Forum

Billigt vandingsanlæg til drivhus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Thomsen, 5. marts 2011 kl. 16.01

Hej

Jeg har pt. kapilærkasser i mit drivhus, men har haft lidt problemer med griffelrod de sidste 2 år , og har læst mig til at det kan være en af ulemperne ved at bruge kapilærkasser.

Jeg overvejer derfor at købe et vandingsanlæg som kan sættes til mine to 200 liters regntønder uden at det koster en formue. Så vil jeg dyrke dirkete i en velgødet jord.

Er der nogle som kan anbefale et velegnet og driftsikkert anlæg? Og hvor skal man lede efter et?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 5. marts 2011 kl. 20.43

Det jeg købte i Bilka for 4 år siden har fungeret fint. ca. 500,-
(dengang).

Der er heller ikke kalk i regnvand, men det kan vel tilsættes jorden.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2011 kl. 21.33

Hvilket fabrikat er dit vandingsanlæg?

Det er i øvrigt ikke nødvendigt at tilsætte kalk, når man dyrker direkte i jorden - så skal planterne nok få det, som de har behov for. Problemet opstår ved dyrkning i plantesække, fordi jorden derfra simpelthen mangler nogle af alle de stoffer, som findes i en god, levende havejord.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 6. marts 2011 kl. 19.05

Næe, men når man så tilslutter sit vandingsanlæg til regnvandstanken er der ikke kalk i vandet, og der kan derfor opstå griffelråd. Har jeg hørt. I år har jeg så kalket lidt, men det plejer jeg nu ikke, og har ikke haft problemet.

Jeg ved desværre ikke hvilket mærkat. Men jeg vedligeholder det med en lille engangssprøjte, der følger med. Vigtigt, tror jeg. Sad lige i drivhuset i går og gik samtlige drypslanger igennem med varmt vand. Det tager tid, men nu fungerer det fint. Og når de ophører med at dryppe, suger man i dem med sprøjten, løbende igennem sæsonen, så man skal holde øje.

Forøvrigt startede vi op med en 1000 l klar plastvandtank med regnvand (som en eddikedunk). Dum begynderfejl, fordi lyset tillader en masse algedannelse. Alger tilstopper selvfølgelig et vandingsanlæg, men det har nu overlevet pga. sprøjten. Og så er tanken blevet malet sort. Siden har det virket fint.

Jeg regner ikke med at det holder 20 år, men nogle år endnu. Andre har ikke så meget held med det, men jeg tror det er fordi de ikke bruger sprøjten ofte nok.

Nyt svar til emnet »Billigt vandingsanlæg til drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Billigt vandingsanlæg til drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider