningsskader på grund af sol eller for høj temperatur.

Jeg håber, du kan bruge lidt af dette input - og jeg ønsker Jer rigtig god fornøjelse med "projekt glashus" !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger G., 23. april 2019 kl. 21.04

Hej Lone

Jeg tager lige chancen med denne lidt gamle tråd. Jeg går i samme overvejelser som trådstarter og søger inspiration til en løsning med saddeltag. Kunne du lokkes til at sende et (par) billeder af jeres løsning?

Mvh. Asger

Nyt svar til emnet »Drivhus som tilbygning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus som tilbygning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider