Forum

Selv-lavet gødning til drivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thorild Nørgaard, 3. april 2011 kl. 1.58

Hej,

Snart står vores nye drivhus ferdig og jeg har et spørgsmål til gødning af især tomater og agurk. Der findes mange artikler om emnet men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan jeg selv kan lave en gødning der er til at styre.
Jeg har lidt erfaring med dyrkning på friland. Min køkkenhave er nu 4 år gammel og blev etableret i et hjørne af en kornmark som samtidig blev omlagt til økologi. Vi har høns, geder og kvæg som alle leverer generøst af gødning. Der bør være muligheder for at lave en gødning evt i flydende form som kan bruges til at dyrke indendøre.
På friland er det lykkes at lave en lækker muljord af en kompost bestående bla. af hønsemøg med stræspån fra hønsehuset, ålegræs og tang fra vores lille strandlinje (skal helst vandes ud for salt nogle måneder før det bruges i haven - bruges også som jorddække) og selvfølgelig grønt-affald - det giver en god jord som jeg sagtens kan bruge andre steder, men tanken var at dyrke i spande i drivhuset for at gøre det nemmere at skifte jorden ud.
Har nogen erfaring med at lave en opløsning af dyregødning man evt kan vande med? Brendnælde vand er også rigtig fint men det forsvinder hurtig når der skal vandes ofte og jeg forestiller mig at det må være muligt at omsætte dyremøg til en flydende gødning med et rigt nærings indhold.

Jeg vil næsten sige, at træspånene fra hønsehuset giver en jord der er næsten som spagnum. De omsættes langsomt, men det passer godt sammen med frisk dyremøg og en smule halm. Der er millioner af regnorm :-) og dem var der ingen af fra starten. Jeg overvejer at afprøve om en blanding af jord iblandet træspån kan erstatte spagnum eller om det vil klaske sammen i spandene.

Hilsen fra Thorild Nørgaard, Strynø

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 22. maj 2011 kl. 14.40

Hej Thorild

Jeg vil bare høre om du har fundet frem til noget selvom du ikke fik svar her. Jeg går lidt med nogle af de samme tanker.

Nyt svar til emnet »Selv-lavet gødning til drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Selv-lavet gødning til drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider