Forum

Roser i drivhuset

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lund Kristensen, 6. april 2011 kl. 11.09

Jeg har ved flere lejligheder set roser vokse i jorden i et drivhus.
Helge Petersen anbefaler i "Drivhusbogen", at man planter roserne i krukker og tager dem ud midt på sommeren.

Jeg vil rigtig gerne have et par roser i drivhuset. Plantet i jorden.

Er der nogen, der har erafringer med det? Hvad skal jeg være opmærksom på? Får de det f.eks. nemt for varmt? Eller er det måske en særlig drivhusvenlig sort, jeg har været vidne til?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 6. april 2011 kl. 20.30

Jeg mener, at roser helst skal have lidt cirkulerende luft omkring sig, ellers skulle de få sygdom, så det er nok smartest at plante i krukker der kan tages ud om sommeren.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. april 2011 kl. 20.35

Hej Susanne
Plant du bare roser i drivhuset, det er der ingen problemer i, og du kan bruge alle storblomstrende sorter, dog ikke klatreroser da de vil fylde for meget, men sæt planterne så de kan brede sig lidt. Roserne kan plantes med en afstand på min 25 x 25 cm. (eller forskudt). Da du sikkert vil have andre planter i drivhuset, bliver der jo nok sat luft på i sommervarmen, så det vil også være nok for roserne, blot de får vand nok. Med hensyn til klipning og beskæring, skal du se når der kommer BLINDskud, d.v.s. skud der ikke får en knop, skal klippes ned til det nederste fem-blad på stængelen og det vil være en god ide, hvis man sørger for at have alle roser klippet i samme højde når de er afblomstret eller skåret. Det vil være dejligt, når du melder dig hvordan det går. Hilsen Henry G.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 6. april 2011 kl. 22.44

Prøv at tjek den tidligere tråd om emnet, der er et par forslag til sorter.

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/3786.html

Overvejer selv at jeg skal have en eller to roser indenfor i drivhuset.

mvh Michael

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. april 2011 kl. 7.01

Jeg har prøvet nogle gange med forskellige sorter, der skulle være egnede - og i længden bliver de angrebet af skadedyr og fugt i langt højere grad end resten af planterne derinde.

Så mit forslag er helt sikkert også store krukker, der kan flyttes ud, hvis det bliver nødvendigt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lund Kristensen, 7. april 2011 kl. 7.56

Tusind tak for svar!

Det er jo lidt både for og imod, men jeg tror, jeg springer ud i det.

Jeg har kig på en engelsk rose "Audrey Wilcox" - smuk og duftende. Og jeg kan lige forestille mig, hvordan den vil forvandle drivhuset med sin skønhed og duft.

Nej, hvor jeg glæder mig!

Mange venlige hilsner
Susanne

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 8. april 2011 kl. 21.39

Jeg har en Rose de Rescht i drivhuset i en 10-liters spand, Den kom ved en fejl til at tilbringe vinteren udenfor - frøs fast - er først kommet i drivhuse igen sidst i marts, og står nu fuld af knopper og friske skud. Bladene er lidt kedelige både i og udenfor drivhuset- til gengæld dufter den ud over alle grænser og er utrolig hårdfør.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lund Kristensen, 9. april 2011 kl. 9.13

Tak for en god solstrålehistorie. Det lyder som en særdeles hårdfør rose - og smuk og duftende er den også.

Den skal absolut med på overvejelseslisten.

Nyt svar til emnet »Roser i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Roser i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider