Skrevet af: Kristina Christiensen, 16. marts 2011 kl. 17.17
jeg har lavet et drivhus med fliser i bunden af drivhuset
men ved ikke om det er en god ide for da jeg sået sidste år med arburker og tomater gik der mange bænkebider i dem og der kom snegle??
kan det være fliserne skyld??
hvordan ungår jeg bænkebider og dreber snegle i drivhuset???
har planetet mine planter i kapilærkasse men har overvejet en anden løsning?? men hvad er bedst for planterene??
håber at der er nogen der kan hjælpe mig??
mvh kristina
Skrevet af: Tony G., 16. marts 2011 kl. 17.50
Hej Kristina,
Jeg byggede også drivhus sidste år, og lagde pænt fliser i bunden, og har ikke haft problemer med skadedyr.
Hvad har du under dine fliser ? Er der jord ?
Jeg lagde stabilgrus nederst, derefter afrettergrus og tilsidst fliserne.
Kig evt. her :
www.nyttedyr.dk/skadevoldere/baenkebidere.aspx
www.nyttedyr.dk/skadevoldere/snegle.aspx
Skrevet af: Kristina Christiensen, 16. marts 2011 kl. 19.23
hej med dig
jeg har lagt det på jord og ukrudsdug oven på og fliser.
tak for dine links tror lige jeg kigger dem :-)
mvh kristina
Skrevet af: Henry G., 17. marts 2011 kl. 0.17
Snegle i drivhuset kommer ikke på grund af at man lægger fliser eller andet, men mere på grund af den ofte fugtige varme i huset, men en god hjælp er en gødning : Svovlsur Amoniak den strøes på tør jord, bliver der vandet er det en god gødning til alle planter. Jeg bruger drypvanding.
Bænkebidder er overalt de opholder sig på skyggefulde og fugtige steder, så læg et par fugtige aviser på jorden der vil de samles
Skrevet af: Kristina Christiensen, 17. marts 2011 kl. 10.03
hej med dig
okay det ville jeg lige kigge efter den gødning??
men den gødning kan sneglene ikke lide den???
så det ikke vil være der??
men har prøvet men en som tage at jeg skulle lægge visene blade i bunden af drivhuset men syntes ikke det hjæp der kom bare indnu flere af dem??
men vil prøve dit avis trik når jeg kommer så langt???
men et andet spørgsmål er??
hvad er bedst at plante i kapilærkasser eller findes der en anden løsning??
hvad planter du dine planter i???
mvh kristina
Skrevet af: Henry G., 17. marts 2011 kl. 23.26
Hej Kristina Jeg planter mine planter i plantesække, det er det bedste da der jo ikke er sygdomme i dette muldjord . Når de er brugt er de gode til at forbedre jorden i haven med.
Jeg planter 1 stk. agurk i midten af sækken da disse planter får et stort rodnet, (man kan plante 2 stk.) Tomater plantes 2 stk. i hver sæk. Peber kan man godt have 3 stk men lav kun hullerne så store som de er vist på sækken så kommer der kun få bænkebidere. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Henry G., 17. marts 2011 kl. 23.36
Hej igen Kristina. jeg fik ikke det hele med. Ang. snegle når sneglene kommer i berøring med svovlsur amoniak mister de slimen og tørrer derfor ud. Henry G.
Skrevet af: Kristina Christiensen, 18. marts 2011 kl. 13.41
hej med dig
så bruger du slet ikke kapilærkasser med plante sække??
men kun plante sække??
det kunnne være jeg skulle prøve det....
har overvejet at bygge en kasse og sylde jord i den og have mine planter der i??
da mine kapilærkasser er ved at være mørre.....
men hvor kan jeg få fandt i det der gødning mod drebersnegle.
mvh kristina
Skrevet af: Henry G., 18. marts 2011 kl. 16.04
Hej Kristina Jeg bruger ikke kapilarkasser, jeg lægger poserne direkte på jorden (eller fliser) den behøver ikke at være helt plan men lav et par huller med en kniv eller lign.i sækken så overskydende vand kan løbe ud. På denne måde sparer du arbejdet med at lave en kasse, og der er ingen sygdomme, når du til efteråret anvender det brugte jord til dine evnt.blomsterbede.
Gødningen Svovlsur Amoniak kan sikkert købes i Varehuse Byggemarkeder eller Frøforretninger Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.