Forum

Kapilærkasser – »mærkevarer« vs. billige

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 15. april 2011 kl. 20.35

Næste uges (såkaldte) tilbud i det lokale byggemarked:

Pindstrup maxikap kapillær
Kr. 119,- (spar 40,-)

Djursland kapilærkasse
Kr. 59,95 (spar 40,-)

Sig mig lige ... hvad er meningen (og forskellen)?
Er materialet (simpel flamingo) og funktionerne ikke 100% ens?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 15. april 2011 kl. 20.40

fra tilbudsavisen:

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 16. april 2011 kl. 0.44

Hej Jan.

Nu kender jeg ikke den der "Djursland" - men for nogle år siden købte jeg 3 Pindstrup + 4 "No name" (fra Jem&Fix) kapilærkasser.
Der viste sig ret hurtigt at være en forskel, de billige er meget mere porøse/ujævne i overfladen og derfor meget sværere at gøre ordentligt rene. Og derudover er det ene af de rør der går ned indeni dem knækket på 2 af de billige.

MVH
Karin

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 24. april 2011 kl. 23.26

hvor kan man købe de billige?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. april 2011 kl. 7.46

Hej Lars -

jeg så lige billedet af dit drivhus i den anden tråd - det ser herligt ud!

Hvorfor ikke bare dyrke direkte i jorden i en del af drivhuset?

Med et godt gennemgravet bed, som er løsnet i dybden, og et tykt dække af halm (15 cm) kan man nøjes med at vande en gang om ugen hele sommeren igennem og endnu mindre fra 1.8. Min erfaring er, at planterne har det bedst i "rigtig" jord...

mvh
Anja

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 25. april 2011 kl. 19.50

@ Anja
Jeg vil bare gerne være fri for bøvlet med gammelt/ny jord.

Det er efter min overbevisning meget lettere at smide plantesækken ud i køkkenhaven til efteråret og købe en ny til foråret. Det efterlader drivhuset tomt til en grundig rengøring.

Udbyttet er ikke så vigtigt... jeg har plads til en ekstra kasse :-)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 25. april 2011 kl. 20.36

Jeg dyrker både i drivhusjorden og i kapillærkasser.
Jeg har 5 pindstrupkasser og en af de billige fra Jem og Fix.

Den billige er for billig, idet den er sart og "smuldrer" og så er umulig at holde ren som Karin nævner. Samtidig er den mere klodset og fylder mere end den mere strømlinede model fra Pindstrup, så den kan altså ikke anbefales herfra.

I gavlen af drivhuset har jeg lavet et bed på tværs. Da drivhuset er sænket 30 cm i forhold til terræn, har jeg måtte grave en fibercementplade ned for at holde jorden inde i bedet, da bedet ligger ca. 25 cm over gulvhøjde.

Da jeg gerne vil væk fra brugen af kapillærkasser, påtænker jeg at lave samme system i den ene langside og lade den sidste langside være åben så der stadig er plads til krukker og plantespande.

I den forbindelse vil jeg gerne anbefale et alternativ til kapillærkasserne, nemlig plantespande med indbygget vandreservoir på 3 liter - kan fx. købes hos Willabgarden til ca. 50 kr. for en 20 liters spand i plast der ikke stinker af kemi.

Jeg dyrkede melon og agurk i disse spande sidste år med et godt resultat og vandede ca. hver anden dag i højsæsonen. Spandene fåes også i 12 liters udgaver med mindre vandreservoir til fx. peberplanter.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. april 2011 kl. 21.57

Mht. bøvlet med at skifte jord...

Jeg dyrkede i mit gamle drivhus i den samme jord i 20 år uden problemer med jorden. Jeg udskiftede kun de øverste 5-10 cm, så der var plads til at fylde lidt kompost/købejord oveni.

Og jeg gør det samme i mit nye drivhus - det er en meget lidt arbejdskrævende metode, og planterne trives.

Det er klart, at man kan komme ud for, at man er nødt til at udskifte noget af jorden, hvis man får sygdomme i den - men som sagt, så har jeg endnu det til gode efter 23 år med drivhus!

Nyplantede tomater:

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Gall, 21. maj 2012 kl. 15.05

jeg har i år prøvet at grav mine pindstrup ned så de kun ligeer over jorden med låget---håber på det giver mindre fordampning inde drivhuset og en mere ens aret vand temp. døgnet rundt---hvordan er erfaringen med det

Nyt svar til emnet »Kapilærkasser – »mærkevarer« vs. billige«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kapilærkasser – »mærkevarer« vs. billige

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider