Skrevet af: Peter Schack, 8. marts 2011 kl. 22.13
Hej Alle
Jeg ved ikke rigtig rigtig hvad jeg skal gå ud og bruge penge på til mit drivhus.
Mit drivhus står på fliser, så der er ikke mulighed for at plante i det "fri".
Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal plante mine grønsager.
Planen er et jeg skal have:
2 Tomat planter
2 Agurk planter
2 Squash planter
6 Chili planter
Som jeg ser det har jeg disse muligheder:
2 og 2 i Kapillærkasser med en plantesæk på.
2 og 2 på fliserne i en plantesæk, med noget drypvandingssystem.
Eller 1 hver krukke, med vandreserve eller drypvandingssystem.
Hvad siger alle i kloge mennesker herinde. Hvad mener i ville give det bedste resultat.
--
MVH
Peter Schack
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2011 kl. 23.19
Hej Peter -
der er mange meninger om det - men du får lige min...
Jeg synes, at plantesække er noget skidt at dyrke i - og bøvlede, fordi der skal tilsættes gødning gennem hele sæsonen. Og med mindre man køber de dyre udgaver, hvor der ikke er brugt så meget sphagnum, er man med til at fjerne højmoserne rundt omkring, og da de kun vokser med omkring 4 mm om året (mener jeg), er det ikke så bæredygtigt.
Mit forslag vil være krukker med en jordblanding, som kan være et mix af lidt købejord, havejord, grus og leca. Og måske med gødning blandet i jorden, som jeg har valgt at gøre - så skal der bare vandes med rent vand.
Det optimale ville jo være at hive nogle fliser op, grave et bed og fylde en god jord i det - men du lyder ikke lige, som om det kunne være en løsning for dig?
For øvrigt behøver du ikke bruge drivhusplads på at dyrke squash - de fylder jo en pokkers masse og trives fint ude i haven! Og så kan du få plads til lidt mere sjov i drivhuset...
Skrevet af: Lilium J., 9. marts 2011 kl. 17.17
Jeg ville nok undlade Squash, da de trives overmåde godt på friland og fylder alt for meget i et drivhus-så det er spild af god plads. En enkelt Squash kan på friland fylde flere m2.
I stedet ville jeg addere et par ekstra tomatplanter da 2 ikke er nok til at forsyne en familie på 2 eller flere hver dag i højsæsonen.
Desuden ville jeg overveje at underplante med basilikum af forskellige typer ( lakrids, kanel m.m. ). de trives overmåde godt som underplantning under tomater.
Som Anja nævner kan man i mere end 25 år ( et er hvad jeg har erfaring for ) dyrke direkte i jorden uden problemer som er langt bedre end kapillærkasser ( nu får jeg nok på puklen! ).
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2011 kl. 20.26
Ikke af mig - jeg dyrkede i den samme jord i mit gamle drivhus i 22 år og har da helt klart tænkt mig at bruge samme system i det nye!
Skrevet af: Frede M Petersen, 10. marts 2011 kl. 8.40
Dejligt at læse Anja Egeriis indlæg. Det er lige det vi gerne vil. Vi mener, at tomaterne skal smage af jorden her på stedet. Og vi vil gerne undgå kunstgødning og overvanding.
Men hvordan vedligeholder Du jorden? Lader Du afklip fra tomatplanterne (også stængler m.v. i efteråret) blive til nedgravning, - og hvordan og hvor meget gøder Du?
Vort drivhus blev bygget sidste efterår. Ca. 21 m2 på pudset lecafundament med en kumme i jorden på 7 m2 i den éne langside. Resten er fliser til potter og dry martinier.
I Kummen nedgravede jeg i efteråret 3 murerbaljer rent hestemøg. Øverst lagde jeg et godt lag lindeblade, der ligger der endnu. Men nu skal der jo snart ske noget!
Så jordbehandling (rigtig jord) i drivhuse er et godt emne. Vi venter spændt.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2011 kl. 13.49
Hej Frede -
jeg kan se, at vores drivhuse minder om hinanden i størrelse - og jeg har ca. 8 m2 jordbed i mit. Dog foretrækker jeg Gin & Tonic!
Jeg er ikke så organiseret omkring min jordbehandling. Da jeg satte drivhuset op for et par år siden, startede jeg med at lave bedkanter (huset er sænket 30 cm i forhold til jordniveau) og løsne jorden i ca. 50 cm dybde.
Så fyldte jeg en blanding af jord fra det gamle drivhus, omsat hestemøg, jord fra hønsegården, nogle plantesække, lidt grus, kompost, tangmel og lidt dolomitkalk i og blandede hele dynen grundigt sammen. Hver plante fik en håndfuld tørret økogødning ved udplantning, og så blev der ellers bare vandet en gang om ugen hele sommeren med siveslange fra regnvandstanken under et jorddække af ca. 15 cm hækafklip til at holde på fugten.
Ved slutningen af sæsonen fjernede jeg alle gamle plantedele, så jorden er lige til at gå til, når den bliver lidt varmere. Måske fylder jeg lidt mere jord fra hønsegården i, for bedene er stadig ikke helt fyldt op, men ellers gør jeg nok ikke noget overhovedet. Jeg synes, at det er bøvlet at bruge flydende gødning, så derfor holder jeg mig til en god håndfuld af det tørre ved udplantning. Skulle planterne så trænge sidst på sæsonen, så får de lidt flydende - evt. en gang hønsemøg, opløst i vand.
Peter - nu kom det jo lige til at handle om andet end dit drivhus, men du kan jo stadig bruge dette, hvis du vælger et have jordbed i en del af huset!
Mvh
Anja
Sådan så det ud, da fliserne lige var blevet lagt - så pænt er det bestemt ikke normalt....
Skrevet af: Lise D, 10. marts 2011 kl. 16.36
Jeg har haft to drivhus sæsoner og efter en flytning (hvor jeg tog drivhuset med) skal dette nu monteres på ny men der vil ske lidt ændringer.
Tidligere var der belægning i hele huset - jeg havde kapilærkasser med plantesække - kapilærkasserne var gemt i en skjuler da jeg synes de hvide flamingo kasser er gyselige!
Jeg valgte kapilærkasser fordi jeg mente systemet var nemmere og mere praktisk mht. vanding.
Men men men... jeg vælger nu at hæve drivhuset og lave en sokkel på ca. 40 cm - og også lave sokkel indvendigt på ca. 25-30 cm og dermed plante direkte i jorden. Der vil så kun være flisegang i midten.
Min erfaring fra de par sæsoner siger mig at kapilær systemerne er gode men jeg synes ikke jeg fik nok ud af det mht. plads. Jeg vil gerne have et træ i mit hus (espalieret abrikos træ) og nogle andre småting og der duer kapilærkasserne ikke, det fylder for meget.
Men det kan fungere - måske det virker for dig, måske du om nogle år vælger at droppe kasserne og piller nogle af fliserne op ;-)
Billedet illustrerer kapilær kasse systemet.
Skrevet af: Lilium J., 10. marts 2011 kl. 17.33
Hvis du laver en sokkel på 40 cm får du 40 cm ekstra højde på dit drivhus, hvilket kan være en stor fordel da mange drivhuse er for små til at tomat og agurk kan udvikle sig ordentligt i højden.
Mine agurker vokser til kip på 3.4 m og når i regelen ned igen før sæsonen er ovre.
Det du skal være opmærksom på er at forankre dit drivhus når stormen kommer.
Aluminiums drivhuse er ofte med en lille flad basal forankring som ikke er specielt velegnede hertil, idet der skal bores huller som skal forankres i fundamentet. De profiler man bruger er så tynde så de bøjer som ingenting i en storm.
Hvad angår et abrikostræ i denne størrelse drivhus, mener jeg ,at du er bedre tjent med at plante det opad en husvæg. Det vokser alt for kraftigt til så lille et drivhus...
Mit drivhus er 50m2 og abrikosen fylder ca. 7.5 m2 på trods af næsten ugentlig beskæring i højsæsonen.
Iøvrigt er der efterhånden rigtig udemærkede sorter der trives på friland.
Skrevet af: Mette Lund, 10. marts 2011 kl. 17.50
Hvis vi går tilbage til Peters oprindelige brev så synes jeg at det er svært at holde temperaturen nede i mit drivhus, så tomaterne får det for varmt.
Til gengæld så stortrives mine agurker, peberfrugter og chilier- og du skal nok regne med, at chiliplanter altså kan blive rigtig store, hvis de får jord nok at gro i.
Lise D- det var da nogle imponerende cherrytomatplanter, kan du huske sortsnavnet og smagte de godt?
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2011 kl. 17.57
Mht. varme er det relativt let at lægge et skyggegardin uden på drivhuset i solsiden, som lige kan tage toppen af temperaturen - og det koster ikke alverden...
Lige netop chilier dyrker jeg for øvrigt altid i krukker. De bliver ikke så store - og så kan jeg prøve flere forskellige slags...
Skrevet af: Peter Schack, 10. marts 2011 kl. 18.29
Mange tak for de mange svar.
Jeg tror det bliver krukker, der får jeg flest planter på mindst plads.
Nogle gode idéer til jordblanding.
Hvis jeg bruger regnvand, skal der så kalk og/eller gødning i jordet?
Skrevet af: Randi Lauridsen, 12. marts 2011 kl. 10.38
Hej Peter
Ang potter, så går det fint til tomater, men husk at jo større potte, jo større udbytte og mindre risiko for udtørring.
Krukker på 10 liter er efter min erfaring absolutte minimum og vil ikke give særligt stort udbytte. Måske andre har andre erfaringer ? Du kan evt dyrke i plantekasser og så have flere planter i hver kasse.
Dæk jorden i din potter til for at mindske fordampning fra jordoverfladen. Det kan f.eks gøres med et tykt lag græsafklip fra plænen, eller groft halvt omsat kompost. Kan du ikke finde organisk materiale så kan aviser og eller pap også bruges. Efter jeg begyndte på det i mine krukker på terrassen, nedsatte jeg vandingsbehovet med over 50%
God fornøjelse
Randi
Skrevet af: Henry G., 18. marts 2011 kl. 21.30
Til Peter Schack Jeg har skrevet lidt om drivhus på siderne
3+5+6+8 af 8 hvor overskriften lyder: Hej kan i hjælpe mig.
Jeg bruger kun plantesække . 2 sække med hver 1 agurk
2 " " " 2 tomater
chillipeber har jeg ikke, men 3 pl. pr sæk
squash skal selvfølgelig stå udenfor, men tænk på at peber
tiltrækker lus. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.