Forum

Optimering af kapilærkasse-systemet?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. marts 2011 kl. 9.22

I mit nye drivhus agter jeg at lægge fliser på hele gulvet, incl. en planteløsning med kapilærkasser.

I dette forum fornemmer jeg et vist "øfferi" om kapilærkasser. Dog håber jeg at der er nogle af Jer der vil komme med nogle tips til hvordan man kan optimere kapilærkasse-systemet, altså forsøge at imødegå de problemer/mangler som I mener kapilærkasserne har?

Er det noget med, at der nemt kan opstå svamp/sygdomme - og hvordan imødegås dette?

Håber I vil bidrage!

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 18. marts 2011 kl. 13.33

Jeg har brugt kasserne i årevis, og har aldrig oplevet problemer med hverken svamp eller sygdomme - Jeg gør faktisk ikke andet end at gøde jævnligt - sørge for der er vand, nippe blade, specielt på tomaterne og så plukke løs når tiden kommer. De har stået såvel på "friland" som i drivhuse - en fabelagtig måde at begrænse havearbejdet på.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. marts 2011 kl. 14.24

Tak Elizabeth.

Jeg skal lige høre ...
Når man vander, skal man så altid vande ned i kassen, og skal man også (jævnligt) vande "oppe" i selve plantesækken, hvor planterne er?

Jeg tænker på såvel almindelig vanding, som gødning.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. marts 2011 kl. 15.39

Hej Jan.

Jeg har cementgulv i mit drivhus, og det er fuldstændig tomt vinteren over. Jeg tror, jeg undgår mange overvintrende smittekilder på den måde.

Alt bliver dyrket i kapilærkasser med godt resultat. Det er vigtigt, at plantesækkene er æltet godt igennem inden der skæres hul i dem, så indholdet er luftigt og uden større faste klumper.

Når jeg har plantet tomater, agurker o. a., får de en tår vand ovenfra, men kun den ene gang. Ellers sker al vanding og gødskning i kassen.

Af de større ting (tomater, agurker o. lign.) sætter jeg kun 2 i hver sæk. Der skal være god luftcirkulation i bunden.

Mvh. Hans

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. marts 2011 kl. 19.10

Hej Hans. Tak for respons! Uddyb venligst hvad du mener med "Der skal være god luftcirkulation i bunden."

I bunden af hvad?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. marts 2011 kl. 19.29

Hej Jan.

Når f. eks. tomater når en god størrelse, kan der blive så tæt lige over sækken, at det kan være en god ide at fjerne de allernederste blade for at få en god luftcirkulation omkring det nederste af stammen på planten. Det modvirker svampeangreb.

Jeg kender ikke dit drivhus.

Mit står op ad en mur med tomater inderst ved muren. Her er det vigtigt, at der ikke bliver for fugtigt og lummervarmt ved det nederste af planterne.

Mvh. Hans

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 18. marts 2011 kl. 19.46

Hej Jan -
Jeg stikker vandslangen ned i hullet og fylder den nederste beholder op - derefter får resten af planten lige et bruseblad - ca. hver 14 dag en slat gødning i hullet - og vupti ingen stor videnskab - jeg høster kg. vis af tomater til hjemmesyltning via to kasser - rigeligt til hele den kolde vinter. Du skal bare klø på, hygge dig ved tanken om det bare er godt - som sagt, jeg har dyrket såvel på friland op af en sydvendt mur som i drivhus - og har aldrig oplevet problemer - pøj pøj med år 2011 - jeg glæder mig allerede

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 18. marts 2011 kl. 19.46

Hej Jan -
Jeg stikker vandslangen ned i hullet og fylder den nederste beholder op - derefter får resten af planten lige et bruseblad - ca. hver 14 dag en slat gødning i hullet - og vupti ingen stor videnskab - jeg høster kg. vis af tomater til hjemmesyltning via to kasser - rigeligt til hele den kolde vinter. Du skal bare klø på, hygge dig ved tanken om det bare er godt - som sagt, jeg har dyrket såvel på friland op af en sydvendt mur som i drivhus - og har aldrig oplevet problemer - pøj pøj med år 2011 - jeg glæder mig allerede

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. marts 2011 kl. 15.28

Hans Petersen, du nævner at du kun bruger kapilærkassens 2 huller (selvom den har 3 stk) - og du udnytter derfor ikke kapilærkassens "fulde funktionalitet"

Gør du det, for at planterne ikke skal røre hinanden, eller blot for de skal have mere "luft".
Har du konkret erfaring med at udbyttet bliver større herved?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. marts 2011 kl. 15.53

Hej Jan.

Jeg fylder jord i alle 3 rør, men planter kun 2 tomater i hver kasse. Som de gror til i mit hus, og når de står inde ved vægen, er det rigeligt.
Det er så mine forhold, men der er ikke 2 huse der er ens.

En lille fidus til sidst. Hvis man venter med at plante tomater til de har sat den første klase, kan man bestemme hvad side klaserne skal vende ud imod. De kommer på den samme side af planten allesammen. Det er praktisk at de vender ud mod lyset og ikke ind mod vægen :-).

Mvh. Hans

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. marts 2011 kl. 19.18

Hans, jeg takker! - vh Jan

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia T., 3. maj 2011 kl. 0.37

Man skal lave huller i bunden af sækken over rørene- 3 stk og putte jord i rørerene. - underligt at de huller ikke er opmærkede !

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. maj 2011 kl. 7.55

Hej Pia.

Når sækken er lagt ovenpå kassen, og hullerne foroven er lavet, kan man mærke hvor de nederste huller skal være.
Jeg bruger så en lang spids køkkenkniv til at skære en stjerne i sækken ud for de nederste huller.

Det er vigtigt, at jorden i hullerne er presset godt sammen, for at få den fulde kapilærvirkning.

Det er min måde, at gøre det på.

Mvh. Hans

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Marie S., 4. juni 2011 kl. 21.01

Jeg er også gået over til firkantede murbaljer, da flamingokasserne var blevet utætte. Men jeg spekulerer på, om vandet kan stå og blive sur og sundhedsskadelig. Det er 3 uger siden jeg fyldte kasserne op og de er stadig halv-fyldt med vand. Altså vandet bliver jo varmet op i løbet af dagen - de er måske rene bakteriebomber? Skal man skifte vandet en gang imellem?
Er der nogen, der har kendskab til det?

Nyt svar til emnet »Optimering af kapilærkasse-systemet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Optimering af kapilærkasse-systemet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider