Skrevet af: Eigil Hansen, 3. maj 2011 kl. 13.54
Er der nogen der har erfaring med at genanvende plantesække fra året før, og evt. udskifte noget af jorden med rigtig god gammel kompost fra egen stak, så kan man evt. anvende dem 2 år, det var jo nemmere.
Skrevet af: Lis P., 4. maj 2011 kl. 7.21
Eigil er det ikke ligeså stor arbejede at grave noget af den gamle jord ud af posen og stoppe nyt i som det er at købe nye og ligge ovenpå kasserne det ville jeg da synes.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. maj 2011 kl. 9.58
Hej Eigil.
Jeg har i år købt nye plantesække for 5 kr. pr. stk. Det kan der ikke laves meget arbejde for.
Brud de gamle til jordforbedring andetsteds, og start med nye sække på kasserne.
Mvh. Hans
Skrevet af: Eigil Hansen, 5. maj 2011 kl. 10.01
Jeg plejer også at købe nye, men når jeg alligevel tømmer kompoststakken var det jo nemt at tage en 3-5 håndfulde fin ny kompost i sækken i hvert hul.
Det er sådan set ikke for prisen om at gør men det var måske lige så næringsrig og lettere.
Skrevet af: Eigil Hansen, 5. maj 2011 kl. 10.01
Jeg plejer også at købe nye, men når jeg alligevel tømmer kompoststakken var det jo nemt at tage en 3-5 håndfulde fin ny kompost i sækken i hvert hul.
Det er sådan set ikke for prisen om at gør men det var måske lige så næringsrig og lettere.
Skrevet af: Lenna Rasmussen, 13. maj 2011 kl. 17.51
Jeg skal for første gang have gang i drivhuset i haven, som netop er flyttet til en godt sted, hvor solen er optimal.
Jeg har købt 2 agurkeplanter, 1 stor tomat, 1 cherryplante og 1 chili.
Jeg har købt plantesække og lagt dem på kapilærkasser ... øh, men der er jo 3 huller i toppen af sækken, så jeg kan ikke gennemskue, hvordan vandet kommer op i plantesækken.
Jeg synes hullerne i flamengokasserne er små, - dem som planerne skal stå i ...
Hvem kan hjælp her ?
Skrevet af: Mette Lund, 13. maj 2011 kl. 19.42
Hej Lenna
Hej Lenna
Læg plantesækken ovenpå kapillærkasserne, klippe hul til de planter du skal have i plantesækken, hvor der er stiplede linier.
Så skal du bore hænderne ned i jorden og presse hul i bunden af plantesækken over hullerne i kassen og presse lidt jord ned plantekassens huller, pres ikke for hårdt- så skulle planternes rødder selv kunne finde ned til vandet.
Hvis det er tomater og agurk synes jeg, at 2 planter i hver sæk er passende- ellers bliver det for voldsomt og der kommer nemt sygdom gr. fugt og dårlig ventilation.
Jeg håber, at min forklaring var forståelig!
Held og lykke med projektet!
Skrevet af: Lenna Rasmussen, 13. maj 2011 kl. 21.18
Hej Mette,
Mange tak for dit hurtige svar.
Jeg prøver det ...
Grønne hilsner herfra,
Lenna
Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. maj 2011 kl. 22.08
Hej Lenna.
Hvis jeg må blande mig en lille smule.
Jorden i rørene skal presses godt sammen for at opnå en god kapillærvirkning.
Det fungerer på den måde , at vandet trækkes op ved kapillærvirkning og fugter jorden i hele sækken.
Der skal også skæres hul i bunden af sækken i hele rørets diameter. En gammel brødkniv er velegnet til formålet.
Mvh. Hans
Skrevet af: Lenna Rasmussen, 14. maj 2011 kl. 20.52
Hej Hans,
Takker for dit svar. Det er godt med gode råd her, for jeg er helt ny indenfor drivhusdyrkning.
Grønne hilsner herfra, Lenna
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.