Skrevet af: Birgit H., 27. marts 2011 kl. 12.12
Jeg har skrevet agurkplanter i søgefeltet men er kun blevet mere forviret.
Jeg har sået agurkplanter fra frø og med tiden skal de ud i drivhuset. Eftersom jeg aldrig har haft agurker før hvad skal jeg så gøre? Fjerne blomster når de begynder at komme? Fjerne sideskudene? Når jeg læser artikler om det så skriver de om begge ting men jeg er ikke med på hvad jeg bør gøre.
Er der nogen der kan forklare mig det helt enkelt så jeg kan få gang i agurkplanterne til min første sæson i drivhuset
Skrevet af: Søren, 27. marts 2011 kl. 13.20
Hej Birgit, du har sået dem for tidligt. Normalt sår man agurker sidst i april/først i maj.
Du skal ikke fjerne blomsterne, planterne skal beskæres som beskrevet her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/360.html
Skrevet af: Birgit H., 27. marts 2011 kl. 14.40
Super det vil jeg forsøge.
Jamen hvad sker der hvis de er plantet for tidlig? Behøver jeg starte forfra?
Skrevet af: Birgit H., 27. marts 2011 kl. 14.48
Øhh Søren der står i i artiklen at blostrene skal fjernes er du af anden holdning?
Skrevet af: Mette Lund, 27. marts 2011 kl. 17.49
Hej Birgit
Der sker det ved at så for tidligt, at planterne bliver klar til at blive plantet ud i drivhuset lang tid før det er varmt nok- og fuldvoksne agurkeplanter fylder en del i vindueskarmen.
Hvis jeg var dig ville jeg så igen senere.
Hvis du fjerner blomsterne bliver der ingen agurker! hvis du har planter der både sætter han- og hunblomster skal du fjerne hanblomsterne (dem med tynd stilk- hunblomsterne sidder på noget der ligner en miniagurk!) ellers bliver hunblomsterne bestøvede og agurkerne bliver bitre.
De fleste drivhusagurker sætter kun hunblomster.
Skrevet af: Birgit H., 27. marts 2011 kl. 17.54
Jeg har et stort vibduesparti i min stue og der er ikke radiator der hvor mine planter står. Så længe planterne ikke bliver mere end mX en meter så er der plads i stuen :-)
Jeg holder øje med blomsterne.
Og så planter jeg et par nye planter om nogle uger.
Åhhh det er svært at vente når solen skinner så dejligt udenfor
Skrevet af: Henry G., 27. marts 2011 kl. 21.20
Hej Birgit Vær ikke ked af at du har sået dine agurker for tidligt, du kan risikere at de bliver for store til at plante ud, men når agurkerne er kommet op og har 2 alm, blade (ikke kimblade)skal du sætte dem i større potter ca. størrelse 15 cm. sæt dem lyst men ikke i direkte sol, da bladene så kan svides.Når der kommer blomster i de nederste 2-3 bladhjørner fjerner du dem, så de ikke sætter frugter, (kraften går i stængelen). Nu kommer dit valg! 1. Vil du have frugter på stammen, skal du fjerne alle sideskud. 2. Frugter på sideskud. Beskær sideskud over 2 blade, derefter kommer der igen sideskud der klippes over 1 blad, når der har været 3-4 frugter på et sideskud kan det klippes af 1-2 cm fra stammen.
Behold dem inde til der er lidt varme i luften (frostfrit). Glem alt om at tage hanblomsterne væk, men lad ikke planterne tørre, da det giver bitre agurker.
Har man fået en bitter agurk, kan bitterheden fjernes ved at man skærer "halsen" over, ca. 3-4 cm fra stilkenden, gnider de to ender mod hinanden til det skummer. skærer 2-3 cm mere fra og resten er bitterfri.
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren, 27. marts 2011 kl. 22.59
Birgit - ja jeg ville så nye omkring d. 1 maj.
Som nogle skriver kan man fjerne de første par blomster, men det er min erfaring at det ikke er nødvendigt. Jeg plejer alligevel at spise de første agurker ret små ;)
Hvilken sort dyrker du? Hvis det er en gammel sort vil den producere hanblomster, disse bør pilles af.
De nyere sorter (f.eks. Futura F1) sætter kun hunblomster.
Hvis det kribler i fingrene kan du jo f.eks. så tomater, tomatillos og ananaskirsebær. Du kan også begynde at forkultivere salat i drivhuset.
Mvh.
Søren
Skrevet af: Birgit H., 28. marts 2011 kl. 18.21
Hej søren
mange tak for dit svar jeg har 2 slags agurker, tanja og persika begge frø er købt hos fuglebjerggaard. Det er kun persika der blomstre.
jeg indsætter et billede af persika.
Skrevet af: Birgit H., 28. marts 2011 kl. 18.26
jeg har plantet en masse forskellige tomater kunne ikke vælge og det er min føste sæson med drivhus så det er svært at skulle vælge :-)
jeg prøvede også med peber ca 8 frø det er blevet til 2 planter Min søn har fået mit mini drivhus og have 2 vandmelon planter deri sidste år. Han fik 2 små vandmeloner ca dobbelt størrelse af en tennisbold, men mini drivhuset stod mod øst og i år mod syd så han skal nok få større og flere meloner i år. Idag var der 24 grader i hans lille drivhus mens der i mit var 12.
Sætter lige et lille billede ind af mine ivrige planter (der er kommet for tidlig igang) men jeg måtte bare prøve :-) Vinduet er mod syd og noget af dagen skærmer jeg af for solen for der bliver alt for varmt i stuen
Skrevet af: Birgit H., 28. marts 2011 kl. 18.31
He H. G.
dejligt du skriver det med direkte som så har jeg svaret hvorfor de nederste blade visner ( de andre blade har det fint nok der er ik andre der visner)
hmmm det er da et svært valg med og jeg vil ha agurker på sideskud eller hovedstænglen.
De skal i kapilærkasser/plantesække så måske det er bedst på hovedstænglen så der er plads nok.
Jeg havde et par tomat planter igår i minidrivhus og der tog jeg sideskud væk i bladhjørner og det gik fint med at gøre selvom jeg var helt grøn
Skrevet af: Henry G., 28. marts 2011 kl. 22.16
Hej igen Birgit. Jeg tager altid sideskuddene væk, da der ellers bliver et virvar af stængler, til gengæld sænker jeg planterne når de bliver for høje, d.v.s. hvis de næsten når taget løsner jeg dem og sænker dem men man skal passe på stænglen ikke knækker, men de kan bøjes meget. Bind dem fast igen.
Efterhånden som agurkerne er høstet kan du tage bladene væk også, da kraften jo skal bruges i frugterne, desuden vil du så også fjerne evnt. utøj (lus eller spindemider). Efter een sæson vil stængelen være omkring 3-4 m. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.